Zo plan ik mijn dag in 5 stappen


Je dag plannen, hoe doe je dat?! Ik heb hier al verschillende blogartikelen over geschreven, maar ik krijg regelmatig de vraag hoe ik het tegenwoordig precies aanpak. Daarom neem ik je je in dit blogartikel mee in het proces van het maken van mijn dagplanning.

Waarom plan ik mijn dag?

Ik maak al jaren planningen. En ik geef via mijn blog al jaren tips aan anderen om beter te plannen. Ik heb genoeg fouten gemaakt bij het plannen van mijn dag, maar daardoor ben ik er ook beter en sneller in geworden.

Ik plan mijn dag omdat het overzicht geeft, en omdat bepalen wat je wilt doen de eerste stap is naar het daadwerkelijke doen ervan. Het zorgt ervoor dat ik de dingen doe die ik belangrijk vind, en dat mijn dag zich niet vult met dingen die anderen belangrijk vinden. Daarnaast geeft het mij rust, want ik weet altijd wat de belangrijkste dingen zijn die ik wil doen, waardoor ik me volledig op deze taken kan focussen en ervoor kan zorgen dat ik productief ben en deze taken ook daadwerkelijk afrond.

Goed, tijd om je mee te nemen in hoe ik mijn dag plan!

Ik plan mijn dag op een vast moment

Ten eerste zorg ik ervoor dat ik dagelijks een moment de tijd neem om mijn dag te plannen. Ik doe dit het liefst aan het eind van de vorige dag. Als je verder vooruit plant, dan plan je wat rationeler en denk je niet snel na over waar je wel of geen zin in hebt, maar over wat er wel en niet belangrijk is. Door op tijd te plannen maak ik de beste planningen. 

Ik plan mijn dag in een planning tool

Ik maak mijn planning in een planning tool. Daarmee bedoel ik dat er geen honderden post its rondslingeren maar dat er een vaste manier is waarop ik mijn planning maak. Voor privé en mijn blog gebruik ik daarvoor Todoist, en op mijn werk gebruiken we een zelf opgezette planning in Google Sheets. Met beide kan ik erg goed een planning maken.

Maar er zijn genoeg andere tools om een dagplanning in te maken. Lees meer over planmethodes en wanneer je welke het beste kunt kiezen.

Ik blik terug

Als ik mijn planning maak, dan kijk ik ten eerste terug op de afgelopen dag:

  • Wat heb ik niet kunnen afronden?
  • Wanneer ga ik dit wel doen?

Ik bepaal of ik datgene waar ik vandaag niet aan toegekomen ben, morgen ga doen, of dat ik het verder vooruit ga schuiven omdat er voor morgen andere taken meer prioriteit hebben. Als ik de taak niet morgen op ga pakken, bepaal ik wanneer ik deze ongeveer ga doen. Dat kan op een andere vaste dag zijn, maar ook ‘later deze week’.

Ik bepaal wat ik wil doen

Vervolgens vul ik de eventuele taken vanuit de afgelopen dag aan met nieuwe taken. Ik maak zowel op mijn werk als privé wekelijks een weekplanning. Daarop staan alle taken die ik deze week wil doen.

Vanuit deze weekplanning kies ik de taken die ik morgen op wil pakken. Hierbij stel ik prioriteiten en geef ik de belangrijke en eventueel urgente taken voorrang.

Ik werk hierbij ook met tijdsinschattingen: ik denk van tevoren na over hoe lang ik denk dat elke taak die ik wil doen zal gaan kosten. Zo kan ik inschatten of mijn planning realistisch is: kan ik alles wat ik wil doen, morgen ook doen? Of heb ik veel te veel op mijn planning gezet? Ik probeer ongeveer 75% van mijn dag te plannen, en de rest houd ik vrij voor ad hoc taken.

Ik bepaal de top 3 taken

Tot slot bepaal ik graag de top 3 taken voor de volgende dag:

Welke drie taken wil ik vandaag sowieso afronden om tevreden te zijn over mijn dag?

Ik schrijf op welke drie taken dit zijn. Dit zorgt ervoor dat ik de 3 belangrijkste taken voorrang geef op mijn planning, waardoor ik ze ook echt gedaan krijg. 

Ook gebruik ik het ‘slik de kikker’ principe. Dat houdt in dat je de vervelendste, grootste taak als eerste doet. Het idee is: als je een kikker moet eten, dan kun je dat maar het beste aan het begin van de dag doen, want dan ben je er vanaf. Vaak probeer ik de taken waar ik de meeste concentratie voor nodig heb bovenaan mijn planning te zetten, omdat ik ’s ochtends de meeste energie en focus heb.

Wil je meer lezen over het maken van een planning?

Lees ook mijn andere artikelen over plannen:

Hoe plan jij jouw dag? Welke stappen ga je overnemen?

Pin deze blogpost op Pinterest!      Pin It
Je dag plannen, hoe doe je dat?! Ik heb hier al verschillende blogartikelen over geschreven, maar ik krijg regelmatig de vraag hoe ik het tegenwoordig precies aanpak. Daarom neem ik je je in dit blogartikel mee in het proces van het maken van mijn dagplanning.

Ontvang gratis tips en updates (incl. werkboek)

Meld je aan voor e-mails en ontvang updates over Streets Ahead en gratis productiviteitstips. Plus nu als bonus: het PDF werkboek jaarplanning maken!

Powered by ConvertKit

4 gedachten over “Zo plan ik mijn dag in 5 stappen”

  1. Hallo

    Ik heb al heel veel van u geleerd. Ik ben er beter in geworden zodat het hier geen chaos meer is en mijn taken zij ook wel gedaan. Vroeger begon ik aan van Alles maar half weg bleef het liggen en zo werd mijn bureau een puinhoop van half afgewerkte taken. Dank je wel voor alle hulp
    Groetjes Annelies

    Beantwoorden
    • Hoi Annelies, heel leuk om te horen dat je al zo veel hebt geleerd! Super dat je nu je taken afkrijgt en meer overzicht ervaart. Heel graag gedaan en hopelijk kan ik je blijven inspireren :-)

      Beantwoorden
  2. Wat een fijn artikel! Ik plan doordeweeks mijn dagen ook altijd in. Het liefst plan ik op maandag al zoveel mogelijk voor de rest van de week. Zodat ik weet dat ik alles wat moet gebeuren af krijg en niks vergeet.

    Beantwoorden
    • Bedankt voor je reactie! En top dat je al maandag voor de hele week plant, ik kan me goed voorstellen dat dit rust geeft omdat je niets kan vergeten. Ik bepaal ook mijn planning op zondag of maandag voor de hele week, en vanuit daar maak ik op de manier zoals ik hier in dit artikel uitleg mijn dag :)

      Beantwoorden

Plaats een reactie