Zo ziet mijn dagplanning er nu uit


Ik maak graag lijstjes en planningen. Het geeft me rust dat ik niet kan vergeten wat ik moet doen en het geeft me natuurlijk ook een goed gevoel als ik iets af heb en het van de lijst af kan strepen :-). Een hele tijd geleden deelde ik al eens hoe ik een dagplanning maak en dat ik fan ben van Wunderlist mag ook wel duidelijk zijn. Vandaag vertel ik hoe ik de twee combineer om zo productief mogelijk aan de slag te gaan.

Een planning in Wunderlist

Wunderlist is ideaal, omdat je automatisch herhalende taken in kan stellen en overal een vervaldatum aan kan koppelen. Zo kan ik weken vooruit plannen, een taak elke week terug laten komen en makkelijk een taak naar een andere dag verplaatsen. Veel makkelijker dan wanneer je vooruit zou plannen op papier en maar zou moeten onthouden wat je elke week moet doen en wat je vorige week ook alweer bedacht had dat je deze week wilde doen. Daarom houd ik bij wat ik moet doen in Wunderlist. Een schoolopdracht hak ik in stukjes en plan ik in, net als blogposts en alle andere dingen die ik doe.

Wunderlist up to date houden

Niet alles lukt soms op één dag, of ik heb niet door dat ik veel meer plan op een dag dan wat ik eigenlijk kan doen. Daarom kijk ik een paar keer per week naar mijn weekplanning en of die wel haalbaar is. Eventueel verplaats ik dingen naar volgende week of hussel ik wat tussen de verschillende dagen die week.

Het dagoverzicht bekijken en uitschrijven

De avond voor de volgende dag of ’s ochtends vroeg bekijk ik wat er voor die dag allemaal op de planning staat en wat er nog open staat van de dag ervoor. Deze taken schrijf ik op in een notitieboekje. Zo heb ik een overzicht van alles wat me te doen staat.

Een dagplanning maken

Vervolgens zet ik achter alle taken hoe lang ik verwacht erover te doen. “30” staat voor 30 minuten en “2” voor 2 uur. Zo zie ik hoe lang ik bezig ben om alles te voltooien. Vaak zie ik al meteen dat ik weer iets te enthousiast was met plannen, en moet ik gaan schrappen. Dan plan ik een aantal dingen niet in en hoop ik dat ik er tussendoor nog aan toe kom (wat natuurlijk nooit zo is). Op basis van die tijden maak ik dan een uitgebreide planning. Hierin verwerk ik alles wat ik verder nog op een dag te doen heb, zoals eten, naar school gaan of sporten.

Aan de slag

Vervolgens ga ik aan de slag met die to do lijst. Doordat deze naast mij open ligt en steeds laat zien wanneer ik klaar moet zijn met een bepaalde taak om alles wat ik wil afkrijgen, vandaag ook echt af te krijgen, werkt het heel motiverend en is het een soort stok achter de deur. Als ik een taak af heb mag ik hem afstrepen en wegklikken in Wunderlist (dubbel voldoening ;-) ). Ik kijk naar de tijd en weet of ik op schema loop, wat voor mij erg fijn werkt.

Hoe maak jij een dagplanning, als je die maakt tenminste?

Geïnteresseerd in plannen? Lees ook mijn blogpost over het maken van een planning met de bullet journal methode.

Ontvang gratis tips en updates!

Meld je aan voor e-mails en ontvang updates over Streets Ahead en gratis productiviteitstips :-). Plus nu als bonus: het gratis stappenplan 'van losse taken naar concrete planning'!

Powered by ConvertKit

25 gedachten over “Zo ziet mijn dagplanning er nu uit”

  1. Klinkt heel overzichtelijk en gestructureerd! Nu ik ben afgestudeerd en werk, heb ik geen echte deadlines meer/taken/examens/… Dat zorgt er voor dat ik nauwelijks nog een planning maak. Wel maak ik nog geregeld lijstjes in mijn agenda wat ik moet doen (voornamelijk voor werk dan). Op het werk maak ik ook geregeld lijstjes om niets te vergeten door te communiceren aan mijn collega’s

    • Ja dat snap ik, in de zomer bijvoorbeeld doe ik het inderdaad ook veel minder. Ik ben ook wel benieuwd hoe dat bij mij gaat als ik straks klaar ben. Op mijn werk maak ik inderdaad ook altijd to do lijstjes.

  2. Ik heb meerdere malen geprobeerd te werken met wunderlist of andere taken apps. Helaas werkt het voor mij niet. Ik haal echt meer voldoening uit een week planning in een notitie boek met leuke kleurige tape’jes en vrolijke makers.. :)

    • Ieder z’n ding toch ;-). Mij lijkt dat ook heel overzichtelijk maar ik verschuif en wissel zo vaak dingen om dat het bij mij volgens mij een grote kliederboel zou worden, haha!

  3. Wat gestructureerd zeg! Op het werk plan ik meestal in mijn agenda. Hierdoor kunnen andere mensen ook niet zomaar afspraken eroverheen plannen. Voor thuis maak ik meestal gewoon to do list zonder duidelijke planning erbij.

  4. Jij komt over als een hele goede planner! Leuk he, dingen plannen? Ik kan daar zo blij van worden. Stiekem ben ik best een beetje een nerd. Wunderlist doet het hem voor mij niet. Ik werk het liefst met notitieboekjes en een agenda. Heerlijk om te schrijven.

    • Jaa ik ook, echt heel blij hahaha. Ik vind dat allebei wel wat heeft, alleen ik moet zeggen dat als je op papier mag afstrepen wat je gedaan hebt, dat dat toch net wat leuker is als een vakje afvinken ;-).

  5. Ik maak weleens een planning, maar niet op een app. Gewoon met de hand schrijven op een papiertje en die naast mijn laptop hangen, want anders vergeet ik gewoon dat ik een planning heb. hahah

  6. Wat een leuk artikel. Ik ben dol op plannen (tenminste alles wat niet mijn blog is). Ik maak altijd lijstjes op papier. Niet echt in een app ofzo. Gewoon een to do list voor de hele week. Heerlijk om dan lekker af te strepen.

  7. Ik werk over het algemeen ook met wunderlist en dan is het vooral met de wekelijkse taken. De dagelijkse to do lists schrijf ik eigenlijk toch altijd op blaadjes. Wij werken wel met zijn tweeen en dan is het niet altijd makkelijk op papier :)

    • Ja precies, dat lijkt dan volgens mij wel een beetje op wat ik doe! En met z’n tweeën op papier is inderdaad lastig, dan is het misschien juist weer handig dat je bij Wunderlist lijsten kan delen?!

  8. Kun je me uitleggen wat het voordeel is van de app Wunderlist boven de gewone ‘Notitie-app? Ook in de laatste kan ik immers verschillende hoofdstukjes aanmaken en plannen?

    • Hoi Annemarie! Ik weet niet precies welke notitie-app je gebruikt (ik gok op iPhone of Android?), maar een aantal dingen die ik zelf erg fijn vind aan Wunderlist zijn: het werkt op elk apparaat (telefoon, laptop, tablet), het is makkelijk om taken te verzetten en herhalende taken in te stellen (bijv. elke week, elke 2 dagen), ik kan mijn lijsten indelen in mappen, maar ook taken “subtaken” geven en bijlagen toevoegen, ik kan heel makkelijk een overzicht zien van wat er vandaag of deze week gepland staat, ik kan altijd voltooide taken terugzien, en sorteren is makkelijk (op datum of op alfabetische volgorde afhankelijk van wat ik wil zien). Mocht je nog meer vragen hebben over Wunderlist, laat het zeker even weten!

Plaats een reactie