Het boek The Happiness Project draait om een project van een jaar lang, waarin je bewust bezig bent met thema’s en doelen die jou meer geluk gaan brengen. In deze blogpost lees je hoe jij zo’n happiness project kunt beginnen.

Over het boek The Happiness Project

Alweer een hele tijd geleden, in de zomer van 2014 om precies te zijn, las ik het boek The Happiness Project van Gretchen Rubin. In deze blogpost vertelde ik je al alles over dit boek. Om het kort samen te vatten draait het boek om het Happiness Project dat Gretchen een jaar lang voor zichzelf uitvoerde. Op zoek naar meer geluk, stond er elke maand een thema centraal. Aan dit thema koppelde Gretchen verschillende doelen. Op basis van boeken en onderzoeken voorspelde ze dat het behalen van deze doelen (of in veel gevallen beter gewoontes te noemen), bij zou dragen aan haar happiness.

Bewust bezig zijn met geluk is denk ik een mooi streven. Je moet van plannen en doelen stellen houden om dit op Gretchen’s manier te kunnen doen, maar als het iets voor jou is denk ik zeker dat je hier enorm veel uit kunt halen.

Wat je moet weten voor je begint

Een happiness project in het format van Gretchen duurt een jaar. Het is niet zomaar iets wat je even gaat doen, maar echt iets wat je leuk moet vinden, moet willen doen en waar je ook voor langere tijd mee bezig wilt zijn. Elke maand staat er een thema centraal en aan dat thema koppel je verschillende doelen.

Het is daarom ook dat het wat mij betreft cruciaal is om dit goed voor te bereiden, anders is het gemakkelijk om je focus te verliezen en het te laten versloffen. Immers; als je nog geen thema hebt bedacht en de maand is al begonnen, is het makkelijk om het maar even een maandje niet te doen. En uiteindelijk maar helemaal niet meer. Terwijl de kracht juist zit in het een jaar lang volhouden om bewust bezig te zijn met geluk.

Neem dan ook de tijd om alle stappen die ik zometeen noem rustig door te nemen. En als je hier echt voor wilt gaan, raad ik je zeker aan om eerst Gretchen’s boek te lezen. Zo lees je in detail waarom zij dit project heeft gedaan, hoe ze dit heeft aangepakt en wat haar focuspunten waren.

Doe inspiratie op

Voordat je enthousiast van start gaat met het maken van een lijst raad ik je aan inspiratie op te doen. Want misschien dénk je dat het wegdoen van al je kleding en opnieuw beginnen met je collectie (want: shoppen!) jou gelukkig gaat maken, zou ik toch op andere dingen focussen. Maar ik kan me voorstellen dat je op dit moment geen idee hebt waarop.

Natuurlijk is het boek The Happiness Project zelf een goede bron van inspiratie, maar ook op andere plekken valt er genoeg te lezen over geluk. Wat dacht je van blogs (als ik één van mijn eigen blogposts mag aanraden zou ik zeggen bekijk de thema’s uit deze blogpost), tijdschriften, gesprekken met anderen, Tedtalks en andere boeken over geluk? Nog wat aanraders:

Blogs

Boeken

Tedtalks

Houd ondertussen zeker bij welke onderwerpen jouw aandacht trekken en wat je graag zelf zou willen proberen tijdens jouw happiness project!

Bedenk wat jou gelukkig maakt

Op basis van wat je gelezen en gehoord hebt, en natuurlijk op basis van je eigen ideeën en mening, kun je nu een lijst gaan maken van de onderwerpen die voor jou belangrijk zijn, die jou gelukkig maken en waar je tijdens jouw happiness project aan wil gaan werken.

Maak een lijst van jouw twaalf favoriete thema’s (één voor elke maand).

Hang een thema aan elke maand

Nu is het handig dat je elk van je twaalf thema’s aan een maand gaat koppelen. Om de voor jou ideale volgorde te bepalen, houd je de volgende dingen bijvoorbeeld in de gaten:

  • Wat vind je het belangrijkste? Doe dat eerst!
  • Welk thema bereid je voor op een ander thema? Gretchen begint in haar boek bijvoorbeeld met een thema over energie, waarbij ze onder andere opruimt en slaap- en sportgewoontes verbetert – een goede basis voor de rest van het jaar.
  • Wat komt goed uit? Is één van jou thema’s om tijd te besteden aan je grote hobby tuinieren, zou ik dat niet in december plannen, en een maand focussen op je carrière tijdens de zomervakantie van je kinderen lijkt me ook niet ideaal.

Bedenk doelen

Nu je een mooie indeling van alle thema’s hebt, kun je per thema een aantal doelen gaan bedenken. Om je met deze stap te helpen, ga ik even in op het verschil tussen thema’s en doelen:

  • Thema: een onderwerp dat je belangrijk vindt en waar je aandacht aan wilt besteden
  • Doel: iets wat je wilt bereiken

Je thema voor een bepaalde maand kan bijvoorbeeld “gezond leven” zijn. Als doelen kun je hieraan koppelen om drie keer per week te sporten, elke dag maximaal één ongezonde maaltijd of snack te eten, te stoppen met gefrituurd voedsel eten, elke dag een smoothie drinken en ga zo maar door. Maar het kan ook iets eenmaligs zijn, bijvoorbeeld al het ongezonde eten dat er in je voorraadkast ligt weggooien, of een boek over gezond eten lezen. Onder een thema mogen dan ook gerust een aantal verschillende doelen vallen.

Het handigst is als je die doelen zo concreet mogelijk maakt, want dan is het voor jezelf duidelijk om te bepalen of je het wel of niet hebt behaald aan het eind van de maand.

Het idee van het happiness project is dat je die doelen een jaar lang volhoudt. Hoewel sommige dingen eenmalig zullen zijn, staan er waarschijnlijk ook genoeg gewoontes in je lijst. Begin je in januari met sporten, is het de bedoeling dat je dit tot en met december volhoudt.

Stel “commandments” voor jezelf op

In haar boek stelde Gretchen zogenaamde commandments voor zichzelf op. Dit waren een soort richtlijnen waaraan zij zich van zichzelf moest houden om een nog meer happy versie van zichzelf te worden. Misschien vind je het fijn om dit ook te doen. Denk hierbij aan simpele richtlijnen als:

  • Wees altijd aardig tegen anderen
  • Heb geduld
  • Stel dingen niet uit
  • Heb geen vooroordelen

En ga zo maar door. Als je even nadenkt kun je best wel een paar van dit soort regeltjes bedenken waaraan jij je zou willen houden, omdat je dit belangrijk vindt of omdat dit je nu misschien niet altijd even goed afgaat.

Help jezelf een handje

Zo’n uitgebreid project met heel veel doelen is best wel een ding. Iets wat veel tijd gaat kosten, ondanks dat het je ongetwijfeld ook een heleboel op kan leveren. En daar kun je alle hulp bij gebruiken! Deel dan ook met anderen dat je dit gaat doen voor de nodige support en maak bijvoorbeeld een uitgebreid schema van al je gewoontes en doelen, zodat je een goed overzicht hebt van hoe het allemaal gaat. Lees hiervoor ook zeker even mijn tips voor het aanleren van gewoontes (en negeer de tip om het één voor één te doen, want bij het happiness project ga je nu eenmaal all the way).

Go for it

Kies een goed moment en start! Het idee is natuurlijk dat je in januari begint, maar als je nu een plan maakt is het zonde om nog een jaar te wachten (al kun je je dan wel héél goed inlezen).

Kies gewoon een maand uit die voor jou goed uitkomt en start! Het lijkt mij wel handig om aan het begin van een maand te beginnen, simpelweg omdat dat handiger is qua bijhouden en thema’s.

Je kunt The Happiness Project op Bol.com bestellen, in het Engels of in het Nederlands:

Kende jij The Happiness Project al? Zou je dit een keer doen?

Wil je het Happiness Project later een keer doen? Pin dit op Pinterest:

Zo begin je met een happiness project

Ontvang gratis tips en updates!

Meld je aan voor e-mails en ontvang updates over Streets Ahead en gratis productiviteitstips :-). Plus nu als bonus: het gratis stappenplan 'van losse taken naar concrete planning'!

Powered by ConvertKit