Eetplanning maken: waarom en hoe doe je het?


Een eetplanning is niets anders dan een planning van wat je de komende week gaat eten. Waarom zou je die maken? Waar moet je rekening mee houden bij het maken van een eetplanning? Dit zijn mijn tips!

Waarom is een eetplanning maken handig?

Het maken van een wekelijkse eetplanning is om allerlei redenen ideaal. Je zult minder spontaan kunnen gaan koken, maar verder zitten er vooral veel voordelen aan het maken van een eetplanning.

Tijd en geld besparen

Het grootste voordeel van het maken van zo’n planning, is dat het je tijd en geld kan besparen. Je bespaart geld doordat je niet elke dag boodschappen hoeft te doen. Hierdoor koop je niet te veel of allerlei extra dingen. Ook koop je precies wat je nodig hebt, zeker als je het zo plant dat je geen restjes overhoudt. Daarnaast bespaar je tijd doordat je maar één keer per week hoeft na te denken over wat je ’s avonds gaat eten. Je hoeft er niet meer elke dag over na te denken, maar slechts op je planning te kijken. Taken gaan altijd sneller wanneer je veel van hetzelfde tegelijk doet, dat geldt óók voor bedenken wat je wil gaan eten.

Variëren en gezonder eten

Dankzij je eetplanning probeer je mogelijk sneller nieuwe recepten uit en varieert meer. Dit doordat je (als het goed is) de tijd neemt voor het maken van de planning. Je staat niet al in de supermarkt, dus het is ook wat makkelijker om er bijvoorbeeld een kookboek bij te pakken. Hierdoor wissel je waarschijnlijk meer af en probeer je sneller voor jou nieuwe producten. Daarnaast eet je waarschijnlijk gezonder. Als je je voorneemt om gezond te koken en de ingrediënten in huis haalt, is de kans groot dat je dat gezonde maaltje dus maar maakt, want je hebt de ingrediënten toch al in huis. Dat vermindert de verleiding om iets te bestellen, snel langs de snackbar te rijden of “even uit eten te gaan”. Ook zorgt een vermindering van ritjes naar de supermarkt ervoor dat je minder kans hebt om ongezonde snacks mee te grissen!

Geen restjes

Je houdt geen restjes over, want als je bij het ene recept ziet dat je iets over zult houden, bijvoorbeeld een halve prei, dan kun je voor de volgende dag ook een maaltijd met prei plannen. Daarnaast koop je niet meer zomaar wat groenten omdat je die heel misschien wel nodig hebt. Je weet namelijk van tevoren dat je ze zult gebruiken, dus kom je als het goed is niet meer na drie weken iets “groens-maar-dit-was-eerst-rood” tegen in je kast.

Hoe maak je een eetplanning?

Een eetplanning maken is in basis heel gemakkelijk, maar ik zet graag alle stappen voor je op een rij, inclusief mijn tips!

Plan tijd voor het maken van de planning

Als je niet elke dag of week hetzelfde wilt eten, dan kost het even tijd om recepten te zoeken en vinden, te beslissen wat je precies wilt eten en te controleren welke van de ingrediënten er al in de kast stonden. Uiteindelijk is dit sneller dan er elke dag tijd aan spenderen, maar nu moet je er wel een groter blok tijd per week voor vrijmaken.

Het is handig om hier een vast moment in de week voor te prikken. Kies bijvoorbeeld de dag vóór de dag dat je normaal meestal weekboodschappen doet. Dus doe je altijd op dinsdagavond boodschappen? Dan maak je een eetplanning die van woensdag tot en met volgende week dinsdag loopt.

Maak de planning

Misschien schrijf je het liefst in een notitieboekje, of heb je een whiteboard hangen waar je een planning op kunt maken. Misschien doe je het in Word of in een notitieapp als Evernote. Ik gebruik zelf de app Paprika, die bedoeld is om recepten te beheren en maaltijden te plannen. Lees hier de blogpost die ik over deze app schreef!

Houd tijdens het maken van de planning rekening met de volgende zaken:

  • Kijk naar wat je nog hebt liggen en naar wat je over houdt. Die drie wortels die je gisteren niet hebt opgemaakt, kun je daar volgende week iets mee doen? Die halve bloemkool die je woensdag over houdt bij dat ene recept, kun je die niet de volgende dag door je nasi gooien?
  • Houd rekening met de houdbaarheidsdatum. Een Japans gerecht met taugé lijkt me een heel goed idee, maar niet zes dagen na je trip naar de supermarkt, want zo lang blijft taugé niet goed…
  • Houd rekening met wat je op welke dag plant. Risotto is geweldig lekker, maar kost wel even tijd. Maak dat dus niet na een lange werkdag, maar bijvoorbeeld in het weekend.
  • Houd ruimte vrij voor spontane acties. Elke dag uitplannen is handig, maar je wilt misschien ook wel eens uit eten, of langs de snackbar. Houd bijvoorbeeld elke week één avond vrij voor dit soort acties. Ook handig als je spontaan ergens blijft eten of laat thuis bent en het dus handiger is als je snel even wat haalt.

Maak de boodschappenlijst

Maak op basis van wat er op je eetplanning staat de boodschappenlijst voor de komende week. Houd daarbij rekening met wat je nog in huis hebt: check eerst of je het nog hebt liggen, en zo niet dan kan het op de boodschappenlijst.

Doe in één keer alle boodschappen

Probeer in één keer alles wat je nodig hebt in te kopen, anders ben je alsnog elke dag of een paar keer per week bezig met je eten. Haal hoogstens één keer extra wat dingen die niet op voorraad waren, die je vergeten bent of die niet lang houdbaar zijn.

Kook

Dan is het tijd om je eetplanning in uitvoering te brengen en de maaltijden daadwerkelijk te koken. Heb je nu een keer te veel gekookt, maar staat er voor de volgende dag al wat anders op de planning? Vries dan de restjes in. Sowieso kan het handig zijn om te veel te maken, zeker als het maken van het gerecht veel tijd kost. Vries een paar porties in en het scheelt je later weer een avondje koken. Neem deze ingevroren maaltijden later mee in je eetplanning, en bewaar altijd wat als “noodoplossing”, voor als je opeens geen tijd hebt of een gerecht mislukt. Zorg wel dat eten wat je wil invriezen zo snel mogelijk afkoelt (zorg dat het geen grote berg is maar bijvoorbeeld plat in een schaal ligt, of maak een cirkel in het midden), en doe het dan ook snel (liefst binnen een uur) in de vriezer. Eet het binnen ongeveer 3 maanden op en warm het dan goed op om bacteriën te doden.

Wat vind jij van het maken van een eetplanning? Maakte je er al één of overweeg je om dat nu te gaan doen?

Pin deze blogpost op Pinterest!      Pin It

Ontvang gratis tips en updates!

Meld je aan voor e-mails en ontvang updates over Streets Ahead en gratis productiviteitstips :-). Plus nu als bonus: het gratis stappenplan 'van losse taken naar concrete planning'!

Powered by ConvertKit

20 gedachten over “Eetplanning maken: waarom en hoe doe je het?”

  1. Een eetplanning maken levert absoluut veel voordelen op. Toen mijn vriend en ik nog samenwoonden (en ikzelf trouwens ook toen ik nog op kamers zat), deden wij het ook altijd. Nou ja, ik, haha. Ik beleefde er ook iedere keer weer plezier aan! En inderdaad, je probeert veel sneller nieuwe recepten. Toevallig plan ik sinds deze week ook hier thuis weer in wat we gaan eten, aangezien mijn moeder iedere keer weer met haar handen in het haar zit wat we nu weer moeten eten, haha.

    • Haha ik ook! Je probeert inderdaad heel snel iets uit op deze manier, ik in ieder geval wel. Nu ik thuis woon doe ik het voor de paar keer per week dat ik kook, dus iets minimaler maar wel nog steeds :-).

  2. Wat een fijne tips Linda! Zelf ben ik sinds ik op kamers woon de grootste fan geworden van de vriezer. Een of twee keer per week kook ik een hele grote pan en het eten vries ik dan vervolgens in in kleine bakjes waar precies mijn portie inpast. Op die manier hoef ik nooit de hele week hetzelfde te eten, want na een tijdje heb je een heel assortiment in de vriezer, haha! :’]

    • Ja ideaal is dat! Ik deed dat ook regelmatig als ik veel te veel had gemaakt haha, of ik deed het inderdaad expres. Op mijn studentenkamer had ik helaas wel echt een mini vriezer, maar als je alleen bent kun je daar nog best mee uit de voeten. Als ik op mezelf zou gaan wonen, weet ik dat ik in ieder geval in een vriezer wil investeren haha!

    • Ah ja ik kan me ook voorstellen dat er weken zijn waarbij het minder gaat. De app vind ik ideaal, want ik hoef nooit echt op zoek naar recepten. En je kan alles met sterren beoordelen. Wil ik echt iets lekkers maken, kies ik iets wat ik vijf sterren heb gegeven. Alles wat ik nog wil proberen geef ik 1 ster (want recepten die ik niet lekker vond verwijder ik gewoon), dus als ik iets wil proberen zoek ik daar gewoon tussen. Werkt voor mij heel handig, maar het is wel een klusje om je recepten er in te zetten, vooral als je veel recepten hebt opgeslagen zoals ik had haha. Maar het is het wel waard vind ik, en als bijv. de site het later niet meer doet heb je het recept nog wel.

  3. Oef, lijkt me wel veel werk, maar zeker een goed idee. Soms ben ik zo verschrikkelijk inspiratieloos wat ik weer eens op tafel moet toveren, dat het veel te makkelijk is om even een pizza te halen. Dat zal zeker vooruitgaan met dit idee. Super dat je dit deelt :)!

    • Jaaa dat is dus echt verleidelijk als je niet weet wat je moet eten, haha! Dit helpt mij wel echt om dat soort momentjes te voorkomen. Al moet het soms kunnen natuurlijk ;-).

  4. Ik haal iedere vrijdag een biologisch groente- en fruitpakket op bij een afhaalpunt en maak dan thuis een planning voor de komende week gebaseerd op de inhoud van het pakket. Superleuk om te doen! En ik ben helemaal anders gaan koken; ik zoek nu recepten waar ik de geleverde groenten en fruit in kan gebruiken. Volop variatie!

    • Oh dat lijkt me ook echt ideaal. Was voor mij als student niet haalbaar, maar lijkt me wel een ontzettend fijne manier om inderdaad veel af te wisselen qua producten, want waarschijnlijk kom je vaak genoeg dingen tegen die je zelf niet zo snel zo meenemen uit de supermarkt. Lijkt me ook heel leuk want je word er denk ik heel creatief van!

  5. Zeker handig zo’n eetplanning maken! Ik merk alleen dat het voor mij niet werkt omdat ik echt iets moet eten waar ik trek in heb, en niet omdat het ingepland staat. Ik ben vaak misselijk, dus ik moet dan geen dingen tegen mijn zin in gaan eten. Zonde dus als ik al van alles in huis heb en het dan weg moet gooien! Daarom doe ik gewoon super vaak boodschappen en kijk per dag waar ik trek in heb. :)

    • Ah ja, dat lijkt me heel lastig en vervelend, en dan wordt het inderdaad moeilijk om te plannen. Beter niet doen dan nee! En als het voor jou werkt om gewoon elke dag te halen waar je niet misselijk van wordt is dat helemaal prima toch :-)

    • Ja inderdaad, dat doe ik ook wel eens. Kun je alsnog een klein beetje kiezen waar je op dat moment het meeste zin in hebt :-). En ja ik vind dat ook zo fijn, daar was ik anders elke dag veel tijd aan kwijt geweest want ik kan eeuwig blijven piekeren ;-)

  6. Sinds 2009 maak ik een weekmenu en ik kan niet zonder. Ik ben allergisch voor smaakversterker en eet daarom geen pakjes en zakjes.
    1. Ik woon in een klein dorp, samen met mijn vriend. We werken allebei buiten de deur en ik moet voor de goedkope supermarkten naar de stad. Bovendien hou ik niet van boodschappen doen, ik wil zo snel mogelijk weer thuis zijn. Scheelt geld, tijd en stress als ik maar 1x boodschappen hoef te doen.
    2. Sinds eind 2016 weet ik dat ik het voorstadium heb van diabetes, daarom moet ik koolhydraatarm eten. Dat vraagt nog meer planning dan ik gewend was, omdat ik nu ook meer moet nadenken over ontbijt en lunch. Ik eet geen aardappelen, pasta, rijst of gekocht brood. Wel veel groenten en eiwitten. Recepten opzoeken en eventueel aanpassen kost wat meer tijd dan voorheen, hoewel ik daar ook al aardig handig in ben geworden.
    3. Het komt zeer zelden voor dat ik geen zin heb in wat ik heb gepland, soms wissel ik dagen. Dag 7 is vaak ‘diepvriesdag’ of restantendag. Een soort reservedag, dus.
    4. In het begin gebruikte ik een spreadsheet. Naam van het gerecht er in, de bron (welk boek, welk gratis magazine, welke site) ingrediënten, er achter of ik het in huis had, in de groentetuin, in de vriezer of dat ik het moest kopen. Op die manier hield ik overzicht. Het handige is juist, dat ik kon zien dat ik op dag 2 een halve paprika nodig had, dus dat ik dan later in de week iets moest maken waar de andere helft in ging. 5. Het grootste voordeel is voor mij persoonlijk, als ADHD-er, dat ik maar 1x na hoef te denken wat we de komende week gaan eten en dat ik de rust en tijd neem om leuke, lekkere, gezonde gerechten uit te zoeken. (zoals mijn vriendinnen geregeld opmerken als ze de foto zien: restaurant waardig!)
    6. Ik ben er van overtuigd dat ik gezonder en gevarieerder eet dan wanneer ik pas in de supermarkt beslis.
    7. Mijn boodschappenlijstje bestaat uit 3 kolommen. Ik vouw een A4 in de lengte in drieën. Lidl, Nettorama, AH. In de kolom van AH komt ook een lijstje voor de Turkse supermarkt of de toko. Daar zijn vaak de groenten en zeker de kruiden een stuk goedkoper!
    8. Sinds deze week schrijf ik het menu in mijn bullet journal. Op 1 bladzijde de dag en de gerechten, met ingrediënten die ik moet kopen. Op de andere bladzijde 4 categorieen : groenten/fruit ; zuivel ; vlees/vis; rest. Dat werkte heel goed, merkte ik. Daarna liep ik de kasten af om te kijken wat er verder nodig was en boude ik mijn A4 in drieën. In totaal was ik anderhalf uur weg, voor alle maaltijden.
    9. De app die ik vaak gebruik, is die van AH.

    Tip1: zorg voor basis voorraad. Die voor iedereen anders. Ik heb bijvoorbeeld altijd blikken tomaten, uien, gehakt en pasta in huis.
    Tip2: De deskplanner van Hema werkte voor mij goed als maaltijdplanner.
    Tip3: Gun jezelf de tijd om het uit te proberen en te onderzoeken of het bij je past. Bij mij duurde het een maand of 3, voordat ik het echt onder de knie had.

    • Wauw Jacqueline, bedankt voor je super uitgebreide reactie! Ik kan alleen maar ja en amen zeggen. Als ik het zo lees heb jij het maaltijd plannen tot een kunst gemaakt en heb je een methode gevonden die voor jou echt perfect werkt ;-). Ik herken veel dingen die ik in de blogpost noem maar er staat zeker ook waardevolle extra tips én motivatie tussen! Als je vooruit plant is het inderdaad ook een stuk makkelijker om dan naar de supermarkt te gaan waar bepaalde producten goedkoper (en in sommige gevallen misschien ook een afweging waard: lekkerder?!) zijn en het zo allemaal goed te verdelen!

Een reactie plaatsen