Productief werken klinkt heel leuk en haalbaar, maar in de praktijk is het altijd lastiger dan je in je hoofd bedacht had. In deze blogpost deel ik 6 oorzaken die ervoor kunnen zorgen dat je in de praktijk eigenlijk helemaal niet zo productief bent als je had gehoopt, en stuur ik je door naar tips die dit kunnen verhelpen!

Je stelt geen doelen

Productief werken betekent niet alleen dat je hard werkt, maar ook dat je de juiste dingen doet. Dat is lastig zonder doelen. Immers: waar werk je naartoe als je geen doelen stelt? Waarom doe je eigenlijk datgene waar je mee bezig bent? Als je begint bij een doel, en dat steeds specifieker uitwerkt in taken, doe je uiteindelijk de dingen die jouw dichterbij het bereiken van dat doel brengen. Doei onproductief bestede tijd!

Stel jij geen doelen? Lees op mijn blog hoe je SMART doelen stelt. Inclusief gratis te downloaden werkblad!

Je werkt niet volgens een planning

Een ander obstakel kan zijn dat je niet werkt met een planning. Je gebruikt je mail misschien als bron van taken en doet wat je gevraagd wordt, maar in de praktijk heb je totaal geen overzicht in of je op schema loopt en uit gaat komen met je tijd. Laat staan of dat wat je doet überhaupt nodig is om je doel te bereiken. Tuurlijk is een strakke planning loslaten soms fijn, maar een kip zonder kop weet niet waar hij naartoe gaat… Dus ga niet als een kip zonder kop te werk.

Geen idee hoe je start met het maken van een planning? Ik help je aan de slag gaan met een stappenplan en mijn vier basistips.

Je stelt geen prioriteiten

Oké, dus stel je hebt prachtige doelen gesteld en een mooie planning gemaakt. Dan kan het gewoon alsnog mis gaan hoor. Want wat als je nou vandaag tien dingen gepland hebt, welke doe je dan eerst? “Het makkelijkste” is over het algemeen geen slim antwoord op deze vraag, maar wel vaak wat er in de praktijk gebeurt. Je moet dus ook prioriteiten stellen: welke dingen zijn het belangrijkst en het meest urgent? Die moet je namelijk eerst gaan doen, of in ieder geval ervoor zorgen dat ze ergens vandaag gedaan worden, en niet doorgeschoven worden omdat je al druk was met andere minder belangrijke en urgente dingen.

De prioriteitenmatrix is een handige tool om prioriteiten mee te stellen. Lees op mijn blog wat de prioriteitenmatrix is en hoe je dit kunt gebruiken!

Je wordt constant afgeleid

Als je eenmaal aan het werk bent met de juiste taak, de beste die je op dat moment kunt doen, dan kan het nog dat je niet productief bent omdat je constant afgeleid wordt. Je telefoon is opeens nog interessanter dan normaal, je hoofd draait overuren en je denkt aan de raarste dingen, of je collega heeft een heel interessant verhaal wat je echt niet wilt missen. Afleiding is zeker tegenwoordig o-ver-al. En afleiding zorgt ervoor dat je niet zo productief bent dan je eigenlijk had gewild. Stop de afleiding dus!

Is afgeleid worden een probleem voor jou? Op mijn blog deel ik 9 basistips die mij helpen om minder snel afgeleid te worden.

Je doet aan multitasken

Ik weet niet hoe lang geleden, maar ooit werd multitasken een hype. Als je twee dingen tegelijk kon doen dan was je supergoed bezig, immers doe je dan toch iets twee keer zo snel?! Multitasken was iets positiefs, iets waarnaar je moest streven. Gelukkig komen we daar met z’n allen steeds meer op terug. Multitasken is soms bijna vanzelfsprekend, maar je wordt er niet bepaald productiever van. Dat heb je waarschijnlijk zelf wel door, maar is ook al talloze keren onderbouwd door wetenschappelijk onderzoek.

Ben jij een multitasker? Laat me je overtuigen van de voordelen van unitasken met deze blogpost. Daarin geef ik ook meteen tips hoe je multitasken voorkomt en dus beter wordt in één ding tegelijk doen.

Je stelt taken uit

Naast afleiding nog zo’n dooddoener als het gaat om productiviteit: uitstelgedrag. Ook daar word je waarschijnlijk door geteisterd, want het is heel normaal gedrag wat bijna iedereen vertoond. Toch kun je het maar beter zo min mogelijk vertonen als je productief wilt werken. Immers, je zult dan toch echt aan de slag moeten gaan!

Ben jij een kei in uitstellen? Op mijn blog leg ik uit wat daar de oorzaak van kan zijn én hoe je uitstelgedrag aanpakt.

Dat waren ze, zes veelvoorkomende redenen waardoor het jou mogelijk niet lukt om zo productief te werken als je zou willen!

Wat zit jou het meest tegen als je productief wilt werken? En wat doe je daaraan?

Pin deze blogpost op Pinterest!      Pin It

Opt In Image
Van losse taken naar planning
Download nu gratis stappenplan

Kun je lijstjes maken, maar wordt het nooit een goede planning? Ik help je taken sorteren, prioriteiten stellen, een planning maken én deze planning bijhouden. Ontvang nu gratis het stappenplan!