Wil je je productiviteit verbeteren, maar weet je niet waar te beginnen? Meld je aan voor mijn e-mails en ontvang gratis de productiviteitsquiz!     Meld nu aan

San Francisco: Cultuur snuiven

Zondag 3 november stond ingepland als “toeristische dag”, met op de planning een bezoek aan de wereldberoemde gevangenis Alcatraz en een fietstocht over onder andere de Golden Gate Bridge. Dat beloofde wat. We zouden om half 10 met de boot richting Alcatraz vertrekken en we verzamelden om acht uur voor een ochtendwandeling naar de pier.

Vanuit de pier zie je Alcatraz goed liggen en eenmaal op de boot heb je een mooi uitzicht op de skyline van San Francisco.

Eenmaal op het eiland wordt er eerst een introductie gegeven over het eiland en over wat je er kunt doen. Na de introductie liep ik naar boven om een audiotour te volgen. Deze had ik ruim twee jaar geleden ook al gevolgd, tijdens een ander tripje naar Amerika. Ik vond de tour toen ook erg interessant en bovendien was ik benieuwd of er iets veranderd was.

De tour bleek vrijwel hetzelfde te zijn, maar hij was nog steeds interessant en er waren een hoop dingen die ik in de afgelopen twee jaar weer vergeten was. De audiotour is ingesproken vanuit het oogpunt van een aantal gevangenen en een aantal bewakers. Ze vertellen over wat ze hebben meegemaakt in hun tijd op het eiland en dat maakt de tour interessant en persoonlijk. Een leuke extra was dat er een medewerker aanwezig was die ons wilde laten zien hoe het was om in een isoleercel te zitten. Ja, waarom niet… Hoe vaak maak je dat mee? Dus dat kan ook weer van de bucket list af: opgesloten zitten in een isoleercel. In San Francisco.

Het was geen hele spannende ervaring, want het was nog geen dertig seconden echt donker, maar vooral het verhaal dat de medewerker erbij vertelde was interessant en indrukwekkend. Zo eten alle gevangenen normaal gezien samen in een eetzaal, maar zit je in een isoleercel dan wordt het eten van die dag gepureerd en krijg je dat als smoothie. Tijdens de audiotour vertelde één van de gevangenen dat hij tijdens zijn tijd in de isoleercel een knoop van zijn gevangenispak af trok, die weggooide en er vervolgens naar op zoek ging. Om de tijd te doden. Wat moet dat vreselijk zijn: niets beters te doen hebben dan dat…

Om je even een beeld te geven van het soort gevangenis dat Alcatraz was…

Ik blijf de ontsnappingspogingen van de gevangenen, waarvan 1 mislukt en 1 geslaagd, het meest interessant vinden. Dan zit je op een gevangenis, op een eiland, met niks, je kunt ook niks, en toch probeer je te ontsnappen. Het lukte drie gevangenen met een zeer ingenieuze ontsnappingspoging, waarbij ze lepels stolen uit de eetzaal, deze afbraken en met de scherpe rand een gat in de muur maakten. Dankzij neppe, zelfgemaakte hoofden kwam men er pas de ochtend na de ontsnapping achter. Ze moeten via een stel afvoerbuizen naar boven zijn geklommen en zo hebben ze naar buiten kunnen gaan. De vraag blijft of ze die 2,5 kilometer zwemmen naar de kust van San Francisco hebben overleefd, want ze zijn nooit gevonden…

De audiotour was nog maar net afgelopen toen we ons moesten haasten om de boot terug te halen. We moesten weer op tijd bij de fietsenverhuurder zijn. Na de bootreis terug pakten we de bus weer naar het hotel, lunchten, en liepen naar de fietsenverhuurder.

DSC_0240DSC01104Palace of Fine Arts

Ik kan je vertellen, fietsen is opeens ontzettend leuk als het niet voor de zoveelste keer naar school of naar je werk is, maar in een stad die San Francisco heet. Het was heerlijk weer en we zijn bij de kust gebleven, maar toch hebben we flink wat heuvels gehad. Allemaal heel erg de moeite waard! Het fietsen was wel even wennen, want we kregen allemaal een soort mountainbike waarbij je helemaal naar voren hing, die twee handremmen had en aan beide kanten van het stuur een schakel. Toen ik de fiets eenmaal begreep lukte het prima en heb ik genoten van het fietstochtje. We reden eerst een stukje door de stad, waarbij we o.a. voorbij het Palace of Fine Arts kwamen, wat je hierboven op de foto ziet. Een heel mooi stukje architectuur dat in het echt nog mooier is dan op de foto.

test

Daarna fietsten we naar de kust, waar we uitkwamen bij de brug der bruggen, de Golden Gate Bridge. Na een heel eind langs de zanderige kust te fietsen stonden we onderaan de brug. Onderaan, ja, wat betekende dat we een aantal enorme heuvels op moesten fietsen om uiteindelijk bovenaan bij de brug uit te komen. Eenmaal bovenaan begon de kilometerslange tocht over de brug…

Het was absoluut de moeite waard want het heeft iets bijzonders om over zo’n megabrug te fietsen. Eenmaal aan de andere kant kwam het allerleukste deel… Naar beneden! Want zo steil als we aan de ene kant naar boven moesten fietsen, zo hard gingen we aan de andere kant naar beneden.

En toen stonden we dus aan de andere kant beneden. Aan deze kant geen drukke metropool, maar veel natuur en het gezellige stadje Sausolito. En meeuwen, zoals je ziet. In Sausolito liepen we rond en aten we wat, waarna we een ferry terugnamen naar de stad. Inmiddels werd het donker, waardoor we de skyline en de brug ook nog in het donker te zien kregen. Dat leverde volgende plaatjes op…

Toen we aankwamen in de stad, fietsten we terug naar de verhuurder. Ik at samen met een aantal klasgenoten bij een restaurantje een aantal straten verderop. En dat was de zondag!

Ontvang gratis tips en updates (incl. productiviteitsquiz!)

Meld je aan voor e-mails en ontvang updates over Streets Ahead en gratis productiviteitstips. Plus nu als bonus de productiviteitsquiz!

1 gedachte over “San Francisco: Cultuur snuiven”

1. Dat lijkt me echt indrukwekkend, zo’n audiotour door een gevangenis. Jammer dat je niet een kleine beetje langer in de isoleercel mocht blijven, het lijkt me toch best een ervaring om dat gevoel een keer mee te hebben gemaakt.