Voordat je verder leest...

Wil jij meer rust & overzicht in je werkdag?

Ontdek met 10 meerkeuzevragen wat jou tegenhoudt om meer rust en overzicht in je werkdag te creëren én wat de eerste stap is om daar iets aan te veranderen!

Eenvoudiger leven: zo krijg je meer rust in je hoofd (boek recensie)

Is het altijd maar een drukke boel in je hoofd? Vraag je je af of het niet simpeler en eenvoudiger kan? Dat vroeg Mark Verhees zich ook af. In zijn boek Eenvoudiger leven neemt hij je mee in zijn zoektocht naar een simpeler, rustiger en meer gefocust leven. Ik deel mijn recensie met je!

Wat is Eenvoudiger leven en wie is Mark Verhees?

Mark Verhees, de schrijver van Eenvoudiger leven, is bekend van zijn blog ‘Voor positiviteit’. Via zijn blog, social media en als spreker deelt hij zijn positieve boodschap en zijn kennis over zelfhulp en persoonlijke ontwikkeling. Hij schreef eerder al het boek De Vibe.

Een paar maanden terug kreeg ik een mailtje van Mark: of ik zijn nieuwste boek Eenvoudiger leven zou willen lezen. Hij had mijn blog gezien en dacht dat ik wel interesse zou hebben. Nou ben ik heel toevallig altijd op zoek naar nieuwe inspiratie en kennis op het gebied van persoonlijke ontwikkeling, dus mijn aandacht was zeker getrokken. Ik ontving het boek en heb het nu ook (eindelijk!) helemaal gelezen.

Waar gaat het boek over?

Eenvoudiger leven gaat over, de naam zegt het al, hoe je een eenvoudiger leven kunt gaan leiden. Eerst dacht ik nog: gaat dit over minimalisme?! Maar dat is het niet. Het gaat over hoe je rust in je hoofd kunt creëren, je minder druk kunt maken en zekerder van jezelf kunt zijn. Om allerlei afleidende, vervelende gedachten de baas te zijn en minder ruis in je hoofd te hebben.

De volgende onderwerpen komen aan bod:

1. De zelfverzekerde overwinnaar (hoe je van onzekerheid naar vertrouwen gaat)
  2. De vrije dromer (hoe je van ‘je zorgen maken’ naar verlangen gaat)
  3. Het stralende middelpunt (hoe je van ‘wat anderen denken’ naar ‘je eigen pad volgen’ gaat)
  4. De relaxte verlosser (hoe je van stress naar innerlijke rust gaat)
  5. De begripvolle veranderaar (hoe je van een negatieve omgeving naar je eigen positieve invloed gaat)
  6. De haarscherpe verbeteraar (hoe je van afleiding naar focus gaat)
  7. De levendige optimist (hoe je van tegenslag naar veerkracht gaat)
  8. De waarderende verbinder (hoe je van kritiek naar waardering gaat)
  9. De geduldige uitblinker (hoe je van ongeduld naar geduld en vertrouwen gaat)
Boek Eenvoudiger leven Mark Verhees

In elk hoofdstuk wordt een onderwerp behandeld waarover je negatief kunt denken en druk in je hoofd door kan raken – en wordt uitgelegd hoe je dat om kunt draaien naar het tegenovergestelde – waarmee je meer rust en dus een eenvoudiger leven creëert.

Oh en ik moet bekennen: Ik was nog niet heel bekend met het werk van Mark en was eerst een beetje kritisch op zijn ‘Voor positiviteit’ instelling. Immers kun je nooit altijd maar blij en positief zijn, toch?! Maar dat geeft Mark ook zeker aan in zijn boek. Niet voor niets komen onderwerpen als omgaan met tegenslagen en kritiek aan bod. De boodschap is dus zeker niet: ‘doe maar gewoon blij dan komt het wel goed’ – voor als jij dat nu ook denkt ;-).

Wat maakt Eenvoudiger leven anders dan andere boeken over persoonlijke ontwikkeling?

Ik lees héél veel boeken over persoonlijke ontwikkeling in de meest uiteenlopende onderwerpen. Wat het boek Eenvoudiger leven heel anders maakt dan veel van deze boeken, is dat het geen super praktisch stappenplan of oplossingen biedt. Het is, zoals Mark het zelf ook noemt, een ‘leesverhaal’. Mark neemt je mee in zijn weg naar een eenvoudiger leven. Hij legt uit welke tegenslagen en hobbels hij zelf tegen is gekomen en hoe hij daarmee om is gegaan – en wat jij daarvan kunt leren.

Hierdoor leest het boek goed weg, want het bevat veel verhalen en voorbeelden. Het is een boek om op de bank door te bladeren met een kop thee erbij. Geen zware kost waarbij je heel geconcentreerd moet zijn om te begrijpen wat er staat, maar veel inspiratie en motivatie om dingen zelf ook beter aan te pakken. Ik kreeg er zin van om mijn leven ook nog verder te verbeteren en eenvoudiger te maken.

Mijn recensie van Eenvoudiger leven

Tijd voor de pluspunten én de kritische noot. Dit is mijn recensie van het boek.

Wat vond ik goed aan het boek?

Eenvoudiger leven is een leesverhaal, en dat maakt dat het heel goed wegleest. Ik moest even wennen aan de schrijfstijl omdat ik zelf vaak een ander type boeken lees, maar toen ik eenmaal gewend was vloog ik door het boek heen. Mark weet de vaak toch wat ‘vage’ en ongrijpbare onderwerpen die komen kijken bij persoonlijke ontwikkeling op een nuchtere, heldere en inspirerende manier te beschrijven.

Ik vertaal ‘eenvoudiger leven’ als een leven met meer rust in je hoofd – en ik denk dat Mark alle thema’s die daarbij komen kijken goed aanstipt in zijn boek. Het boek raad ik je dan ook zeker aan als je behoefte hebt aan meer rust in je hoofd. Veel dingen die Mark noemt herken ik uit andere boeken en kennis die ik al heb over het onderwerp. Dat vind ik positief, wat dat betekent dat zijn adviezen niet zo maar uit de lucht komen vallen maar bewezen tactieken zijn om de problemen die hij beschrijft aan te pakken.

Ook komt Mark bij veel hoofdstukken terug op het thema dat je heel veel dingen eenvoudiger kunt maken als je goed leert omgaan met de gedachten in je hoofd. Dat veel ‘problemen’ veroorzaakt of verergerd worden door hoe je denkt. Wat goed nieuws is, want dan kun je er iets aan doen door je eigen gedachten te veranderen. Die boodschap komt vaak terug en geheel terecht wat mij betreft. Ik word rustig van het lezen van het boek en besefte me opnieuw dat ik zelf de controle heb om mijn leven eenvoudiger te maken; iets wat Mark (denk ik) heeft willen overbrengen.

Boek Eenvoudiger leven Mark Verhees

Wat vond ik minder goed aan het boek?

Tijd voor een kritische noot. Ik lees zelf veel Amerikaanse boeken over persoonlijke ontwikkeling. In die boeken worden de praktische tips en adviezen je nog net niet toegeschreeuwd – en dat vind ik zelf erg fijn. Ik ben de eerste persoon die, als iemand mij een situatie uitlegt, vraagt: “OK, en nu?! Wat gaan we precies doen?” Ik ben super praktisch ingesteld en heb heel erg behoefte aan zulke handvaten. Maar die miste ik net een beetje te veel in het boek.

Het is absoluut niet zo dat er geen tips en adviezen in staan. Maar ik begrijp deze adviezen vooral goed omdat ik al tientallen andere boeken over vergelijkbare onderwerpen heb gelezen. Daardoor zie ik de tips in een breder perspectief. De tips zijn wel praktisch, maar vaak wordt verteld wat je moet doen en denk ik: HOE dan?! Immers verander je je gedachten en mindset niet van de ene op de andere dag. Als je op zoek bent naar hele praktische tips en een stappenplan daarover, dan is dit niet het boek voor jou.

Voor wie is Eenvoudiger leven geschikt?

Ik raad Eenvoudiger leven zeker aan als je graag geïnspireerd wilt worden door het verhaal van iemand die veel rust in zijn hoofd en eenvoud in zijn leven heeft weten te creëren. Als je nieuwsgierig bent naar wat daarbij belangrijk is en graag een boek leest wat fijn wegleest. Het was voor mij een fijne herinnering aan thema’s die daarbij belangrijk zijn en ik heb, ondanks dat het niet super praktisch is, zeker wel wat dingen uit het boek gehaald waarmee ik iets wil gaan doen, of weer meer wil gaan doen!

Je koopt Eenvoudiger leven op Bol.com:

Benieuwd naar al mijn favoriete boeken? Bekijk hier mijn boekentips!

Ontvang gratis tips en updates (incl. 30 tips voor meer rust in je hoofd!)

Meld je aan voor e-mails en ontvang updates over Streets Ahead en gratis productiviteitstips. Plus nu als bonus de checklist met 30 tips voor meer rust in je hoofd!

Hoi! Ik ben "Mevrouw Structuur"

Ik ben Linda en ik help jou met je agenda, planning, mailbox en documenten op orde brengen. Meer structuur in je werk creëren dus! En daarom noem ik mezelf Mevrouw Structuur – met een knipoog, want ik neem mezelf niet zo serieus als “mevrouw” misschien suggereert. Ik wil rust en overzicht creëren juist leuk maken voor je!

Ik deel gratis inspiratie in mijn blog en in mijn e-mail nieuwsbrief. En ik bied een ruim aanbod e-cursussen over structuur aan, die je op jouw tempo en jouw eigen tijd kunt volgen. Daarnaast bied ik workshops aan, online en op locatie, waarin ik individuele werknemers en kleine teams help om meer structuur aan te brengen in hun werkdagen, met als doel om meer rust én plezier uit hun werkdagen te halen.

2 gedachten over “Eenvoudiger leven: zo krijg je meer rust in je hoofd (boek recensie)”

1. Wauw, Linda, wat een mooie review. Heel fijn om zo duidelijk te lezen wat je van het boek vond. Dankjewel voor het lezen en dankjewel voor je review. Waardevol.

Daar waar je het open laat of je mijn gedachten en bedoelingen goed hebt begrepen, heb je het daadwerkelijk goed begrepen. Heel fijn.