San Francisco: 7×7, SFPD, Propane Studios en Russell Shorto


Woensdag 6 november was de drukste dag in ons programma. Er stonden maar liefst vier afspraken op de planning. De dag begon ‘s ochtends met een afspraak bij 7×7 magazine. Een lifestyle magazine over het leven in de stad San Francisco.

DSC01857

We kregen een presentatie van de directeur van 7×7 magazine, over waar het magazine over gaat, waar het naar streeft, hoe is veranderd is, hoe het omgaat met nieuwe media en ga zo maar door. Hij legde uit hoe 7×7 gebruik maakt van nieuwe media en hoe belangrijk zij dit vinden om hun doelgroep te bereiken. Ook vertelde hij over hoe het magazine afhankelijk is van adverteerders en dat dit altijd zo zal zijn. Er werd aan hem gevraagd hoe hij dacht over de toekomst van magazines, met de komst en steeds groter groeiende populariteit van alle media. Volgens Todd zullen tijdschriften altijd blijven bestaan. Wel denkt hij dat tijdschriften zich meer gaan focussen op een smalle, specifieke doelgroep. Interessant om te horen en ook heel gaaf om eens zo’n redactie langs te bezoeken.

DSC01904AT&T Park, thuisbasis van de San Francisco Giants

Na de afspraak bij 7×7 magazine liepen we richting onze volgende afspraak. We kwamen langs het AT&T Park, het stadion van de honkbalclub San Francisco Giants. Omdat we nog wat tijd over hadden werd er geïnformeerd naar de mogelijkheden voor een rondleiding in het stadion en deze bleek o.a. de volgende dag om half 1 plaats te vinden, precies tussen de twee afspraken die voor die dag gepland stonden in. We reserveerden!

DSC01931San Francisco Police Department

Onze volgende afspraak was nergens anders dan bij het San Francisco Police Department. We hadden een afspraak met Greg Suhr, die sinds 2011 Chief of Police is, oftewel de baas daar. Een lokale bekendheid in San Francisco, althans dat hebben we gehoord.

DSC01945Greg Suhr

We kregen eerst een kijkje achter de schermen bij o.a. het “persscherm”, het decor waar de politie gefilmd wordt als er heftige dingen gebeurd zijn, en bij de Social Media Manager, die de hele dag bezig was met het in de gaten houden van meldingen en het plaatsen van nuttige informatie. Daarna had Greg tijd voor ons. Ik had verwacht dat het een strenge man zou zijn, die misschien tien minuten aan ons wilde besteden. Niets bleek minder waar. Het was een hele aardige en open man die met veel enthousiasme over allerlei gebeurtenissen bij de politie vertelde. Omdat hij wist dat de focus van onze reis op New Media Strategy lag, gaf hij ook een aantal voorbeelden van hoe er bij de SFPD gebruik wordt gemaakt van social media.

Zo vertelde hij over een man en een vrouw die na een nacht niet meer wisten wat er met hen was gebeurd. De vrouw was geloof ik verkracht en de enige herinnering die ze nog aan de nacht hadden was een telefoonnummer. De politie heeft een naam aan dit telefoonnummer gekoppeld, deze naam op Facebook opgezocht en daar zijn profielfoto vanaf gehaald. Deze foto werd tussen een aantal foto’s van random andere mensen gezet. Deze foto’s werden aan het stel voorgelegd. Apart van elkaar kozen ze beiden de man van Facebook en op basis daarvan werd de man opgepakt. Over privacy zei Greg: “Alle informatie is er toch al, dus waarom zou je het niet gebruiken?

DSC01952Challenge coins

Na afloop van de afspraak kregen we allemaal een challenge coin. Een challenge coin is een Amerikaans gebruik. Je krijgt een munt van een bepaalde persoon of organisatie waarmee erkent wordt dat je iets hebt bereikt of iets hebt bezocht. In ons geval de SFPD, dus. Zelf had Greg ook al een redelijke voorraad challenge coins, die tentoongesteld stonden in zijn kantoor. Zie bovenstaande foto!

DSC01959Greg als met een foto van zijn (toen nog jonge) kinderen

Na deze leuke afspraak gingen we door richting Propane Studios, waar onze volgende afspraak zou zijn. Propane is een creatief reclamebureau dat creatieve projecten en campagnes voor grote merken uitvoert.

DSC01984De ingang van Propane Studio

We kregen een presentatie over wat ze bij Propane allemaal precies doen en voor welke merken ze hebben gewerkt. Ook werden er een aantal voorbeelden van campagnes gegeven. Voor deze campagnes bouwen ze zelf de websites en apps. Een erg interessante presentatie in een creatief kantoor. We leerden niet per se over nieuwe media, maar meer over hoe het bedrijf dit zelf inzet en wat hun succesvolle projecten waren. Inspirerend! Er was o.a. een hele grote krijtmuur te vinden en daar werd na afloop van de presentatie goed gebruik van gemaakt!

Na de presentatie bij Propane was het tijd om weer richting het Nederlands consulaat te gaan. We hadden  tussendoor nog even kort de tijd om even iets te eten en te drinken en die tijd namen we om voor de zoveelste keer naar Starbucks te gaan…

Bij het Nederlands consulaat vond een boekpresentatie van Russell Shorto plaats. Hij presenteerde het boek: “Amsterdam: A History of the World’s Most Liberal City”. Russell heeft een aantal jaar in Amsterdam gewoond en is erg geïnteresseerd in de Nederlandse geschiedenis. Eerder schreef hij al een boek over de tijd van de Nederlanders in het huidige New York (“The Island at the Center of the World”). Hij vertelde over Nederland zoals hij het heeft meegemaakt, over liberalisme en over waarom hij vindt dat Amsterdam de meest liberale stad ter wereld is. Heel interessant om eens over Nederland te horen van een Amerikaan. Op het Nederlands consulaat waren daarnaast nog een hele hoop mensen aanwezig die oorspronkelijk uit Nederland komen, maar naar Amerika zijn verhuisd of hier studeren. Heel apart om in San Francisco in een zaal vol Nederlanders te zitten.

DSC02005Schaatsbaan op Union Square vanuit The Cheesecake Factory

Daarna gingen we nog snel naar The Cheesecake Factory om wat te eten te halen, want van de Starbucks waren onze magen niet helemaal gevuld. The Cheesecake Factory is op de bovenste verdieping van Macy’s, vanaf waar je een goed uitzicht hebt over Union Square. Daar was net een schaatsbaan geopend en dat zag er prachtig uit! We bestelden een sandwich en namen hem mee naar het hotel.

 

Ontvang gratis tips en updates (incl. stappenplan productieve dag!)

Meld je aan voor e-mails en ontvang updates over Streets Ahead en gratis productiviteitstips. Plus nu als bonus een gratis 5 stappenplan voor een productieve dag!

1 gedachte over “San Francisco: 7×7, SFPD, Propane Studios en Russell Shorto”

Plaats een reactie