Roadtrip #12: Québec

Quebec38

Québec! Voordat ik er heen ging kende ik de stad eigenlijk alleen van naam, verder wist ik er helemaal niets over. En al heeft de stad geen Empire State Building of Eiffeltoren, Québec is zeker de moeite waard! Er staan veel historische gebouwen en de paardenkoets is er een populair vervoersmiddel, dus je waant je zo een paar honderd jaar terug in de tijd.

Québec is ook de enige stad in Noord-Amerika met een stadsmuur. Daarmee bestaat de oude binnenstad uit een bovenstad en een benedenstad. We begonnen de dag met een tocht richting de benedenstad en op de foto hierboven zie je een muurschildering in die benedenstad.

Quebec39

Dit zagen we vanuit een park waar ook bovenstaande kanonnen stonden. Dit was ook het park waar we even op een bankje hebben gezeten. Het was namelijk 23 juli, 10 uur ‘s ochtends. 4 uur ‘s middags in Nederland. Bijna een week na de ramp met de MH17 arriveerden de eerste lichamen in Nederland en dat werd herdacht met twee minuten stilte, ook in Québec.

Quebec37

Na die rare twee minuten (voor de Canadezen was er weinig aan de hand) liepen we verder naar de benedenstad, met mooie pleintjes en bijna schattige oude gebouwen.

Quebec12

We gingen naar het Quartier Petit Champlain, een wijkje met smalle straatjes en veel winkeltjes. Helaas was het bagger weer en al zie je het niet van de foto af, het regende op dat moment behoorlijk.

Quebec36

Niet veel later gingen we daarom weer terug naar de bovenstad (waar ons hotel ook stond), dit keer op de makkelijke manier: met de kabelbaan! Deze bracht ons in een paar minuten tijd weer naar boven.

Quebec35

Vanuit de kabelbaan. Deze zat trouwens in een winkeltje in het Quartier Petit Champlain verstopt.

Quebec34

Eenmaal boven kwamen we weer op het plein met het Musee du Fort (hier waren we de dag ervoor ook). We zijn er trouwens niet in geweest. Iets met too many options, too little time.

Quebec33

Door naar de Rue du Tresor, waar we doorheen liepen. Een straatje met kunst everywhere. Gelukkig liepen we redelijk droog onder alle schermen.

Quebec32

Toen we de Rue du Tresor uitgelopen waren kwamen we bij de Notre Dame van Québec.

Quebec31

We gingen naar binnen (daar was het in ieder geval droog). Daarna bezochten we nog kort het warenhuis Simons, maar daar vonden we niet zo veel aan.

Quebec30

Het weer was er niet beter op geworden en dus liepen we naar de overdekte markt van Québec (Le Marche du Vieux-Port). Daar hadden ze enorm veel lekkers en vooral heel veel groenten en fruit. Heel goedkoop ook, vooral fruitsoorten als bosbessen waren daar (en in de VS ook) echt stukken goedkoper dan in Nederland.

Quebec29

Terug de stad in, naar de winkelstraat. In die straat lag onder andere deze snoepwinkel “C’est si bon”. Een heerlijk ouderwetse snoepwinkel. We lunchten vlakbij in broodzaak Paillard en dat was echt een dikke aanrader. Goed brood is schaars in Amerika en daar hadden ze heerlijk brood met bijvoorbeeld noten en krenten, wat ik ook gewoon zonder beleg lekker vind.

Na de lunch wilden we naar het Artillery Park gaan, maar het begon steeds harder te regenen en toen we daar aankwamen was de regen omgeslagen in een keiharde stortbui. Schuilend onder een afdakje besloten we na een kwartier om maar even een pitstop in het hotel te maken. De binnenstad van Québec is niet erg groot en ons hotel lag centraal, dus daar waren we binnen een minuut of tien. Uiteraard begon het toen al steeds droger te worden. Na wat tijd te verdoen in het hotel gingen we weer naar buiten, waar inmiddels de zon scheen. Dat leek er meer op!

Quebec28

We gingen richting de stadsmuren van Québec en kwamen deze “stal” tegen.

Quebec27

De stadsmuur op! De muur heeft een brede grasvlakte waarover je makkelijk kunt lopen (en dat mag ook gewoon).

Quebec26

Zo ziet dat er dus uit, een paardenkoets in het verkeer. Deze zag je echt veel!

Quebec25

De muur even af om richting het parlementsgebouw van Québec te gaan.

Quebec24

Het parlementsgebouw van Québec.

Quebec23

En het uitzicht vanaf de trappen van het parlementsgebouw. Ons hotel lag vlak naast dat hoge gebouw.

Quebec22

Naar het Observatoire de la Capitale om het uitzicht over Québec te bewonderen. Aanrader!! Toen wij er waren was het erg rustig en hadden we dus alle tijd en mogelijkheid om Québec te zien. Enige nadeel is dat je wel achter glas staat.

Quebec21

Uitzicht op de brug waarlangs we Québec de dag ervoor binnen waren gereden.

Quebec20

En uitzicht op Château Frontenac en omgeving.

Quebec19

Québec heeft dan misschien geen wolkenkrabbers, juist daardoor zag je vanuit de toren de hele stad. Naast dat hoge gebouw was ons hotel, linksboven zie je de haven waaraan de overdekte markt lag en vooraan (net niet op de foto) lag de stadsmuur waarover we zojuist gewandeld hadden.

Quebec18

De citadel van Québec, als je goed kijkt zie je dat de muur de vorm van een ster heeft.

Quebec17

Eenmaal beneden zag ik dit eekhoorntje in een park en ik heb een zwak voor eekhoorntjes. We kwamen ze heel vaak tegen in heel veel van de steden waar we geweest zijn (soms zelfs gewoon in een bosje op een straathoek) en het blijven leuke beestjes!

Quebec16

Terugwandelen richting de stadsmuur. Op de foto zie je één van de toegangspoorten.

Quebec15

Over de stadsmuur wandelden we naar de citadel, wat het grootste militaire fort in Noord-Amerika is. Helaas ging het gebouw net sluiten. We konden nog wel de wisseling van de wacht zien.

Quebec14

We liepen verder over de stadsmuur, terug richting het Château Frontenac en daarmee ons hotel.

Quebec13

There we are! We aten in een klein restaurantje vlak bij het hotel en daarna was de dag ten einde!

Van half juli tot begin augustus 2014 reisde ik ruim drie weken door de Verenigde Staten en Canada. Bekijk hier alle verslagen!