Voordat je verder leest...

Wil jij meer rust & overzicht in je werkdag?

Ontdek met 10 meerkeuzevragen wat jou tegenhoudt om meer rust en overzicht in je werkdag te creëren én wat de eerste stap is om daar iets aan te veranderen!

Todoist shortcuts: sneller plannen in Todoist


Todoist shortcuts zijn sneltoetsen waarmee je sneller en makkelijker taken kan toevoegen, kan aanpassen en op de juiste plek kan zetten binnen Todoist. In de blog van vandaag deel ik welke shortcuts ik zelf het meest gebruik!

Todoist is de planning app die ik op dit moment het meest gebruik voor het maken van mijn planning. Een groot voordeel van Todoist is dat het aan de ene kant een goed programma is voor de beginnende planner, maar aan de andere kant ook enorm veel geavanceerde mogelijkheden biedt voor de wat meer ervaren planner. Eén daarvan is dus het gebruik van shortcuts.

Wil je meer lezen over wat Todoist is en wat ik er van vind, lees dan mijn review & uitleg over Todoist.

Todoist shortcuts voor het toevoegen van een taak

De Todoist shortcuts die ik het meest gebruik, zijn de shortcuts die je helpen een taak goed en snel in te stellen.

Slimme datumherkenning

Een hele handige functionaliteit van Todoist is de slimme datumherkenning. Of je nou ‘ma’ of ‘maandag’ typt, Todoist snapt dat maandag de deadline moet zijn van deze taak. En op dezelfde manier werken ‘vandaag’, ‘morgen’, ‘over 2 dagen’, ‘over 1 week en 3 dagen’ en ‘volgende week woensdag’ ook.

Dit werkt ook voor herhaalde taken. Je kunt dus ook typen ‘elke dinsdag’, ‘elke eerste donderdag van de maand’ of ‘elke 4 weken’. Zo’n beetje elke herhaling die je kunt bedenken is mogelijk. Ideaal voor taken waarvan je al weet dat ze regelmatig terugkomen.

Je kunt zien of Todoist je datum herkent, dan wordt deze tekst namelijk gemarkeerd weergegeven:

Prioriteiten stellen

Todoist werkt met prioriteiten. Je kunt een taak prioriteit 1, 2, 3 of 4 geven. De prioriteit is te zien aan het bolletje voor de taak, dat van kleur verandert afhankelijk van de prioriteit.

Todoist prioriteiten stellen

Om tijdens het toevoegen van een taak, deze snel een bepaalde prioriteit mee te geven, typ je ‘p1’, ‘p2’, ‘p3’ of ‘p4’ bij je taak. Ook dit wordt gemarkeerd op wanneer Todoist het herkent als een prioriteit. Overigens worden alle taken standaard prioriteit 4!

Projecten toekennen

Projecten zijn eigenlijk de makkelijkste manier om je taken te categoriseren in Todoist. Ik maak meestal taken aan binnen het juiste project. Dus stel, het is een taak voor mijn blog, dan voeg ik de taak al toe aan het project ‘Streets Ahead’ en staat deze dus meteen goed. Daarom gebruik ik deze shortcut iets minder vaak dan de rest, maar hij is nog steeds erg handig.

Met de ‘#’ en vervolgens de naam van het project kun je een taak namelijk direct aan een bepaald project toevoegen, zonder dat je in dit project aan het werken bent. Dus stel ik ben taken aan het toevoegen voor mijn blog, maar ik bedenk me nog iets wat ik voor een ander project moest doen, dan kan ik dat met de ‘#’ heel snel aan dat andere project toevoegen, zonder dat ik uit het project van mijn blog hoef te gaan.

Labels toevoegen

Een betaalde functie is het werken met labels. Labels geven je de mogelijkheid om een extra stukje informatie toe te voegen aan een taak, of om de taken op een andere manier te sorteren dan alleen in de projecten.

Om een label toe te kennen aan een taak, kun je de ‘@’ typen en vervolgens daarachter het label dat je wilt toevoegen. Meer over welke labels ik zoal gebruik, lees je in mijn eerste blogpost over Todoist.

De taak toewijzen aan iemand

Het is ook heel gemakkelijk om in Todoist samen te werken aan een project. Wanneer je dat doet, kun je binnen deze projecten taken toewijzen aan jezelf of iemand anders. Hierdoor is het voor iedereen duidelijk dat deze persoon de verantwoordelijkheid heeft om de taak af te ronden.

Als je een taak aan iemand wil toewijzen, dan kan dat met de shortcut ‘+’. Vervolgens typ je daarachter de naam van de persoon waaraan je de taak wilt toewijzen.

De taak snel op de juiste plek zetten

Todoist shortcuts die ook dagelijks gebruik, zijn die om taken snel op de juiste plekken toe te voegen.

Snel subtaken maken

Je kunt een subtaak maken door de taak naar rechts te schuiven zodra je deze hebt toegevoegd. De taak valt dan als het ware onder de taak die erboven staat. Maar je kunt ook al een subtaak maken als de taak nog niet is toegevoegd. Terwijl je aan het typen bent, kun je namelijk de sneltoets Command + pijltje naar rechts (MacOS) of Ctrl + pijltje naar rechts (Windows) gebruiken om de taak naar rechts te laten springen. Je bent vanaf dat moment een subtaak aan het maken en ziet de taak ook naar rechts springen.

Andersom werkt deze sneltoets ook: als een taak juist geen subtaak meer moet zijn, kun je Command + pijltje naar links (MacOS) of Ctrl + pijltje naar links (Windows) gebruiken om de taak naar links te schuiven.

Taak erboven of eronder toevoegen

Wanneer je net een taak hebt getypt, kun je met shortcuts ook heel snel starten met het toevoegen van een volgende taak. Dat kan zowel boven als onder de taak waar je op dat moment mee bezig bent.

Om een taak boven de taak die je nu aan het toevoegen bent toe te voegen, toets je Ctrl + Enter (Windows) of Command + Enter (Mac) in. Om een taak ónder de taak die je nu aan het toevoegen bent toe te voegen, toets je Shift + Enter in.

Onderaan een nieuwe taak toevoegen

Wanneer je een project voor je hebt met een lange lijst met taken erin, is er ook een sneltoets om heel gemakkelijk onderaan te starten met het toevoegen van een nieuwe taak. Typ gewoon de letter “a” (van het Engelse “add”, toevoegen) en je springt naar onder om een nieuwe taak toe te voegen. Deze shortcut werkt, in tegenstelling tot degenen die ik hierboven heb genoemd, juist wanneer je op het moment geen andere taak aan het bewerken bent.

Verschillende taken tegelijk aanpassen

Een andere handige functie van Todoist, is dat het ook mogelijk is om meerdere taken tegelijk aan te passen. Je kunt bijvoorbeeld vijf taken tegelijk verplaatsen naar een ander project, of een label geven, of toewijzen aan iemand, of verwijderen.

Dit doe je op dezelfde manier als je in je documenten bestanden kunt selecteren: met de Ctrl (Command op Mac) en/of de Shift toets. Zorg dat je op dat moment geen taak aan het bewerken bent. Druk de Ctrl toets in en selecteer de taken die je tegelijk wilt aanpassen. Je zult zien dat ze geel worden gemarkeerd en dat bovenin een ander menu verschijnt. Met dit menu kun je bepalen wat je met de taken wilt doen.

Om snel een lijst taken die onder elkaar staan te selecteren, kun je de Shift toets gebruiken. Selecteer de bovenste van de lijst taken door middel van Shift + klik en vervolgens de onderste van de lijst met Shift + klik. Je zult zien dat ook alle tussengelegen taken geel worden gemarkeerd en je nu dus de hele rij tegelijk aan kunt passen.

Taken opmaken met shortcuts

De laatste shortcuts die ik met je wil delen, zijn de shortcuts om je taken op te maken. Deze helpen je natuurlijk niet om taken sneller af te ronden, maar kunnen je wel helpen bij het creëren van overzicht in een lange lijst.

Dikgedrukte en schuingedrukte teksten

Ten eerste kun je tekst schuingedrukt maken door deze *tussen sterretjes* te typen. In dit geval zou in Todoist “tussen sterretjes” schuingedrukt worden wanneer je de taak opslaat.

Op dezelfde manier kun je ook taken dikgedrukt maken: deze typ je dan namelijk **tussen twee sterretjes**. Ook dan wordt dat stuk dikgedrukt zodra je de taak opslaat.

Dubbele punt

Een laatste handige mogelijkheid is om je taak te eindigen met een dubbele punt (“:”). Todoist begrijpt daarmee automatisch dat dit geen taak is, maar een regel om een overzicht aan te duiden. Zodra je daarom een taak eindigt met een dubbele punt, zal er geen bolletje meer voor de taak staan en telt de regel niet als taak. Daaronder kun je dan taken typen die bij onder deze titel vallen.

Ik hoop dat je door dit artikel een aantal nieuwe shortcuts hebt leren kennen die je kunnen helpen Todoist beter te gebruiken. Er zijn nog véél meer shortcuts, maar dit zijn de shortcuts die ik zelf het meest actief gebruik.

Gebruik je Todoist nog niet? Bekijk mijn uitleg artikel over Todoist om te bepalen of het iets voor jou is.

Wil je met Todoist aan de slag? Bekijk dan ook eens mijn online cursus Krijg het gedaan, waarin ik je stap voor stap help om gedaan te krijgen wat je wilt doen en je planning te volgen. Alle stappen doe ik voor in Todoist!

Wil je aan de slag? Ga dan naar de website:

 

Dit artikel bevat affiliate links. Dat betekent dat als jij iets koopt, ik een percentage daarvan ontvang. Je betaalt daardoor nóóit meer en ik promoot alleen dingen waar ik zelf ook echt fan van ben. Lees ook mijn disclaimer.

 

Ontvang gratis tips en updates (incl. gratis checklist voor een haalbare planning)

Meld je aan voor e-mails en ontvang updates over Streets Ahead en gratis productiviteitstips. Plus nu als bonus GRATIS de checklist die je helpt om een haalbare planning te maken!

Hoi! Ik ben "Mevrouw Structuur"

Ik ben Linda en ik help jou met je agenda, planning, mailbox en documenten op orde brengen. Meer structuur in je werk creëren dus! En daarom noem ik mezelf Mevrouw Structuur – met een knipoog, want ik neem mezelf niet zo serieus als “mevrouw” misschien suggereert. Ik wil rust en overzicht creëren juist leuk maken voor je!

Ik deel gratis inspiratie in mijn blog en in mijn e-mail nieuwsbrief. En ik bied een ruim aanbod e-cursussen over structuur aan, die je op jouw tempo en jouw eigen tijd kunt volgen. Daarnaast bied ik workshops aan, online en op locatie, waarin ik individuele werknemers en kleine teams help om meer structuur aan te brengen in hun werkdagen, met als doel om meer rust én plezier uit hun werkdagen te halen.

Plaats een reactie