Hoe omgaan met stress? Zo kun je in 6 stappen stress verlagen!


Stress is niet goed voor je – dat weten we allemaal. Maar toch voelt iedereen zich af en toe wel eens gestrest. En op dat moment is het vaak moeilijk om daar op een goede manier mee om te gaan. Daarom ga ik je helpen omgaan met stress, zodat je aan de slag kunt met stress verlagen.

Korte disclaimer vooraf – als je echt veelvuldig last hebt van stress, ga dan op zoek naar een professional!

Ik wil ook vaak genoeg stress verlagen

Iedereen voelt zich wel eens gestrest – en in principe is dat helemaal niet erg. Het is een natuurlijke reactie op een crisissituatie. Maar wanneer je stress ervaart van situaties die niet bepaald een crisis zijn – of wanneer je vaker dan je zou willen stress ervaart – dan is het zinvol om stress te verlagen.

De stappen die ik zometeen met je ga delen zijn de dingen die mij helpen omgaan met stress. Om rustiger te worden en de stress te verlagen.

Ik zal je meenemen aan de hand van een voorbeeld. Laten we zeggen dat ik stress ervaar omdat ik zojuist een fout heb gemaakt op mijn werk, die negatieve gevolgen heeft voor een klant.

Omgaan met stress in 6 stappen

Dit zijn de 6 stappen die jou kunnen helpen stress te verlagen:

#1 Stop en doe even niets

Het eerste wat zinvol is om te doen als je stress ervaart en wilt omgaan met deze stress, is om even een time out te nemen. Om even te stoppen met steeds maar doorgaan met dingen die ‘moeten’ – of juist om de stress te ontvluchten door op social media te scrollen of urenlang tv te kijken.

Als je gestrest bent is het gemakkelijk om afleiding te zoeken of juist om als een kip zonder kop door te gaan met hard werken en dingen doen.

Maar doe dat juist niet en ‘confronteer’ de stress.

Laat je gedachten hun gang gaan over die stress – want dan kun je het verwerken.

In het voorbeeld van de fout op mijn werk, houdt het in dat het zinvol is om even te stoppen met constant doorwerken.

#2 Vraag jezelf af waarom je stress ervaart

Als je gestopt bent met waar je mee bezig bent en even die pauze hebt genomen, vraag jezelf dan eens af waarom je die stress ervaart.

Waarom heb je last van stress? Waar komt het vandaan? Kun je hier iets aan doen?

Stel jezelf allerlei vragen om meer te weten te komen over dat stressgevoel.

In mijn voorbeeld zou ik bij deze stap achterhalen dat ik stress ervaar van de fout die ik heb gemaakt. Ook kan ik mezelf afvragen hoe ik het beste kan reageren op deze fout en wat ik kan doen om het goed te ‘herstellen’.

#3 Stress verlagen door erover te schrijven

Terwijl je antwoorden bedenkt op de vragen van stap 2, schrijf deze ook direct op! Als je het opschrijft, kun je het beter verwerken, het dwingt je om het op een duidelijke manier te benoemen – immers moet je er een zin van kunnen maken. Daarnaast helpt het je ook vaak relativeren als je het op papier ziet staan.

#4 Omgaan met stress door erover te praten

De volgende stap is om het niet alleen op te schrijven, maar om er ook met iemand over te praten. Dit lucht vaak enorm op én kan ook helpen relativeren.

Daarnaast zal die ander jou ook willen en kunnen helpen, maar da’s niet het belangrijkste, het gesprek aangaan helpt vaak al.

Kies hierbij wel iemand die je vertrouwt, zoals je partner. Ook kan het helpen om juist het gesprek aan te gaan over een specifieke situatie met iemand die hier iets mee kan doen. 

Zo zou ik in mijn voorbeeld mijn hart kunnen luchten bij mijn partner, maar ook met mijn leidinggevende het gesprek aangaan om te kijken hoe ik de gemaakte fout het beste kan herstellen/oplossen.

#5 Stress verlagen door te doen wat je kan

Het stellen van vragen aan jezelf, het van je af schrijven en erover praten geven vaak ideeën voor dingen die je kunt doen om voor jou de stress te verminderen. 

Ga ook die dingen doen. Maak een to do lijst voor jezelf met acties die jouw stress kunnen helpen verlagen. Dat kunnen gerust hele kleine dingen zijn. 

In mijn voorbeeld zou ik contact met de klant opnemen om het probleem te bespreken en een oplossing te bepalen. Ook kan ik zelf mogelijk actie ondernemen om de fout te herstellen. 

#6 Laat de rest gaan

Als je hebt gedaan wat je kunt doen – dan heb je vanaf dat moment geen invloed meer op de situatie die ervoor zorgt dat jij stress ervaart.

Vertel jezelf dan: [situatie] geeft mij stress, maar ik kan er niets aan doen, dus ik laat het gaan.

Het bewust ermee stoppen om erover te piekeren kan je rust geven en meer focus om andere dingen te doen. Je kunt ook met jezelf afspreken dat je er op bepaalde, vaste momenten weer even aan gaat denken en het de rest van de dag loslaat.

Wil jij beter omgaan met stress en meer rust in je hoofd krijgen?

Dan heb ik nog iets voor je! Meld je aan voor mijn e-mails en je ontvangt gratis maar liefst 30 (!) tips voor meer rust in je hoofd. Vul het onderstaande formulier in:

Ontvang gratis tips en updates (incl. 30 tips voor meer rust in je hoofd!)

Meld je aan voor e-mails en ontvang updates over Streets Ahead en gratis productiviteitstips. Plus nu als bonus de checklist met 30 tips voor meer rust in je hoofd!

Dit waren de stappen voor het stress verlagen! Met welke stap ga jij iets doen?

Pin deze blogpost op Pinterest!      Pin It
Hoe omgaan met stress? Zo kun je in 6 stappen stress verlagen!

 

Ontvang gratis tips en updates (incl. 30 tips voor meer rust in je hoofd!)

Meld je aan voor e-mails en ontvang updates over Streets Ahead en gratis productiviteitstips. Plus nu als bonus de checklist met 30 tips voor meer rust in je hoofd!

Plaats een reactie