Neem tijd voor jezelf!


Je hebt het druk. Zoveel deadlines die je moet halen, zoveel hobby’s waar je tijd aan moet besteden en zoveel leuke vrienden waar je aandacht maar al te graag naar uit gaat. Herkenbaar? Waarschijnlijk wel. Maar vergeet je jezelf niet?

Denk aan jezelf

De meeste dingen die je doet, zal je voor jezelf doen. Maar vergeet je dat niet? Heb je het niet zo druk met je lijstjes dat je vergeet dat je het allemaal zelf wilde? Vandaag geef ik je zes tips om wat meer aandacht aan jezelf te besteden. Me-time!

#1 Drink water

Je hebt het vast al vaak genoeg gehoord, maar drink veel water! Naast dat het bijna de enige drank is die geen kwaad kan, doet water vooral heel veel goeds. Je voorkomt vermoeidheid en hoofdpijn, het is goed voor je huid en natuurlijk stil je de dorst. 1,5 of 2 liter wordt meestal aangeraden, dus zorg er voor dat je elke dag bijvoorbeeld 3 of 4 flesjes van 500ml leeg drinkt. En ohja, groene thee is ook goed!

#2 Slaap genoeg

Iets wat ik zelf ook heel lastig vind, maar wat oh zo belangrijk is: maak die 8 uur slaap per nacht. Ik merk zelf meteen wanneer ik genoeg of juist te weinig heb geslapen. Ik heb echt meer of minder energie. En nee slaap valt niet “in te halen” dus aan bijslapen op zondag heb je niets. Moet je om 7 uur opstaan? Probeer dan om 11 uur in je nest te liggen!

#3 Verzorg jezelf

Ga in bad liggen, doe een haar- en gezichtsmaskertje op, gooi een verzorgende bruisbal in het water, smeer jezelf achteraf van top tot teen in met een fijne bodylotion en lak je nagels. Van een goed verzorgd lichaam ga jij je ook beter voelen!

#4 Avondritueel

Wat je doet voor je gaat slapen is cruciaal voor je slaap. Zo schijnt het niet goed te zijn om vlak voor je gaat slapen nog hersenkrakende dingen te doen als boeken lezen, social media checken of blogs bekijken. Wat je wel kunt doen? Ruim je kamer op, bedenk alvast wat je morgen aandoet, maak je ontbijt klaar, stel een to do lijst op en ruim je tas in. Oftewel: zorg dat je helemaal klaar bent om aan de volgende ochtend te beginnen. Niet alleen is het fijn om in een opgeruimde plek wakker te worden, het scheelt je de volgende ochtend ook een hoop gestress! En daarna ga je écht richting bed door je make-up te verwijderen, je gezicht te wassen en een verzorgende crème op te smeren. Sleep tight!

#5 Relax

Ik deelde al eens 11 manieren om te relaxen, en relaxen zoals ik het daar omschrijf is ook een manier van tijd aan jezelf besteden. Even geen deadlines, maar alleen jij en iets wat je leuk vindt.

#6 Zorg voor een fijne sfeer

Oké, af en toe moet je gewoon echt deadlines halen en dingen doen. Maar wie zegt dat dat niet op een fijne manier kan? Steek kaarsen aan (liefst een fijne geurkaars zodat de hele kamer lekker ruikt), zet een rustig muziekje op, maak een lekkere kop thee en ga aan de slag!

Besteed jij genoeg aandacht aan jezelf?

 

Ontvang gratis tips en updates (incl. 30 tips voor meer rust in je hoofd!)

Meld je aan voor e-mails en ontvang updates over Streets Ahead en gratis productiviteitstips. Plus nu als bonus de checklist met 30 tips voor meer rust in je hoofd!

14 gedachten over “Neem tijd voor jezelf!”

  1. Leuk artikeltje! Komende week starten de lessen terug voor mij dus dit zijn fijne tips om te onthouden. Ik kan ook echt genieten van een netjes en opgeruimd bureau, men handtas en kleren dat klaarliggen… Zo kan ik echt rustig gaan slapen!

  2. Vooral die “fijne sfeer” helpt mij altijd heel goed, ik kan gewoon heel fijn werken als het om me heen gezellig is en lekker ruikt! Geen “hersenkrakende” dingen doen voor het slapen lukt mij helaas niet, ik vind het juist heerlijk om in bed nog wat blogs te lezen en social media te checken..

  3. Ik hou echt van je blog, wauw haha. Super goede tips! Ik moet echt echt echt meer op tijd gaan slapen en ‘s avonds inderdaad zo’n ritueel aanhouden, ik merk dat ik zelf ook super rustig word wanneer ik gewoon mijn kamer opruim en inderdaad mijn kleren klaarleg. Genoeg drinken doe ik wel, haha!

  4. Handig deze tips, echt een leuk artikel!
    Ik hecht enorm veel waarde aan tijd voor mezelf en doe dan ook vaak precies zoals hierboven op de foto.
    Die tip voor het slapen gaan vind ik een goeie, ik check namelijk vaak social media voor het slapen gaan, vanavond maar mijn tas inpakken en outfit klaarleggen! :)

  5. Ik plaatste laatst een blogje online om goed voor je lichaam te zorgen, beetje zelfde idee. Maar het is zo belangrijk om tijd voor jezelf te nemen en goed voor jezelf te zorgen. Want je lichaam is het belangrijkste wat je hebt!

  6. Leuk artikeltje! Ik besteed eigenlijk te weinig tijd aan mezelf.. Daarom besloot ik een uur geleden om spontaan lekker in bad te gaan liggen. Ik voldoe dus aan drie van je punten: ik lig lekker in bad te relaxen met een glaasje spa rood erbij. Hoera! :)

  7. Ja, goed voor jezelf zorgen en tijd nemen voor jezelf is inderdaad belangrijk! Een fijn sfeertje creëren is altijd fijn. Wanneer je ontspant, maar ook wanneer je keihard moet blokken voor een tentamen of een deadline moet halen.

Plaats een reactie