Zo kom je uit een dip


Herken je het? Soms zit je even in een periode dat je je niet helemaal jezelf voelt. Niks wil lukken zoals jij het wil, alles kost opeens veel meer tijd dan normaal en je hebt eigenlijk gewoon nergens even zin in. Ik heb dat vaak na een ontzettend drukke periode, zoals een tentamenweek. In de aanloop naar die week schuif ik alle andere dingen voor me uit. Als die tentamenweek dan afgelopen is wil ik zo veel dingen doen dat ik eigenlijk niet weet waar ik moet en wil beginnen. Dit is hoe ik uit een dip kom!

Let it gooooo

Even nergens aan denken. Na een drukke periode of als je gewoon even een dip hebt mag je best even één dag of een paar dagen doen waar jij zin in hebt. Wat dat ook is. De stad in en je kledingkast nog een beetje verder vullen, of juist op de bank hangen en je favoriete serie voor de zoveelste keer kijken. Of sporten, of stappen… Dat wat voor jou ontspannend werkt.

Wissel van omgeving

Na je tentamenweek kun je de universiteitsbibliotheek niet meer aanzien en drukke weken op je werk doen je verlangen naar toen je nog wel tijd had om dat bureau netjes te houden. En zelfs als je het niet druk hebt word je altijd maar op de bank zitten en serie kijken ooit een keer beu. Verandering van spijs doet eten, dus kom uit je dip door van omgeving te wisselen. Vraag je baas of je een dag thuis of op een andere locatie mag werken, of vlucht zelf je huis uit naar een vriendin of een koffiebar in de stad.

Leeg je hoofd

Als je de hele tijd alleen maar denkt aan hoe alles niet lukt en aan wat je allemaal nog moet doen, doe je ondertussen helemaal niets. Dus stop met denken, leeg je hoofd en onderneem actie! Pak een groot vel papier, schrijf 15 minuten lang ALLES op wat in je opkomt (ok, al het nuttige, sommige gedachten horen niet opgeschreven te worden). Pak dat vel erbij als je een to do lijst maakt of kijk er over een week naar om te zien of je nog belangrijke dingen bent vergeten.

Ga iets leuks doen

Meng je onder de mensen, bij voorkeur mensen die je goed kent, en je bent vast in no time uit een dip. Doe iets leuks, praat over iets leuks en laat je afleiden. Wedden dat de dip in no time voorbij is?

Prioriteiten stellen

Dip of niet, sommige dingen moeten gebeuren of kunnen echt niet langer uitgesteld worden. Of dat nu leuk is (een boek dat al een maand in je kast ligt lezen) of minder leuk (je huis schoonmaken), je wilt toch dat het gebeurt. Maak daarom een lijstje en beslis wat je eerst wil doen en wat ook later kan. Ideaal gezien maak je drie lijstjes: wat ga je vandaag doen, wat ga je morgen doen, en wat ga je later doen. Dan weet je meteen waar je nu mee aan de slag kunt of moet en wat nog even kan wachten.

Herken jij dit? Hoe kom jij uit een dip?

Misschien vind je mijn tips om beter in je vel te zitten ook interessant!

 

Ontvang gratis tips en updates (incl. 30 tips voor meer rust in je hoofd!)

Meld je aan voor e-mails en ontvang updates over Streets Ahead en gratis productiviteitstips. Plus nu als bonus de checklist met 30 tips voor meer rust in je hoofd!

22 gedachten over “Zo kom je uit een dip”

  1. Als ik een keer een dip heb probeer ik in eerste instantie gewoon mijn ding te doen alleen lukt dan toch niets. Dus halverwege de dag geef ik toe aan de dip en beland ik meestal op de bank met Netflix. Dan moet je het allemaal inderdaad maar even laten voor wat het is en hopen dat de dag de dip weer verdwenen is.

    Beantwoorden
    • En daar is ook niets mis mee volgens mij! Hoort erbij, morgen is er weer een nieuwe dag denk ik dan als ik dat heb. Alleen als het een paar dagen aanhoudt ben ik er op een gegeven moment wel klaar mee en dan vind ik de dingen die hierboven staan erg fijn!

      Beantwoorden
  2. Ik probeer altijd eerst mijn huisje op orde te hebben/krijgen. Dit is toch iets waar ik persoonlijk het meest ben en me prettig wil voelen. Met lijstjes orden ik me drukke koppie.. Dan ben ik productiever en bereik ik meer. Het starten van mijn motortje lukt beter georganiseerd dan ongeorganiseerd. :)

    Beantwoorden
    • Ja dat doe ik ook wel, als het een bende is word ik nog onrustiger. En alles opruimen is dan ook gewoon fijn. En inderdaad de tijd nemen om even alles op een rijtje te zetten helpt ook veel!

      Beantwoorden
  3. Fijne tips! Als ik last heb van een dip probeer ik inderdaad prioriteiten te stellen door lijstjes te maken, zo maak ik wat orde. Daarnaast is wisselen van omgeving inderdaad een goed idee. Een andere tip die ik zelf vaak toepas is naar de bioscoop gaan. Als je veel piekert of druk maakt is dat best verstandig om te doen. Niet alleen leidt een luchtige film af, daarnaast moet je wel kijken want in een bioscoop kan je gaan andere dingen doen. Gedwongen afleiding dus!

    Beantwoorden
    • Oh ja ik kan me goed voorstellen dat dat helpt ja. En inderdaad, in de bioscoop kun je niet afgeleid worden door andere dingen en daardoor zit je vaak ook helemaal in het verhaal, dus ideaal want dan denk je niet aan waar je zelf mee zit. Goede tip, ik ga het onthouden!

      Beantwoorden
  4. Zo herkenbaar, die dip. ‘k Probeer mezelf altijd wat op te peppen, maar dat lukt niet altijd. Soms wil ‘k ook gewoon eens even aan niets willen denken. Maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk.

    Beantwoorden
  5. Wat een fijne tips! Soms is het zo lastig om iets van je af te schudden, maar het heeft zo geen nut om ergens alleen maar in te blijven hangen. Ik probeer mijzelf ook wel eens op te peppen en het helpt echt om iets leuks te gaan doen. Alleen leuke dingen doen kosten wel al snel geld bij mij haha. Shoppen is een heerlijke therapie bijvoorbeeld!

    Beantwoorden

Plaats een reactie