Gezond boodschappen doen


Hoe kun je ervoor kunt zorgen dat je in de supermarkt voornamelijk gezonde producten in je karretje gooit, en niet al die chocoladerepen, zakken chips en frisdrank? In deze blogpost lees je wat mij helpt om bij gezond boodschappen doen!

Ik bevind me in de supermarkt vaak op een crossroads: aan de ene kant vind ik er alle gezonde groenten en fruit, waar ik heel blij van kan worden (want dit kan ik gebruiken om bijvoorbeeld sap mee te maken, lekkere lunches van te bereiden of natuurlijk gewoon zo op te eten), maar aan de andere kant moet je wel de rijen vol koekjes, chocolade, chips, snoep, frisdrank, vers afgebakken broodjes of wat jouw guilty pleasure dan ook mag zijn weerstaan. Hoe zorg je ervoor dat je vooral gezonde producten in je karretje gooit, en het geen probleem vindt om met een boog om de overgrote hoop aan ongezonde producten te lopen? Dit is wat mij helpt! 

Eet voordat je naar de supermarkt gaat

Honger + supermarkt = slechtste combi ever. Want juist op zo’n moment is de kans groot dat je a) snakt naar suiker of zout en dus voor iets ongezonds kiest, b) je iets wil wat je meteen op kunt eten, waarbij ongezonde producten ook vaak de makkelijkste keuze zijn en c) de meest simpele marketingtrucs niet kan weerstaan, waardoor de geur van vers gebakken brood je meteen dat stokbrood in je karretje doet kieperen. Oftewel, gezond boodschappen doen maak je jezelf ongelofelijk moeilijk.

Eet. Voordat. Je. Gaat.

Maak een eetplanning en boodschappenlijstje

Zonder planning of lijstje is het wel héél verleidelijk om snel een pizza mee te grissen, omdat je geen inspiratie hebt voor wat je anders moet eten, of om toch die zak chips mee te nemen, want was de chips nou wel of niet op?!?! Bedenk wat je gaat eten en check je voorraad vóórdat je gaat, zo voorkom je dat je ongezonde maaltijden en dubbel zo veel chips gaat eten. Hier lees je meer over hoe ik een eetplanning maak en wat mijn tips zijn!

Neem een andere route (of juist niet)

Je bent vast wel eens op zoek geweest naar iets in de supermarkt, om er vervolgens achter te komen dat het opeens héél ergens anders lag. Dat is niet zomaar omdat de manager dacht dat dat leuker of handiger zou zijn. Doordat jij opeens voor jou andere producten ziet (want je ziet iets anders op je plek waar jij normaal je product pakt), trekken deze meer de aandacht, en bestaat de kans dat je op deze manier meer koopt.

Als jouw vaste route is om na de eieren altijd een zak chips mee te grissen, overweeg dan eens om je route helemaal om te gooien zodat je zo veel mogelijk alleen maar langs gezonde producten loopt.

Andersom geldt dit ook: mijd je al heel bewust de chocoladeschappen, loop er dan ook niet “voor de afwisseling” of “om even te kijken” langs, maar stick to your plans. En laat je niet misleiden door producten die van plek gewisseld zijn ;-).

Lees de etiketten

Zelf kijk ik bij bijna alles wat in de supermarkt een ingrediëntenlijst heeft, naar de ingrediëntenlijst. Zeker als ik het product niet ken. Van calorieën heb ik 0,0 verstand, maar een ingrediëntenlijst is niet heel ingewikkeld om te lezen als je eenmaal een paar namen kent. Ik hou zelf meestal deze richtlijnen aan:

  • Vermijd zo veel mogelijk ongezonde ingrediënten (dit is een handig artikel om meer over ongezonde ingrediënten te lezen)
  • Als je de naam van het ingrediënt niet kent of begrijpt, is het waarschijnlijk niet gezond
  • Hoe minder ingrediënten, hoe beter
  • Als ik twijfel of iets gezond is, Google ik het ter plekke en lees een paar sites die er betrouwbaar uit zien (ja mensen in de winkel vinden mij vast raar, haha, who cares)

Houd ook altijd in je achterhoofd dat een ingrediëntenlijst verplicht op volgorde moet zijn van de hoeveelheid dat er van in het product zit. Begint de ingrediëntenlijst met suiker, dan is dat dus het ingrediënt waarvan er het meeste in zit. Laten staan dus!

Kun je het vers (of ingevroren) kopen, doe dat dan

Verder geldt: als er ook een optie is om het vers te kopen, doe dat dan. Je kunt bijvoorbeeld worteltjes uit blik kopen, maar door één minuut de moeite te nemen om je wortel te schillen eet je ongetwijfeld gezonder.

Ook diepvriesproducten zijn vaak een goede optie, omdat deze meestal snel worden ingevroren, waardoor er veel vitaminen etc. bewaard blijven. En het is nog lang houdbaar ook! Er is enorm veel groente, fruit, maar bijvoorbeeld ook vis op de diepvriesafdeling te vinden.

Houd een richtlijn van +50% groenten en fruit aan

Hiermee bedoel ik: zorg dat minstens de helft van je karretje of mandje uit groenten en fruit bestaat. Voor sommigen klinkt dat misschien als enorm veel, voor anderen als enorm weinig. Welke richtlijn voor jou precies handig is, moet je waarschijnlijk zelf beslissen. Toen ik nog op kamers woonde deed ik gerust boodschappen en nam ik alleen maar groente en fruit mee, simpelweg omdat dit niet lang houdbaar is. Andere keren was het meer 50/50 omdat dingen uit mijn voorraadkast op waren, ik iets nieuws probeerde, of gewoon, omdat ik heus niet alleen maar gezond eet ;-).

Overigens zijn groenten en fruit heus niet de enige gezonde voedingsmiddelen die in een supermarkt verkocht worden, maar volgens mij is dit wel de enige afdeling waarvan echt alles gezond is. Ook is het niet per se gezond als je bijvoorbeeld elke week alleen maar kilo’s tomaten wegwerkt, of de hele dag door bananen eet, want afwisseling is ook weer enorm belangrijk. Maar deze richtlijn vind ik zelf handig om aan te houden bij het gezond boodschappen doen. Probeer het eens uit en kijk of dit, of misschien dat iets anders voor jou goed werkt.

Gezond boodschappen doen: hoe zorg jij ervoor dat dit bij jou lukt?

Deze blogpost later nog eens teruglezen? Pin ‘m op Pinterest:

Gezond boodschappen doen

 

Ontvang gratis tips en updates (incl. stappenplan productieve dag!)

Meld je aan voor e-mails en ontvang updates over Streets Ahead en gratis productiviteitstips. Plus nu als bonus een gratis 5 stappenplan voor een productieve dag!

11 gedachten over “Gezond boodschappen doen”

  1. Heel handig dit! Ik ga nu ook voor het eerst op mezelf over een weekje, en ik ga écht proberen vanaf het begin me aan te wennen om die cola en chips te laten staan..

    Beantwoorden
    • En, lukt het? ;-) Ik at op kamers inderdaad altijd heel gezond omdat ik dat soort dingen gewoon niet kocht, dat maakt echt zo veel verschil! Of je koopt gewoon één ongezonde snack bijvoorbeeld, zo had ik wel altijd een chocoladereep liggen maar geen chips, koekjes, frisdrank etc. wat ik kon pakken. Dat scheelde al veel, als ik dan in het weekend bij mijn ouders was at ik veel ongezonder haha!

      Beantwoorden
    • Ja die zijn echt onmisbaar wat mij betreft! Ik vind het ook gewoon niet fijn om terwijl ik al honger heb of moet gaan koken nog te moeten bedenken wat er eigenlijk op tafel komt te staan.

      Beantwoorden
  2. Leuk artikel! Ik vermijd de ongezonde vakken meestal en maak een lijstje. Pff ik ben al een jaar op zoek naar de Koek & Speculaaskruiden bij mijn AH en heb ze nog altijd niet gevonden!

    Beantwoorden
    • Echt?!? Misschien dat het er alleen rond de sinterklaasperiode is, maar ik dacht eigenlijk gewoon altijd. Of je kunt het misschien zelf maken? Het is in principe gewoon een mengsel van kruiden, en er valt ongetwijfeld op internet te vinden wat je nodig hebt en in welke verhoudingen! :-)

      Beantwoorden
    • O ja, dan kun je helemaal niet meer in de verleiding komen! (Of juist wel want je hoeft er niet voor naar buiten haha ;-).) Maar het lijkt me vooral voor zware dingen wel ideaal en je kunt natuurlijk niet iets meenemen om meteen op te eten.

      Beantwoorden
  3. Wat een goed artikel! Heel fijn om te lezen en tips uit te halen. Ik schrijf zelf ook veel health gerelateerde artikelen, ook mijn tips voor een gezonde levensstijl. Misschien vind je het leuk om die ook te lezen :)

    Liefs,
    http://www.merelteunis.nl
    A personal lifestyle blog about the little things in life and with a touch of health, wanderlust & beauty.

    Beantwoorden

Plaats een reactie