Goed voor jezelf zorgen: dit is wat ik doe


Het is makkelijk om altijd maar door te gaan. Om altijd bezig te blijven met dingen die ‘eigenlijk nog moeten gebeuren’. Maar het is óók heel belangrijk om goed voor jezelf te zorgen, ongeacht hoe druk je het hebt of hoe vol je agenda staat. In dit blogartikel lees je welke 10 dingen ik doe om goed voor mijzelf te zorgen, zodat jij je kunt laten inspireren!

Goed voor jezelf zorgen: dat is makkelijk om te vergeten

Als je agenda of planning vol raakt, of als er iets anders gebeurt wat stress veroorzaakt, dan is het verleidelijk om het goed voor jezelf zorgen als eerste van de to do lijst af te laten vallen.

Dat is precies wat ik deed als ik iets te doen had wat al mijn aandacht opslurpte of als er heel veel tegelijk op mijn bordje lag. Ik focuste 100% daarop en niet meer op andere dingen. Zoals voor jezelf zorgen.

Maar zoals je zelf waarschijnlijk ook wel begrijpt, is dat niet heel handig. Want doordat ik minder goed voor mezelf zorgde, ging alles wat ik eigenlijk wilde doen ook minder goed.

Als ik goed voor mezelf zorg, dan wéét ik dat alle andere dingen die ik moet doen ook beter gaan. Dat het beter lukt om te focussen, dat ik gemotiveerder ben, en dat ik gedaan krijg wat ik gedaan wil krijgen. Ook kan ik beter prioriteiten stellen.

Maar wat houd dat dan precies in voor mij, goed voor mijzelf zorgen? Ik deel het met je!

10 tips om goed voor jezelf te zorgen

Voldoende slapen

Voldoende slapen is voor mij de basis van goed voor mezelf zorgen. Het gebeurt af en toe nog dat ik iets wat ik graag wil doen ten koste laat gaan van mijn slaap, maar dan merk ik de ochtend erna direct weer de prijs die ik daarvoor betaal.

Slaap is zó belangrijk om goed te functioneren. Beter slapen zorgt voor meer energie, een beter humeur, meer focus, een hogere productiviteit en ga zo maar door.

Lees ook mijn blogartikel met al mijn tips om beter te slapen.

Goed voor jezelf zorgen met gezond eten

Gezond eten is voor mij het #2 ding om goed voor mezelf te zorgen. Als ik een periode minder gezond eet, merk ik meteen dat ik me minder goed voel. Mijn humeur is slechter, ik heb minder energie en ben minder gemotiveerd.

Heb je door de stress of chaos geen tijd om uitgebreid te koken? Kies dan niet voor de snackbar, maar voor een ander gezond alternatief met veel groenten. Maak een snelle groentesoep; maak een snel wokgerecht met rijst, kip en een zakje gesneden groenten; maak een simpele pasta met veel tomaten en andere groenten; en ga zo maar door. 

Wil je meer weten over gezond eten? Mijn favoriete boek erover is Eet als een expert (lees ook mijn recensie).

Regelmatig bewegen

Regelmatig bewegen is ook heel belangrijk. Het wordt misschien een beetje eentonig, maar het is wel zo: bij te weinig beweging heb ik ook minder energie en motivatie. Ik voel me meer futloos. 

Wat je doet om te bewegen maakt niet uit, als je maar bezig bent. Zelf loop ik regelmatig hard. Daarnaast gebruik ik een activity tracker (ik heb de Garmin Vivosport) ter motivatie om een aantal stappen te wandelen op een dag.

Bewust leuke dingen plannen

Je kunt niet alleen maar doorgaan en dingen doen die ‘moeten’. Ik acht de kans groot dat je dan last krijgt van uitstelgedrag en iets leuks gaat doen terwijl je eigenlijk iets zou ‘moeten’, waardoor je je vervolgens rot voelt dat je iets leuks hebt gedaan.

Houd in plaats daarvan voldoende tijd vrij voor leuke dingen. Plan het desnoods in je agenda. Welke hobby’s vind jij leuk en hoe vaak wil je deze doen? Maak er tijd voor!

Tijd maken om te lezen

Ik lees ook heel graag en voor mij hoort dit ook bij goed voor mezelf zorgen. Fictieboeken en non-fictieboeken doen dat op twee verschillende manieren. Fictieboeken geven mij vaak een ander perspectief op de wereld, omdat je het leven tijdelijk ziet vanuit de lens van iemand anders. Dat is inspirerend en haalt me weg bij mijn eigen zorgen. Non-fictie boeken zijn motiverend en inspireren mij.

Met een film of documentaire kan dit ook, maar een boek vergt meer inspanning, waardoor het een meer bewuste vorm van ontspanning is. Voor een boek lezen heb je concentratie en inlevingsvermogen nodig, en dat maakt het voor mij meer waardevol.

In dit blogartikel vind je mijn tips om meer te lezen.

Goed voor mezelf zorgen met mediteren

Meditatie heeft heel veel voordelen. Het vermindert stress, verhoogt je concentratie, het zorgt voor rust, het zorgt voor een minder vol hoofd… Ik kan ongetwijfeld nog langer doorgaan. 

Maak er een gewoonte van om te mediteren als je beter voor jezelf wilt zorgen. Een paar minuten per dag helpt al: het gaat om de gewoonte, en niet om de duur. 

Vaste routines

Vaste routines helpen mij om goed voor mezelf te zorgen, zelfs als ik druk of gestrest ben. Het maakt mijn dagen makkelijker.

Vaste routines zijn kettingen van taken die je dagelijks herhaalt. Het is bijvoorbeeld je ochtendroutine, waarin je na het opstaat je klaarmaakt voor de dag, maar waarin je bijvoorbeeld ook gelijk dingen doet die je helpen om goed voor jezelf te zorgen, zoals een gezond ontbijt eten, mediteren en een ronde wandelen.

Bedenk eens wat jouw routines zijn en welke dingen je daarin wel en juist niet wilt doen, en pas ze daarop aan.

Bewust vrij plannen

Zoals het mij helpt om tijd te maken voor leuke dingen, helpt het mij ook om bewust vrij te plannen. Ik heb heel erg de neiging om altijd maar door te gaan. Om altijd iets productiefs en nuttigs te doen. Maar dat werkt niet. Je hebt nu eenmaal ook oplaadtijd nodig. Daarom plan ik ook bewust vrij.

Tijdens zo’n vrij moment moet ik even helemaal niets van mezelf en mag ik alles doen waar ik zin in heb. Zo kun je jezelf opladen voor wanneer je weer wel aan de slag gaat met alles wat je wilt doen. 

Pauze nemen

Een korte pauze tussendoor kan er ook voor zorgen dat je oplaadt en goed voor jezelf blijft zorgen. Neem regelmatig even pauze van waar je mee bezig bent om weer met een fris hoofd verder te gaan. Zo blijf je niet in dingen hangen. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de pomodorotechniek.

Goed voor jezelf zorgen met reflectie

Misschien denk je hier niet gelijk aan bij het goed voor jezelf zorgen, maar ik zie het als één van de belangrijkste dingen: reflectie.

Even terugkijken op hoe het allemaal gaat. Wat gaat er goed, en wat kan er beter?

Reflectie geeft je een beeld van waar je staat, waar je een schouderklopje voor verdient en waar je nog kunt verbeteren (of wat je anders wilt doen). Dit kan op elk gebied, dus ook op het gebied van goed voor jezelf zorgen. Reflectie maakt je bewust (wat altijd de eerste stap is naar verandering) en dit kan helpen jezelf te blijven verbeteren én om goed voor jezelf te blijven zorgen.

Wil jij ook goed voor jezelf zorgen?

Is het druk in je hoofd en heb je behoefte aan meer rust en minder chaos? Tijd om dit aan te pakken. Meld je aan voor mijn e-mails en je ontvangt gratis een checklist met daarin 30 tips voor meer rust in je hoofd:

Ontvang gratis tips en updates (incl. 30 tips voor meer rust in je hoofd!)

Meld je aan voor e-mails en ontvang updates over Streets Ahead en gratis productiviteitstips. Plus nu als bonus de checklist met 30 tips voor meer rust in je hoofd!

Wat doe jij om goed voor jezelf te zorgen?

Pin deze blogpost op Pinterest!      Pin It
Goed voor jezelf zorgen is zinvol, vooral als je het al druk genoeg hebt. Het is makkelijk om altijd maar door te gaan. Om altijd bezig te blijven met dingen die ‘eigenlijk nog moeten gebeuren’. Maar het is veel belangrijker om goed voor jezelf te zorgen, ongeacht hoe druk je het hebt of hoe vol je agenda staat. Lees welke 10 dingen ik doe om goed voor mijzelf te zorgen en laat je inspireren! #zelfzorg #zelfhulp #goedvoorjezelfzorgen #zelfzorgtips

 

Ontvang gratis tips en updates (incl. 30 tips voor meer rust in je hoofd!)

Meld je aan voor e-mails en ontvang updates over Streets Ahead en gratis productiviteitstips. Plus nu als bonus de checklist met 30 tips voor meer rust in je hoofd!

Plaats een reactie