Een opgeruimd leven zorgt voor rust in je hoofd, en meer focus op datgene wat je wilde gaan doen. Daarom streef ik er zelf altijd naar om mijn spullen netjes en georganiseerd te houden. Welke tips mij daarbij het beste helpen, deel ik in deze blogpost!

Ik ben iemand die veel moeite heeft met dingen wegdoen. Want wat als ik het nog nodig heb? Als ik het ga missen? Daarnaast kon ik altijd een echte rommelkont zijn. Als ik weer eens haast had liet ik alles slingeren, en wanneer je dat een paar keer doet wordt het vanzelf een bende. Toch lukt het mij de laatste jaren goed om de boel opgeruimd te houden en opgeruimd te leven. Dit komt dankzij deze tips!

Maak plek voor rommel

Dit klinkt wellicht tegenstrijdig, maar het is voor mij de oplossing: maak plek voor rommel! Kies één of een aantal plekken uit waar je rommel mag verzamelen. Onder rommel versta ik: spullen die je snel kwijt moet, of die nog geen vaste plek hebben. Dit zijn dus dingen die je wel wilt bewaren of waar je nog iets mee moet doen, maar je hebt nu geen tijd om het op de goede plek te leggen of om het te verwerken. Door dit soort spullen op één plek te verzamelen creëer je weliswaar op die plek rommel, maar blijft de rest van je huis opgeruimd.

Hoeveel plek je nodig hebt voor rommel is afhankelijk van twee dingen:

  • Hoeveel rommel maak je?
  • Hoe vaak ben je van plan om de rommel op te ruimen?

Ben je van plan om je rommel bijvoorbeeld maandelijks op te ruimen, dan heb je vanzelfsprekend meer ruimte nodig dan wanneer je dit wekelijks doet. Ook is het handig om in te schatten hoe rommelig je bent. Leg je dingen vaak al terug op hun eigen plek, of ben je daar juist niet goed in? In dat laatste geval heb je waarschijnlijk meer ruimte nodig.

Zelf raad ik je aan ten minste twee plekken uit te kiezen:

  • Op één plek kun je de kleinere spullen en alle papierwerk verzamelen; dit kun je heel simpel creëren met een postvak.
  • Op de andere plek verzamel je de wat grotere dingen. Dit kan bijvoorbeeld een lade zijn of een deel van een kast.

Ruim je rommelplekken wekelijks op

Ik zou je vervolgens willen aanraden om je de plekken die je zojuist hebt uitgekozen wekelijks op te ruimen. Je kunt het ook vaker of minder vaak doen, maar wekelijks is wat mij betreft een mooi streven. Bovendien kun je het dan direct meenemen in het wekelijks bijwerken van je taken; iets wat ik meestal op zondag doe. Ik organiseer niet alleen mijn planning voor de komende week, maar zorg ook dat mijn verzamelplekken weer netjes zijn.

Tijdens het opruimen is het de bedoeling dat je ALLES wat op de rommelplekken ligt verwerkt. Bepaal wat je met elk ding moet doen:

  • Moet je er actie op ondernemen? Denk aan een brief waarvoor je online iets moet invullen, of spullen die je ergens terug naartoe moet brengen. Dan heb je twee opties:
    • Je voert de actie direct uit. Daarna kun je de vragen hieronder volgen.
    • Je zet de actie op je planning voor de komende week en legt het terug op je rommelplek.
  • Moet je wachten tot iemand anders er actie op onderneemt? Leg het dan terug en herinner diegene daar eventueel aan.
  • Moet je het op de vaste plek leggen? Doe dat dan.
  • Moet er een vaste plek voor komen? Bepaal die dan en leg het daar weg.
  • Kan het weg? Gooi het weg!

Zoek elke plek in huis jaarlijks helemaal uit

Naast het bijhouden van alle rommel die je dagelijks maakt, probeer ik ook jaarlijks élke plek helemaal uit te zoeken. Neem nou je kledingkast: kleding die je vorig jaar nog leuk vond heb je misschien het afgelopen jaar niet gedragen en kan nu eigenlijk weg. Of je hebt een kledingstuk zó afgedragen dat het beter is om er gewoon afscheid van te nemen. Dat soort dingen gebeuren niet met het opruimen van je rommelplekken, daar moet je extra tijd voor vrijmaken.

Ruim alles één keer goed op

Als je huis (of kamer) nu al wel zo’n opruimbeurt kan gebruiken, dan raad ik je aan om daar bijvoorbeeld volgende maand flink wat tijd voor in te plannen. Ik kan je aanraden om dan de tips uit het boek Opgeruimd! te volgen en zo je hele huis uit te pluizen. Ik schreef al eens een artikel met tips uit dat boek!

Maak daarna elke maand tijd om één plek opnieuw uit te zoeken

Maak daarna een planning waarbij je je huis over twaalf maanden verdeelt. Zorg dat elke maand ongeveer 1/12 van je huis qua rommel aan bod komt. Voeg plekken waar je maar weinig aan kunt opruimen (denk: het toilet) samen met andere plekken, en neem wellicht twee maanden om plekken met veel spullen goed uit te pluizen (denk: de zolder of een andere opslagruimte). Natuurlijk hoef je die planning niet meteen een maand nadat je alles helemaal hebt uitgezocht te volgen, maar begin er bijvoorbeeld wel drie maanden later aan.

Opruimen is weggooien

Als je dan tijd maakt om een plek in je huis op te ruimen, houd dan het volgende in je hoofd: opruimen is weggooien. Als je iets op een andere plek zet wat je eigenlijk niet meer nodig hebt, dan heb je het niet opgeruimd, maar het probleem verplaatst. Bij alles wat je opruimt is de eerste vraag die je jezelf stelt:

Moet ik dit bewaren?

En vervolgens gooi je het weg of niet. De volgende stap is pas het bepalen van waar je het dan gaat laten.

Leef ook online opgeruimd

Niet alleen een onopgeruimd huis kan voor onrust zorgen, een onopgeruimd online plekje kan dat ook. Maak ook tijd om online de boel opgeruimd te houden! Focus daarbij vooral op het volgende:

Houd je mailbox bij

Je mailbox zal constant een bron van nieuwe inkomende informatie zijn, waaronder veel rommel. Belangrijk dus om opgeruimd te houden! Lees mijn blogpost over het organiseren van je mailbox om daarvoor te zorgen.

Houd je documenten opgeruimd

Het is makkelijk om bestanden even snel op je bureaublad op te slaan of in je downloads map te laten staan. Maar maak er juist een gewoonte van om documenten meteen in een passende map op te ruimen en dus te verwerken, zodat je ook daar geen enorme rommel creëert.

Dit kun je zelfs op dezelfde manier doen als met je fysieke spullen: ook voor je documenten kun je rommelplekken definiëren. Zo ruim ik wekelijks mijn Downloads map op en heb ik een map in mijn documenten met bestanden die ik nog moet verwerken.

Organiseer je wachtwoorden en ben veilig online

Een onveilig gevoel kan heel veel stress opleveren, en als je echt een keer gehackt wordt kun je zomaar nog veel verder van huis zijn. Let dus op je online veiligheid! De beste manier om veilig om te gaan met wachtwoorden (en ze niet allemaal meer te hoeven onthouden) is door gebruik te maken van een wachtwoordmanager. Ik gebruik zelf Lastpass en leg in deze blogpost uit waarom en hoe je het gebruikt.

Neem iets mee

De laatste tip die ik probeer te volgen is: neem iets mee. Wanneer je aanstalten maakt om naar een andere ruimte te gaan (al is het de wc of de keuken), kijk eerst om je heen en stel jezelf deze vraag:

Kan ik iets meenemen naar de plek waar het hoort?

Neem je afval mee naar de keuken als je een glas drinken wilt pakken, en neem oude papieren mee naar de papierbak bij de printer als je wat gaat printen. Maar doe dit ook als je niet exact naar de ruimte gaat waar iets thuishoort. Dus stel je gaat naar de wc en de keuken ligt vlakbij de wc, dan kun je gerust een vuil glas meenemen.

Zo! Dat zijn de zes tips die mij helpen om opgeruimd te leven. Ik hoop dat jij er wat van kan leren en ze wellicht ook zelf gaat toepassen!

Welke tip vind jij het meest handig? Hoe zorg jij voor een opgeruimd leven?

Pin deze blogpost op Pinterest!      Pin It

Ontvang gratis tips en updates!

Meld je aan voor e-mails en ontvang updates over Streets Ahead en gratis productiviteitstips :-). Plus nu als bonus: het gratis stappenplan 'van losse taken naar concrete planning'!

Powered by ConvertKit