Voordat je verder leest...

Wil jij meer rust & overzicht in je werkdag?

Ontdek met 10 meerkeuzevragen wat jou tegenhoudt om meer rust en overzicht in je werkdag te creëren én wat de eerste stap is om daar iets aan te veranderen!

Hoe ik de Hema desk planner gebruik


Ik gebruik de Hema desk planner wekelijks om mijn weekplanning te maken. In dit artikel leg ik je uit wat de desk planner is en hoe ik de Hema desk planner gebruik, zodat je dit als inspiratie kunt gebruiken voor je eigen planning!

Wat is de Hema desk planner?

De desk planner is een langwerpig notitieboek met ringband. Leg je hem horizontaal en sla je hem open, dan zie je op de bladzijde bovenaan drie vakken:

  • To do: een gelinieerd vak met bullets
  • Notes: een gelinieerd vak zonder bullets
  • Een leeg vak

Op de bladzijde onderaan zie je de dagen van de week naast elkaar, behalve zaterdag en zondag, die onder elkaar in één kolom staan.

Hema desk planner

Het idee van de Hema desk planner is natuurlijk dat het handig is om deze weekplanner (want dat is het eigenlijk gewoon) naast je op je bureau te hebben liggen. De desk planner is dan ook vooral handig als je veel op één plek bent, want het is best een groot boek en voor het overzicht moet deze eigenlijk wel helemaal open liggen.

De desk planner is dus te koop bij Hema en kost €4. Hier vind je hem op de website.

Hoe ik plan met de Hema desk planner

Zoals je misschien hebt gelezen volg ik op dit moment grotendeels de bullet journal methode voor het maken van mijn planning. Hoewel je volgens die methode een maandplanning maakt en op basis daarvan je dag indeelt, doe ik het anders. In de blogpost over het bullet journal leg ik het ook al uit, maar ik zal het hier ook even doen:

  • Maandprojecten: In een ander notitieboek, wat ik als bullet journal gebruik, plan ik een maand vol met projecten. Dat zijn eigenlijk gegroepeerde taken, zoals dingen ter voorbereiding op mijn reis, dingen voor mijn blog etc. Bij sommige dingen zet ik er meteen bij in welke week in het wil doen, bijvoorbeeld omdat dat moet of goed uitkomt. Op deze manier: Taak (wk1).
  • Desk planner: Voordat de nieuwe week begint, kijk ik naar mijn maandprojecten. Op de desk planner vul ik vervolgens in wat ik op welke dag wil doen, zodat ik alvast een beeld heb van wat er deze week gepland staat en ik niet als een kip zonder kop dingen ga doen.
  • Dagplanning: Elke avond of ochtend maak ik een planning voor de dag. Hierbij kijk ik naar wat me niet is gelukt van de vorige dag en wat er voor vandaag op de desk planner staat. Zo hoef ik eigenlijk op dat moment maar kort na te denken over wat ik moet gaan doen.

De desk planner is dus vooral om overzicht te houden, maar ook om niet constant te hoeven nadenken over wat ik op een dag wil gaan doen. En dat zorgt dan weer voor meer rust en focus :-).

Hema desk planner

Hoe ik mijn Hema desk planner indeel

Als ik een week plan, zet ik eigenlijk altijd een paar lijntjes waarin ik standaard dingen verwerk. Zoals je op de foto ziet, zet ik een lijn onder de twee bovenste regels. Op de bovenste regel schrijf ik wat ik qua sport wil doen (hardlopen, yoga of soms fitness) en op de tweede regel schrijf ik welke blogpost er online komt.

Ook zet ik (behalve in het weekend) een lijn boven de twee onderste regels. Op de één-na-onderste regel schrijf ik wat er overdag op de agenda staat en op de onderste regel wat er ’s avonds op de agenda staat. Denk hierbij aan werk, vergaderingen, leuke sociale dingen enzovoorts.

Op de middelste regels schrijf ik vervolgens alle taken, en dat doe ik dus op basis van mijn maandplanning.

Ik ben wel nog steeds een beetje zoekende in hoe ik de bovenste vakken het beste kan indelen. Op dit moment staan er bij “to do” de dingen die ik dagelijks wil doen, zoals de miracle morning, lezen, m’n reis voorbereiden etc. Bij “notes” staan steeds andere taken, vaak random plannen die ik ook ergens die week wil uitvoeren. Het lege vak blijft vaak leeg of soms schrijf ik er bijvoorbeeld alvast dingen voor de volgende maand op.

Pluspunten

  • Het is overzichtelijk, je krijgt een duidelijk beeld van wat je in een week moet en wil doen.
  • Het ziet er leuk uit, ook belangrijk hè ;-).
  • Hij is goedkoop.
  • Het bespaart tijd t.o.v. wanneer je bijvoorbeeld zelf vakjes maakt voor de dagen van de week om zo een overzicht te maken.

Minpunten

  • Ik vind het jammer dat er in het weekend weinig ruimte is. (Maar aan de andere kant plan ik vaak te enthousiast en heb ik in het weekend tijd om de dingen op te pakken die zijn blijven liggen, want ik kan op die dagen immers toch niet veel nieuws plannen.)
  • Ik mis iets waarmee je bij kunt houden in welke week je bent, zoals een touwtje of elastiek, maar dit kun je natuurlijk zelf oplossen.

De desk planner kost €4 en vind je hier op de website van Hema.

Maak een haalbare planning in de Hema desk planner

Ga jij de HEMA desk planner gebruiken? Dan heb ik nog meer tips voor je! Bij aanmelding voor mijn e-mails ontvang je namelijk gratis mijn checklist haalbare planning. Deze checklist helpt je om niet alleen een planning te maken, maar eentje waarvan je ook echt alles gedaan kunt krijgen. Meld je nu aan:

Ontvang gratis tips en updates (incl. gratis checklist voor een haalbare planning)

Meld je aan voor e-mails en ontvang updates over Mevrouw Structuur en gratis productiviteitstips. Plus nu als bonus GRATIS de checklist die je helpt om een haalbare planning te maken!

 

Ontvang gratis tips en updates (incl. gratis checklist voor een haalbare planning)

Meld je aan voor e-mails en ontvang updates over Streets Ahead en gratis productiviteitstips. Plus nu als bonus GRATIS de checklist die je helpt om een haalbare planning te maken!

Hoi! Ik ben "Mevrouw Structuur"

Ik ben Linda en ik help jou met je agenda, planning, mailbox en documenten op orde brengen. Meer structuur in je werk creëren dus! En daarom noem ik mezelf Mevrouw Structuur – met een knipoog, want ik neem mezelf niet zo serieus als “mevrouw” misschien suggereert. Ik wil rust en overzicht creëren juist leuk maken voor je!

Ik deel gratis inspiratie in mijn blog en in mijn e-mail nieuwsbrief. En ik bied een ruim aanbod e-cursussen over structuur aan, die je op jouw tempo en jouw eigen tijd kunt volgen. Daarnaast bied ik workshops aan, online en op locatie, waarin ik individuele werknemers en kleine teams help om meer structuur aan te brengen in hun werkdagen, met als doel om meer rust én plezier uit hun werkdagen te halen.

18 gedachten over “Hoe ik de Hema desk planner gebruik”

  1. Ik heb er ook één. Op mijn werk heb ik een agenda als to do-lijst en de deskplanner is voor thuis. Ik schrijf erop wat ik die dag ga eten, of ik sporten, ‘s avonds afspreek met vriendinnen en daarnaast mijn to do-lijst voor in huis.

    Beantwoorden
  2. Ik heb er ook een, maar zweer bij mijn Flowagenda. Links de dagen, waar ik de afspraken zet die bij een datum en tijd horen. Rechts een open notitiepagina, waar ik gewoon alles opschrijf wat ik moet doen/onthouden die week waar geen vaste dag/tijd aan verbonden zit. Opgeleukt met washitape.

    Beantwoorden
  3. Ik heb nog de oudere versie in mijn kast liggen en wist echt niet hoe ik dat ding het beste kon gebruiken. Deze tips komen echt van pas!

    Beantwoorden
  4. Oh zo leuk! Ik zag hem al in de Hema en had hem bijna meegenomen. Ik heb al een deskplanner van paperchase maar deze wil ik ook graag hebben, misschien binnenkort maar weer even naar Hema racen :-)

    Beantwoorden
  5. Ik heb ‘m ook, maar gebruik hem eigenlijk bijna niet: ik vind het fijner om dit gewoon in mijn bullet journal te doen, want de deskplanner heeft eigenlijk gewoon te weinig ruimte voor alles wat ik wil opschrijven haha.

    Beantwoorden
    • Haha ja ik doe het eigenlijk allebei, ik vind de desk planner wel fijn om een overzicht van de week te hebben en in een normaal notitieboek kan ik dan inderdaad net wat meer kwijt.

      Beantwoorden
  6. ik heb hem ook, vind hem echt superhandig. Leuk om te lezen hoe jij hem gebruikt. Bij mij ligt hij gewoon open op mijn bureau en schrijf ik vaak op bij to-do wat ik per week ECHT moet doen. En plan ik elke dag nog dingetjes die specifiek op 1 dag gebeuren.

    Beantwoorden
  7. Ik heb deze zelf ook, maar dan de vorige versie zeg maar. Bij die van mij heb je in het weekend wel wat meer ruimte om dingen op te schrijven. Vind het wel een handig ding, maar gebruik hem echt te weinig eigenlijk. Toch maar weer vaker erbij pakken!

    Beantwoorden
  8. Ik heb echt een zwak voor dit soort planners, maar ik vind het wel vaak lastig om ze in gebruik te blijven houden. Je deelt wel altijd superhandige systemen, dus misschien ga ik ooit nog eens een poging wagen. ;)

    Beantwoorden
  9. Ik gebruik hem zelf ook heel graag, vraag me alleen af en toe af hoe ik hem het beste kan gebruiken. Ik schrijf namelijk juist mijn to-do-lijstjes per dag op, dus dan blijft de achterste bladzijde steeds leeg. Jouw tips waren dus zeker welkom! x

    Beantwoorden
  10. Ik gebruik alleen een agenda (supergrote met 2 a4 pagina’s per dag!) voor journallen. Al mijn taken gaan in een online planner (toodledo.com).

    Beantwoorden
  11. Ik heb het inderdaad ook een hele tijd online gedaan, maar dan met Wunderlist. Toodledo ken ik niet, daar ga ik nog een keertje naar kijken!

    Beantwoorden
  12. Ik gebruik ook de deskplanner van de hema! Hij is eigenlijk mijn agenda, ik gebruik niets anders. Ik schrijf er afspraken in bij de juiste datum, plan er welke vakken ik die dag ga leren, ik plan er mijn trainingen en repetities in enzovoort. Zonder desk planner ben ik eigenlijk een hopeloos geval! Ik werk ook met een kleurencode. Belangrijke dingen markeer ik in het geel en elk vak heeft zijn eigen kleur. Wanneer ik bijvoorbeeld fysica wil leren, dan zet ik er in welk deel ik die dag bekijk en overtrek ik de rand van het vakje in het rood. Voor chemie is dat dan groen en zo verder. Het to do vak gebruik ik om dingen op te schrijven die ik moet/wil doen maar die geen specifieke deadline hebben zoals bijvoorbeeld het opruimen van mijn kamer. Het vakje met notities gebruik ik om opmerkingen te schrijven, bijvoorbeeld een vraag over de leerstof die ik heb geleerd. Het laatste lege vak gebruik ik om mijn post-its in te kleven. Ik heb altijd post-its mee naar de les, als de prof dan een taak meegeeft, schrijf ik die snel op een post-it en kleef ik die ‘s avonds in mijn deskplanner om dan later de taak in de echte planning te schrijven. Het kunnen ook post-its zijn met studietips op of nieuwe boeken die ik wil lezen. Tot slot zet ik ook nog rode vinkjes achter elke taak die is afgerond of achter een afspraak die is afgelopen. Zo heb ik op het einde van de week een mooi overzicht of alles wel gedaan is of niet :-)

    Beantwoorden
    • Wauw, jij hebt je werkwijze tot in de puntjes uitgewerkt merk ik wel! Super fijn dat dit zo goed werkt voor jou. Kleur zorgt wel voor veel overzicht denk ik inderdaad! En slim om met post its te werken, dat scheelt veel in het meesjouwen van een agenda. Had ik ook moeten doen toen ik nog op school zat ;-)

      Beantwoorden

Plaats een reactie