Time Management Tuesday: Hoe vul je een dagplanning?


Laatst liet ik zien hoe ik mijn dagplanning maak. Maar hoe weet ik wat daar in komt? Wat ik wil doen en wat het belangrijkste is? Dat leg ik nu uit!

Schrijf alles op

Begin met het opschrijven van alles wat je ooit nog wilt doen. Dat kan van heel klein of heel groot zijn, dat kan over school of werk gaan, maar ook over persoonlijke dingen die je in je vrije tijd wilt doen. Dat kunnen dingen zijn die je volgende week af moet hebben en dingen die je ooit in je verre toekomst nog wil doen. Omdat dit vast een lange lijst wordt raad ik je aan dit te typen in bijvoorbeeld Word of eerst even verder te lezen wat de bedoeling van deze lijst is! Ook kan het handig zijn de lijst op te delen in categorieën.

Bovenaan deze lijst schrijf je “Ooit”.

Wat wil je dit jaar doen?

Kijk kritisch naar je lijst. Welke dingen wil je dit jaar doen? Met dit jaar bedoel ik 2014. Ik vind het fijn om “mijn jaar” gewoon te laten beginnen op 1 januari, dan kun je ook makkelijk uitrekenen hoe lang of kort je nog hebt.

Deze dingen haal je weg of kopieer je uit de “ooit”-lijst en verplaats je naar een lijst die je “Dit jaar” noemt.

Wat wil je deze maand doen?

Kijk naar de lijst van dit jaar. Wat wil je deze maand doen? Dat verplaats of kopieer je wederom naar een nieuwe lijst. Let op dat je hierbij realistisch bent: is deze maand enorm druk voor je of ben je 2 weken ervan op vakantie, dan kun je geen 200 dingen doen. Ook hierbij is het handigst om de maanden van het jaar aan te houden, dus juli op dit moment. Hierin kun je ook dingen opnemen die je maandelijks doet, zoals je huur betalen.

Deze dingen verwijder je of kopieer je uit de “dit jaar”-lijst en verplaats je naar een lijst die je “Deze maand” noemt.

Wat wil je deze week doen?

Je snapt het waarschijnlijk al, maar je doet hetzelfde voor deze week. Kijk naar de lijst van deze maand en schrijf op wat je deze week wilt doen. Ook hier is het wel zo handig om realistisch te zijn! Voeg ook de dingen toe die je wekelijks doet, zoals werk, sport en andere hobby’s. Eindigt de maand in de betreffende week? Ga dan aan de slag met het afronden van alle to do’s van die maand en maak ook een nieuwe lijst.

Dit verwijder je of kopieer je uit de “deze maand”-lijst en verplaats je naar een lijst die je “Deze week” noemt.

De dagplanning maken

Tot slot maak je op basis van je “deze week”-lijst je dagplanning. Natuurlijk hoef je niet elke dag van je leven zo uit te plannen (crazy!), maar het is handig op dagen dat je productief aan de slag wil gaan. Weken of dagen “vrij”, bijvoorbeeld doordat je de hele dag werkt, op school zit of iets leuks doet, plan je natuurlijk niet zo uit ;-).

Werkt dit voor mij?

Als al deze lijsten je duizelen, kun je ook de weeklijst weglaten en voor je dagelijkse planning naar de maandlijst kijken. Ook de jaarlijst kun je eventueel weglaten. Zijn er voor jou nooit genoeg lijstjes, dan kun je bijvoorbeeld in je jaarlijst alvast aangeven wat welke maand sowieso gebeurd moet zijn of in je maandlijst wat welke week. Probeer het uit en plan op de manier die voor jou werkt!

Ben ik de enige die overal lijstjes voor maakt of doe jij dat ook? En zo ja, hoe? Ik ben heel benieuwd!

Ontvang gratis tips en updates!

Meld je aan voor e-mails en ontvang updates over Streets Ahead en gratis productiviteitstips :-). Plus nu als bonus: het gratis stappenplan 'van losse taken naar concrete planning'!

Powered by ConvertKit

20 gedachten over “Time Management Tuesday: Hoe vul je een dagplanning?”

  1. Hé wat handig zo! Ik ben zelf altijd van de grote niet haalbare dingen, maar op deze manier is het iets kleiner te maken en door er een dagplanning van te maken ook haalbaar. :)

  2. Leuk artikel! Als ik thuis ben en/of werk maak ik sowieso een dagplanning. Daarin schrijf ik echt alles op, van koken tot aan een artikel schrijven. Zo krijg je wel een lange lijst maar omdat je sowieso moet koken etc. geeft het ook veel voldoening als je het allemaal af kunt strepen. Ik probeer ook steeds meer random dingen die in mijn hoofd zweven op te schrijven, maar dit moet ik nog vaker doen haha. Het helpt in elk geval veel rust te brengen en zo kan ik ook meer dingen doen :)

  3. Ik heb zelf nooit echt lijstjes gemaakt, maar ik zit er over na te denken om hier toch mee te beginnen. Geeft ook wat rust in je hoofd.

    Liefs,
    Pauline

  4. ik moet ook na mijn vakantie weer snel beginnen met het maken van (dag)planningen, deze tips kan ik zeker goed gebruiken :) thanks!
    xo, cheyenne

  5. Ik werk in een excel-bestand met verschillende bladen. Op een blad staat een weekplanning met tijden en dagen en daar vul ik mijn week op in met een aantal blokken, maar ook veel witruimte voor uitloop en onverwachte zaken.
    Op een ander blad staat een lange termijn planning, hier staat in de eerste kolom de eerste dag van de week, de maandag, dus in deze week 4-8. Daarachter staat een kolom voor het ene vrijwilligerswerk, kolom voor weer iets anders enzovoort. Daar vul ik afspraken op in, activiteiten en deadlines. Zo weet ik nu al wat ik in december moet doen.

    Op weer een ander tabblad staat een to do list, met nog een aantal klusjes en dingen die af moeten. Deze verwerk ik dan ook weer in de lange termijn en in de weekplanning.

    • Ook slim! Excel werkt inderdaad fijn als je veel verschillende dingen kwijt wil. En altijd fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die zo veel lijstjes en planningen maakt ;-)

Plaats een reactie