Voordat je verder leest...

Wil jij meer rust & overzicht in je werkdag?

Ontdek met 10 meerkeuzevragen wat jou tegenhoudt om meer rust en overzicht in je werkdag te creëren én wat de eerste stap is om daar iets aan te veranderen!

Roadtrip Canada & Verenigde Staten 2016

Afgelopen zomer reisde ik drie weken door het zuidwesten van Canada en het noordwesten van de Verenigde Staten. En wat was dát een toffe reis. In deze blogpost deel ik waar we (ik ging met familie) allemaal geweest zijn, inclusief véél foto’s!

Vancouver

Onze reis begon niet heel voorspoedig, we hoorden namelijk bij de incheckbalie op Schiphol (op de dag van vertrek dus) dat we pas een dag later zouden vliegen. Gelukkig was alles rondom deze enorme vertraging super goed geregeld en vertrokken we de volgende dag alsnog, maar hierdoor moesten we onze planning in Vancouver wel overhoop gooien. Op hoog tempo hebben we de stad gezien rondgereden en gewandeld. Op de fiets verkenden we Stanley Park, het enorme park van Vancouver (wat groter dan Central Park in New York is, en Central Park is GROOT).

usa6

usa3

usa1

usa2

usa4

usa5

Victoria

Vanuit Vancouver vertrokken we naar Vancouver Island, een enorm eiland naast Vancouver (ongeveer 3/4 van Nederland). Hier hadden we het meeste last van de vertraging, want we kwamen veel later dan we eigenlijk gepland hadden op dit eiland aan doordat we langer in Vancouver waren gebleven. De volle dag die we hier hadden spendeerden we grotendeels in het gezellige stadje Victoria, en ’s middags bezochten we kort nog wat van de natuur op het eiland.

usa7

usa8

usa9

usa10

Seattle

Na volledig geïnspecteerd en goedgekeurd te zijn door de Amerikaanse douane, mochten we op de boot richting Seattle. Wat op zich al tof was, want onderweg spotten we meerdere malen walvissen. Eenmaal op het Amerikaanse vasteland bezochten we de Boeing fabriek. Het qua inhoud grootste gebouw ter wereld, waar een groot deel van de Boeingvliegtuigen in elkaar worden gezet. En hoewel ik helemaal geen enorme interesse heb in vliegtuigen, techniek of wat dan ook, was dat wel écht gaaf om te zien. Je mocht geen foto’s maken van de binnenkant, maar als je op onderstaande foto ziet hoe klein het vliegtuig lijkt ten opzichte van het gebouw (door elk van de “deuren” die je ziet kan een vliegtuig naar buiten rijden) krijg je een beetje een idee van hoe groot het is. En dan zie je niet eens hoe lang het gebouw is…

usa11

Seattle stond op mijn deze-Amerikaanse-steden-wil-ik-nog-bezoeken lijst en met recht. Na al best wat Amerikaanse (en Canadese) steden bezocht te hebben vond ik het een beetje een mix tussen het gezellige, historierijke Boston en het moderne, grootste maar toch ingetogen Toronto. Seattle staat natuurlijk bekend om de Space Needle en dat was te merken (toeristen en wachtrijen all day every day), maar we scoorden ’s ochtends een ticket om rond zonsondergang naar boven te kunnen en dat bleek een héle goede keuze te zijn. Ik vond het prachtig om de zon achter de Canadese bergen te zien zakken en om aan de andere kant Seattle in zijn golden hour te zien. Verder is het gebied rondom de Pike Place Market erg de moeite waard.

usa15

usa13

usa14

usa12

usa17

usa16

Mount Rainier National Park

Kijk je over Seattle uit vanuit het noorden (goed kijken op de eerste foto van Seattle hierboven!), dan staat de Mount Rainier altijd op de achtergrond. Deze enorme berg, die zelfs hartje zomer nog helemaal besneeuwd was, gingen we de volgende dag op. Of nou ja, tot zo ver we met de auto konden komen. We hadden namelijk een volle dag en zijn niet bepaald hikers (ik niet in ieder geval)…

usa18

usa20

usa19

Twin Falls

Onderweg hadden we één overnachting in Twin Falls, en dat kleine dorpje bleek best wat mooie plekken te hebben. Zo kwamen we bij watervallen die de “Niagara Falls van het westen” genoemd werden (al hebben we dat volgens mij wel vaker gehoord tijdens de reis). Een stuk kleiner dan de echte, maar zeker ook indrukwekkend.

usa68

usa66

usa67

Craters of the Moon National Monument

Dit park heet zo omdat de vulkaanresten die hier liggen nogal doen denken aan een maanlandschap. Het is officieel een monument en je kunt er dan ook geen dagen besteden, maar ik vond het toch erg tof om te zien en de moeite waard. Het was mooi opgezet en overal werd op bordjes verteld hoe het landschap ontstaan is en hoe het er bijvoorbeeld 20 jaar geleden uitzag. De aarde “verteert” de vulkaanresten namelijk als het ware, en door de bezoeken van mensen gaat dit nog sneller.

usa21

usalinda

usa25

usa23

Grand Teton National Park

Een park dat vaak overgeslagen wordt dankzij zijn noordelijk gelegen grote broertje Yellowstone, maar wat echt wel de moeite waard is! De “Teton range” is een hoog en fotogeniek gebergte waar in en omheen veel bossen en meren liggen.

usa26

usa28

usa27

Yellowstone National Park

Yellowstone is misschien wel de meest bizarre plek waar ik ooit geweest ben. Terwijl je door het park rijdt is het niet gek dat je naast je opeens rook uit de grond ziet komen, of heet water naar boven ziet spuiten: er zijn honderden geisers. Daarnaast vind je er waterbronnen in alle kleuren van de regenboog, waarvan de Grand Prismatic Spring de bekendste is. Ik heb me er zo vaak over verbaasd dat die geisers, waterbronnen, saunalucht en zwavelgeur natuurlijk zijn. Het stikt er van de eekhoorns, maar ook van de herten, bisons en nog veel meer dieren (die zich niet zo vaak aan mensen laten zien). Als je er nog nooit geweest bent, hoort dit park op je bucket list thuis!

usa29

usa40

usa41

Glacier National Park + Waterton Lakes National Park

Glacier National Park in de VS grenst aan het in Canada gelegen Waterton Lakes National Park. De bekendste weg in Glacier National Park (die ironisch genoeg de Going-to-the-Sun Road heet en waar we dus overheen reden), is het het grootste deel van het jaar niet helemaal begaanbaar door de sneeuw. Op dit moment is de weg namelijk alweer deels gesloten, en deze zal waarschijnlijk pas in juni of juli volgend jaar weer open gaan. Dat zou je op basis van onderstaande foto’s niet zeggen, want alle sneeuw was zo goed als gesmolten. Wel zag je op verschillende plekken gletsjers, sommige zelfs direct naast de weg. Het park is natuurlijk niet voor niets naar gletsjers vernoemd ;-).

usa44

usa45

usa42

usa43

usa47

usa46

Banff National Park

Kijk, ik ben een stadsmens. Ik ging niet voor niets in maart een maand naar New York. Ik kom dan wel uit een dorp, als ik moet kiezen tussen een vakantie in een stad of in de bergen kies ik zonder twijfel voor de stad. En ik was dan ook degene die in voorbereiding op deze reis zei dat we “wel heel veel bos en bergen en water gingen zien”. Maar ik moet toegeven dat het bos en de bergen en het water vooral in Banff en Jasper wel héél gaaf waren. Enorme meren overal, met onrealistisch blauw water, besneeuwde bergtoppen (zelfs in juli) en heel veel dieren. Na minuten wandelen door een dichtbegroeid bos (berenspray bij de hand want je weet maar nooit) kon je opeens op een bizar mooi uitzichtpunt terecht komen.

usa49

usa48

usa51

usa52

usa50

Jasper National Park

Rijd Banff aan de noordkant uit en je komt als vanzelf in Jasper National Park. De parken liggen in elkaars verlengde en ook hier vind je weer té blauwe meren en besneeuwde bergtoppen. En na honderdduizend keer gewaarschuwd te zijn voor beren in alle parken, na overal berenspray en berenbellen mee naartoe te nemen, en na steeds toch stiekem hopen een keer zo’n beer in het echt te zien, was het in Jasper zo ver. Recht naast de weg liep een op het eerste oog heel aaibare beer. Je ziet ‘m op de foto niet goed, maar hij liep op misschien 20 meter van de weg en dat was dus super gaaf.

usa57

usa53

Slecht te zien, maar daar was ‘ie dan: de beer!

usa55

usa56

usa54

Mount Robson Provincial Park + Wells Gray Provincial Park

Net Jasper uit en weer onderweg richting Vancouver bezochten we nog de wat kleinere parken Mount Robson en Wells Gray. Mount Robson om de berg die je hieronder ziet en Wells Gray om de watervallen die er te vinden zijn.

usa58

usa59

usa60

Whistler en Vancouver

Onze laatste dag is ook nog even het vernoemen waard, want ondanks dat we een enorm aantal kilometers af te leggen hadden, hebben we wel een aantal toffe dingen gedaan. Zo bezochten we het dorp Whistler, wat in de Olympische Spelen van Vancouver een grote rolde speelde, en ten noorden van Vancouver Lynn Canyon, waar een enorme hangbrug hangt. Een beetje eng op het begin, maar daarna wel heel tof. En tot slot bezochten we het Lighthouse Park voor een uitzicht over Vancouver.

usa62

usa63

usa64

usa65

Zo hallo dat was ‘m! Ik kan inmiddels niet meer kiezen wat de mooiste reis is die ik naar Noord-Amerika heb gemaakt… Dit was in ieder geval echt een héle super gave en toffe reis. En ik ben enorm dankbaar dat ik al maar liefst vijf keer naar Amerika heb mogen gaan, maar stiekem weet ik dat het daar niet bij gaat blijven. I’ll be back!

Stappenplan Van chaos en drukte naar productiviteit

Meld je aan voor mijn e-mails en krijg gratis toegang tot het stappenplan "Van chaos & drukte naar productiviteit"

Kom je altijd tijd tekort? Is je to do lijst eindeloos? Heb je behoefte aan meer overzicht & rust in je hoofd, en wil je méér gedaan krijgen? Ik ga jou helpen in 6 stappen, in dit praktische PDF stappenplan. Meld je aan voor mijn e-mails en je ontvangt daarbij gratis toegang tot het stappenplan:

Hoi! Ik ben "Mevrouw Structuur"

Ik ben Linda en ik help jou met je agenda, planning, mailbox en documenten op orde brengen. Meer structuur in je werk creëren dus! En daarom noem ik mezelf Mevrouw Structuur – met een knipoog, want ik neem mezelf niet zo serieus als “mevrouw” misschien suggereert. Ik wil rust en overzicht creëren juist leuk maken voor je!

Ik deel gratis inspiratie in mijn blog en in mijn e-mail nieuwsbrief. En ik bied een ruim aanbod e-cursussen over structuur aan, die je op jouw tempo en jouw eigen tijd kunt volgen. Daarnaast bied ik workshops aan, online en op locatie, waarin ik individuele werknemers en kleine teams help om meer structuur aan te brengen in hun werkdagen, met als doel om meer rust én plezier uit hun werkdagen te halen.

22 gedachten over “Roadtrip Canada & Verenigde Staten 2016”

1. Whooow dit is nog eens een artikel die ik moet opslaan! Wat super mooi allemaal, vooral Yellow Stone National Park en Banff National Park. Wauwwauwwauw! Wat een suoer toffe reis heb jij gemaakt. Om nooit meer te vergeten! Thanks voor deze inspiratie, je hebt me om hoor, haha.

Beantwoorden
  2. Wauw wat een prachtige rondreis! En wat een mooie foto’s. Ik heb er echt even lekker van genoten! Canada staat heel hoog op mijn bucketlist, voornamelijk door die prachtige natuur! Maar ook Yellowstone zou ik graag nog een keertje met eigen ogen willen aanschouwen.

• Dat begrijp ik en is he-le-maal terecht! Zéker naar Banff en Jasper gaan als je de kans hebt. En als je daar dan toch “in de buurt” bent mag je Yellowstone niet overslaan ;-)

3. Wat een ontzettend gave reis zeg! Ik wil zoooo graag een keer naar Amerika, maar dan zou ik ‘t ook heel graag met Canada willen combineren, die natuurlijk lijkt me zo prachtig!

Beantwoorden
    • Jaaa zeker doen, is inderdaad geweldig! Sowieso is er in Amerika/Canada te veel moois om in 1 reis te doen, ik zou zo weer terug kunnen (willen!) om totaal andere dingen te zien…

• Ah ik zou ook zo weer terug willen, toen ik de (veel te veel) foto’s aan het uitzoeken was, was het net alsof ik de reis weer even herbeleefde! (Helaas toch niet helemaal hetzelfde, maar je snapt vast wat ik bedoel ;-) )

4. oooh wat mooi allemaal! Mijn vriend en ik hebben besloten om Canada op ons lijstje te zetten van reizen die we binnen nu en 5 jaar gaan maken.. en zo te zien is dat het helemaal waard :)

Beantwoorden
  5. Wat heb je veel prachtige natuur gezien zeg! Ik zat deze zomer een maand in het zuiden aan dezelfde kust haha. Ik had van tevoren nooit verwacht dat Amerika zulke mooie natuur had <3

• Gaaf!! Daar ben ik een aantal jaar terug geweest, weer heel anders maar ook zó mooi en leuk! En ja ik vind het heel tof dat je zo veel verschillende indrukwekkende plekken hebt daar :-)!