Wat is een merktemplate en hoe vul je hem in?


“Een merk-wat?” Dat denk je nu waarschijnlijk. Dat dacht ik ook toen ik tijdens mijn minor moest invullen. Maar een merktemplate kan erg handig zijn om een beter beeld van jezelf te krijgen én om dit naar anderen over te brengen. Je moet er alleen wel even tijd voor maken.

Wat is een merktemplate?

Een merktemplate is een template dat je over jezelf, of eigenlijk over jou als merk invult. Je moet het zien als een CV, maar dan niet over je prestaties maar over jou als persoon. Het doet je nadenken over wie je bent en wat jouw sterke en belangrijkste eigenschappen zijn. Wat maakt jou jou? Als je dit weet kun je dit ook uitdragen naar anderen toe. Dat maakt het makkelijker om jezelf te omschrijven, bijvoorbeeld als je iemand leert kennen, in een motivatiebrief of waar dan ook, en dat kan je veel opleveren.

Volg de onderstaande stappen om tot een merktemplate van jezelf te komen. Deze stappen haalde ik uit het boek “Het merk ik“. Interessant als je meer over dit onderwerp wilt weten. Hierin worden alle stappen uitgebreid besproken, met voorbeelden erbij.

Schrijf je CV uit

De eerste stap is de makkelijkste: schrijf je CV uit. Wat is de belangrijkste ervaring die je hebt opgedaan? Wat voor vrijwilligerswerk doe je? Welke opleiding? Schrijf alle belangrijke dingen die jij doet en hebt gedaan op.

Kies nu twee tot vier termen uit die jouw ervaring samenvatten. Dat kan je belangrijkste functie zijn, je titel, je taak… Wat jij de belangrijkste en meest relevante ervaring vindt die je tot nu toe hebt opgedaan.

Maak een lijst met waarden

Met deze stap ben je waarschijnlijk het langste bezig. Maak een lijst met waarden die bij jou passen. Handige hulpmiddelen hierbij zijn testjes over jezelf. In de uitslagen staan vaak karaktereigenschappen genoemd die bij je passen. Doe bijvoorbeeld deze zes handige testjes. Ook kun je kijken naar kernkwaliteiten, daar leg ik in deze blogpost alles over uit.

Doe de authenticiteitstest

Nu moet je gaan kiezen welke waarden écht bij je passen. Doe de authenticiteitstest. Sommige waarden heb je misschien opgeschreven omdat ze gewoon goed en leuk staan. Denk aan hippe termen als “teamplayer” of “creatief”. Maar past dat wel echt bij je?

Schrijf alle zojuist verzamelde waarden op (of print ze uit) en geef ze een authenticiteitsscore van 1 tot 10. 10 betekent dat een eigenschap 100% jou ‘eigen’ is. Kies uiteindelijk de 15 eigenschappen met de hoogste score.

Doe de PAD test

Je lijst is al wat gekrompen, maar dat kan nog beter. Daarvoor doe je de PAD test. Geef elke waarde een score van 1 tot 5 op drie punten:

  • Passie en fun: wat vind je écht heel leuk? Van welke waarde/karaktereigenschap krijg je een glimlach op je gezicht?
  • Aanleg en ontwikkelingspotentie: welke eigenschap heb je je hele leven al? Waar ben je goed in en wat kun je verder ontwikkelen?
  • Doel en ambitie: waar wil je de rest van je leven iets mee doen? Met welke waarde kun je je dromen waarmaken?

Tel de scores bij elkaar op en kies maximaal 3 (oké, 4 als je niet kunt kiezen) waarden die voor jou het belangrijkst zijn.

Bedenk wat je expressieve eigenschappen zijn

Dit vond ik zelf het lastigste. Hier ga je nadenken over wat je uitstraalt naar anderen. Wat is je uitstraling en wat is je stijl? Niet je kledingstijl, maar dat wat jou jou maakt voor anderen. Vraag anderen wat ze typisch jou vinden, wat bij jouw past, wat jij volgens hen uitstraalt. In Het merk ik geven ze als voorbeelden dat Jamie Oliver eigentijds is, André Hazes menselijk,  Linda de Mol een girl next door en Oprah Winfrey warm.

Schrijf in één of twee woorden op wat jij uitstraalt.

Vul het template in en bedenk je merkessentie

Je bent bijna zover! Met alles wat je hiervoor hebt gedaan kun je je merktemplate bijna helemaal invullen. Op de afbeelding zie je een merktemplate.

Merktemplatetitels

  • Functionele eigenschappen: je belangrijkste ervaring
  • Emotionele eigenschappen: je waarden
  • Expressieve eigenschappen: je uitstraling

Bij prestatie en gedrag vul je in hoe jij je uit om deze eigenschappen naar voren te brengen. Dit zijn bijvoorbeeld je hobby’s, prestaties op je werk en in je leven. Zo staan hier bij een sociale huisvrouw waarschijnlijk haar twee kinderen, bij een talentvol schrijfster haar boek en bij een succesvol ondernemer zijn gaafste projecten.

Tot slot kun je bedenken wat jouw merkessentie is. Jouw allerbelangrijkste waarde, waar jij voor staat. Dit is lastig, zeker omdat je al zo veel dingen hebt ingevuld. Wat is nu echt het belangrijkste? Probeer wel iets uniekers te kiezen dan “ambitieus”, “doelgericht”, “eigenzinnig” of “creatief”…

Gebruik deze lege cirkel om je eigen merktemplate op in te vullen.

Wat kun je hiermee?

Je hebt een merktemplate, wat nu? Nu heb je als het goed is een duidelijk beeld van wie jij bent en wat je uitstraalt. Dit kun je gebruiken op bijvoorbeeld je CV, op een persoonlijke website, op social media en op welke andere plek dan ook waar jij iets van jezelf achterlaat. Zorg dat alles past bij wie jij bent. Een standaard visitekaartje past niet bij een creatieveling, en een motivatiebrief vol spelfouten past niet bij een perfectionist…

In het boek staat nog veel uitgebreider uitgelegd wat het belangrijk is om te weten wie je zelf bent, hoe je daar achter kunt komen en wat je daar vervolgens mee kunt. Ben je afgestudeerd en heb je geen idee wat nu of zit je in een quarterlifecrisis en denk je juist “is dit het nou?”, dan kan het boek je misschien helpen.

Ga jij een merktemplate invullen?

Pin deze blogpost op Pinterest!      Pin It

Merktemplate3Inspiratie voor dit artikel haalde ik uit het boek Het merk ik (affiliate link, zie mijn disclaimer).

 

Ontvang gratis tips en updates (incl. 30 tips voor meer rust in je hoofd!)

Meld je aan voor e-mails en ontvang updates over Streets Ahead en gratis productiviteitstips. Plus nu als bonus de checklist met 30 tips voor meer rust in je hoofd!

20 gedachten over “Wat is een merktemplate en hoe vul je hem in?”

  1. Wat leuk. Ik had er nog niet van gehoord maar het lijkt me handig! Het boek is dit het nou? lijkt me ook interessant. Dat ga ik eens beter bekijken.

    Beantwoorden
  2. Wauw, interessant. Ik vind het altijd leuk om over dit soort onderwerpen te lezen. Misschien dat ik me er binnenkort eens aan ga wagen, want ik ben nogal aan het worstelen met wie ik ben en wat ik wil de laatste tijd.

    Beantwoorden
  3. Ik heb hem 4 jaar geleden tijdens mijn studie al eens gemaakt en gepubliceerd op mijn blog. Zeer handig, misschien moet ik hem nog eens maken, voor mijn huidige situatie, is nogal wat veranderd de afgelopen jaren!

    Beantwoorden
    • Toevallig, wat leuk! En ja, ik denk inderdaad dat je hem met je mee moet veranderen en dat hij niet je hele leven hetzelfde blijft. Er kan een hoop veranderen op een paar jaar!

      Beantwoorden
  4. Ik ben dit nog nooit eerder tegengekomen, maar het klinkt goed! Ik ga het denk ik gebruike nom straks na mijn afstuderen een fijne, uitdagende baan te vinden die echt bij mij past. Ik kan dit soort profilering dan wel gebruiken om te laten zien wat ik ondanks mijn beperkingen allemaal wel kan en wat ze aan me hebben.

    Beantwoorden
  5. Wat interessant. Ik ben altijd goed geweest om mezelf te verkopen. Ik ben dan ook vrijwel nooit afgewezen op een sollicitatiegesprek. Behalve dat mijn cv eens niet goed aansloot en dat ik een keer geen rijbewijs had. Wist ik wel, maar wilde het toch proberen. Maar handig om dit eens te onthouden. Kan hem ook voor de gein invullen. Want om een sollicitatie te laten slagen, moet je sowieso over veel zelfkennis beschikken. Leuk om te zien dat je geholpen wordt om naar de kern van jezelf te komen hiermee.

    Beantwoorden

Plaats een reactie