7 simpele veranderingen voor een actiever leven


Is sporten niet voor jou weggelegd? Of sta je netjes elke week twee keer op het hockeyveld, in de danszaal of op de duikplank, maar zit je daarnaast alleen maar stil? Dit zijn 7 simpele veranderingen waarmee je wat actiever wordt!

Neem de trap

Dit heb je sowieso al eens eerder gehoord, maar hij kon gewoon niet ontbreken. Ook al moet je acht verdiepingen, vijf keer per dag op en neer of heb je zes tassen vast, ga met de trap! En dan bedoel ik niet de roltrap. Ook niet op het station.

Zorg dat je móet opstaan

Aan je stoel gekluisterd? Pak steeds één kop thee, één boterham of één chocolaatje. Wil je meer? Dan zul je toch echt moeten opstaan… Dit kun je zo extreem maken als je zelf wilt natuurlijk ;-). Oh en zorg dat je veel drinkt, want dan blijf je vanzelf op en neer lopen naar het toilet….

Kan ik dit wandelen?

Als je in de meeste stadscentra tien minuten in een bus zit, betekent dit dat je een afstand hebt afgelegd die je waarschijnlijk in zo’n twintig minuten had kunnen wandelen, of in diezelfde tien minuten had kunnen fietsen. Voordat je de volgende keer in de bus stapt, denk even: waarom ga ik niet te voet? (En ja, regen is daar een heel goed excuus voor – tenzij je een paraplu bij hebt natuurlijk)

Ga met de fiets!

In dezelfde categorie geldt ook: pak de fiets in plaats van de auto! Die boodschappentas kan best aan je stuur en die vriendin woont écht niet zo heel ver weg. Leer jezelf fietsen met paraplu, dan is zelfs die (mot)regen niet je vijand meer. Pas wel op met hagel, storm en wind…

Maak een ommetje

Ben je vandaag de hele dag thuis of werk je de hele dag binnen? Ga tijdens je lunch naar buiten! Ik gaf al eens tips voor gezonde meeneemlunches, veel van deze lunches kun je prima wandelend opeten.

Ben op een vaste tijd actief

Haal elke middag vers brood bij de bakker, loop elke avond na het eten een rondje met je vriend of sta elke ochtend op met wat yogaoefeningen. Wat je ook doet, als het eenmaal in je ritme zit doe je het uiteindelijk automatisch.

Zorg dat je de deur uit moet

Wat hebben een hond, een wekelijkse boekenbijeenkomst, een lunch met je tante en een beginnend moestuintje met elkaar te maken? Ze zorgen ervoor dat je naar buiten moet! Wandel met de hond, ga te voet naar je afspraken en besteed genoeg tijd aan het aanplanten, verpotten en water geven van je miniplantjes. Kijk jou eens actief bezig zijn!

Hoe zorg jij ervoor dat je je calorieën verbrandt?

Ontvang gratis tips en updates (incl. werkblad)

Meld je aan voor e-mails en ontvang updates over Streets Ahead en gratis productiviteitstips. Plus nu als bonus: het PDF werkblad SMART doelen stellen!

Powered by ConvertKit

30 gedachten over “7 simpele veranderingen voor een actiever leven”

  1. Wat een fijne en goeie tips! Ik merk dat ik al heel veel hiervan toepas (: Jeei! Ik ben niet echt op een vaste tijd actief, maar misschien kan ik dat wel gaan toevoegen aan mijn ‘dagplanning’. Liefs!

  2. Goede tips! Hoewel ik niet in beweging wil blijven om calorieën te verbranden (ik wil juist aankomen) maar omdat het gewoon goed is voor je lichaam om te bewegen. De laatste tijd drink ik mega veel, dus met die beweging zit het wel goed haha! ;)

  3. Ik kwam er achter dat ik met de fiets overal veel sneller kom dan met het OV, dus sindsdien kom ik wel aan mijn dagelijkse beweging :-) Opstaan om eten te pakken vind ik wel een hele goeie! En een blokje om lopen kan ook geen kwaad.

  4. Haha vooral die reden om op te staan moet ik soms echt zoeken, anders zit ik zo een paar uur stil achter mijn laptop te werken. Ook probeer ik 4x in de week te sporten en vind het ook heerlijk om s’ avonds een stukje te wandelen met mijn vriend. Verder heb ik geen auto dus doe meestal alles met de fiets of lopend, vooral in de lente zomer zijn die momentjes extra fijn met het mooie weer!

  5. Het kan zo simpel zijn hé.. goede bruikbare tips en ik probeer ze zoveel mogelijk toe te passen. Ik vind een stappenteller ook wel bijdragen. Daagt me uit om toch nog even naar de winkel te lopen ipv de auto te pakken.

    • Ja da’s inderdaad ook een goede! Voor mij werkt dat niet heel erg goed maar ik moet bekennen dat ik wel twee apps heb die mijn stappen, fietsafstand etc. meten…

  6. Goede tips, leuk om te lezen! De meeste tips volg ik al wel op, maar ik gebruik nu de activity tracker Vivofit die aangeeft dat ik ook echt weer in beweging móet komen. En dat is best confronterend met die rode balken en piepjes ;-)

Plaats een reactie