Het internet staat vol met blogtips. Tips om je blog te verbeteren, die misschien wel of misschien ook juist niet voor je blog zullen werken. Een veelbesproken onderwerp is het kiezen van een niche: een afgebakend en specifiek onderwerp waar jouw blog over gaat. Want als je je focust op één onderwerp, weten mensen waarvoor ze op jouw blog komen, en komen ze terug. Daar ben ik het mee eens, maar wat mij betreft nog veel belangrijker is, is dat je blog een duidelijke identiteit heeft. In deze blogpost leg ik uit wat een blog identiteit is en hoe hiermee aan de slag gaat voor je blog.

Wat is een blog identiteit?

Ik heb mijn communicatieboeken er weer even bij gepakt, specifiek het boekje Mind the Gap, waarin identiteit wordt gezien als de “(…) zelfpresentatie en het gedrag van een onderneming naar binnen en buiten toe”, op basis van je filosofie, doelstellingen en gewenste imago. Je onderneming, of het nu een hobby is of niet, is in dit geval je blog. Een blog identiteit is dus de manier waarop de blog zich presenteert naar de buitenwereld toe, om ervoor te zorgen dat anderen er een bepaald beeld bij krijgen. Als je weet wat je zelf uit wilt stralen, kun je ervoor gaan zorgen dat anderen dat beeld ook krijgen.

Wat wil je dat jouw blog uitstraalt?

Een blog of bedrijf hoeft niet over één onderwerp te gaan om een sterke identiteit te hebben. Denk maar aan Google: een bedrijf met een enorm sterke identiteit, wat allang niet meer alleen een zoekmachine is, maar ook onder andere een mailservice, een social media platform, een bestandsopslag, een kaartendienst en een webstatistiekenprogramma onder zijn hoede heeft. Een sterke blog identiteit kun je opbouwen op basis van bijvoorbeeld een missie, competenties en waarden.

Het Google-voorbeeld maakt het al duidelijk: wat belangrijker is dan het onderwerp, is de boodschap die je uit wilt stralen. In de communicatiewereld wordt de missie genoemd. Google wil alle informatie ter wereld organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar maken. Alle diensten die ik hierboven noem dragen daar dan ook aan bij. Wat is de missie van jouw blog? Om die vraag te beantwoorden kun je jezelf bijvoorbeeld de volgende vragen stellen:

  • Wat wil ik over vijf jaar bereikt hebben met mijn blog?
  • Wat is het doel van mijn blog?
  • Op welke manier wil ik anderen helpen/steunen/inspireren met mijn blog?

Naast het bedenken van je missie, is het handig om te kijken waar jij goed in bent, je competenties. Ervan uitgaande dat jij in je eentje (of misschien met z’n tweeën) aan het roer staat van je blog, zullen de competenties van je blog waarschijnlijk overeen komen met waar je zelf goed in bent. Voorbeelden van competenties zijn:

  • Styling
  • Plannen
  • Fotograferen
  • Ontwerpen
  • Creëren (DIY)
  • Motiveren

En ga zo maar door. Als je hebt bedacht wat jouw competenties/die van je blog zijn, blijft er nog één ding over. Wat zijn je idealen, waar sta je voor? Oftewel: welke waarden vind je belangrijk? Ook hier geldt dat op je blog waarschijnlijk je persoonlijke waarden weerspiegeld zullen worden. Er zijn drie soorten waarden: klantwaarden, organisatiewaarden en maatschappelijke waarden. Klantwaarden zijn de waarden die je op de “klant”, in jouw geval je lezers, wilt overbrengen, zoals kwaliteit of plezier. Organisatiewaarden zijn de waarden die jij zelf belangrijk vindt en uitstraalt, zoals humor of optimisme. Maatschappelijke waarden zijn de waarden die jij belangrijk vindt rondom bijvoorbeeld het milieu en de maatschappij, zoals transparantie of duurzaamheid.

Dit samen vormt de identiteit die jij wilt dat je blog uitstraalt. En we hebben het nog niet eens over onderwerpen gehad!

Hoe zorg je ervoor dat je blog jouw identiteit uitstraalt?

Nu je kunt bepalen welke identiteit je blog heeft, of in ieder geval welke je wilt dat deze heeft, wil je waarschijnlijk ook wel weten hoe je blog dit ook echt gaat uitstralen. Tijd voor het praktische deel dus. Hierbij zijn twee dingen belangrijk: dat je blog de identiteit die je hebt opgesteld uitstraalt, en dat jij hem zelf ook volgt.

Om de identiteit die je hebt opgesteld uit te stralen, is het belangrijk dat je blog hierbij past. Claim je een vrolijke blog te zijn en zie je vooral zwart en wit terugkomen, dan is het zaak om eens naar je logo en lay-out te kijken. Als je claimt om mensen te helpen, zorg je ervoor dat je berichten fijn leesbaar zijn en bijvoorbeeld handige lijstjes of checklists bevatten. Als je focus ligt op schrijven of claimt een pietje precies te zijn, hoor je geen spelfouten te maken. Als je minimalistisch bent, past een overvolle zijbalk niet bij je blog. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Bezoek je eigen blog, kijk kritisch naar de uitstraling en stel jezelf de vraag: past dit bij de identiteit? Doe dit bijvoorbeeld voor:

  • De naam
  • Het logo
  • De lay-out
  • De kleuren
  • De indeling
  • Het lettertype
  • De foto’s
  • De lengte van je blogposts
  • De hoeveelheid blogposts die je plaatst

We kijken nu dus nog niet naar de inhoud, maar puur naar de uitstraling. Past iets voor je gevoel niet bij je blog identiteit? Pas het dan aan. Nog een ding dat je zeker niet moet overslaan: je “About” pagina’s. Als je iets over je blog vertelt, vertel dan iets over de identiteit. Leg uit wat je missie is, wat je wilt uitstralen en wat je je lezers wilt meegeven. Als je iets over jezelf vertelt, vertel dan niet alleen hoe oud je bent en wat je studeert, maar ook wat voor iemand je bent en waarom juist jij een blog als deze hebt. Waarom past je blog zo goed bij jou? Waarom vind je het leuk?

Dat is eigenlijk het bruggetje naar de volgende stap: zelf je eigen identiteit volgen. We gaan nu eerst naar de huidige inhoud kijken. Kijk naar de onderwerpen waar je nu over schrijft: passen die bij je blog identiteit? Zo niet, kijk of je ze op zo’n manier aan kunt passen dat dit wel zo is. Ook kun je op basis van je identiteit nieuwe onderwerpen bedenken. Maak bijvoorbeeld een mindmap en schrijf de kernwoorden van je identiteit in het midden. Je nieuwe onderwerpen hang je daar aan vast. Deel als het nodig is je categorieën opnieuw in. Als jouw blog al een afspiegeling van jou was en je identiteit dat ook is, past veel van wat je geschreven hebt waarschijnlijk al in die categorieën, alleen is het nu misschien duidelijker voor je wat het overkoepelende onderwerp is. Noem je blog dan ook geen persoonlijke lifestyleblog meer (niets tegen deze blogs, ik lees ze graag, maar eigenlijk is dit synoniem voor: ik schrijf over alles wat ik leuk vind), maar stel je blog identiteit centraal. Leg uit waar je blog voor staat!

Dan zijn we nu aangekomen bij de allerlaatste stap. Steeds als je een blog schrijft, houd de blog identiteit dan in je achterhoofd. Staat plezier centraal? Bedenk dan hoe je lezer plezier aan deze blogpost gaat beleven. Staat duurzaamheid centraal? Bedenk dan hoe deze blogpost voor je lezer gaat bijdragen aan een duurzamer leven. Op deze manier worden je blogposts hopelijk net even wat scherper, is het voor je lezer duidelijker wat het doel is én waarvoor hij of zij op je blog komt. Zonder dat je maar over één onderwerp schrijft!

Het is een lang verhaal geworden, maar ik hoop dat jullie wat hebben aan deze mini communicatie-toegepast-op-blogs cursus. Ik ben geen allesweter, dus mocht je hier nog aanvullingen op hebben dan hoor ik dat graag! En als je dit toepast ben ik heel benieuwd wat je er van vindt en of het je inderdaad helpt. Zelf heb ik hier een tijdje terug ook over nagedacht en ben ik daardoor onder andere bezig geweest met bijvoorbeeld mijn lay-out en “About” pagina’s en richt ik me op “life improvement”. Een wat mij betreft duidelijk label waarin ik nog steeds alle kanten op kan. Ik hoop dat jij als lezer dit ook merkt – en leuk vindt!

PS mocht je dit onderwerp interessant vinden, voor deze blogpost bladerde ik dus het communicatieboekje Mind the Gap door. Aanrader als je onderwerpen als identiteit & imago interessant vindt.

 

Meer over bloggen lezen? Check dan mijn tips voor een maand lang elke dag bloggen.

Geef je blog identiteit

Van Der Grinten, J. (2010). Mind the Gap. Stappenplan identiteit en imago. Den Haag: Boom Lemma.

Google (z.d.). Over Google. Geraadpleegd via https://www.google.com/about/company/

(Deze blogpost bevat affiliate links, lees hier meer)

Opt In Image
Van losse taken naar planning
Download nu gratis stappenplan

Kun je lijstjes maken, maar wordt het nooit een goede planning? Ik help je taken sorteren, prioriteiten stellen, een planning maken én deze planning bijhouden. Ontvang nu gratis het stappenplan!