Voel je je suf, heb je even geen zin meer, ben je vermoeid? Kortom: heb je maar weinig energie? Dan is het tijd om jezelf op te laden! Jezelf opladen kan helpen om die mentale batterij weer gevuld te krijgen, waardoor je met meer rust én meer enthousiasme aan de slag kan. In dit artikel deel ik 6 dingen die mij helpen om weer meer energie te krijgen.

Maak je hoofd leeg

Een snelle, quick fix om jezelf op te laden tijdens de dag is om je hoofd even leeg te maken. Het zou zomaar kunnen dat je vermoeid bent doordat er een lange to do lijst in je hoofd zit, en een heleboel zorgen. In het artikel over je hoofd leegmaken lees hoe je deze dingen uit je hoofd zet en weer met volle focus vooruit kunt. Dit kun je bijna overal en altijd doen, dus als een vol hoofd jou een energieloos gevoel geeft, ga er dan direct mee aan de slag.

Drink water

Voldoende vocht binnenkrijgen is superbelangrijk om je energielevel op pijl te houden. Bij een vochttekort voel je je gelijk suf en futloos. Probeer daarom sowieso altijd minimaal 1,5 liter water per dag te drinken. En wanneer ik me vermoeid voel drink ik dan ook vaak even een extra glas water.

Wat mij ook heel veel helpt om me energieker te voelen: gelijk nadat ik opsta 0,5 liter water drinken. Je hebt dan namelijk net heel wat uren geen vocht binnengekregen, dus dat tekort gelijk weer een beetje wegwerken geeft je energie waar je de rest van de dag van profiteert.

Opladen met meditatie en mindfulness

We staan tegenwoordig altijd ‘aan’ en we zijn altijd bezig. Even niks doen komt er niet meer van, want tijdens een moment van verveling grijpen we naar onze telefoon. Terwijl juist rust en dat even niks doen ervoor zorgt dat je hersenen alle prikkels kunnen verwerken om die mentale batterij weer op te laden. Meditatie en mindfulness kunnen helpen om wél weer vaker een stukje bewustwording te creëren. Niet voor niets zijn er allerlei onderzoeken die de positieve effecten ervan aantonen (bijvoorbeeld Grossman et al., 2004).

Meditatie

Mediteren kun je op heel veel verschillende manieren doen en wat mij betreft is er niets goed of fout, als jij je er maar oké bij voelt. Vind je het lastig om zo uit het niets te gaan mediteren, dan zijn er tal van apps beschikbaar die jou daarbij kunnen helpen en dat kan ik je ook van harte aanraden. Een aantal voorbeelden:

  • Insight Timer: In deze app staan heel veel meditaties, zowel geleide meditaties als meditatiemuziek, waardoor je veel kunt afwisselen en kunt kiezen waar jij behoefte aan hebt.
  • Stop, Breathe & Think: Deze app zoekt een geschikte geleide meditatie bij je humeur. Vul je humeur in en kies uit een aantal meditatie degene die je het meest aanspreekt.
  • Headspace: Deze app helpt je veel bij het leren mediteren, maar is na de basisstappen wel betaald.

Mindfulness

Mindfulness is eigenlijk een soort meditatie die je kunt ‘beoefenen’ op allerlei manieren. Met mindfulness wordt bedoeld dat je dingen met aandacht doet, dus heel bewust. Oftewel: ‘mindful’ ergens mee bezig zijn. En dat kan altijd en overal.

Loop bijvoorbeeld niet in gedachten een rondje, ondertussen je telefoon checkend en muziek luisterend, maar doe je telefoon en muziek weg en let heel bewust op de omgeving, de geluiden in de omgeving, enzovoorts. Je kunt dat bijna op elke situatie toepassen. Stiekem ben je – ik in ieder geval wel – enorm vaak in gedachten verzonken of bezig met je telefoon terwijl je iets aan het doen bent. Stop daar even mee en doe 1 ding, zo bewust mogelijk!

Jezelf opladen door te bewegen

Beweging is een erg fijne manier om jezelf weer even op te laden! Het maakt niet uit wat je doet, als je maar in beweging bent. Doe dat wel het liefst buiten en bij voorkeur in de natuur. Doordat er in de natuur maar weinig prikkels zijn kun je echt even je opladen.

Wandelen

De meest toegankelijke manier van bewegen is natuurlijk wandelen. Maak alleen een wandeling, met je hond of met een partner, vriend(in) of familielid. Dat kan heel kort zijn (zelfs een wandeling van 10 minuten geeft mij soms een fijne energieboost!), maar natuurlijk ook langer.

Inspannende sporten

Je kunt ook voor een wat intensievere sport gaan. De sport zelf maakt je in eerste instantie waarschijnlijk nog meer vermoeid, maar je krijgt ook een happiness boost en zult later en op langere termijn meer energie hebben. Denk hierbij aan een flinke ronde hardlopen, krachttraining doen, wielrennen of mountainbiken, een groepsles of een teamsport (maar bij die laatste twee zal je meer afhankelijk zijn van anderen of je die nu direct uit kunt voeren).

Energie krijgen van sociaal contact

Mogelijk is je energielevel laag omdat je keihard aan het werk bent geweest, of je erg druk maakt over iets wat er in je leven speelt. Sociaal contact kan dan een positief effect op je energielevel hebben, om twee redenen:

  • Doordat je praat over wat er speelt kun je het beter verwerken én beter relativeren
  • Het zorgt voor afleiding, waardoor je even niet aan werk of andere dingen denkt

Doordat je even loslaat waar je mee bezig was of dat juist heel bewust verwerkt door erover te praten, krijg je weer nieuwe energie en waarschijnlijk ook motivatie!

Zorg voor precies voldoende slaap

Niets is zo belangrijk voor je energielevel als slaap en dat weet je ongetwijfeld. Na een lange avond stappen of dat nachtje doorhalen voor de deadline ben je de volgende dag vermoeid, futloos en prikkelbaar. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat het ideaal is om tussen de 6 uur en 8 uur per nacht te slapen. De kans op hart- en vaatziekten en andere ziekten, maar ook de kans op overlijden, is dan het kleinst (Cappuccio et al., 2011; Kripke et al., 2002). Zelf probeer ik altijd tussen de 7 en 7,5 uur te slapen.

Naast goede nachten maken zijn er ook onderzoeken die aantonen dat een middagdutje goed voor je kan zijn. In een eerder artikel over het middagdutje deelde ik in welke situaties dat het geval is; heb je nu een energieboost nodig, check dan zeker ook dit artikel.

Dat waren ze! Mijn tips om jezelf op te laden en weer meer energie te krijgen.

Heb jij nog aanvullende tips voor het opladen van je mentale batterij?

Pin deze blogpost op Pinterest!      Pin It

Cappuccio, F. P., Cooper, D., D’elia, L., Strazzullo, P., & Miller, M. A. (2011). Sleep duration predicts cardiovascular outcomes: a systematic review and meta-analysis of prospective studies. European heart journal, 32(12), 1484-1492.

Kripke, D. F., Garfinkel, L., Wingard, D. L., Klauber, M. R., & Marler, M. R. (2002). Mortality associated with sleep duration and insomnia. Archives of general psychiatry, 59(2), 131-136.

Grossman, P., Niemann, L., Schmidt, S., & Walach, H. (2004). Mindfulness-based stress reduction and health benefits A meta-analysis. Journal of Psychosomatic Research, 57, 35-43.

Ontvang gratis tips en updates!

Meld je aan voor e-mails en ontvang updates over Streets Ahead en gratis productiviteitstips :-). Plus nu als bonus: het gratis stappenplan 'van losse taken naar concrete planning'!

Powered by ConvertKit