Blog workflow: wat is het en waarom kan het jou helpen?


Ben jij soms ’s avonds laat nog aan het schrijven omdat je zo graag de volgende dag een blog wilt plaatsen? Of deel je wel eens dingen waarvan je een paar dagen later denkt: misschien had ik dit beter niet op internet kunnen zetten? Heb jij het idee dat je productiever aan de slag kunt met je blog? Als je op één van deze vragen JA hebt geantwoord, ga ik jou vandaag helpen. Door middel van een blog workflow. Lees snel verder!

Wat is een blog workflow?

Heb jij een blog? Dan zijn er waarschijnlijk, of je het nu wel of niet doorhebt, een heleboel dingen die je doet voordat je je blogpost publiceert. Schrijven, een foto maken, maar ook het idee bedenken, kiezen op welke dag je het gaat plaatsen en je artikel delen op social media.

In een blog workflow verwerk je deze taken. Het is een beschrijving van wat jij allemaal doet of kan doen rondom de publicatie van je blogpost. Door dit op papier te zetten voorkom je dat je iets vergeet, maar wordt het ook makkelijker om verschillende stappen samen te voegen. Denk hierbij aan het op een zonnige dag een heleboel foto’s achter elkaar maken, voor bij verschillende blogposts.

Ik ben hiermee aan de slag gegaan dankzij deze (Engelse) blogpost, ook zeker het lezen waard als je dit een interessant onderwerp vindt. Op basis van de uitleg in die blogpost heb ik zelf een workflow opgesteld. Inmiddels gebruik ik mijn blog workflow een paar weken en het werkt heel erg fijn. Waarom ik het zo handig vind leg ik je hieronder uit.

Hoe heb ik mijn blog workflow opgesteld en op welke manier gebruik ik het?

Zoals ik al zei heb ik mijn blog workflow opgesteld op basis van deze blogpost met tips, maar ik heb er wel mijn eigen draai aan gegeven. Zo heb ik hem opgesteld:

  1. Ik heb een lijst gemaakt van alles wat ik doe of wil gaan doen rondom het publiceren van mijn blog post.
  2. Ik heb al deze losse dingen in chronologische volgorde gezet: wat moet er eerst gebeuren? En daarna? En daarna? En als laatste?
  3. Ik heb de lijst in categorieën verdeeld. Om precies te zijn de volgende categorieën:
  • Plannen
  • Concept
  • Schrijven
  • Fotograferen
  • Checken

Onder deze categorieën vallen allerlei taken. Bij schrijven hoort bijvoorbeeld onderzoek doen (informatie opzoeken, het boek nog even doorbladeren etc.) en het concept schrijven. Bij fotograferen hoort bedenken waar ik een foto van wil maken, foto’s maken, foto’s bewerken, enzovoorts.

Wat ik vervolgens doe is taken samenvoegen. Ik bedenk concepten voor meerdere blogposts achter elkaar, maak foto’s voor meerdere blogposts achter elkaar, schrijf teksten voor meerdere blogposts achter elkaar en ga zo maar door. Ik verwerk daarom in mijn planning elk van de categorieën en werk voor elk van de taken uit mijn blogflow 1 of 2 weken vooruit. Ik bedenk bijvoorbeeld op maandag welke posts ik wanneer wil plaatsen, op dinsdag werk ik concepten uit (ik schrijf puntsgewijs op wat ongeveer de inhoud moet gaan zijn), op woensdag maak ik foto’s enzovoorts.

Ik wil hiermee vooruit gaan werken zodat er, terwijl ik in New York ben, ook blogjes online komen die niet alleen maar over mijn reis gaan :-). Ik ga ongetwijfeld ook van alles delen over mijn trip, maar ik wil ook nog andere artikelen klaar hebben staan. Dit is nu eenmaal geen reisblog ;-). Bij dat vooruit werken is deze blog workflow enorm handig. Waarom?

Waarom is een blog workflow handig?

Maar wat is er dan zo handig aan heel veel tekst achter elkaar schrijven? Is dat niet saai? Wat mij betreft niet. (Waarom heb je een blog als je schrijven niet leuk vindt?!!?) Dus, de voordelen:

  • Doordat je taken samenvoegt bespaar je tijd. Je hoeft niet je fotografiedecor elke dag opnieuw op- en af te bouwen, de camera uit de hoes te halen, de foto’s van de camera op je laptop zetten, je foto’s te bewerken en ga zo maar door. Dezelfde taak achter elkaar doen is nou eenmaal makkelijk en snel. Bovendien merk ik dat bijvoorbeeld schrijven een stuk makkelijker gaat wanneer je eenmaal druk aan het typen bent, dus waarom zou je daar niet mee doorgaan als je eenmaal in die flow zit?!
  • Het helpt je vooruit denken en plannen. Wil jij graag regelmatig iets op je blog plaatsen en kom je daardoor vaak in de situatie dat je om 12 uur ’s avonds nog iets aan het typen bent, omdat je de volgende ochtend zo graag iets wilt delen? Waardoor je het moet doen met een foto van crappy kwaliteit en een tekst vol spelfouten? Dat is gewoon geen ideale situatie. En het klinkt niet echt meer “leuk”. Met een blog workflow denk én plan je alvast vooruit, waardoor je dit soort situaties voorkomt.
  • Je plaatst alleen dingen waar je echt achter staat. Ooit iets in een emotionele bui geplaatst? Misschien toen je enorm boos/teleurgesteld/verdrietig/gefrustreerd was? Je wilt vast niet dat je toekomstige werkgever dat tegenkomt. Door op verschillende dagen aan een blogpost te werken en deze niet meteen na het schrijven het wereldwijde web op te slingeren, plaats je minder snel dingen waar je later misschien spijt van kan krijgen. Je bedenkt het idee, daarna misschien een grof concept, daarna schrijf je een eerste versie, dan controleer je het nog eens… Zeker als je dit op allemaal verschillende dagen doet sta je waarschijnlijk écht achter wat je plaatst.
  • Je kunt tijd besteden aan je blog op het moment dat je er ook echt tijd voor hebt. Zeker als je een drukke studie volgt of een fulltime baan hebt kan regelmatig bloggen een uitdaging zijn. Met een blog workflow wordt het makkelijker om taken in te plannen en uit te voeren op een moment dat je er ook echt tijd voor hebt. Plan foto’s maken bijvoorbeeld in het weekend, wanneer je overdag thuis bent en dus in het daglicht foto’s kunt maken, en verwerk de verdere planning daaromheen.
  • Je weet altijd wat je kunt doen. Met een blog workflow weet je altijd wat de volgende taak is. Gisteren foto’s gemaakt, vandaag tekst geschreven en vanavond niets te doen? Check je blogs. Alle blogs af en ingepland? Maak een planning voor de periode erop. Merk je dat je op een gegeven moment heel ver vooruit hebt gewerkt, of juist je blog workflow niet af hebt gewerkt voordat je had gepland om iets te plaatsen? Overweeg dan om meer of minder blogposts te gaan plaatsen.

Het nadeel

Wanneer je gaat werken met een blog workflow is er een groot nadeel: je blogposts zullen niet zo spontaan meer zijn. Je schrijft ze nu eenmaal niet vijf minuten voordat ze online komen. Ben je een persoonlijke blogger, of iemand die júist graag stukjes plaatst op het moment dat je daar zin in hebt, dan is een blog workflow niets voor jou.

Maar wil je wel heel graag leuke dingen plaatsen en is plannen lastig, of vind je gewoon dat het beter kan, dan raad ik je absoluut aan om dit eens te proberen.

Ook kun je “spontane” blogposts eventueel afwisselen met volgens je workflow ingeplande berichten. Plaats die als extra bericht of laat er elke week een gaatje voor vrij. Voor mij is het Week report de blogpost die ik vaak vlak voordat hij online komt schrijf, zodat er linkjes in staan naar redelijk recente blogposts en ook de persoonlijke updates en de leuke dingen die ik verder ben tegengekomen nog recent zijn.

PS Ben je op zoek naar nog meer tips om productief aan de slag te gaan voor je blog? Check dan ook deze blogpost.

Pin deze blogpost op Pinterest!      Pin It

Blog workflow

Ontvang gratis tips en updates!

Meld je aan voor e-mails en ontvang updates over Streets Ahead en gratis productiviteitstips :-). Plus nu als bonus: het gratis stappenplan 'van losse taken naar concrete planning'!

Powered by ConvertKit

25 gedachten over “Blog workflow: wat is het en waarom kan het jou helpen?”

  1. Handig zeg! Ik denk dat het niks voor mij is omdat plannen momenteel geen nut heeft bij mij, maar ik geloof zeker wel dat het ontzettend handig kan zijn voor als dat wel moet. Ik vind het zelf wel leuker om op één artikel tegelijk gericht te zijn met schrijven en foto’s maken etc.

  2. Jeetje, dit klinkt productief! Ik snap dat het heel goed kan werken, maar aangezien ik bloggen toch wel meer als een hobby zie dan als iets wat MOET, weet ik niet of het bij mij heel goed zal werken. Hoewel ik natuurlijk wel delen van zo’n workflow gebruik: dagen inlassen om een aantal artikels te schrijven, brainstormen om ideeën voor de hele week te hebben, etc.

    • Haha ja ik ook hoor, maar ik snap wel wat je bedoelt. Ik vind het plannen nou eenmaal juist leuk ;-). En inderdaad je hoeft het ook niet precies zoals mij te doen, je kunt ook sommige dingen wel tegelijkertijd doen, en bijvoorbeeld het schrijven gewoon wanneer je er zin in hebt!

  3. Zó handig! Ik merk dat plannen echt niet mijn ding is. Maar deze tips vind ik echt praktisch: helemaal om taken samen te voegen en inderdaad een boel foto’s in een keer te schieten.

  4. Ik dacht altijd dat een blog(work)flow gewoon inhield dat je in een flow zat met schrijven haha, maar nu ik dit zo lees klinkt het wel echt superhandig! Ik ben sowieso heel erg van het vooruitwerken en zo, maar ik doe eigenlijk steeds gewoon één artikel helemaal tegelijk. Terwijl deze stappen misschien wel beter zijn: ik ga het eens uitproberen! O en die freeebie heb ik meteen even geclaimd haha!

    • Ja dat klopt ook hoor! De flow theorie (toevallig gehad op mijn opleiding haha) is dat wanneer hoe uitdagend de taak is (challenge) en jouw vaardigheden (skills) perfect matchen, je super productief bent en bijvoorbeeld niet snel afgeleid wordt. Workflow is daar denk ik wel van afgeleid, op welke manier weet ik niet precies. Grappig dat jij juist per artikel werkt! Ik ben heeel benieuwd wat je van deze manier vindt.

  5. Ohh wat handig. Ik ben in principe wel meer persoonlijke blogger maar werk wel vooruit. Dit omdat ik, vanwege mijn ziekte, niet kan weten wanneer ik wel kan schrijven etc en wanneer niet. Ik werk meestal een week vooruit. Maar zoals nu staat er alleen maandag en dinsdag iets gepland, woensdag moet ik nog schrijven, donderdag/vrijdag en zaterdag moet ik nog bedenken.
    dit is wel handig om ook een lijst mee op te stellen welke artikelen je wilt publiceren en wat je ervoor moet doen.

    • O ja kan me heel goed voorstellen dat vooruitwerken je dan veel helpt. Die paar dagen maakt dan net het verschil lijkt me. En een lijst is inderdaad handig. Ik hou dat eigenlijk standaard bij, altijd als ik iets bedenk schrijf ik het op, en daardoor heb ik inmiddels een lange lijst. Als ik dan ga plannen hoef ik eigenlijk alleen maar een idee uit te kiezen :-)

  6. Ik denk dat dit ook wel handig is voor ons, maar dan vooral voor het echte voorwerk zoals het verzinnen van ideeen. Wij hebben een vast schema met wanneer welke post online moet komen alleen is de uitvoering vaak pas in dezelfde week. Hoe heerlijk zou het zijn als je inderdaad meer in het voren kan werken, en het ook echt doet :)

  7. Oké, naast dat ik dit een top idee vind en me ervoor heb aangemeld, vind ik ook echt dat jij uitleg-talent hebt. Hoe helder en duidelijk je dat doet, complimenten! :)

  8. Ik heb een vraagje wat niet meteen bij dit artikel hoort: Hoe wordt ervoor gezorgd dat mensen naar je blog komen?? Ik houd nu al een tijdje een soort blog bij, maar er komen geen mensen. Hoe kan ik dit promoten zonder dat het me geld gaat kosten??

    • Hoi Vera, goede vraag! Ik blog al langer maar op dit moment komen er vooral veel mensen op mijn blog via Pinterest (doordat mijn foto’s daar gedeeld worden en men vanuit daar door kan klikken) en zoekopdrachten via Google. Maar in het begin is het gegroeid doordat ik bijvoorbeeld op andere blogs genoemd werd of doordat mijn blog gevolgd werd via Bloglovin. Ook kan je vaak als je een reactie achterlaat op een blog, de link naar jouw blog achterlaten zodat vanuit daar ook mensen jouw blog kunnen bezoeken. Als je op internet op zoek gaat is er heel veel info te vinden over hoe dat precies werkt en wat je kunt doen om meer publiek te krijgen :-). Succes!

Plaats een reactie