Eind februari lanceerde ik de Life Improvement Tag en daar kwamen enorm veel leuke, handige en interessante reacties op! In deze blogpost deelde ik al een overzicht van alle ingevulde tags. En hoewel dat overzicht heel handig is, kan ik me voorstellen dat je niet álle tags helemaal doorgelezen hebt. En daarom is er nu deze blogpost! Ik heb namelijk allerlei mooie en inspirerende antwoorden uit de tag verzameld en gebundeld. En deze ga ik nu met jullie delen!

Ohja, ehm, neem trouwens even de tijd en pak er een kop thee bij. Want volgens mij is dit mijn langste blogpost ooit!

Over het stellen en bereiken van doelen

Volgens mij met stip de meest genoemde tip als het gaat om het bereiken van doelen: ga ervoor, no matter what! Een mentaliteit die ik alleen maar aan kan moedigen. Hier komt een dosis motivatie:

  • Maureen: “Weten waarvoor je het doet en er dan met de volle 100% voor gaan. Vooral niet opgeven! Vallen mag en zal zeker gebeuren, maar gelijk weer opstaan en weer doorgaan! Ik denk dat als je iets echt graag wil bereiken en je er hard voor werkt, dat het je zeker gaat lukken.”
  • Hailey: “Ook al hoor je 100 keer een “nee”, blijf door gaan. Je hebt maar één “ja” nodig om je doelen te bereiken.”
  • Joyce: “Ik denk serieus dat je een doel en droom altijd kunt behalen wanneer je doorzettingsvermogen toont. If you can dream it, you can do it!”
  • Rianca: “Geef niet op. Aan het eind van de tunnel brandt er altijd licht.”
  • Lisa: “Ik onderneem meteen actie als ik eenmaal weet wat ik wil. Laat je ook niet uit het veld slaan als het niet meteen lukt. Natuurlijk moet je realistisch blijven, maar alleen door het te proberen, kom je verder.”
  • Desi: “Als je ergens beter in wilt worden, zul je fouten moeten maken en door moeten gaan, ook als het lastig is. De meest succesvolle mensen zijn niet de mensen die geen fouten maken, maar de mensen die niet opgegeven hebben.”

Maar first things first: schrijf je doelen op! Nancy: “Als ik ze niet opschrijf en visualiseer, dan komt er sowieso niets van terecht.”

Ook vaak genoemd is het stellen van tussenstappen, of om bijvoorbeeld elke dag een beetje naar je doel toe te werken. Iets waar ik zelf ook fan van ben! Lees mee:

  • Deisy: “Ik kies een paar doelen en maak die zo klein dat het een dagelijkse taak wordt. Zie het niet als een “groot onbereikbaar doel“, maar knip het op in doelen die jou motiveren om dagelijks door te blijven gaan.”
  • Anne: “Zorg dat je bijvoorbeeld dagen kunt aftellen of iets kunt afstrepen. Op deze manier ervaar je steeds kleine successen.”
  • Josianne: “Probeer er elke dag íets aan te doen. Al is het maar een heel klein dingetje. Denk aan een to-do lijstje maken, of tien minuutjes brainstormen, of 5 push-ups doen als je sterker wil worden.”
  • Jacqueline: “Deel je doel op in tussendoelen. Zo kun je steeds tussentijds bekijken hoe ver je bent en maakt het de weg ernaartoe goed te overzien en dus te realiseren.”

Wat je ook zeker niet moet vergeten: wil jij dit wel echt?! Of wil iets omdat het van je verwacht wordt of omdat iedereen het wil? Dat werkt natuurlijk niet! Saskia: “Je moet echt willen! Een doel hebben waar je eigenlijk niet vol voor wilt gaan, heeft geen zin.”

Nog een goede tip: zorg dat je je doelen niet uit het oog verliest en dat je er regelmatig aan herinnerd wordt. Marlot: “Schrijf je doelen op en hang ze ergens waar je het iedere dag ziet. Ik merk zelf dat ik mijn doelen vooral niet haal, omdat ik ze vergeet. Door je doelen iedere dag te zien, denk je er iedere dag even aan en kan je ook iedere dag iets aan je doelen doen.”

Het tegen anderen vertellen helpt ook! Marjolein: “Schrijf ze op, praat erover met vrienden of familie, blog erover… Als je het deelt met de wereld en er zelf ook achter staat ben je er volgens mij onbewust al zo enorm mee bezig dat het een stuk gemakkelijker gaat worden om het ook daadwerkelijk te bereiken.” Bibiane: “Zo houd je een stok achter de deur en dat inspireert en motiveert om doelen te bereiken (of hier toch meer moeite voor te doen).”

Kijk niet alleen maar vooruit, maar ook terug, zegt Lisa: “Wat ik vooral doe, is reflecteren. Kijken waar ik ben ten opzichte van een paar jaar geleden, en of mijn doelen nog wel relevant zijn. Wat doe ik waardoor het niet lukt, en wat gaat juist wel goed? Wat kan er beter?” Een andere tip, van Yvonne, is om ook te kijken naar waar je nu staat: “Bepaal het einddoel en werk van daaruit terug tot het punt waar je nu staat. Wat is er nodig om tot je einddoel te komen? Welke stappen moet je daarvoor nemen en wat moet je misschien onderweg loslaten?”

Tot slot deelde Karlijn een handige filmtip: “Ik zag laatst een filmpje over ‘goalsetting’ en het is echt een aanrader. Zo wordt er in benoemd dat het helpt als je je doelen opdeelt in short-term, medium-term en long-term. Een soort stappen die je zet voordat je uiteindelijk bij je ‘grote’ doelen uitkomt (klik hier voor het filmpje met meer uitleg en voorbeelden).”

Over plannen en planningen maken

Massaal antwoord op de vraag hoe je een goede planning maakt: realistisch zijn! Kijk maar:

  • Desi: “Je kunt (en hoeft) geen duizend dingen in één dag te doen. Ik denk dat het niet op schiet om te hogen eisen aan jezelf te stellen of jezelf alsmaar te blijven pushen.”
  • Laura: “Ben eerlijk naar jezelf en schat de tijd zo goed mogelijk in. In het begin hield ik mezelf vaak voor de gek door de tijd korter in te schatten maar hier heb je alleen jezelf maar mee. Dan gok je dat iets 30 minuten duurt maar ben je er eigenlijk de hele ochtend mee bezig.”
  • Hailey: “Het gevaar is dat zo’n lange to-do-lijst demotiverend werkt. Dus maak je planning niet te groot en realistisch. Zo blijf je gemotiveerd.”
  • Marlot: “Wees realistisch en schrijf tijden op. Soms maak ik een hele lange to do list en denk ik dat me dat vast wel lukt. Vervolgens ga ik de tijd per taak inschatten en merk ik al gauw dat dat niet te doen is. Die tijden heb ik echt nodig om een realistische planning te maken.”

Esmee is fan van de desk planner van Hema (waar ik ook al eens over schreef!): “Hier schrijf ik per dag een realistisch to-do-lijstje op met random taken die ik nog moet voltooien.” En Nancy is fan van de dagplanner van Team Confetti: “Hier schrijf ik netjes op wat ik allemaal wil doen op een dag. Je kan altijd 3 top prioriteiten opschrijven en dat werkt voor mij het handigst. Daarnaast heb je de mogelijkheid om andere zaken op te schrijven, onder to do, en je kunt noteren wie je nog moet mailen of bellen.”

Wat handig kan zijn: alle subtaken ook opschrijven. Anne: “Maak lange lijsten met punten die je gemakkelijk kunt afstrepen zodat je steeds een klein succes behaalt.” Nancy: “Houd het klein. Daarmee bedoel ik dat je heel veel kunt opschrijven, maar als je je taken niet klein houdt zijn ze bijna onmogelijk te behalen. In plaats van: Ruim op. Schrijf je dus: Ruim de lade uit de kast op/ruim de keuken op. Dat zijn haalbare doelen, ze intimideren je niet omdat het te grote taken zijn en ze moeten ook met maximaal 2 uur te behalen zijn.”

Maar Deisy focust zich juist liever op een paar hoofdtaken: “Ik schrijf vaak maar vier tot vijf taken op en focus mij die dag daarop. Wat ik heb gemerkt is dat het voor mij namelijk geen zin heeft om een waslijst aan taken te hebben. Op deze manier kan ik zelf beter de focus vinden om door te blijven gaan.” Wat dan het beste is? Volg het advies van Karlijn: “Iedereen heeft zijn eigen manier van plannen en door verschillende manieren uit te proberen kom je achter die van jou.”

Prioriteiten stellen is ook belangrijk. Begin bijvoorbeeld met de moeilijkste taak! Yvonne: “Zorg dat je de meest vervelende taken bovenaan je to do lijst hebt staan. Op die manier heb je dat gelijk achter de rug en valt er al een last van je schouders dat je die taak alvast hebt getackeld.” Ook een manier om prioriteiten te stellen: een lijst maken waarbij je taken verdeelt in twee categorieën: taken die je moet doen en taken die je mag of wil doen. Justine: “Op basis daarvan plan ik alles in, rekening houdende met andere dingen die die dag ook ga doen.” Hailey: “Zo heb ik voor mijzelf een duidelijk overzicht van wat prioriteit heeft.”

De app Wunderlist is ook erg populair! Josianne: “Ik vind hem echt ideaal. Ik maak verschillende lijsten en daar zet ik m’n taken in. Dan geef ik er ook nog een deadline aan en op die manier komt ‘ie standaard in een dagindeling te staan.” Saskia: “Wat ik vooral heel handig vind is dat je taken dagelijks/wekelijks kunt laten terugkeren. Ik plan nooit ver voorruit, maximaal een week en in Wunderlist kun je dan precies per dag zien wat je moet doen.” Yvette: “Vooral voor de boodschappen wordt deze app al meer dan een jaar gebruikt door zowel mij als mijn man. Hij heeft de app ook en het boodschappenlijstje is gedeeld, waardoor we er altijd op kunnen kijken en dingen kunnen toevoegen, waar we ook zijn. We vergeten nooit meer wat!”

Deze tip van Rianca lijkt me handig voor wie echt niets met plannen heeft of er niet goed in is: “Zorg dat er een vrien(in) in je vriendengroep zit die goed kan plannen. Je wilt niet onderdoen voor haar/hem en begint ook beter te plannen. Ik merk dat als mijn omgeving zijn werk op orde heeft het bij mij ook beter gaat.”

Desi is (net als ik!) fan van weekplanningen: “Op zondag maak ik een globale weekplanning, zodat ik weet hoe mijn week eruit komt te zien. Zo weet ik van te voren of het een drukke of rustige week wordt en weet ik of ik nog tijd heb om extra afspraken te maken.” Marjolein trouwens ook: “Ik ga ook vaak op zondagavond er even goed voor zitten om alles wat ik in de komende week moet doen op een rijtje te zetten. Zo vergeet ik niets en heb ik mijn hoofd leeg gemaakt door alle gedachten op een soort ‘extern geheugen’ te zetten.”

Toch wel de basistip: schrijf op wat je moet doen, in plaats van het allemaal te willen onthouden. Joyce: “Het uitwerken zorgt ervoor dat alles uit mijn hoofd op papier zet en dat het helder wordt wat ik moet doen. Vaak valt er dan al wat druk van mijn schouders en kan ik lekker aan de slag.”

Een goede tip tegen een vol hoofd van Josianne: “Zorg dat je altijd iets bij hebt waar je je taken op op kunt schrijven (in een notitieboek of de notities app in je telefoon). Zo loop je er niet al te lang mee rond, kun je het meteen opschrijven en is het uit je hoofd.”

Om productief te werken, stelt Hailey mini-deadlines: “Iedere taak geef een x-aantal minuten/uren om aan te werken. Na die tijd moet de taak af zijn. Zo motiveer ik mijzelf om door te werken en al mijn taken af te tikken.”

Vergeet ook zeker je doelen niet mee te nemen als je een planning maakt, zeggen Deisy en Lisa. Lisa: “Kijk altijd naar het grote geheel. Waar werk je naartoe? Hoe ziet dat er ongeveer uit? Wat wil je ermee bereiken?” Deisy: “Zorg ervoor dat je elke dag op je to do lijst een -kleine- taak hebt die bijdraagt aan je toekomstdroom. Op die manier verzand je niet in jouw dagelijkse beslommeringen, maar werk je ook nog aan jezelf en al die grote dromen die je voor jezelf hebt.”

Tot slot een hele handige tip van Justine voor als je een drukke periode in gaat! “Ik zorg voor ‘buffermomenten’, dit zijn dagen die ik inplan waarop ik niets doe, maar die ik wel kan gebruiken indien ik wat achterstand oploop gedurende het schema.”

Lifeimprovementtips2

Over een mental breakdown (je even niet goed voelen)

Bij een mental breakdown wordt heel vaak even lekker een potje gehuild. En terecht ;-). Maar wat ik ook in heel veel las, was het daarna alles weer oppakken en verder gaan. You go girls! Een aantal andere dingen die ik de moeite waard vind om jou als tip mee te geven:

  • Roos: “In de loop der jaren heb ik wel geleerd dat het helpt om te praten. Het liefst bel ik dan mijn vriend om mijn hoofd te legen. Daarna maak ik een lange wandeling of ga ik even sporten. Vaak blijken de dingen waar ik me zo druk om maak helemaal niet zo belangrijk.”
  • Cindy: “Het loslaten en niet opkroppen. Want dan knalt het er later er 10 keer zo hard uit.”
  • Manon: “Slapen doet ook wonderen. Als ik dan ’s ochtends wakker word denk ik: Heh? Was ik zo verdrietig over dat en dat? Je kijkt er dan toch met een andere blik op.”
  • Marjolein: “Ik moet dan echt even alleen zijn met een rustig muziekje op en gewoon even voor me uitstaren. Daarna bedenk ik hoe ik hetgeen waar ik mee zit kan oplossen en praat ik er vaak even met iemand over.”
  • Eline: “Als ik me echt ellendig voel is er maar één remedie: van me af schrijven.”
  • Lisa: “Ik ga een avondje ontspannen serie kijken of een boek lezen, of gewoon een beetje op de bank hangen, probeer weg te blijven van social media en ik praat er ook steeds meer over. Op gegeven moment gaat het wel weer over en kan ik weer opnieuw beginnen met frisse energie!”
  • Marlot: “Waarom voel ik me zo? Is het realistisch? Kan ik er wat aan doen? Dat zijn vragen die ik mezelf stel.”

Laat je inspireren

Tot slot nog een aantal kijk- en leestips vanuit de tag! Op alfabetische volgorde.

  • ‘Big Magic’ van Elizabeth Gilbert: “Een boek dat barst van de wijze en rake inzichten over creativiteit. Bijvoorbeeld dat je dingen moet maken omdat je dat gewoon het allerliefst doet, en niet omdat je er geld of aanzien mee hoopt te verwerven. Volgens Elizabeth Gilbert creëren mensen dingen omdat ze er een beetje verliefd op zijn. En ik geloof wel dat dat klopt.” (Eline)
  • Cowspiracy: “Deze documentaire heeft me enorm geïnspireerd om me meer te verdiepen in het veganisme. Door deze documentaire heb ik heel veel informatie gekregen over klimaatverandering. Dat heeft me gemotiveerd om door te gaan met veganisme en me meer te gaan verdiepen in duurzaamheid.” (Desi) “Ik verwachtte eerst niet zoveel van deze documentaire, maar naarmate de documentaire vorderde zat ik echt met open mond te kijken.” (Saskia)
  • ‘Eet jezelf mooi, slank en gelukkig’ van Amber Albarda: “Door dit boek wilde ik alleen maar meer leren over gezond eten en dat heeft er ook echt voor gezorgd dat ik ook beter voor mezelf ben gaan zorgen.” (Joyce) (lees mijn artikel over dit boek)
  • Flow Magazine: “Dit tijdschrift inspireert mij keer op keer om het beste uit mijzelf te halen!” (Hailey)
  • ‘Get Happy’ van Anthony Gunn: “Het boek haalt op elke bladzijde iets aan wat je kan helpen om happy te worden. En bij heel veel dingen denk ik: “Ja, dat is ook eigenlijk zo!”. Het maakt me enthousiast om daaraan te werken. Het motiveert me dat er eigenlijk gewoon zo veel dingen zijn die je happiness level omhoog kunnen krikken.” (Stella)
  • ‘Live, Love, Run’ van Annemerel de Jongh: “Na het lezen van dit boek heb ik eindelijk na een half jaar mijn hardloopschoenen weer gepakt. Hardlopen geeft mij energie. Ik was het alleen even vergeten.” (Rianca)
  • ‘Masterclass Ondernemen’ van Annic van Wonderen: “Dit boek heeft me nieuwe inzichten gegeven op het gebied van ondernemen.” (Esmee)
  • ‘Neem een geit’ van Claudia de Breij en ‘Het kleine boekje van geluk’: “Hele inspirerende boeken. Ze staan vol met mooie, leuke, grappige en inspirerende verhalen en dat zet mij aan het denken: wat kan ik doen om dit soort dingen ook te bereiken?” (Josianne)
  • ‘Ja-maar… Omdenken’ van Berthold Gunster: “Dit boek heeft mij gemotiveerd om in sommige situaties anders te denken en heeft me echt wel inzichten gegeven. Doordat het zo’n dun boekje is leest het super makkelijk en onthoud je het ook omdat het niet te veel informatie is.” (Laura)
  • ‘Opgeruimd’ van Marie Kondo: “Ik heb na het lezen van dat boek zó veel spullen weg gedaan. Het maakte mijn huis een stuk leger maar ook mijn hoofd. Alleen al na het lezen van de eerste pagina begonnen de opruimkriebels al op te spelen.” (Roos) (lees mijn artikel over dit boek)
  • ‘Start With Why’ van Simon Sinek: “Geweldig boek. Het sluit perfect aan bij mijn branche, in communicatie, maar het is ook goed in te passen in je persoonlijke leven.” (Joyce)
  • ‘The Miracle Morning’ van Hal Elrod: “Dit boek vond ik heel interessant omdat ik echt een ochtendmens ben en de auteur tips deelt om jouw perfecte ochtend te maken.” (Josianne) (lees mijn artikel over dit boek)
  • ‘The Happiness Project’ van Gretchen Rubin: Dit boek heeft mij erg geïnspireerd, omdat er eindelijk eens werd geschreven uit het perspectief van iemand die eigenlijk heel tevreden zou moeten zijn. Ik kan niet zo goed tegen verhalen van mensen die alles hebben maar toch de slachtofferrol op zich nemen. Daarom vond ik de insteek van The Happiness Project zo leuk: Haar dagen vlogen voorbij zonder dat ze er erg in had. En ineens dacht ze: ‘Waarom? Waarom geniet ik niet meer van het leven? Ik heb toch alle ingrediënten in mijn leven om gelukkig te zijn, maar toch voel ik mij niet zo.’ Ze pakt haar leven stelselmatig aan en bekijkt wat voor een effect dit op haar geluk heeft. Ik werd hierdoor gemotiveerd om ook iedere dag naar mijn geluk te kijken. (Nancy) (lees mijn artikel over dit boek)
  • The Secret: “Ik vind deze documentaire heel erg inspirerend opgezet. Ik geloof niet 100% in The Secret, maar vind de documentaire wel heel motiverend om te kijken. Het heeft mij echt aan het denken gezet over hoe ik mijn leven in zou willen richten.” (Deisy)
  • ‘The Talking Dress’ van Marieke Eyskoot: “Dit boek inspireert mij enorm om mijzelf verder te blijven ontwikkelen op het gebied van eerlijke kleding.” (Hailey)

Zo! Het is een enorme blogpost geworden maar ik hoop dat je hier echt iets aan kunt hebben. Aan iedereen die de Life Improvement Tag heeft ingevuld: dankjewel, jullie hebben mij enorm geïnspireerd!!

Welke tip ga jij onthouden?

Deze enorme bron aan inspiratie bewaren? Goed plan toch?! Pin de post op Pinterest:
Lifeimprovementtips4

Dit artikel bevat affiliate links.

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

Ontvang gratis tips en updates!

Meld je aan voor e-mails en ontvang updates over Streets Ahead en gratis productiviteitstips :-). Plus nu als bonus: het gratis stappenplan 'van losse taken naar concrete planning'!

Powered by ConvertKit