Hoe ontspannen na een dag werken


Hoe kun je ontspannen na een dag werken? Werk kan super stressvol zijn, het is wel zo fijn als je dan thuis lekker kunt ontspannen. Maar hoe doe je dat, als je nog vol adrenaline van je drukke werkdag zit? En als er thuis ook nog zo veel te doen is? Ik deel mijn tips voor het ontspannen na een dag werken.

Mijn tips voor het ontspannen na je werk

Ik deel mijn tips over hoe je kunt ontspannen na een dag werken (maar eigenlijk na elke drukke dag).

Kies een tijd waarop je stopt

Mijn eerste tip is om bewust te stoppen met werken. Misschien ben je geneigd om ’s avonds nog even door te werken (of beantwoord je bijna onbewust thuis nog je mails). Kies een moment waarop je werk afgelopen is. Als je niet thuis werkt, dan raad ik je aan om aan te houden dat dat het moment is wanneer je het kantoor uitloopt. Zo neem je heel bewust een break van je werk, waardoor je kunt opladen en de volgende dag weer vol energie kunt beginnen. 

Ook thuis is het goed om een moment te kiezen om te stoppen met werken. Je hóéft niet om half 11 nog de keuken schoon te maken. Kijk of je bijvoorbeeld direct na het diner wat kunt doen, zodat je dáárna kunt ontspannen en al wat meer ontspannen bent als je gaat slapen.

Plan bewust vrij

Als je het lastig vindt om te ontspannen, raad ik je daarnaast ookaan om bewust momenten vrij te plannen. Prik een avond of ander dagdeel in je agenda en vul in dat je hier vrij bent. Ja – schrijf het echt in je agenda. En neem vervolgens ook vrij. Doe geen werk, geen huishoudelijke klusjes, doe helemaal niets van wat er op je to do lijst staat. Je moet al genoeg, in deze ‘vrije tijd’ moet je helemaal niets. Wat je dan wel kunt doen? Daar deel ik zo meteen wat inspiratie voor.

Werk je online? Doe dan iets offline

Een extra tip die ik je wil geven als je veel online werkt en achter een computer zit: doe dan ook bewust dingen die offline zijn. Zelf zit ik ook véél achter de laptop, maar als ik bewust wil ontspannen en ‘vrij’ wil nemen, dan gebruik ik daar het liefst zo min mogelijk mijn laptop voor. Ik merk dat dat me veel meer rust geeft, om even niet achter een scherm te zitten.

Oh, en ik gebruik dan dus ook niet mijn telefoon en tablet, en ik ga ook geen tv kijken. Even helemaal niets met een scherm dus. Enige uitzondering die ik maak is mijn e-reader, omdat ik goed kan ontspannen met een leuk boek.

Ga op tijd slapen

Slaap is zó belangrijk voor je energielevel, humeur en algemeen welzijn. Als je merkt dat je ontspanning nodig hebt, skip dan alsjeblieft niet je slaap. Ga op zo’n vrije avond juist op tijd slapen. Vooral als je merkt dat je ook nog moe bent. Het is echt oké om een keertje om 8 uur je bed op te zoeken als je gewoonweg ‘op’ bent. Waarschijnlijk word je dan de volgende dag ook met meer energie wakker – een stuk meer ontspannen dan wanneer je moe wakker wordt en moet haasten omdat je door de wekker heen geslapen bent.

Zit je nog vol energie? Lees even een boek in bed om de dag af te sluiten en je te focussen op iets heel anders. Bij mij helpt het ook weleens om juist een moeilijk boek te lezen dan, want dat is dan vrij vermoeiend – en daar word ik dan dus ook echt slaperig van ;-).

Bepaal op welke manier jij ontspant

Als je behoefte hebt aan ontspanning, dan is het goed om te weten hoe je dat het beste kunt doen. Wat hiervoor handig is om te weten, is of je introvert of extravert bent.

Voor introverten kosten sociale activiteiten veel energie en daarna hebben ze vaak behoefte om even alleen te zijn en op te laden. Wanneer je introvert bent en op een werkdag veel mensen spreekt, dan herken je die behoefte misschien wel. Je ontspant dan waarschijnlijk ook het meest wanneer je even tijd voor jezelf pakt en iets alleen gaat doen.

Extraverten krijgen daarentegen juist energie van sociale activiteiten. Ze bloeien op wanneer ze onder de mensen zijn – en hebben soms juist echt een hekel aan alleen zijn. Als je extravert bent, vind je alleen zijn misschien niet leuk – misschien verveel je je zelfs kapot als je alleen bent. Jij ontspant dan waarschijnlijk het meest wanneer je juist iets doet met iemand anders.

Introversie of extraversie zijn geen twee hokjes, waarbij je in eentje maar past. Het is meer een spectrum, waarbij je ‘heel erg introvert’ kunt zijn maar ook ‘een beetje introvert’. Je laadt dan bijvoorbeeld wel op door alleen te zijn, maar krijgt er soms ook energie van om onder te mensen te zijn. Wil je meer weten over introversie en extraversie? Op deze site staat een goede uitleg.

Dingen die je kunt doen om te ontspannen na een dag werken

In de onderstaande lijst vind je een aantal ideeën voor wat je kunt doen om te ontspannen. Hierbij is het goed om van tevoren na te denken over of jij meer introvert of extravert bent – zodat de activiteiten die je doet jou ook echt helpen om te ontspannen.

Dingen die je alleen kunt doen

Sommige activiteiten kun je eigenlijk alleen maar in je eentje doen. Ideaal voor introverten die willen ontspannen.

  • Een boek lezen: Ideaal om je te focussen op iets nieuws waar je meer over wilt weten (bij een non-fictie boek) of om je juist te richten op de avonturen van iemand anders (bij een fictief boek).
  • Kleuren in een kleurboek: Kleurboeken voor volwassenen zijn alweer een aantal jaar populair. En terecht – het is een ontspannende activiteit om een mooie kleurplaat in te vullen, maar het vergt ook weer niet extreem veel creatief inzicht. Een fijne activiteit om je gedachten even helemaal te focussen op welk kleurtje waar komt – en de rest even los te laten.
  • Meditatie: Je kunt hier waarschijnlijk geen avond mee vullen, maar als je wat meer wilt ontspannen, dan raad ik je zeker aan om aan de slag te gaan met meditatie. In dit artikel lees je er wat meer over.

Lees ook hieronder verder voor een aantal dingen die je zowel alleen als met iemand anders kunt doen.

Dingen die je met iemand anders kunt doen

Krijg je energie van anderen? Ontspan dan met een activiteit die je samen met één of meerdere andere personen kunt doen. Ideaal voor extraverten! De volgende activiteiten doe je voornamelijk met anderen.

  • Bijkletsen: Een goed gesprek voeren kan heel ontspannend zijn. Je kunt dan zelf je hart luchten en je verhaal delen, maar anderzijds hoor je ook hoe het met de ander gaat. Zo kun je elkaar ondersteunen. En er natuurlijk een gezellige avond van maken (met een hapje en drankje erbij?).
  • Spelletje spelen: Ik ben groot spelletjesfan en een spelletje spelen is een leuke sociale activiteit waarbij je je even volledig kunt verliezen in het spel (zeker als je net als ik wel een beetje fanatiek bent :-) ). 
  • Uit eten: Eten is altijd goed, toch?! Waarom verwen je jezelf niet met een lekker etentje. Kun je bijkletsen onder het genot van allerlei lekkers. 
  • Een activiteit doen: Het kan ook heel leuk en ontspannend zijn om met iemand anders een activiteit te doen. Dan ben je even je huis uit en kun je focussen op die activiteit en het samenzijn met vrienden of familie. Denk aan een pubquiz, een potje bowlen, een escape room, een workshop… Er zijn genoeg mogelijkheden.

Dingen die je alleen of met iemand anders kunt doen

Veel dingen kun je alleen doen, maar ook met iemand anders. Zoek iets te doen uit en bepaal of jij het meer ontspannen vindt om dit alleen te doen of met iemand anders.

  • Wandelen: Door te wandelen ben je actief bezig (wat al goed kan helpen om te ontspannen) en kan je vaak even tot rust komen. Vooral wandelen in de natuur heeft veel voordelen, omdat de natuur je veel rust kan geven. Ga dus wanneer het mogelijk is (en veilig) wandelen in een natuurgebied zoals een bos of park. Wanneer je met iemand anders samen wandelt, kun je natuurlijk ondertussen ook nog eens bijkletsen.
  • Creatief bezig zijn: Het kan ook heel erg ontspannend zijn om creatief aan de slag te gaan. De mogelijkheden daarvoor zijn eindeloos: schrijven, tekenen, schilderen, aquarellen, handlettering, fotograferen, breien, haken, weven, borduren, knutselen, kleien, bloemschikken, spullen decoreren of maken, klussen (DIY)… Kies iets uit dat jou wat lijkt en ga alleen aan de slag of zoek bijvoorbeeld een cursus of club uit.
  • Puzzelen: Puzzelen vind ik een fijne ontspannende activiteit waarbij je je even helemaal focust op de puzzel – welk stukje moet waar? Dit doe je meestal alleen, maar je kán het ook prima met iemand anders doen, waarbij je samen de puzzel legt.
  • Koken of bakken: Als je echt een hekel hebt aan koken, sla dan dit punt over. Maar koken en bakken kunnen ook echt heel ontspannend zijn, omdat je je hierbij even focust op het recept (of je eigen creatieve bedenksel) en hoe je hier een zo smakelijk mogelijk succes van kunt maken. Dat kun je alleen doen, maar ook dit kan natuurlijk ook samen met iemand anders. En de bonus is natuurlijk dat je daarna het eindresultaat kunt opeten ;-).
  • Sporten: Door te sporten maak je endorfine aan, wat ook wel het gelukshormoon genoemd wordt. Ook al heb je er misschien geen zin in, je komt waarschijnlijk zelden terug met spijt. Tijdens het sporten kun je ook nog eens heel goed je hoofd leegmaken, wat je weer helpt om te ontspannen. Ook sporten kun je natuurlijk heel goed alleen doen (bijvoorbeeld hardlopen, fietsen, skeeleren/schaatsen of fitnessen), maar ook samen (bijvoorbeeld een teamsport of groepsles).

Wat helpt jou om te ontspannen? Welke tips ga jij gebruiken om beter of meer te ontspannen?

Pin deze blogpost op Pinterest!      Pin It
Hoe kun je ontspannen na een dag werken? Werk kan super stressvol zijn, het is wel zo fijn als je dan thuis lekker kunt ontspannen. Maar hoe doe je dat, als je nog vol adrenaline van je drukke werkdag zit? En als er thuis ook nog zo veel te doen is? Ik deel mijn tips voor het ontspannen na een dag werken.

 

Ontvang gratis tips en updates (incl. 30 tips voor meer rust in je hoofd!)

Meld je aan voor e-mails en ontvang updates over Streets Ahead en gratis productiviteitstips. Plus nu als bonus de checklist met 30 tips voor meer rust in je hoofd!

Plaats een reactie