Je hebt een nieuwe gewoonte aangeleerd óf een slechte gewoonte afgeleerd en houdt dat voor je gevoel best een tijd lekker vol. Totdat het allemaal even niet mee zit, je er even één keer niet aan houdt, en nog een keer, en nog een keer… En zo kun je dus terugvallen in oude gewoontes. In deze blogpost deel ik mijn tips om dat weer op te lossen!

Zorg voor goede basisgewoontes

De basis voor goede gewoontes is simpelweg een beetje een gezond leven. Als je het gevoel hebt alles op de rails te hebben, is die ene gewoonte er een stuk makkelijker bij te doen. Wanneer het dus even niét goed gaat, is het zaak om die basis op orde te krijgen en dan gaat het zó ook weer goed met je gewoontes. Ik beloof het je!

Die basis bestaat wat mij betreft uit drie dingen:

  • Voldoende slaap
  • Voldoende beweging
  • Goed eten en drinken

In dit artikel schreef ik hier al uitgebreid over. Dus: ben je moe? Laat die gewoonte lekker voor wat die is en neem je nachtrust. Voel je je suf en energieloos? Ga naar buiten, al is het maar een paar minuten, en wandel even een stukje. Heb je steeds trek in ongezond eten? Maak een snack kit met gezonde alternatieven. In dit artikel vind je daarvoor een heleboel tips en lees ook zeker mijn artikel over gezond eten als je dat wilt verbeteren.

Ruim op

Een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd! En met een opgeruimd hoofd heb je meer ruimte voor goede gewoontes. Bij mij sluipt het er ook weleens in: het zit even allemaal niet mee, je hebt haast en laat wat slingeren, en vervolgens heb je geen zin om het op te ruimen. Dat wordt op een gegeven moment een soort vicieuze cirkel waardoor er een steeds grotere rommel ontstaat. En voor je het weet heb je nergens meer zin in. Het is toch een rommeltje!

Is het bij jou een bende of slingeren er te veel spullen in het rond? Ga zo snel mogelijk met die bezem door je huis zodat je dat in ieder geval uit de weg hebt geruimd, en focus je daarna weer op je gewoontes.

Probeer niet alle gewoontes tegelijk te willen leren

Als je jezelf net 10 gewoontes tegelijk hebt aangeleerd is het niet gek dat er eentje of een paar op een gegeven moment minder goed gaan. Gewoontes aanleren kost energie omdat je bewust bezig bent met jezelf iets aanleren. Dit in tegenstelling tot wanneer het een gewoonte is: dan is het onderdeel van je systeem en doe je het gewoon, en daar besteed je geen energie of gedachten aan.

Leer jezelf daarom liefst één gewoonte tegelijk aan, maak die helemaal automatisch en ga dan door naar de volgende. Dat kan overigens best de ene keer een week duren en de andere keer twee maanden. Er is geen magische tijdsduur waarna iets een gewoonte is. Ga daarom steeds bij jezelf na of je vindt dat je het automatisch doet, of dat het nog te veel als een verplichting voelt.

Maak de gewoonte zo gemakkelijk mogelijk

Je kunt een gewoonte makkelijker aanleren als je deze koppelt aan bestaande gewoontes of vaste momenten op een dag. Een vaste gewoonte die je bijvoorbeeld (als het goed is!) hebt is dat je altijd twee keer per dag je tandenpoetst. Kun je de gewoonte die je aan wilt leren daaraan koppelen, door het bijvoorbeeld direct voor of na het tanden poetsen te doen?

Andere vaste momenten op een dag zijn bijvoorbeeld:

  • Opstaan
  • Ontbijten
  • Naar je werk/naar school gaan
  • Lunchen
  • Thuiskomen
  • Dineren
  • Naar bed gaan

Kun je de gewoonte hieraan koppelen? Doe het bijvoorbeeld altijd voor of na een bepaalde maaltijd, of gelijk nadat je bent opgestaan. Doordat iets een vast plekje in je dag heeft is het makkelijker om automatisch te doen. Daarom werken vaste routines ook zo goed!

Ben niet boos op jezelf als je terugvalt in een oude gewoonte

Niet alles hoeft perfect te gaan. En je leven valt heus niet in duigen als je je een paar dagen niet aan je zelfopgelegde regels hebt gehouden. Gefrustreerd worden omdat het even niet lukt zorgt er heus niet voor dat het opeens wél lukt. Het kan er wel voor zorgen dat je:

  • Chagrijnig wordt en ook tegen anderen zo doet
  • In een negatieve spiraal raakt en maar met al je goede gedrag stopt

Het is oké als iets niet lukt! En ook als het vandaag niet goed gaat. Morgen is er weer een dag. Volg de bovenstaande tips en je bent er zo weer bovenop hoor.

Zitten dit soort dingen je echt dwars? Praat er dan eens over met iemand of schrijf je gedachten van je af. Waarom raak je boos of gefrustreerd? Helpt dat niet, ga dan zeker op zoek naar professionele ondersteuning.

Laat iemand anders je helpen en leg verantwoording af

De laatste tip die ik je wil geven helpt je om in het vervolg minder snel terug te vallen in oude gewoontes. En die tip is: zorg dat je verantwoording af moet leggen. Het is nou eenmaal zo dat veel mensen daar gevoelig voor zijn. Ben jij iemand die altijd komt opdagen voor groepstrainingen of teamsporten, maar het niet voor elkaar krijgt om zelf een ronde te gaan hardlopen? Dan gaat deze tip jou helpen.

Vraag iemand in je omgeving om hulp, zoals je partner, een ouder, een huisgenoot, een kind, een vriend(in) of een collega (als het een gewoonte op je werk is). Vertel hem of haar over de gewoonte die je aan wilt leren en vraag de persoon om jou daarvoor verantwoordelijk te houden. Wil je bijvoorbeeld gezond eten, spreek dan af dat je dagelijks bespreekt wat je hebt gegeten. Wil je meer sparen, spreek dan af dat je bespreekt hoeveel je steeds hebt gespaard, of (als het je partner is) vraag of die persoon je spaarrekening in de gaten houdt. Doordat je verantwoording af moet leggen ben je sneller geneigd het goed te doen. Je moet dan namelijk niet meer alleen aan je eigen verwachtingen voldoen, maar voor je gevoel ook aan die van iemand anders. En daar ben je mogelijk veel beter in!

In welke oude gewoonte ben jij teruggevallen? Wat ga je eraan doen om je nieuwe gewoonte weer op te pakken?

Pin deze blogpost op Pinterest!      Pin It

BewarenBewaren

BewarenBewaren

Ontvang gratis tips en updates!

Meld je aan voor e-mails en ontvang updates over Streets Ahead en gratis productiviteitstips :-). Plus nu als bonus: het gratis stappenplan 'van losse taken naar concrete planning'!

Powered by ConvertKit