Voordat je verder leest...

Wil jij meer rust & overzicht in je werkdag?

Ontdek met 10 meerkeuzevragen wat jou tegenhoudt om meer rust en overzicht in je werkdag te creëren én wat de eerste stap is om daar iets aan te veranderen!

Minder afgeleid worden? Word Indistractable! [Boek review]

Kun jij jezelf regelmatig voor je kop slaan omdat je wéér afgeleid bent? Vraag je je soms af of je überhaupt ergens nog een beetje concentratie in je hebt? Vraag je jezelf na een half uur door social media scrollen af opeens af waarom dit je wéér hebt gedaan? Dan ben je alleen maar een heel normaal mens – want ik geloof niet dat er mensen bestaan die nooit afgeleid worden. Maar afgeleid worden is niet prettig als je veel te doen hebt, doelen hebt om te bereiken en vooral: als je eigenlijk wat anders wilde doen met je tijd.

Ik durf te zeggen dat ik me beter kan concentreren dan gemiddeld, maar ook ik heb nog wel eens van die dagen waarop ik denk: waarom kan ik me zo slecht concentreren? Waarom word ik toch altijd weer afgeleid? Daarom was ik ook geïnteresseerd in het boek ‘Indistractable’ van Nir Eyal. Dit boek gaat volledig over afleiding en over hoe je ervoor kunt zorgen dat je minder afgeleid wordt. Ik las het boek en vertel je vandaag wat ik ervan vond!

Waar gaat Indistractable over?

Indistractable is een boek over afleiding, of beter gezegd, hoe je ervoor kunt zorgen dat je minder afgeleid wordt. Het boek is geschreven door Nir Eyal. Nir heeft in het verleden gewerkt in de gaming- en advertentiebranche en heeft daarom achter de schermen meegemaakt en geleerd hoe bedrijven als Facebook maar één doel hebben: ervoor zorgen dat jij zo lang en zo vaak mogelijk gebruikmaakt van het social media platform. Oftewel, jou verleiden om steeds maar weer erdoor afgeleid te raken.

Op basis van die ervaring en het doorspitten van onderzoeken naar afleiding, motivatie en manipulatie schreef hij het boek Indistractable, met als doel om jou te leren dat je meer gefocust en vooral bewust je leven gaat leiden.

Het boek draait om vier uitersten die te maken hebben met afleiding:

• Interne versus externe triggers: Afleiding kan veroorzaakt worden om twee redenen; je kunt afgeleid worden door interne triggers, iets wat vanuit jou komt (je gedachten dus), en door externe triggers, door anderen dus. Mensen die wat aan je vragen, meldingen op je telefoon, een melding van een nieuwe e-mail en ga zo maar door.
  • Distractie/afleiding versus tractie: Als je afgeleid wordt, word je weggetrokken van dat wat je eigenlijk wilde doen. Aan de andere kant daarvan staat tractie: doen wat je wilt doen en je ‘aangetrokken’ voelen tot het doen wat je wilt doen.

Elk van deze vier uitersten beslaat een deel van het boek. Je leest dus over:

• Hoe je interne triggers onder de knie krijgt
  • Hoe tijd maakt voor tractie
  • Hoe je externe triggers ‘terughackt’
  • Hoe je distractie/afleiding voorkomt door pacts

Wat heeft Indistractable mij opgeleverd?

Ik las het boek Indistractable om te ontdekken of er nieuwe tips in stonden die mij konden helpen om nog minder afgeleid te worden en me beter te kunnen concentreren. Heeft het mij daar ook echt mee geholpen?

Zeker! Natuurlijk waren een deel van de tips niet nieuw. Sterker nog, een deel van de tips paste ik al lang toe in mijn leven. Maar een ander deel van de tips gaven me een heleboel nieuwe inzichten óf maakten me extra bewust van het belang van iets wat ik al wel wist, maar nog niet toepaste in mijn leven.

Een aantal dingen die ik bijvoorbeeld ben gaan doen naar aanleiding van het boek:

• Als ik merk dat ik afgeleid word door mijn eigen gedachten (wat bij mij vaak de oorzaak is), geef ik daar niet gelijk aan toe maar schrijf ik het op én wacht ik met het ‘toegeven’ eraan. Ik schrijf niet alleen mijn gedachten op maar ook ‘wilde op telefoon kijken’. En dan ga ik verder met de taak. Even later heb ik dan helemaal geen behoefte meer aan op mijn telefoon kijken – en ben ik gefocust gebleven.
  • Je kan alleen maar afgeleid worden als je bewust iets anders aan het doen was. Iets wat ik allang wist maar waar ik weer even opnieuw aan herinnerd ben. Als je je agenda niet hebt gevuld en geen plan hebt gemaakt voor de dag kun je ook niet afgeleid worden – want waar word je dan van afgeleid? Bepaal daarom altijd waar je wél tijd aan wilt besteden.
  • In Indistractable staan ook een aantal praktische tips om je telefoon goed op te ruimen en te organiseren waardoor je er minder afgeleid door word. Dit was voor mij de aanleiding om alle apps op mijn telefoon weer even kritisch te bekijken – en zo’n beetje de helft te verwijderen (terwijl ik al geen social media apps en nieuws apps meer op mijn telefoon had staan!).

Wat maakt dit boek anders dan andere boeken over productiviteit?

Ik lees véél boeken over hoe je productiever wordt, effectiever werkt en meer gedaan krijgt. Er is een ding wat Indistractable duidelijk anders maakt dan veel andere boeken: het gaat alleen en volledig over afleiding. Natuurlijk komen er ook andere dingen aan bod die je helpen productiever te zijn, maar deze tips worden gegeven met als doel dat je minder afgeleid gaat worden en je daardoor dus beter kunt concentreren.

Indistractable boek op Kobo ereader

Mijn review van Indistractable van Nir Eyal

Wat vond ik goed aan het boek?

Ik vond het goed dat het boek volledig over afleiding ging, waardoor er een duidelijke focus was en diep ingegaan werd op dit onderwerp, waar het in andere boeken vaak ‘een onderdeel van’ is. Vaak gaat het over je beter concentreren en wordt afleiding als onderdeel daarvan gezien, nu was het hoofdonderwerp niet meer afgeleid worden – en een betere concentratie is simpelweg een logisch gevolg daarvan.

Het boek bevat zowel veel achtergrondinformatie als praktische tips, waardoor het ook fijn leest. Het voelt niet als een ‘dikke pil’ waarvoor je enorm veel concentratie nodig hebt (ook wel zo fijn als je nu wél vaak afgeleid wordt ;-) ). Ik las het boek redelijk makkelijk uit waardoor ik daarna ook gelijk de tips kon gaan toepassen.

Dat vond ik trouwens ook goed aan het boek: de tips zijn gelijk toepasbaar en heel praktisch. Er worden voorbeelden van apps gegeven, je kunt schema’s downloaden die je kunnen helpen en veel wordt stap voor stap uitgelegd, waardoor je alleen maar de stappen hoeft te volgen. Na het lezen had ik binnen een uurtje al aardig wat dingen toegepast of een plan bedacht voor hoe ik het kon toepassen tijdens de volgende keer als ik afgeleid wordt.

Wat vond ik minder goed aan het boek?

Wat is een review zonder punten van kritiek?! Een aantal dingen vond ik juist minder goed aan het boek. Het belangrijkste wat ik soms jammer vond, is dat niet álle hoofdstukken praktisch waren. Een deel van de hoofdstukken waren slechts een hele uitgebreide inleiding of een heleboel achtergrondinformatie om je te helpen om het volgende, wel praktische hoofdstuk, beter te begrijpen. Dat maakte het voor mij iets minder sterk – ik vind het prettig als een hoofdstuk begint met achtergrondinformatie maar wel altijd iets bevat waar ik wat mee kan doen.

Daarnaast staan er ná de hoofdstukken over interne en externe triggers, en afleiding/distractie en distractie, nog een aantal hoofdstukken in het boek over afleiding op je werk, bij kinderen en in je relatie. Dat leek mij een waardevolle toevoeging maar ik vond de inhoud van deze hoofdstukken eerlijk gezegd wat tegenvallen en kon er niet altijd praktische tips uithalen. Maar dat heeft wellicht ook te maken met dat er op mijn werk al veel gedaan wordt om een productieve omgeving te creëren (of omdat open deuren werden genoemd, zoals dat een kantoortuin voor afleiding zorgt) en dat ik geen kinderen heb en dus niets kan doen met de tips (dit deel leek me wel heel waardevol als je wél kinderen hebt overigens).

En tot slot niet echt een negatief punt maar wel goed om je te beseffen: het boek is geen algemene gids om productiever te worden maar gaat echt over afleiding. Als je meer op zoek bent naar een basis rondom bewust plannen en beginnen met productief worden raad ik eerder Getting things doneGripZo word je een productiviteits ninja of mijn online cursus Krijg het gedaan aan.

Voor wie raad ik het boek Indistractable aan?

Ik raad je aan om Indistractable te lezen als je je al eventjes bezighoudt met hoe je productiever kunt worden en meer geconcentreerd kunt werken, maar je nog wel extra tips over niet afgeleid worden kunt gebruiken, omdat dat nog net even té vaak gebeurt. Het zal je extra tips en inzichten geven over hoe je jouw afleidingen aan kunt pakken.

Kortom, ik raad Indistractable zeker aan als jij interesse hebt in productiever worden en aan de slag wilt gaan met specifiek afgeleid worden!

Schaf Indistractable direct aan via Bol.com:

Stappenplan Van chaos en drukte naar productiviteit

Meld je aan voor mijn e-mails en krijg gratis toegang tot het stappenplan "Van chaos & drukte naar productiviteit"

Kom je altijd tijd tekort? Is je to do lijst eindeloos? Heb je behoefte aan meer overzicht & rust in je hoofd, en wil je méér gedaan krijgen? Ik ga jou helpen in 6 stappen, in dit praktische PDF stappenplan. Meld je aan voor mijn e-mails en je ontvangt daarbij gratis toegang tot het stappenplan:

Hoi! Ik ben "Mevrouw Structuur"

Ik ben Linda en ik help jou met je agenda, planning, mailbox en documenten op orde brengen. Meer structuur in je werk creëren dus! En daarom noem ik mezelf Mevrouw Structuur – met een knipoog, want ik neem mezelf niet zo serieus als “mevrouw” misschien suggereert. Ik wil rust en overzicht creëren juist leuk maken voor je!

Ik deel gratis inspiratie in mijn blog en in mijn e-mail nieuwsbrief. En ik bied een ruim aanbod e-cursussen over structuur aan, die je op jouw tempo en jouw eigen tijd kunt volgen. Daarnaast bied ik workshops aan, online en op locatie, waarin ik individuele werknemers en kleine teams help om meer structuur aan te brengen in hun werkdagen, met als doel om meer rust én plezier uit hun werkdagen te halen.