Voordat je verder leest...

Wil jij meer rust & overzicht in je werkdag?

Ontdek met 10 meerkeuzevragen wat jou tegenhoudt om meer rust en overzicht in je werkdag te creëren én wat de eerste stap is om daar iets aan te veranderen!

Opruimen doe je zo


Je leest het goed, dit artikel gaat over opruimen! Opruimen is een hype, onder andere dankzij het boek “Opgeruimd!” van opruimguru Marie Kondo. Hoewel ik dat boek (nog) niet heb gelezen (ik twijfel nog steeds of ik het de moeite waard vind om aan te schaffen), kan ik je wel vertellen hoe ik mijn kamers opgeruimd houd. Daar gaan we!

Maak zones

Deel je kamer of huis in in zones. Bedenk waar de rommel ligt en waar er wel wat op te ruimen valt. Schrijf deze plekken op zodat je een lijstje hebt van wat je te doen staat! Waarschijnlijk heb je er een stuk minder zin in als er “huis opruimen” op je to do lijst staan dan wanneer er “keukentafel opruimen” op staat. Je kunt deze lijst zo specifiek maken als je zelf wilt. Misschien maak je een item per kamer, maar misschien zelfs per plank van je kast.

Begin met de ergste zones

Zorg dat je het ergste zo snel mogelijk achter de rug hebt. Start met de zones waar het écht een oorlogsgebied is. Zoals je bureaustoel, waarop álle kleding ligt die je de afgelopen week gedragen hebt, of je rommella in de keuken, waar je al twee maanden niet in durft te kijken en die je stiekem niet eens meer fatsoenlijk open krijgt.

Maak dozen of stapels

Effectief opruimen doe je niet als je constant van hot naar her door je huis aan het rennen bent, of steeds aan je moeder/zusje/vriend/huisgenoot vraagt “of je dit misschien wilt hebben?”. Zet zoveel dozen klaar als jij wilt en vullen maar! Doe dit bijvoorbeeld voor spullen die naar een andere kamer moeten, spullen die je weg wilt geven, spullen die je wilt bewaren maar niet meer nodig hebt (met emotionele waarde dus) en spullen die je weg wilt gooien.

Plan er tijd voor

Opruimen kost tijd. Maak het haalbaar en houd het leuk door bijvoorbeeld elke dag een van je “zones” op te ruimen. Natuurlijk begin je met de ergste plekken, waardoor je als het goed is steeds een beetje minder tijd kwijt bent aan het opruimen. Houd je voortgang bij met een vrolijk lijstje en don’t give up ;-)

Extra tips

Dingen weggooien is voor veel mensen (ook voor mij!!) lastig. Hoe beslis je of iets de moeite waard is om te bewaren? Met deze tips bijvoorbeeld.

Tip 1: Denk bij alle spullen die je tegenkomt na over de volgende dingen:

  • Heb ik dit het afgelopen jaar gebruikt?
  • Ga ik het ooit nog gebruiken?
  • Zou ik het NU opnieuw kopen als het in een winkel lag?
  • Past het nog bij me?
  • Zou ik het laten maken als het kapot was?

Is het antwoord meer dan 3x nee? Weg ermee!

Tip 2: Als je iets wil bewaren “just in case”, gebruik dan de 10x10x10 regel: als je niet verwacht het binnen 10 maanden nodig te hebben, als het minder dan 10 euro kost en als je het binnen een straal van 10 kilometer ergens kunt kopen, kun je het best wegdoen. Deze regel kun je natuurlijk zo “streng” maken als je zelf wilt, door bijvoorbeeld 20 of 50 euro aan te houden.

Tip 3: Natuurlijk heb ik inmiddels íéts van de Konmari methode mee gekregen en de meest belangrijke tip luidt: vraag jezelf bij AL je spullen af: “Does it spark joy?” Nee? Dan kan het weg!

Hoe houd jij je huis opgeruimd?

 

Meld je aan voor mijn e-mails en krijg gratis toegang tot het Stappenplan Beginnen met Opruimen!

Wil je graag opruimen, maar ga je nooit aan de slag? Of begin je wel eens, maar loop je dan altijd vast? Ik ga jou helpen! In 8 stappen ga je jouw huis opruimen. Alle stappen vind je in een praktisch PDF stappenplan. Meld je aan voor mijn e-mails en je ontvangt daarbij gratis toegang tot het stappenplan:

Hoi! Ik ben "Mevrouw Structuur"

Ik ben Linda en ik help jou met je agenda, planning, mailbox en documenten op orde brengen. Meer structuur in je werk creëren dus! En daarom noem ik mezelf Mevrouw Structuur – met een knipoog, want ik neem mezelf niet zo serieus als “mevrouw” misschien suggereert. Ik wil rust en overzicht creëren juist leuk maken voor je!

Ik deel gratis inspiratie in mijn blog en in mijn e-mail nieuwsbrief. En ik bied een ruim aanbod e-cursussen over structuur aan, die je op jouw tempo en jouw eigen tijd kunt volgen. Daarnaast bied ik workshops aan, online en op locatie, waarin ik individuele werknemers en kleine teams help om meer structuur aan te brengen in hun werkdagen, met als doel om meer rust én plezier uit hun werkdagen te halen.

22 gedachten over “Opruimen doe je zo”

  1. Het boek opgeruimd staat ook nog op mijn te lezen boeken. Wel ben ik ook al druk bezig geweest met opruimen en minimaliseren en als je er eenmaal aan begint dan wil je steeds meer weg doen haha. De 10x10x10 regel heb ik nog nooit van gehoord maar dat is zeker wel een handige.

    Beantwoorden
  2. Hé, ik heb dezelfde nietmachine! Toevallig! Opruimen is inderdaad een groots onderwerp tegenwoordig. Ik ben gelukkig al best opgeruimd van mezelf (en laat bijvoorbeeld nooit echt veel rondslingeren), maar ik kan me voorstellen dat dit voor mensen een heus probleem kan zijn. Een opgeruimd huis, maakt je hoofd natuurlijk rustiger. Goede tips!

    Beantwoorden
  3. Handige tips! Vooral de extra tips over het weggooien van spullen. Blijft altijd lastig.. Maar wanneer je die vragen over de spullen stelt dan denk ik dat het inderdaad een stuk makkelijker wordt om de dingen weg te gooien:)

    Beantwoorden
  4. Het boek heb ik ook thuis liggen, nog steeds moet ik het uitlezen. Voor mij gaat het denk ik vooral om mijn kledingkast, de rest heb ik al een heel eind met de verhuizing uitgezocht.

    Beantwoorden
    • Ah dat scheelt ja! Dat is een goed moment om nog eens goed naar al je spullen te kijken lijkt me! Kleding blijft lastig, want veel dingen kun je natuurlijk niet zo maar weer opnieuw kopen, zeker als je iets al jaren hebt..

      Beantwoorden
  5. Stiekem vind ik opruimen nooit zo erg om te doen :’D Ik deel alles ook vaak op in zones en begin eigenlijk altijd met het minst ergste.. en dan heb ik op het eind geen zin meer om de plek te doen (lees: bureau) waar het meeste troep ligt D:

    Beantwoorden
    • Nee ik vind het ook best leuk hoor! Alleen het kost gewoon veel tijd, zeker als je wat langer niet naar spullen hebt omgekeken, haha. En ik wil altijd alles bekijken (“ooooh ja dat was hiervan”), twijfel dan weer over iets, wat me allemaal niet echt sneller maakt ;-)

      Beantwoorden
  6. Ik ben echt super benieuwd naar het boek toch! Die laatste tip is wel super goed, ga ik zeker onthouden :) Voorlopig heb ik alleen mijn eigen kamer op te ruimen en af en toe mee helpen met de living of keuken ofzo, maar niet zo veel… En toch heb ik al zoveel uren verspild aan te slenteren tijdens het opruimen van alleen nog maar mijn kamer, haha.

    Beantwoorden
    • Haha ja het lijkt me ook echt een grote klus als je hele huis vol staat. Nu heb ik twee kamers (studentenkamer en bij mijn ouders) en dat is wel te doen vind ik, maar eens in de zoveel tijd moet ik er wel echt even tijd voor nemen ;-).

      Beantwoorden
  7. Die eerste tip vind ik echt wel heel goed! Ik ruimde onlangs met mijn vriend zijn huisje wat op en ik vroeg ook meermaals ‘maar ga je het nog gebruiken?’ ‘zeker dat je dit nog nodig hebt?’ de eerste keren zei hij vaak ja, maar als je het dan even laat bezinken en ik het nog is vroeg was het antwoord vaak nee. Maar natuurlijk is opruimen bij een ander altijd gemakkelijker dan bij jezelf, want het zijn je eigen spullen niet ;)

    Beantwoorden
    • Jaaa dat soort vragen zijn handig hè. Alleen het blijft lastig, vooral kleding wegdoen is mijn zwakke punt… Voor iemand anders opruimen is wel een stuk makkelijker inderdaad, want dan heb je er toch geen herinnering of wat dan ook aan.

      Beantwoorden
  8. Toevallig heb ik het boek laatst uitgelezen. Volgens mij komt het er op neer dat je vooral eerst spullen weg moet gooien, en vervolgens ruim je iets op door het zijn eigen plekje te geven.

    Maarrr volgens mij is de KonMari methode zo effectief omdat mensen daardoor iets weg kunnen gooien zonder schuldgevoel, of nu een goede reden hebben gevonden om iets weg te gooien. Ik denk vaak bij kleding die ik ooit eens heb gekocht maar nooit aan heb gehad, dat het ‘zonde van het geld’ is om het weg te gooien, of dat ik denk dat ik het ooit nog eens nodig zal hebben… Zelf heb ik geen stapels boeken, maar ik kan me ook voorstellen dat mensen het zonde vinden om de boeken weg te doen die je ‘ooit nog eens wilt lezen’. Maar door Marie Kondo krijg je allemaal argumenten aangereikt over waarom je het beter wel weg kunt gooien en waarom je daar uiteindelijk gelukkiger van wordt. En tussendoor bedank je je sokken en knuffel je je kleding nog eens ;)

    Beantwoorden
    • Mooi gezegd! Ik kan me voorstellen dat het inderdaad daar aan ligt, ook al heb ik het boek nog niet gelezen. Ik bewaar zelf ook vaak dingen omdat ik er toch ooit voor betaald heb, of omdat ik het misschien nog ga gebruiken, of omdat er een herinnering aan zit. Maar als je de vraag andersom stelt en aan de toekomst denkt (waarom zou je het bewaren ipv waarom zou je het weggooien), kun je zomaar op een heel ander antwoord komen.

      Beantwoorden

Plaats een reactie