Er zijn talloze gewoontes waarvan ik je kan aanraden om die te verbeteren. Of die ik zelf graag nog zou willen verbeteren. Een hele tijd terug deelde ik ook al zo’n lijst met goede gewoontes die je jezelf aan kunt leren.

Vandaag ga ik daarop verder en deel ik twee simpele gewoontes die je jezelf wat mij betreft meteen aan zou moeten leren, om tijd te besparen. Ik leg je uit wat deze gewoontes zijn en waarom je hiermee tijd bespaart.

De 1 minuut regel

De eerste gewoonte is dat je je bij alles dat je moet of wilt gaan doen, het volgende afvraagt:

Kan dit in minder dan 1 minuut gedaan worden?

Is het antwoord ja, doe het dan nu meteen. Dat geldt voor dingen die anderen je vragen, voor dingen waarvan je zelf bedenkt dat je die je nog moest doen, voor activiteiten op basis van binnenkomende e-mails enzovoorts. Alles wat binnen één minuut kan, doe je nu.

Waarom bespaart dit tijd?

Deze kleine taken besparen tijd om twee verschillende redenen. De eerste is dat wanneer je zo’n taak gaat onthouden voor later, je al snel meer dan een minuut besteedt aan het onthouden van de taak, het steeds opnieuw bedenken dat je het nog moet doen, het verwerken ervan in je planning, of een combinatie hiervan. In die tijd had de taak natuurlijk allang afgerond kunnen zijn.

Ten tweede zorgt het voor meer focus op de taken die je eigenlijk moet doen. Wanneer je ondertussen aan andere dingen denkt en die probeert te onthouden, kost het veel langer om de taak waar je eigenlijk mee bezig was uit te voeren. Het zorgt als het ware voor ruis op je focus. En als het gaat om het opruimen van dingen (fysiek of in je mailbox), zorgt het meteen verwerken ervan natuurlijk niet alleen in je hoofd voor meer rust, maar is iets ook echt letterlijk uit de weg.

Aan de slag met de 1 minuut regel

Klinkt goed natuurlijk, maar hoe ga je hier nu praktisch mee aan de slag? Eén ding opruimen kost misschien weinig tijd, maar als je om je heen kijkt en een grote bende ziet, wordt dat een groter project. Dan valt “iets opruimen” niet meer onder de 1 minuut regel maar kun je daar beter een soort project van maken.

Toch zijn er een aantal dingen die je kunt doen om een goede start hiermee te maken:

  • Bedenk wat voor kleine taken je nu aan het onthouden bent die je eigenlijk in een minuutje kan uitvoeren, en voer deze nu uit.
  • Kijk naar je werkplek en probeer om binnen een minuut wat op te ruimen (richt je op dingen die in je zicht liggen en je dus constant afleiden). Haal eventueel je werkplek leeg, leg alles tijdelijk in een doos of op een andere plek en zoek later uit.
  • Scroll door je mailbox en werk alle mails weg die je binnen een minuut kunt beantwoorden of verwerken. En versleep natuurlijk de mails waar je helemaal niets mee hoeft te doen. (Lees in deze blogpost meer over je mailbox organiseren.)
  • Kijk op je aantekeningen, to do lijst of planning naar taken die je binnen een minuut kunt doen en werk deze nu meteen af.

De eerste keer kost dit natuurlijk wat meer tijd, maar dan kun je het vanaf nu wel structureel bij gaan houden: wat binnen 1 minuut kan, doe je meteen.

Deze tip is geïnspireerd op een tip uit het productiviteitsboek Getting Things Done, waar dit advies wordt gegeven maar dan voor 2 minuten.

Kan ik iets meenemen?

De tweede gewoonte is een aanvulling op de eerste gewoonte. Wanneer je thuis of op je werk bent en aanstalten maakt om naar een andere ruimte te gaan (al is het de wc of de keuken), kijk eerst om je heen en stel jezelf deze vraag:

Kan ik iets meenemen richting de plek waar het hoort?

Neem je afval mee naar de keuken als je een glas drinken wilt pakken, en neem oude papieren mee naar de papierbak bij de printer als je wat gaat printen. Maar doe dit ook als je niet exact naar de ruimte gaat waar iets thuishoort. Dus stel je gaat naar de wc en de keuken ligt vlakbij de wc, dan kun je gerust een vuil glas meenemen. En stel je loopt naar de woonkamer en komt daarbij langs de mand van je hond, kun je best dat speeltje even terugleggen.

Waarom bespaart dit tijd?

Door elke keer wanneer je opstaat na te denken over of je iets kunt opruimen, ruim je steeds hele kleine beetjes per keer op. Het resultaat daarvan is dat je nooit (of veel minder vaak) een echt grote opruimbeurt hoeft te doen, want je bent de hele dag door bezig met opruimen.

Het verschil met de 1 minuut regel is dat het hierbij niet gaat om dingen die je ziet of je bedenkt, maar juist andersom: op het moment dat je iets gaat doen (verplaatsen van ruimte) ga je nadenken of er iets is wat je daarbij kunt doen om je huis of werkplek netjes te houden.

Aan de slag met spullen meenemen

Hiermee kun je natuurlijk nu meteen aan de slag gaan! Vooral als je steeds maar uitstelt om iets op te ruimen, doe dan steeds tussendoor een klein ding. Alle kleine beetjes helpen écht ;-).

Wil je meer lezen over het aanleren van goede gewoontes? Ik ben erg enthousiast over het boek dat Gretchen Rubin hierover schreef, Better Than Before (of in het Nederlands, Steeds beter). Lees ook mijn review over dat boek!

Welke simpele gewoonte helpt jou tijd besparen? Laat het me weten in de reacties!

Pin deze blogpost op Pinterest!      Pin It

Ontvang gratis tips en updates!

Meld je aan voor e-mails en ontvang updates over Streets Ahead en gratis productiviteitstips :-). Plus nu als bonus: het gratis stappenplan 'van losse taken naar concrete planning'!

Powered by ConvertKit