Help, chaos in mijn hoofd! 8 tips die helpen


Je bent met van alles en nog wat bezig, maar niet met datgene dat je wilde doen. In je hoofd is het vol, druk en vooral onrustig. Je wilt graag meer rust en overzicht hebben, maar hoe?! Herkenbaar! Er is ook vaak genoeg chaos in mijn hoofd. Gelukkig weet ik inmiddels hoe ik het snel weer op orde kan brengen en het rust en overzicht weer terug kan krijgen. En ik ga mijn tips met je delen!

Word je zo snel mogelijk bewust van de chaos

Als je dit aan het lezen bent, dan is de kans groot dat je wéét dat het een chaos is en dat je daar iets aan wilt doen.

Maar denk eens terug aan het moment waarop je dat nog niet door had. Je was van hot naar her aan het gaan, je voelde je misschien overweldigd of gestrest, of je werd juist verlamd door de chaos in je hoofd en deed helemaal niets meer.

Hoe lang ben je daar mee doorgegaan, voordat je dacht: ‘Nu is het genoeg, ik ga er iets aan doen!’?

Hoe sneller ik besef dat het een chaos in mijn hoofd is, hoe sneller ik daar iets aan kan doen. Dus ik probeer mezelf daar altijd zo snel mogelijk op te ‘betrappen’. Want dan kan ik het veranderen.

Voor mij zijn er een aantal signalen die me laten zien dat het een beetje te chaotisch wordt daarboven. Zo ga ik vaak van alles door elkaar doen, raak ik gefrustreerd, en raak ik het overzicht kwijt waardoor ik even niet goed weet wat belangrijk is. Als ik dat merk dan roep ik mezelf een halt toe en volg ik de dingen die hieronder in het artikel staan.

Wat zijn bij jou de signalen dat het een chaos is in je hoofd? Word je daar bewust van, zodat je er dan iets aan kunt doen!

Hoe sneller ik besef dat het een chaos in mijn hoofd is, hoe sneller ik daar iets aan kan doen. Dus ik probeer mezelf daar altijd zo snel mogelijk op te ‘betrappen’. Want dan kan ik het veranderen.

Je gedachten ordenen om de chaos in je hoofd te verminderen

Als het een chaos in mijn hoofd is, dan is het allereerste en tegelijkertijd allerbelangrijkste wat ik doe: de chaos eruit halen.

Ik pak een notitieboek erbij (mijn favoriete boekjes komen van  HEMA!) of open mijn favoriete notitie app Evernote. En ik schrijf letterlijk van me af wat me dwars zit.

  • Wat moet ik allemaal nog doen?
  • Waar denk ik aan, waar maak ik me druk over?
  • Wat mag ik niet vergeten?

Dat soort vragen stel ik aan mezelf en ik SCHRIJF. Je kunt hierbij ook een timer zetten, bijvoorbeeld voor 10 minuten. Zo geef je jezelf de ruimte om alles er uit te halen. Als je even niets meer weet, stop dan ook niet gelijk. Blijf rustig nadenken en geef jezelf de tijd om dingen te bedenken die al iets verder verstopt in je hersenen liggen.

Bepaal waar je invloed op hebt

Oké, ik biecht op: ik kan me best wel snel druk maken om dingen. En dat zorgt natúúrlijk ook snel voor chaos in mijn hoofd. Maar soms ben ik me ergens helemaal druk over aan het maken, om me daarna pas te beseffen: ik heb hier eigenlijk helemaal geen invloed op.

Besef je dat je alléén invloed hebt op dat wat je zelf doet of niet doet. Je hebt geen invloed op wat anderen doen. Je hebt al helemaal geen invloed op wat anderen denken. Je hebt geen invloed op wat er in de natuur gebeurt.

Je kunt je wel druk maken over dat er slecht weer wordt voorspeld op je vakantie, maar daar heb je geen invloed op. Je kunt er niets aan veranderen. En dus is dat een punt om los te laten. Of om het te veranderen naar iets waar je wél invloed op hebt, bijvoorbeeld door leuke binnen activiteiten te plannen.

Je kunt je wel druk maken over of die nieuwe klant de presentatie goed genoeg zal vinden, maar daar heb je geen invloed op. Je kunt de gedachten van die klant niet veranderen. Ook hier geldt dat het enige wat je kunt doen is de presentatie goed voorbereiden. De overige gedachten die je erover hebt kun je loslaten.

Minder doen = minder chaos in mijn hoofd

De hele dag verzamel je ideeën in je hoofd en op andere plekken over dingen die je kunt of ‘moet’ doen. Ze komen bij je terecht doordat je ze zelf bedenkt, door mailtjes die je krijgt, door gesprekken die je voert, door dingen die je ziet of hoort…

En het voelt vaak alsof je met ál die dingen iets MOET doen. Maar je ‘moet’ eigenlijk bijna helemaal niets. Voordat je één van die ideeën plek in je hoofd laat innemen, bedenk je eens:

  • Moet je hier echt iets mee doen?
  • Moet JIJ hier iets mee doen? (of je collega of partner?)
  • Moet je hier NU iets mee doen? (of kan het op een lijst voor later?)

Minder chaos in mijn hoofd krijg ik door simpelweg minder te ‘moeten’. En dus ben ik heel kritisch op welke van al die ideeën ik wél ga doen, en welke niet. Nee zeggen is super belangrijk om minder chaos in je hoofd te hebben.

Hoe belangrijk is het eigenlijk?

Er zijn ein-de-loos veel dingen die je kunt doen. Er zijn ook ein-de-loos veel dingen waar je je druk over kan maken in je hoofd. Ik weet er alles van ;-). Maar sommige dingen zijn simpelweg het niet waard om je gedachten en tijd aan te besteden.

Hierboven las je al dat ik je aanraad om dingen los te laten waar je geen invloed op hebt en waar je niets mee wilt doen. Maar dan blijft er vast nog genoeg over. Maar je kunt niet alles tegelijk doen. Sterker nog – ik raad je aan om nooit te multitasken en dus maar één ding tegelijk te doen.

Bepaal van alle dingen in je hoofd waar je NU iets mee gaat doen door prioriteiten te stellen en te bepalen wat het allerbelangrijkste is. Zorg wel dat je de andere dingen nog steeds ergens opgeschreven houdt. Ik zet alle ideeën die uit de chaos in mijn hoofd voortkomen bijvoorbeeld in een planning app (ik gebruik zelf Todoist), of als het uitgebreider is, in de notitie app Evernote.

Minder chaos in mijn hoofd als ik niets moet

Weet je wanneer het goed chaotisch wordt in je hoofd? Als je continu maar DOORGAAT. Onze hersenen hebben namelijk tijd nodig om alle informatie die ze de hele dag door tot zich krijgen, te verwerken. Juist als je even helemaal niets doet (met je hersenen, bedoel ik dan vooral), kunnen je hersenen de rust nemen om alle ideeën aan elkaar te koppelen en overzicht te creëren.

Dat is waarom je vaak goede ideeën krijgt onder de douche of helemaal tot rust komt van een wandeling in het bos. Er zijn dan even geen prikkels, er is geen nieuwe informatie, en dus kan de boel verwerkt worden.

Als het een chaos in mijn hoofd is, vraag ik mezelf dan ook altijd af: heb ik de laatste tijd voldoende niets gemoeten? En ik plan ook gerust zo snel mogelijk een uitgebreide hardloop- of douchesessie in ;-).

Dat is waarom je vaak goede ideeën krijgt onder de douche of helemaal tot rust komt van een wandeling in het bos. Er zijn dan even geen prikkels, er is geen nieuwe informatie, en dus kan de boel verwerkt worden.

Zorg goed voor jezelf

Als het een chaos in mijn hoofd is, vraag ik mezelf ook altijd even: hoe goed heb ik de laatste tijd eigenlijk voor mezelf gezorgd? Heb ik gezond gegeten? Heb ik voldoende bewogen? Hoe goed slaap ik?

Die drie dingen hebben namelijk heel veel invloed op je energielevel én op je humeur. En laten voldoende energie hebben en een goed humeur hebben, het nu nét even wat makkelijker maken om goed om te gaan met alle chaos in je hoofd!

Als je heel druk is in je hoofd, is het SUPER verleidelijk om voor die afhaalmaaltijd te gaan, de hele avond voor pampus op de bank te liggen, om uiteindelijk veel te laat naar bed te gaan. Maar precies die dingen houden de vicieuze cirkel van chaos in stand. Push jezelf dus om júist goed voor jezelf te zorgen als het een chaos is, want ik beloof je dat dat de chaos minder gaat maken!

Heb gewoontes om de chaos te beperken

Toen je als kind leerde lopen, was je je super bewust van elke stap die je zette, en moest je goed opletten hoe je het deed om niet meer om te vallen. Nu denk je niet eens meer na over het lopen. En toen je je rijbewijs haalde, moest je supergefocust autorijden om geen ongeluk te veroorzaken. Als je het daarna veelvuldig doet, kun je gerust ondertussen uitgebreid bijkletsen met je bijrijder.

Als je jezelf iets aanleert en dat blijft herhalen, wordt het makkelijker en gaat het uiteindelijk bijna vanzelf. Dat is wat gewoontes voor je doen en dat is waarom bij volwassenen een dag voor 40-50% uit gewoontes bestaat (volgens het boek Elementaire gewoontes).

Inmiddels heb ik mezelf gewoontes aangeleerd die de chaos in mijn hoofd flink helpen beperken. Natuurlijk nooit helemaal voorkomen, maar wel véél minder maken. Wat die gewoontes dan zijn? Nou, bijvoorbeeld de gewoonte om zo snel mogelijk alles wat mijn hoofd chaotisch maakt, op te schrijven om het eruit te halen. En de gewoonte om te werken met een planning waarop alles staat wat ik moet doen, en waar ik alles wat ik bedenk makkelijk bij kan zetten. En de gewoonte om wekelijks even stil te staan bij mijn planning en hoe het gaat, om nooit ‘achter’ te gaan liggen op die planning en het consistent te blijven doen.

Vraag jezelf eens af wat het voor jou makkelijker zou maken om minder chaos in je hoofd te ervaren, en ga aan de slag met jezelf daarvoor gewoontes aanleren. Ik kan het boek Elementaire gewoontes hiervoor van harte aanraden (zie ook mijn review ervan).

Blijvend rust in je hoofd krijgen?

Ben jij uitgeput doordat het altijd héél druk is in je hoofd? Wil je meer rust en overzicht ervaren, om zo een stuk enthousiaster en energieker de dag te ervaren? Dan is mijn online training Rust in je hoofd iets voor jou. Lees er meer over op de training pagina:

 

En ik heb nog iets voor je! Meld je aan voor mijn e-mails (met nog meer tips en inspiratie!) en je ontvangt gratis een PDF in je mailbox met 30 tips voor meer rust in je hoofd!

Ontvang gratis tips en updates (incl. 30 tips voor meer rust in je hoofd!)

Meld je aan voor e-mails en ontvang updates over Streets Ahead en gratis productiviteitstips. Plus nu als bonus de checklist met 30 tips voor meer rust in je hoofd!

Pin deze blogpost op Pinterest!      Pin It
Help, chaos in mijn hoofd! 8 tips die helpen

Dit artikel bevat affiliate links. Dat betekent dat als jij iets koopt, ik een percentage daarvan ontvang. Je betaalt daardoor nóóit meer en ik promoot alleen dingen waar ik zelf ook echt fan van ben. Lees ook mijn disclaimer.

Help, chaos in mijn hoofd! 8 tips die helpen

 

Ontvang gratis tips en updates (incl. 30 tips voor meer rust in je hoofd!)

Meld je aan voor e-mails en ontvang updates over Streets Ahead en gratis productiviteitstips. Plus nu als bonus de checklist met 30 tips voor meer rust in je hoofd!

Plaats een reactie

20 − 15 =