Dit moet je vaker eten volgens The Truth About Food


Een tijdje terug las ik eindelijk het boek The Truth About Food uit. Het lag al heel lang in de kast omdat lezen zoiets is waar ik tijd voor wil maken, maar wat in de praktijk vaak best lastig is (lees: alle andere dingen lijken belangrijker). In het boek staat veel interessante info over voeding en in deze blogpost wil ik uitlichten wat er (onder andere) wordt aangeraden om te eten en waarom.

Over The Truth About Food

In The Truth About Food wordt beschreven wat voor eten volgens onderzoeken wel en niet goed voor je is, ingedeeld op onderwerpen zoals afvallen, sterk worden en aantrekkelijk worden. Vervolgens testen ze dit zelf met een klein onderzoekje. Het is gebaseerd op een Brits televisieprogramma. In het boek staan veel interessante dingen, al vind ik het bij voeding altijd lastig om te bepalen wat ik moet geloven. Ik las namelijk, voordat ik dit boek las, De Voedselzandloper, en op sommige punten spreken deze twee boeken elkaar tegen. Maar er zijn ook heel veel overeenkomsten in welke voedingsmiddelen als gezond en belangrijk worden beschouwd. Al met al doet het boek je wel nadenken over wat je eet en wat er goed voor je is en staat er heel veel informatie in.

Dit zou je vaker moeten eten

Het boek staat vol met tips voor gezonde eetpatronen en er wordt informatie gegeven over heel veel voedingsmiddelen. Ik licht er een aantal uit.

  • Noten, vers fruit & groente: Helpen het cholesterolgehalte en een hoge bloeddruk te verlagen.
  • Vezels: Zorgen voor een regelmatige stoelgang en kunnen darmkanker helpen voorkomen. In o.a. volkorenproducten en peulvruchten zitten veel vezels.
  • Knoflook: Verkleint de kans op een beroerte en hartaandoeningen.
  • Vette vis: Bevat omega-3-vetzuren, die stress kunnen verminderen en je geheugen kunnen verbeteren.
  • Bessen en andere vruchten en groenten: Houden je jong van geest.
  • Rode wijn: Bevat stoffen die de kans op hartaandoeningen verkleinen. Overigens weegt dit effect na veel wijn niet meer op tegen de nadelen ;-).
  • Tomaten: Werken als zonnefilter, helpt de huid jong houden. Dit geldt trouwens ook voor watermeloen, guave en roze grapefruit.
  • Spinazie: Beschermt je netvlies en behoed je ogen voor schade.

Natuurlijk zitten er aan elk van deze voedingsmiddelen nog meer en andere voordelen en zijn ze zonder twijfel gezonder dan bijvoorbeeld gefrituurd voedsel of suikerrijke producten. Het belangrijkste is om gevarieerd te eten. Over het algemeen preekt het boek voor het eten van veel groente en fruit, afgewisseld met producten met goede vetten zoals noten en vis, en producten rijk aan langzame koolhydraten en vezels, zoals volkorenproducten en peulvruchten. En het is beter om je porties niet te groot te maken.

The Truth About Food is verkrijgbaar op Bol.com:

Ik ben op zoek naar nog meer interessante boeken over gezond eten! Heb jij aanraders voor mij?

The truth about foodThe truth about food

(Deze blogpost bevat affiliate links, lees hier meer)

 

Ontvang gratis tips en updates (incl. stappenplan productieve dag!)

Meld je aan voor e-mails en ontvang updates over Streets Ahead en gratis productiviteitstips. Plus nu als bonus een gratis 5 stappenplan voor een productieve dag!

27 gedachten over “Dit moet je vaker eten volgens The Truth About Food”

    • Ja dat heb ik ook hoor. Daarom heb ik hierboven ook wat dingen uitgepikt waar iedereen die iets van voeding weet zich volgens mij wel in kan vinden. Ik lees van alles maar gebruik uiteindelijk vooral m’n verstand en probeer zo veel mogelijk “onbewerkte” dingen te eten.

  1. Dit is zo leerzaam! Ik ken mezelf; als ik zo’n boek ga lezen, durf ik helemaal niks meer te eten wat niet op het lijstje staan. Hihi. Nee, maar het lijkt het een ontzettend leerzaam boek. En ik ga ook zeker eens opletten of ik al die dingen van dat lijstje genoeg binnenkrijg. Liefs, Stella.

    • Haha ja dat kan ik me voorstellen. Maar misschien is dan het voordeel van dit boek juist dat er niet één lijst is met wat je wel en niet moet doen, maar per hoofdstuk is er iets anders onderzocht en op basis daarvan geven ze richtlijnen. Dus niet per se een soort “dieet” of zo maar echt om je iets over voeding te leren. En dat is misschien juist wel fijn om te lezen?

  2. Weer eens iets anders dan een standaard kookboek (al is dat ook leuk, hihi). Lijkt me een heel leerzaam en interessant boek! Goede tips die je hier al noemt :).

  3. Interessant boek denk ik. Ik ben altijd wel fan van dit soort boeken, ook om wat je zegt; je weet nooit wat je nou ‘echt’ kunt geloven op het gebied van voeding en ik vind het daarom wel interessant om zoveel mogelijk verschillende kanten te lezen. Als ik je een tip mag geven; Skinny Bitch (geschreven door Rory Freedman en `kim `barnouin) is zeker een aanrader! Beetje ruig geschreven (maar daar houd ik wel van) en de insteek is dat het gaat over afvallen en zonder dierlijke producten leven. Het is een Amerikaans boek en stelt dus de Amerikaanse zaken aan het licht, maar hij is vertaald in het Nederlands en sommige manieren worden ook in Nederland gehandhaafd.

  4. Dit klinkt als een interessant boek, hoewel ik al veel weet over voeding (dat zegt mijn gevoel lig) blijft het voor mij moeilijk om helemaal over te gaan op ‘gezond’. Moet toch echt soms een snoepje of wat chips kunnen eten :).
    Het enige boek dat ik heb dat informatief over voedsel gaat is 100% suikervrij.

  5. Dit boek hebben wij ook in de boekenkast staan. Volgens mij heeft mijn moeder dat jaren geleden gekocht, haha. Ik probeer zo gevarieerd mogelijk te eten maar echt een speciaal ‘gezond dieet’ is niets voor mij.

    • Dat zou zo maar kunnen, het is al even uit! Echt een dieet volg ik ook niet hoor, ik eet gewoon gevarieerd en wat ik denk dat gezond is, en dankzij zulke boeken doe ik daar een beetje kennis over op :-)

  6. Wat grappig. De groenten uit het lijstje eten wij opzicht wel regelmatig. Ik ben ook gek op noten dus dat krijgen we ook wel binnen. Alleen vis houd ik echt niet van maar daar slik ik dan weer omega 3 voor. Handig blogje dit.

    • Ah goed bezig! Noten is mijn “zwakke” punt want die vind ik gewoon niet zo heel lekker, alleen als het ergens doorheen zit. Zalm vind ik erg lekker dus vis eet ik dan weer wel regelmatig. Zo heeft iedereen wel wat denk ik :-)

  7. Dit klinkt echt mega interessant, ik vind weetjes over eten altijd zo boeiend. En ben blij te lezen dat ik dit ook zo goed als dagelijks eet, haha, voel ik me weer lekker gezond :D misschien zet ik deze wel op m’n kerstverlanglijst!

  8. Klinkt interessant! Hoewel ik het soms lastig vind wat nu te geloven met al die verschillende boeken/onderzoeken, maar de grote lijnen komen gelukkig vaak wel overeen :-) Ik ben zelf benieuwd naar het nieuwste boek van Jamie Oliver – Everyday Super Food. En ik heb het boek Goud op je bord (voor iedereen die van sport en lekker eten houdt) geschreven door een sportkok en sportdiëtist, ook een aanrader!

  9. Ooh dit klinkt als een interessant boek ! Ik moet toegeven dat ik soms ook verdwaal in de tips van wat allemaal goed en slecht is om te eten. Als ik het lijstje van dit boek zie kan ik me er redelijk in vinden. Het lijkt me zeker interessant om het boek helemaal te lezen. Een kookboek dat ik ook heel interessant vond was De Groene Garde, het gaat in die zin minder over welk eten goed voor je is maar wel over de herkomst van producten en milieu-vriendelijk eten. Best interessant!

  10. Fijn dat er zoveel info in staat! Ben benieuwd wat het boek verder nog te bieden heeft, in principe is het rijtje wat je benoemd voor mij al bekend. Wel echt interessant!

Plaats een reactie