Een tijdje terug las ik eindelijk het boek The Truth About Food uit. Het lag al heel lang in de kast omdat lezen zoiets is waar ik tijd voor wil maken, maar wat in de praktijk vaak best lastig is (lees: alle andere dingen lijken belangrijker). In het boek staat veel interessante info over voeding en in deze blogpost wil ik uitlichten wat er (onder andere) wordt aangeraden om te eten en waarom.

Over The Truth About Food

In The Truth About Food wordt beschreven wat voor eten volgens onderzoeken wel en niet goed voor je is, ingedeeld op onderwerpen zoals afvallen, sterk worden en aantrekkelijk worden. Vervolgens testen ze dit zelf met een klein onderzoekje. Het is gebaseerd op een Brits televisieprogramma. In het boek staan veel interessante dingen, al vind ik het bij voeding altijd lastig om te bepalen wat ik moet geloven. Ik las namelijk, voordat ik dit boek las, De Voedselzandloper, en op sommige punten spreken deze twee boeken elkaar tegen. Maar er zijn ook heel veel overeenkomsten in welke voedingsmiddelen als gezond en belangrijk worden beschouwd. Al met al doet het boek je wel nadenken over wat je eet en wat er goed voor je is en staat er heel veel informatie in.

Dit zou je vaker moeten eten

Het boek staat vol met tips voor gezonde eetpatronen en er wordt informatie gegeven over heel veel voedingsmiddelen. Ik licht er een aantal uit.

  • Noten, vers fruit & groente: Helpen het cholesterolgehalte en een hoge bloeddruk te verlagen.
  • Vezels: Zorgen voor een regelmatige stoelgang en kunnen darmkanker helpen voorkomen. In o.a. volkorenproducten en peulvruchten zitten veel vezels.
  • Knoflook: Verkleint de kans op een beroerte en hartaandoeningen.
  • Vette vis: Bevat omega-3-vetzuren, die stress kunnen verminderen en je geheugen kunnen verbeteren.
  • Bessen en andere vruchten en groenten: Houden je jong van geest.
  • Rode wijn: Bevat stoffen die de kans op hartaandoeningen verkleinen. Overigens weegt dit effect na veel wijn niet meer op tegen de nadelen ;-).
  • Tomaten: Werken als zonnefilter, helpt de huid jong houden. Dit geldt trouwens ook voor watermeloen, guave en roze grapefruit.
  • Spinazie: Beschermt je netvlies en behoed je ogen voor schade.

Natuurlijk zitten er aan elk van deze voedingsmiddelen nog meer en andere voordelen en zijn ze zonder twijfel gezonder dan bijvoorbeeld gefrituurd voedsel of suikerrijke producten. Het belangrijkste is om gevarieerd te eten. Over het algemeen preekt het boek voor het eten van veel groente en fruit, afgewisseld met producten met goede vetten zoals noten en vis, en producten rijk aan langzame koolhydraten en vezels, zoals volkorenproducten en peulvruchten. En het is beter om je porties niet te groot te maken.

The Truth About Food is verkrijgbaar op Bol.com:

Ik ben op zoek naar nog meer interessante boeken over gezond eten! Heb jij aanraders voor mij?

The truth about food

The truth about food

(Deze blogpost bevat affiliate links, lees hier meer)

Ontvang gratis tips en updates!

Meld je aan voor e-mails en ontvang updates over Streets Ahead en gratis productiviteitstips :-). Plus nu als bonus: het gratis stappenplan 'van losse taken naar concrete planning'!

Powered by ConvertKit