Voordat je verder leest...

Wil jij meer rust & overzicht in je werkdag?

Ontdek met 10 meerkeuzevragen wat jou tegenhoudt om meer rust en overzicht in je werkdag te creëren én wat de eerste stap is om daar iets aan te veranderen!

Opgeruimd van Marie Kondo: 9 dingen die ik leerde


Dat je elke passie kunt omtoveren tot een winstgevende business heeft Marie Kondo wat mij betreft als geen ander bewezen. Want wie had een jaar geleden gedacht dat een boek over opruimen het wereldwijd tot bestseller zou kunnen schoppen? En toch gebeurde het. Vandaag deel ik wat voor mij de belangrijkste lessen waren uit Marie’s boek “Opgeruimd!”, of in het Engels “The life-changing magic of tidying up”.

PS Wil jij ervoor zorgen dat jouw huis opgeruimd raakt? Meld je nu via onderstaand formulier aan voor mijn e-mails en je ontvangt gratis het PDF stappenplan Beginnen met opruimen om je huis eens en voor altijd op te ruimen!

Over Marie Kondo en haar boek Opgeruimd

Marie schreef het boek vanuit haar eigen visie op opruimen. Zo schrijft ze over hoe ze al jong interesse kreeg in opruimen (ieder zijn hobby), maar dat het haar nooit lukte om écht goed en succesvol op te ruimen, en vooral om van alle troep af te komen die we gewend zijn om te bewaren “voor het geval dat”. Volgens Marie is haar methode de enige die écht werkt. Daarnaast claimt ze dat spullen niet alleen gewoon spullen zijn, maar een soort ziel hebben en dus met zorg opgeruimd en opgeborgen moeten worden. Alhoewel dat mij een beetje ver gaat, geeft het boek wel goede handvaten over hoe je écht eens goed kunt opruimen.

En dit zijn die handvaten:

Opruimen is iets anders dan opbergen

Als ik vroeger mijn kamer ging opruimen, dan begon ik bij de troep op de vloer, vervolgens de troep op mijn bureau en zo ging ik heel mijn kamer af. Wat ik met die troep deed? Ik legde het weg op een andere plek. Ik bewaarde het. Ik wilde niks weggooien, want wat als ik het ooit nog eens nodig had? Dat leidde ertoe dat ik de afgelopen weken bezig was met het weggooien van aardrijkskundeschriften die ik op de basisschool had gevuld. Van K3-plaatjes die ik verzamelde. Van Tina’s. Zonde eigenlijk dat die al die jaren hebben staan verstoffen. Met die Tina’s had ik iemand anders blij kunnen maken en die aardrijkskundeschriften hadden allang gerecyclet kunnen worden tot iets anders.

Opruimen is niet het verplaatsen van troep, opruimen is beslissen of je het weggooit of niet en het dán een plek geven.

Stel de vraag: word ik hier blij van?

Deze vraag vormt de rode draad door Marie’s Konmari-methode van opruimen. Je pakt alles wat je hebt vast en stelt de vraag:

Word ik hier blij van?

Of misschien in het Engels wel mooier gezegd: Does it spark joy? Een beetje zweverig, maar het is zeker goed om hierover na te denken. En als je ergens niet blij van wordt, doe je het dus weg. Van K3-plaatjes werd ik vijftien jaar geleden heel blij, maar inmiddels zijn mijn interesses toch wel een beetje veranderd. Sorry K3. De plaatjes zijn weg.

Iets wat ik al heel uitgebreid heb doorgespit is mijn kledingkast. Van heel veel dingen werd ik niet meer blij. Ik geloof dat er wel vijf volle tassen klaarstaan (die ik naar de H&M ga brengen zodat ze gerecycled kunnen worden). En ik weet zeker dat daar meerdere dingen bij zaten die ik al zeker twee jaar niet gedragen had, maar ik wilde bewaren “voor het geval dat”. En daarmee bedoelde ik: voor als ik het ooit weer leuk ging vinden. Maar het mooie is: kleding is vervangbaar. Mocht je het ooit inderdaad weer leuk gaan vinden, dan is er ongetwijfeld ergens een soortgelijk exemplaar te vinden.

Natuurlijk is deze vraag soms lastiger te beantwoorden. Van sommige kleding werd ik niet per se heel blij, maar is wel heel handig. Een basic zwart shirtje komt bijvoorbeeld altijd van pas, net zoals een oude spijkerbroek die vies mag worden. Maar vijf basic zwarte shirtjes en zes spijkerbroeken hoeft ook weer niet. Dus nu liggen er in plaats van vijf, twee stapels met kleding waar ik niet per se blij van word, maar wat nog wel regelmatig van pas kan komen.

Wegdoen is een opluchting

Ik zei altijd tegen mezelf dat ik “gewoon niet goed was in dingen wegdoen”. En ergens is dat nog steeds wel zo, ik bewaar nu eenmaal graag dingen. Maar ik ben gelukkig – zeker de laatste tijd – wel een stuk kritischer geworden in wát ik dan bewaar. Ik stel de vraag “Word ik hier blij van?”. Als die vraag lastig te beantwoorden is, denk ik ook nog na over het volgende:

Ga ik dit binnen een jaar nog gebruiken?

Mocht ik het nodig hebben, kan ik het dan binnen een straal van 10 kilometer voor minder dan 10 euro kopen?

Als het antwoord op de eerste vraag “nee” of “waarschijnlijk niet” is, en het antwoord op de tweede vraag “ja”, dan is het duidelijk: weg ermee! Zonde om het te bewaren.

En hoe fijn is het als iets eenmaal weg is. Je zit niet meer opgezadeld met spullen die je eigenlijk niet meer leuk vindt of niet nodig hebt, wat rust geeft. Plus die vrijgekomen ruimte zorgt ervoor dat je spullen waar je wel blij van wordt makkelijker kunt vinden en gebruiken. Oftewel, spullen wegdoen is een win-win situatie!

Bedenk wat je motivatie is

Als je dit artikel interessant vindt, betekent dit waarschijnlijk dat je een bovengemiddelde interesse hebt in opruimen óf dat het “echt tijd is” om je spullen eens goed op te ruimen. En het is altijd goed om eens na te denken over waarom je dit dan wilt.

Wat is je motivatie om al je spullen op te willen ruimen?

Als het je niets kan schelen of je huis opgeruimd is of niet, dan zijn het boek en deze blogpost niets voor jou en gaat je huis waarschijnlijk nooit superopgeruimd zijn. En dat is helemaal oké! Maar als je wél graag een opgeruimd huis wilt hebben, en het steeds maar niet lijkt te lukken, dan is het wel belangrijk om te bedenken waarom je zo graag beter wilt opruimen.

Mijn motivatie gaf ik hierboven eigenlijk al een beetje weg: wanneer dingen opgeruimd zijn en een eigen plek hebben, geeft dat mij rust. Ik wil niet zeggen dat ik niet tegen rotzooi kan, want ik kan heel goed rotzooi maken, maar ik word toch een stuk blijer van een opgeruimde plek. En toen ik twee maanden geleden van een studentenkamer terug naar mijn ouders verhuisde, en dus van twee “huizen” terug naar één ging, had ik gewoon te veel spullen. Het kon niet opgeruimd zijn, want niets had een goede plek. Dus om van mijn kamer weer een fijne plek te maken, moesten er dingen weg.

Het kan best dat dit ook jouw motivatie is! Maar misschien is het ook wel iets heel anders. Het idee is in ieder geval: bedenk waar je het voor doet, dat maakt het makkelijker om vol te houden en af te maken.

Doe alles in één keer

In het boek Opgeruimd staat dat tips als “elke dag een kwartier opruimen” niet werken. Doordat je in zo’n korte periode maar weinig kunt doen, lijkt het alsof er steeds geen eind aan komt. Bovendien kun je morgen weer een troep maken van wat je gisteren hebt opgeruimd. Volgens Marie kun je dan ook beter rigoureus je hele huis is zo’n kort mogelijk tijdsbestek aanpakken.

Hoe je dat moet doen zonder alle andere dingen die je in het dagelijks leven te doen hebt af te moeten zeggen, daar is ze niet helemaal duidelijk over. Mijn tip is dan ook om een rustige periode te kiezen. Een schoolvakantie of begin van een periode voor studenten. Voor de werkenden misschien juist wel tijdens een vakantieperiode (want het is minder doordat werkend Nederland weg is) of juist niet (want je collega’s zijn weg dus alle werkdruk komt op jou terecht), afhankelijk van de sector waarin je werkzaam bent. Kijk ook naar hoe druk je het buiten studie/werk zult hebben. Zo staat december bekend als een overvolle maand door alle feestdagen, maar heb je het misschien in januari juist wat rustiger.

Kies een paar weken uit en stel als doel om in die weken AL je spullen op te ruimen. Maak er een speciale gebeurtenis van. In deze weken gaat de rommel in jouw huis ein-de-lijk verdwijnen. (Als je dit echt gaat doen raad ik je wel aan het boek eerst/tijdens die weken te lezen voor de nodige tips en inspiratie!)

Ruim op per categorie

Nog een tip waarom het boek Opgeruimd bekend staat. We zijn gewend (of ik was dat in ieder geval) om per locatie op te ruimen: eerst de woonkamer, dan de keuken, dan de slaapkamer enzovoorts. Of als je bij je ouders of op kamers woont: eerst je kledingkast, dan je bureau, en dan je boekenkast. Marie stelt voor dat we het anders aanpakken.

Je ruimt op per categorie, en wel op een specifieke manier. Je begint met de spullen die het meest vervangbaar zijn, en het minst emotioneel. Waar je over het algemeen wel snel over kunt beslissen of je er blij van wordt. Volgens Marie begin je daarom met alle kleding, vervolgens alle boeken, dan al je papierwerk, vervolgens komono (“overige spullen”, waarin ook weer een indeling gemaakt is) en tot slot eindig je met de spullen die voor jou een emotionele waarde hebben.

Zo gebeurt het niet dat je over de jassen in je kledingkast heel kritisch beslist of je ze mag houden, om vervolgens de jassen die al twee jaar in een doos stof aan het vangen zijn daar laat liggen. Daarnaast word je tijdens het opruimen waarschijnlijk steeds beter in het beslissingsproces van wel-niet houden, waardoor het op het eind makkelijker is om die beslissing te maken over spullen met een emotionele waarde.

Spullen verzamelen is nergens voor nodig

Ik ben heel snel geneigd om dingen “alvast” te kopen. “Ik heb het nu niet nodig, maar wat als ik volgend jaar…” Of: “Het past nu eigenlijk niet in mijn huis/bij mijn interieur/in mijn kast, maar als ik nou over een paar maanden…” En eigenlijk is dat best onzin. Die leuke theepot alvast kopen terwijl je bij je ouders woont, waarom eigenlijk? Wat als je over drie jaar uit huis gaat en je die theepot niet meer leuk vindt? Was dat dan echt de aankoop waard? Hetzelfde geldt voor dat handige boek voor als je ooit nog eens gaat backpacken. Totdat je je twee jaar later bedenkt dat backpacken eigenlijk helemáál niks voor jou is. Zit je met dat boek.

Dit staat misschien niet letterlijk in het boek, maar toch zie ik dankzij het boek in: opruimen begint eigenlijk bij de aankoop van spullen. Koop alleen spullen die je op dit moment nodig hebt. Die je nu leuk vindt en waar je nu iets mee kan. Natuurlijk is het handig om wc-papier op voorraad te hebben, maar zes mascara’s op voorraad hebben omdat ze in de aanbieding waren is een ander verhaal. Mascara blijft drie maanden goed, wat betekent dat je voor anderhalf jaar aan mascaravoorraad hebt. Wat nou als je na een half jaar een véél betere mascara tegenkomt? Zonde!!

Vertel niet tegen anderen wat je weggooit

Dit vond ik heel raar maar tegelijkertijd ook zo herkenbaar klinken: vertel niet tegen anderen wat je wegdoet. Als jij net helemaal in de flow zit van dingen weggooien omdat je er niet blij van word of het niet nodig hebt, en vervolgens pakt iemand jouw spullen om ze over te nemen, want “dat is zonde om weg te doen” of “misschien kan ik het nog gebruiken”, dan tja, is jouw werk een beetje nutteloos. Je bent er zelf wel vanaf, maar zadelt er ook iemand anders mee op.

Als dingen écht nog goed zijn en bruikbaar zijn voor een ander, verkoop ze dan. Als iemand er bereid is geld voor te betalen, dan is de kans waarschijnlijk een stuk groter dat ze er echt blij van worden en/of het gaan gebruiken.

Gooi je spullen niet zomaar in de prullenbak

In “Opgeruimd” miste ik nog wel één onderwerp: waar ga je met al die spullen naartoe? Je kunt wel alles in vuilniszakken stoppen, zodat ze bij al het andere afval gedumpt worden, maar is dat niet zonde? Hoewel dit iets meer moeite kost, kun je beter dit met je afgedankte spullen doen:

  • Verkoop nieuwe spullen of spullen die in zeer goede staat zijn op Marktplaats
  • Verkoop boeken op Bol.com
  • Doneer kleine of oudere spullen aan goede doelen of tweedehandswinkels
  • Breng je oude kleding naar de H&M, dan wordt het gerecyclet én jij ontvangt een kortingsbon van 15% op een item naar keuze per tas die je inlevert
  • Scheid je spullen: zorg dat je papier en plastic scheidt van overige materialen als je het dan toch weggooit, en breng grotere spullen naar een stortplaats

Samenvatting van de 9 tips

  • Opruimen is niet opbergen. Opruimen betekent beslissen of je het weggooit of niet, en als je het niet weggooit, dan geef je het plek een plek.
  • Stel bij al je spullen de vraag “Word ik hier blij van?” en bewaar dingen niet omdat je ze misschien ooit nog nodig hebt.
  • Opruimen is een win-win situatie: je zit niet meer opgescheept met dingen die je eigenlijk niet meer leuk vindt, en je krijgt meer ruimte voor de dingen die je wél leuk vindt.
  • Ga niet opruimen omdat het kan, maar bedenk waarom opruimen voor jou iets belangrijks is en doe het dáárom.
  • Doe het in één keer. Plan een paar weken die voor jou goed uitkomen en stel jezelf het doel om daarin AL je spullen op te ruimen.
  • Ruim op per categorie en niet per locatie, en begin met de spullen die vervangbaar zijn en geen emotionele waarde hebben.
  • Koop spullen alleen omdat je ze nu leuk vindt, nodig hebt of kunt gebruiken, en niet alvast voor in de toekomst.
  • Hou voor jezelf wat je weggooit, om ervoor te zorgen dat je niet anderen opzadelt met jouw oude troep.
  • Gooi je spullen niet zomaar weg, maar zorg dat ze op een goede plek terecht komen.

Benieuwd naar welke tips er nog meer in Marie Kondo’s boek staan? Je kunt het boek Opgeruimd! kopen op Bol.com:

Wil jij aan de slag met opruimen?

Meld je aan voor mijn e-mails en je ontvangt daar een hele handige extra bij:

Meld je aan voor mijn e-mails en krijg gratis toegang tot het Stappenplan Beginnen met Opruimen!

Wil je graag opruimen, maar ga je nooit aan de slag? Of begin je wel eens, maar loop je dan altijd vast? Ik ga jou helpen! In 8 stappen ga je jouw huis opruimen. Alle stappen vind je in een praktisch PDF stappenplan. Meld je aan voor mijn e-mails en je ontvangt daarbij gratis toegang tot het stappenplan:

Dit artikel bevat affiliate links. Dat betekent dat als jij iets koopt, ik een percentage daarvan ontvang. Je betaalt daardoor nóóit meer en ik promoot alleen dingen waar ik zelf ook echt fan van ben. Lees ook mijn disclaimer.

 

Meld je aan voor mijn e-mails en krijg gratis toegang tot het Stappenplan Beginnen met Opruimen!

Wil je graag opruimen, maar ga je nooit aan de slag? Of begin je wel eens, maar loop je dan altijd vast? Ik ga jou helpen! In 8 stappen ga je jouw huis opruimen. Alle stappen vind je in een praktisch PDF stappenplan. Meld je aan voor mijn e-mails en je ontvangt daarbij gratis toegang tot het stappenplan:

Hoi! Ik ben "Mevrouw Structuur"

Ik ben Linda en ik help jou met je agenda, planning, mailbox en documenten op orde brengen. Meer structuur in je werk creëren dus! En daarom noem ik mezelf Mevrouw Structuur – met een knipoog, want ik neem mezelf niet zo serieus als “mevrouw” misschien suggereert. Ik wil rust en overzicht creëren juist leuk maken voor je!

Ik deel gratis inspiratie in mijn blog en in mijn e-mail nieuwsbrief. En ik bied een ruim aanbod e-cursussen over structuur aan, die je op jouw tempo en jouw eigen tijd kunt volgen. Daarnaast bied ik workshops aan, online en op locatie, waarin ik individuele werknemers en kleine teams help om meer structuur aan te brengen in hun werkdagen, met als doel om meer rust én plezier uit hun werkdagen te halen.

30 gedachten over “Opgeruimd van Marie Kondo: 9 dingen die ik leerde”

  1. Vooral niet tegen anderen zeggen wat je weg doet is iets wat ik écht moet doen. Ik vind het mega fijne tips . Het opent echt mijn ogen merk ik. Binnenkort moet ik mijn kamer maar eens onder handen gaan nemen!

    Beantwoorden
    • Ja toen ik dat las dacht ik ook echt, “oja!!”. En dat is leuk om te horen, ik hoop dat je er wat aan hebt en dat je kamer daardoor een nog fijnere plek wordt!

      Beantwoorden
  2. Leuk artikel! Heb het boek niet gelezen, maar merk dat ik veel dingen sowieso al doe. Het voelt zó fijn om al die oude troep de deur uit te doen en niet gewoon achter een ander deurtje op te bergen! Aan het “inkoop”-gedeelte is bij mij nog veel te verbeteren – ik ben inderdaad nogal van het “oh, dat is misschien ooit handig”. Op zich wel een goede tip dus haha.

    Beantwoorden
    • Goed bezig! En ja dat heb ik ook, vooral de ruimte die je opeens overhoudt is heeel fijn! En ja ik had dat ook heel erg, maar zonde als je het een paar jaar later tegenkomt en het gewoon niet gebruikt hebt, dus nu probeer ik dat minder te doen!

      Beantwoorden
  3. Interessant artikel! Ik had afgelopen week ook 2 tassen met kleding bij de H&M ingeleverd. Inmiddels heb ik alweeeer minstens 10 kledingstukken die ik niet meer draag, maar die zijn nog goed genoeg om te verkopen via marktplaats. Dat is alleen best veel werk.. Vorige keer had ik er 10 dingen opgezet en er was maar één shirtje verkocht! Maar dan heb je wel meer dan die 15% korting :)

    Beantwoorden
    • Oh goed bezig! En ja dat het veel tijd kost is wel weer een nadeel. Ik heb hier ook nog kleding die ik er op wil gaan zetten, maar heb nog niet al mijn spullen uitgezocht dus ga dat eerst maar eens afmaken…

      Beantwoorden
  4. Dat klinkt echt als een boek waar ik ontzettend veel van kan leren! Wauw. Vooral het zinnetje ‘Does it spark joy?’ vind ik erg leuk en eigenlijk moet ik dat zinnetje gebruiken bij meerdere dingen ;) haha. Voor mij is opruimen inderdaad meestal opbergen – gewoon de troep een andere, iets meer georganiseerde plek geven. Want soms moet ik het ook gewoon bewaren. Gelukkig heb ik af en toe (echt heeeeeel soms) zo’n bui dat ik een vuilniszak pak en daar ontzettend veel troep in gooi. Maar dat is dan echt troep troep. Echt spullen weggooien waarvan ik denk ze ooit nog nodig te hebben / het zonde vind ze weg te gooien / ik het lullig vind voor iemand die het me heeft gegeven vind ik heel erg moeilijk.
    Lijkt me een tof boek dus!
    Liefs

    Beantwoorden
    • Ja dat is ook wel zo, goed om niet alleen zo over spullen te denken maar ook over andere dingen in je leven! En heel herkenbaar dat verplaatsen van spullen, ik denk ook altijd “maar wat als ik het ooit nodig heb”, maar ik probeer nu echt kritischer te zijn en hoewel dat niet opeens verandert gaat het wel steeds beter.

      Beantwoorden
  5. Het eerste goede punt uit het boek is dat je niet aan andere moet laten zien wat je weg gooit. Ik heb dat vooral met gekregen spulletjes, soms zijn die niet helemaal naar mijn zin maar bewaar je het gewoon om die ander niet te ‘kwetsen’. Wil nog wel steeds mijn kledingkast op deze manier opruimen! Eerst maar eens tijd vinden :)

    Beantwoorden
    • Ja precies! Mijn kledingkast heb ik nu gedaan en heb toen ook meteen alles netjes opgevouwen enzo en dat is zo fijn. Eindelijk weer een beetje overzicht van wat ik allemaal heb! En ik probeer ook meer af te wisselen in plaats van altijd hetzelfde shirtje pakken, en merk dat dat ook makkelijker gaat als het wat opgeruimder is!

      Beantwoorden
  6. Ik word soms echt gek van alle troep die ik heb, maar wil ook niet alles wegdoen. Mooi geschreven artikel.. Ik denk dat dit boek tovh wel iets voor mij is :)

    Beantwoorden
    • Ja herkenbaar! Maar echt eens alles uit de kast halen en er kritisch naar kijken helpt bij mij al veel merk ik. Ik bewaar nog steeds een heleboel, maar alles wat er weg gaat scheelt al! En vooral ook naar dozen met spullen kijken die je al heel lang hebt, want vaak is dat gewoon echt verouderd en zijn je interesses en/of smaak veranderd.

      Beantwoorden
  7. Het lijkt me af en toe wel heel fijn om gewoon van alles weg te gooien en opnieuw te beginnen, maar ik ben altijd bang dat ik het dan zal missen of dat ik het dan opeens wel nodig heb. haha misschien moet ik het toch maar een keertje proberen.

    Beantwoorden
    • Oh ja alles weg doen zou ik ook nooit kunnen! Maar ik denk wel steeds vaker: als ik het ooit nog nodig heb koop ik liever een nieuwere, mooiere versie bijvoorbeeld, dus kan dit wel weg.

      Beantwoorden
  8. Wat een handig artikel! Het boek staat al tijden op mijn verlanglijstje, maar toch verzin ik elke keer weer een smoes om het niet te kopen. Ik denk dat ik met jouw artikel al een heel eind kom, ik sla hem even op! Liefs, Nicole

    Beantwoorden
    • Ja dat was bij mij ook heeel lang, echt sinds afgelopen zomer of zo. En uiteindelijk met Sinterklaas gekregen en daar was ik heel blij mee! Ik ben altijd super slecht in dingen wegdoen en dit heeft me wel geïnspireerd om wat kritischer te worden (zoals je hebt kunnen lezen haha ;-) )

      Beantwoorden
  9. Fijn artikel Linda. Heb het boek ook doorgescand en het laatste deel van je verhaal mistte ik ook in het boek. Juist er voor zorgen dat je spullen weer een goed plekje krijgen is ook voor mij een motivatie om op te ruimen (en je verdient er soms weer wat mee!).

    Beantwoorden
    • Ja precies! Zo maar alles in de kliko gooien vind ik ook zowat, is gewoon zonde en onnodig in veel gevallen. Misschien wordt het in haar tweede boek behandeld, dat heb ik nog niet gelezen!

      Beantwoorden
    • Bedankt voor je reactie en goed dat je scherp bent op spelling, dat probeer ik zelf ook altijd te zijn :-)! Handvatten is inderdaad altijd het correcte woord geweest, maar tegenwoordig mogen beide vormen gebruikt worden!

      Beantwoorden
  10. Interessant, interessant! Een maand geleden las ik voor het eerst ergens over dit fenomeen,
    en toen begonnen mijn handen te jeuken. Een heftige gedachte, AL je spullen nalopen om na te gaan: word ik hier eigenlijk wel blij van?

    Nou, inmiddels heb ik 4 vuilniszakken in de kast liggen met kleren die naar de H&M mogen. (Natuurlijk alles op z’n tijd: de kleren die ik ga halen voor die kortingsbon moeten dan natuurlijk wel ergens op slaan!). Daarnaast heb ik nog zo’n 50 stempels en 35 boeken verkocht. Er staan nog steeds spulletjes op Marktplaats, en verder ga ik sowieso op de rommelmarkt staan op 27 april!

    Ja, ook nu ik dit artikel weer tegenkom merk ik het gewoon: ik wil dat boek proberen. Dus ik heb het zojuist besteld! Bij de bieb dan natuurlijk, voor het geval het boek zelf niks voor mij is. Want ja, geld sparkelt meer joy dan een boek!

    Beantwoorden
    • Wauw, goed bezig! En dat zelfs al zonder het boek gelezen te hebben ;-). Ik hoop dat het boek je nog wat extra tips kan geven om zo door te blijven gaan! Succes in ieder geval!

      Beantwoorden
    • Wat slim, ik had nog helemaal niet gedacht aan de bieb. Ik was nog net niet het boek aan het bestellen, maar nu ga ik hem proberen te lenen. Scheelt toch 20 euro!

      Beantwoorden
  11. Ik vind dit zo’n mooi en inspiratievolle methode. Het motiveert mij deels, maar ook niet. Soms kijk ik enorm tegen opruimen op. Ik ben niet van het wegdoen en wel van het ‘stel dat het ooit nog van pas komt’. En ik weet het! Het komt waarschijnlijk niet snel van pas. Maar het idee dat wanneer het weg is, je het niet meer kan terughalen is een soort blokkade voor mij. Ik heb gisteren mijn klerenkast uitgezocht en vandaag twijfel ik alweer over een paar shirts. (wantja shirts zijn altijd handig, of ze waren van een duurder merk, maar nooit aan!)
    Ik moet ook kritischer zijn als ik iets koop, als een shirtje wat nu nog maar 5 euro zo leuk lijkt, maar als ik thuiskom bij mezelf denk “wit? ik draag nooit wit” Dan was het inderdaad niet heel handig en zonde van het geld.

    Wish me luck, want ik moet het toch gaan doen….
    Zin in en ook niet, let’s do it.

    Beantwoorden
    • Ja dat snap ik wel hoor! Ik denk eigenlijk ook nog steeds te snel ‘maar misschien ooit…’. Misschien helpt het om bijv. kleding waarover je twijfelt in een aparte doos te zetten met een datum erop van bijvoorbeeld over een half jaar. Als het dan die datum is, en er zitten nog spullen in die doos die je niet gemist hebt, dan doe je ze weg. En inderdaad, ik ben zelf wel heel ‘streng’ op wat ik wel en niet koop, en dat scheelt heel veel in hoeveel spullen er steeds bij komen!

      Beantwoorden

Plaats een reactie