Elke week planmatig werken in 6 stappen (+ tips)


Door planmatig werken zorg je ervoor dat je precies weet wat je wilt doen op welk moment. En dat is de eerste stap naar het daadwerkelijk uitvoeren ervan! Ik deel mijn planmatig werken tips en neem je mee in hoe ik mijn week voorbereid, zodat ik altijd weet wat ik wanneer wil gaan doen.

Waarom is planmatig werken een goed idee?

Planmatig werken geeft je rust en overzicht. Ik werk het liefst altijd vanuit een planning, omdat dit mij een gevoel van overzicht geeft. Ik weet dan zeker dat ik bezig ben met de taak die op dat moment het belangrijkste is om te doen.

Een plan zorgt ervoor dat je weet wat je wilt doen en wanneer je wat wilt doen. Dat is de eerste stap naar het daadwerkelijke doen ervan. Het op papier zetten van je plan zorgt er ook voor dat de kans groter wordt dat je het daadwerkelijk gaan doen!

Planmatig werken in 6 stappen

Ik wil je helpen om elke week planmatig te werken. Dit zijn de 6 stappen naar wekelijks planmatig werken, die je elke week kunt herhalen.

Prik een vast moment

Bepaal ten eerste een vast moment waarop je jouw plan voor de komende week gaat bepalen. Maak elke week wat tijd voor het maken van een planning, zodat je de rest van de week steeds weet wat je wilt doen.

Idealiter plan je dit aan het begin of op het eind van de week, zodat je je dan helemaal voor kunt bereiden op de week die komen gaat.

Kijk terug op de afgelopen week

Start het maken van plan met een terugblik op de afgelopen week. Stel jezelf een aantal vragen waarmee jij kunt reflecteren op de week die geweest is. 

Een aantal voorbeelden:

  • Wat heb ik afgelopen week allemaal bereikt?
  • Wat ging er goed in de afgelopen week?
  • Wat zou ik de komende week beter willen doen?

Bedenk antwoorden of schrijf letterlijk dingen op, zodat je dit erbij kunt pakken en steeds weet wat goed gaat en wat beter kan.

Kijk naar je doelen

Kijk vervolgens naar de doelen die je voor jezelf hebt gesteld. Bedenk jezelf welke doelen je hebt gesteld en hoe het daarmee gaat. Lig je op koers? Wat kun je in de komende week doen om dichterbij het bereiken van je doelen te komen?

Heb je nog geen doelen gesteld voor jezelf? Gebruik deze blogpost over SMART doelen stellen om hier vandaag nog mee aan de slag te gaan!

Bekijk je takenlijst

Zorg dat je een takenlijst voor jezelf hebt, waarop staat wat je in de komende week wilt doen. Wat zijn de taken die je deze week wilt doen om dichterbij je doelen te komen? Welke andere dingen wil je doen? Maak een lijst van alles.

Maak je weekplanning

Maak nu een weekplanning. Gebruik je takenlijst als basis, maar maak nu echt een planning. Zo kun je gedurende de week planmatig werken.

Verdeel je taken over de dagen. Heeft iets bijvoorbeeld donderdag als deadline, plan het dan voor donderdag. Zet ook afspraken op je planning.

Hoeven taken niet per se op een bepaalde dag afgerond te worden? Zet deze dan los op je takenlijst voor die week.

Gebruik bijvoorbeeld één van de hulpmiddelen die ik tip in het artikel over het maken van een weekplanning.

Planmatig je dag voorbereiden

Gebruik je weekplanning als basis voor de hele week, maar plan ook je dag nog om echt planmatig te werken. Maak aan het begin of eind van je dag tijd om de eerstvolgende dag die komen gaat te plannen.

Kijk naar je weekplanning en naar de dingen die je de komende dag sowieso wilt doen, bijvoorbeeld omdat het afspraken zijn of omdat het een deadline heeft.

Bepaal vervolgens welke andere dingen je eventueel wilt doen, die je bijvoorbeeld nog niet voor een dag had ingepland.

Zet deze dingen op een planning voor vandaag.

Hulpmiddelen voor bij het planmatig werken

Wil jij aan de slag met planmatig werken? Er zijn een aantal hulpmiddelen die je daar goed bij kunt gebruiken!

Om een plan te maken voor je week, kan ik je de volgende hulpmiddelen aanraden:

Extra tips voor planmatig werken

Houd het realistisch

Om planmatig te werken volgens een planning die realistisch is, is het zinvol om goed in te kunnen schatten hoeveel je op een dag en in een week kunt doen. 

Lees het blogartikel over het inschatten van tijd om daarmee aan de slag te gaan!

Zorg dat je je plannen uitvoert

Als je een plan hebt bedacht voor wat je wilt doen, is het wel zo handig als je dit plan ook gaat uitvoeren. Als je daadwerkelijk begint met de dingen die je wilt doen.

Lees het blogartikel over beginnen met taken om ervoor te zorgen dat je de dingen die je gepland hebt ook uitvoert!

Nog meer lezen over planmatig werken?

Bekijk ook eens de volgende blogartikelen:

Werk jij planmatig? Hoe pak je dat aan gedurende de week?

Pin deze blogpost op Pinterest!      Pin It

Links in dit artikel zijn affiliatelinks. Dit betekent dat ik kleine vergoeding krijg als jij een product aanschaft. Dit heeft geen invloed op de prijs die je betaalt voor de planner en zeker ook niet op mijn mening.

Door planmatig werken weet je precies wat je wilt doen op welk moment. Ik deel mijn planmatig werken tips en neem je mee in hoe ik mijn week voorbereid.

Ontvang gratis tips en updates (incl. werkboek)

Meld je aan voor e-mails en ontvang updates over Streets Ahead en gratis productiviteitstips. Plus nu als bonus: het PDF werkboek jaarplanning maken!

Powered by ConvertKit

Plaats een reactie