Zorg voor een succesvolle dag door 18 minuten van je werkdag aan de methode van Peter Bregman te besteden. Ik leg je uit wat deze methode inhoudt én deel hoe je volgens hem je jaar moet plannen.

Peter Bregman’s 18 minuten methode

Peter Bregman is een succesvolle schrijver, ondernemer en spreker die zich focust op leiderschap: hoe kun je leiderschap tot een van je eigenschappen maken en een goede leider worden. Onderdeel daarvan volgens Peter is een goed gestructureerde dag. Hij schreef dan ook het boek “18 Minuten”, over hoe je door 18 minuten per werkdag op een bepaalde manier te besteden, zorgt dat je minder snel wordt afgeleid, je meer plezier hebt in je dag en meer bewust bent van wat je doet. Ik ontdekte hem zelf tijdens het Peak Work Performance Summit.

Plan een jaar met 5 focuspunten

Voordat ik verder ga met hoe je deze 18 minuten dan het beste kunt besteden, wil ik de planmethode van Peter Bregman met je delen:

Bedenk vijf focusonderwerpen

Enigszins in lijn met mijn blogpost over het maken van een jaarplanning stelt Peter dat je aan het begin van het jaar vijf onderwerpen moet kiezen waar je in dat jaar op gaat focussen. Wat vind jij belangrijk en waar wil je in het komende jaar aan werken? Dit hoeft dus niet per se een doel te zijn, maar meer een thema dat je belangrijk vindt een waar je aan wilt werken.

Even een voorbeeld om te illustreren hoe je dit uit kunt werken:

  • Doel: een boek afhebben
  • Onderwerp: schrijven

Maak een to do lijst met zes boxen

Vervolgens werk je het hele jaar met een to do lijst bestaande uit zes boxen. Boven vijf van die zes boxen schrijf je de onderwerpen die in dat jaar centraal staan, zoals “schrijven”.

Vervolgens kijk je voor elk item dat je op je to do lijst wilt zetten, of het in één van deze boxen past. Zet het ook in die box. Past het bij geen enkele van de vijf onderwerpen? Dan zet je het in de zesde box.

Focus op taken die bij je onderwerpen passen

Wanneer je aan de slag gaat met het afwerken van die to do lijst, zorg je ervoor dat je zoveel mogelijk focust op taken die in één van de vijf boxen mét onderwerp staan, en dat je zo min mogelijk doet met de taken die daar niets aan bijdragen. Op deze manier breng je focus aan in wat je doet en zorg je ervoor dat je ook echt aan de slag gaat met de dingen die jij belangrijk vindt.

Goed, verder naar de 18 minuten verdeling!

Hoe moet je deze 18 minuten besteden?

Peter raadt je aan om 18 minuten van je werkdag als volgt te verdelen:

  • 5 minuten in de ochtend
  • 1 minuut elk uur (dus 8 minuten op een 8-urige werkdag)
  • 5 minuten aan het eind van de werkdag

Bij elk van deze drie momenten hoort een manier waarop je deze het beste kunt besteden. Uiteraard kun je dit ook toepassen wanneer je nog studeert of je dagen op een andere manier vult!

5 minuten ’s ochtends: bedenk een plan voor vandaag

In de ochtend, op het begin van je werkdag, besteed je vijf minuten aan het bedenken van een plan. Doe dit zelfs voor je je computer aanzet! Pak een vel papier erbij en schrijf het volgende op:

Wanneer is deze dag succesvol?

In feite schrijf je nu dus de dingen op die je wilt doen om je dag tot een succes te kunnen benoemen. Zo geef je focus aan je dag. Uiteraard wil je er dan voor zorgen dat deze ook passen bij de vijf onderwerpen die ik hierboven uitleg.

Vervolgens pak je je agenda erbij en vul je in wanneer vandaag je elk van deze dingen gaat doen. Plan daarmee op tijd, zodat je precies weet wanneer je wat gaat doen. Zo maak je het jezelf lastiger om dingen uit te stellen. Dit lijkt een beetje op mijn uitleg voor het maken van een dagplanning.

Waarom dit zo belangrijk is? Peter maakt de vergelijking met eten: eten waar je nu op dit moment zin in hebt (mogelijk een lekkere snack, een chocolaatje of andere guilty pleasure), is vaak anders dan wat je aan het eind van de dag gegeten wil hebben (gezond om je goed te voelen). Met taken gaat dat net zo: nu op dit moment voel je misschien de behoefte om meteen die ene mail te beantwoorden, terwijl je aan het eind van de dag inziet dat je beter had kunnen blijven focussen op die ene belangrijke taak dan constant mails tussendoor te beantwoorden, want nu is de taak niet af.

Met een concreet plan voor wat je wilt bereiken dwing je jezelf om niet aan het eind, maar aan het begin van de dag vast te stellen wat je aan het eind bereikt wil hebben!

1 minuut elk uur: focus op je doel

Na het opstellen van je kalender voor vandaag zet je een wekker op één uur vanaf dat moment. Dat doe je vervolgens de rest van de dag elk uur.

Steeds wanneer je wekker afgaat, neem je een minuut de tijd om je bewust te worden van wat je aan het doen bent. Vraag jezelf in die minuut dan ook: doe ik nu wat ik het beste kan doen? Is dit hoe ik het beste mijn tijd besteed? Is dit wat ik wilde doen? Zo word je je bewust en krijg je weer focus op wat belangrijk is, waardoor je minder snel afgeleid wordt.

Voordat je weer verder gaat, kijk aan het einde van die minuut nog even op je kalender en wees je bewust van waar je het komende uur mee aan de slag gaat. En ga daarmee aan de slag!

5 minuten aan het eind van de dag: reflecteer

Aan het einde van je werkdag, wanneer je je computer aan het afsluiten bent, ren niet meteen naar buiten. Neem vijf minuten de tijd om terug te blikken op vandaag. Wat heb je gedaan? Heb je gedaan wat je wilde doen? Was je gefocust of werd je veel afgeleid? Hoe ga je het morgen beter doen?

Waarom je dit moet willen doen? Een ritueel als dit zorgt ervoor dat je bewust stilstaat bij hoe goed je focus is (of niet). Als je dit steeds opnieuw doet wordt het vanzelfsprekend, en zal die focus ook vanzelfsprekend worden. Hierdoor wordt het makkelijker lukt om de dingen die je wilt bereiken, ook daadwerkelijk te bereiken, omdat je je altijd bewust bent van die focus.

Ben je benieuwd naar meer achtergrondinformatie over de 18 minuten methode van Peter Bregman? Bekijk nu zijn boek “18 Minuten” op Bol.com!

Ga jij aan de slag met het besteden van 18 minuten van je werkdag op deze manier?

Pin dit op Pinterest:

Opt In Image
Van losse taken naar planning
Download nu gratis stappenplan

Kun je lijstjes maken, maar wordt het nooit een goede planning? Ik help je taken sorteren, prioriteiten stellen, een planning maken én deze planning bijhouden. Ontvang nu gratis het stappenplan!