Persoonlijke doelstellingen op je werk: waarom en hoe?


Moet of wil jij persoonlijke doelstellingen op je werk stellen? Dan ben je hier aan het juiste adres! Ik leg uit waarom het zinvol is om doelen te stellen op je werk én hoe je hier het beste mee aan de slag kunt gaan.

Herken jij dit?

Doelen stellen op je werk: dat kun je doen omdat het van je gevraagd wordt, maar ook omdat je hier zelf mee aan de slag wilt gaan. Als je deze blog aan het lezen bent, dan herken je je waarschijnlijk in één van de volgende situaties:

Je leidinggevende vraagt je om persoonlijke doelen te stellen

Veel werkgevers vragen aan hun werknemers om persoonlijke doelen voor zichzelf te bepalen. Om na te denken over wat een werknemer zelf wilt bereiken met het werk dat hij/zij doet.

En terecht!

Immers, wanneer ben jij meer gemotiveerd om doelen te bepalen: als ze zijn opgelegd door je baas, of wanneer je het zelf hebt bedacht (én je steun krijgt van je leidinggevende om hiermee aan de slag te gaan?)

Als je leidinggevende je vraagt om persoonlijke doelen te stellen op je werk, is dat een heel goed teken. Het is namelijk een teken dat jij de vrijheid krijgt om jezelf te ontwikkelen in de richting waar jij naartoe wilt.

Grijp dan ook die kans met beide handen aan en neem de tijd om goede doelstellingen te bepalen voor op je werk. Ik ga je daarmee helpen!

Je wilt doelstellingen bepalen om te groeien op je werk 

Misschien heeft je leidinggevende jou niet gevraagd om doelen te stellen, maar is doelen stellen wel iets waar jij zelf graag mee aan de slag wilt gaan.

Ik zeg: zeker doen!

Wanneer jij doelen stelt op je werk laat je aan je leidinggevende en collega’s zien dat jij ervoor wilt gaan. Dat jij gemotiveerd bent om alles uit je werkdag te halen en dat je graag een steeds betere werknemer wilt worden.

Ik hoop dat jouw werkgever hiervoor open staat. Wanneer je hiermee aan de slag gaat raak je namelijk waarschijnlijk nog gemotiveerder, haal je meer plezier uit je werk én ga je jezelf sneller ontwikkelen en groeien.

Waarom is het belangrijk om persoonlijke doelstellingen op je werk te stellen?

Ik ben super enthousiast over het bepalen van doelstellingen op je werk. Maar waarom? Wat heb je eraan? Dit is waarom het wat mij betreft zo belangrijk is:

Je laat zien dat je gemotiveerd en enthousiast bent

Als je doelstellingen bepaalt op je werk, laat je zien aan je leidinggevende dat je ervoor wilt gaan. Dat je gemotiveerd bent en enthousiast van je werk, en dat je er nog beter in wilt worden. Je laat zien dat je je werk leuk vindt en het nog beter en leuker wilt maken.

Maar je laat ook zien dat je waarde wilt toevoegen aan het bedrijf waar je werkt en dat je graag je best wilt doen. Je laat zien dat je jouw steentje bij wilt dragen aan het succes van het bedrijf.

En dat is hoe doelen stellen kan zorgen voor blije werknemers én werkgevers.

Je kunt jezelf sneller ontwikkelen en je kunt sneller groeien

Als je duidelijk hebt bepaald wat je wilt bereiken, dan kun je vervolgens er ook duidelijker aan werken om dat te bereiken. Je weet namelijk waar je naartoe wilt, en dus kun je precies de dingen gaan doen die jou in de richting van dat doel brengen.

Het gevolg daarvan? Je bereikt je doelen ook sneller!

Als je als doel stelt om een certificaat te behalen, dan weet je dat je dat wilt behalen. En dus maak je tijd om dat certificaat te behalen en ga je het ook echt behalen.

Als je als doel stelt om beter te worden in een bepaald onderdeel van jouw werk, dan ben je je daar extra bewust van en ga je er bewust en onbewust extra aan werken. En dus word je er ook beter in!

Je kunt gefocuster werken

Heb je nu soms het idee dat je maar wat doet? Of dat je constant van alles door elkaar doet? Doelen kunnen je dan helpen om meer focus te creëren in je werk.

Immers heb je hierdoor bepaald wat je precies wilt bereiken en kun je vervolgens aan de slag om dat te bereiken. Dat wat bijdraagt aan je doel kun je het belangrijkste onderdeel van je werk maken.

Stel je voor dat je bijvoorbeeld als doel hebt gesteld om je te specialiseren in een bepaald onderdeel van je functie. Dan kun je je vanaf nu focussen op de taken die bij dat onderdeel horen. Die wil je leren, beter doen en veel doen. De andere taken kun je misschien minder doen, minder prioriteit geven of overdragen aan een collega.

Hoe doelen stellen op je werk anders is dan doelen stellen in je privéleven

Doelen stellen op je werk is net iets anders dan doelen stellen in je privéleven, en wel om de volgende redenen:

Het gaat niet alleen om wat jij wilt

Wanneer je een doel stelt op je werk, gaat het niet alleen om wat jij wilt bereiken. Het gaat ook om waar het bedrijf naartoe wilt, wat het bedrijf verder helpt en wat je baas van je verwacht.

Dat betekent misschien dat je niet alles helemaal kunt doen zoals je dat zelf voor je ziet. 

Daarom is het belangrijk om je doelstellingen niet voor jezelf te houden, maar om ze juist te bespreken op je werk. Je doelen worden waarschijnlijk uiteindelijk alleen maar beter en waardevoller als ze gesteund worden door je leidinggevende.

Zorg dan ook dat je doelen enigszins passen bij waar het bedrijf naartoe wilt en bij wat er van jou verwacht wordt in je functie. Maar wees uiteraard wel open over wat jij graag wilt bereiken. Je kunt je leidinggevende best vragen welke kansen er zijn en je kunt jouw out-of-the-box ideeën ook altijd op tafel gooien. Misschien wordt het juist heel erg gewaardeerd als jij buiten het boekje denkt.

Je hebt een netwerk van mensen die je kunnen helpen

Het grootste voordeel van doelen op je werk: als je veel collega’s hebt, dan zijn er veel mensen die jou potentieel kunnen helpen bij het bereiken van je doel. Maak daar dan ook goed gebruik van! Zowel bij het stellen van je doel als straks bij het bereiken ervan.

Vraag je af wat jij bij wilt leren of wat jij wilt bereiken. Welke collega is al goed in dat wat jij wilt leren? Welke collega heeft al de positie die jij wilt bereiken? Vraag die collega om hulp. Vraag hem of haar om mee te denken wat een goed doel is, leg je ideeën voor doelen aan hem of haar voor, en vraag hem of haar je te helpen met een plan voor hoe je dit doel kunt bereiken.

Hoe je persoonlijke doelstellingen op je werk stellen aan kunt pakken

Is het moment daar en ga jij aan de slag met persoonlijke doelstellingen op je werk stellen? Zo pak je dat aan!

Doe onderzoek naar wat voor doelen je wilt stellen

Voordat je je doelen concreet maakt, is het waardevol om te onderzoeken wat voor doelen je precies wilt stellen. Wat wil je precies bereiken en waar wil je naartoe groeien?

Op je werk is er waarschijnlijk genoeg informatie beschikbaar waar je inspiratie en ideeën uit kunt halen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Je functieomschrijving
  • De feedback die je hebt gekregen tijdens je laatste functioneringsgesprek
  • De vereisten voor de promotie die je wilt bereiken
  • Bedrijfsdoelstellingen

Denk na over waar je zelf naartoe wilt groeien. Wat wil je volgend jaar doen? En over 5 jaar? En denk ook na over hoe je het bedrijf waar je werkt kun helpen. Op welke manier kun je de meeste waarde toevoegen op jouw werk? Hoe lever je nog beter werk?

Bepaal op basis van deze inspiratie en jouw antwoorden op bovenstaande vragen wat jouw doelen worden.

Stel SMART doelen voor op je werk

Heb je een idee van wat je wilt bereiken? Maak daarvan dan een SMART doel.

Een SMART doel is een doel dat voldoet aan de volgende vijf kenmerken:

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Acceptabel
  • Realistisch
  • Tijdgebonden

Een SMART doel is super concreet, zodat je precies weet wat je bereikt wilt hebben en wanneer. Wil jij jouw ideeën voor doelen omzetten naar een echt SMART doel? Meld je aan voor mijn e-mails en je ontvangt hierbij gratis het werkblad SMART doelen stellen.

Ontvang gratis tips en updates (incl. werkblad)

Meld je aan voor e-mails en ontvang updates over Streets Ahead en gratis productiviteitstips. Plus nu als bonus: het PDF werkblad SMART doelen stellen!

Powered by ConvertKit

Bespreek je persoonlijke doelstellingen op je werk

Voordat je fanatiek aan de slag gaan met het bereiken van deze SMART doelen; bespreek ze! Zorg dat je leidinggevende zich kan vinden in de doelstellingen die jij gesteld hebt. Zo weet je dat het bedrijf achter jou staat, maar ook dat je leidinggevende jou kan stimuleren. Daarnaast weet je zo zeker dat dat wat je doet, ook is wat er van je verwacht wordt. Wel zo handig.

Daarnaast kan dit ervoor zorgen dat je extra gemotiveerd bent om je doelen te behalen. Immers verwacht je leidinggevende nu dat je met deze doelen aan de slag gaat, en die wil je waarschijnlijk niet teleurstellen. 

Maak een goed plan om je werk doelstellingen te bereiken

Wanneer je jouw doel hebt gesteld en je leidinggevende hier ook achter staat, maak dan een goed plan om je persoonlijke doelstellingen op je werk te bereiken. Zo weet je zeker dat je de goede stappen gaat zetten om jouw doel te bereiken.

Denk na over wat je als eerste moet doen om uiteindelijk je doel te behalen. Dat is namelijk de eerste stap die je moet zetten.

Maak elk doel zo concreet dat je weet welke taken je kunt doen om je doel uiteindelijk te bereiken.

Kun je hulp gebruiken bij het maken van een goed plan? Bekijk dan het e-book Plan jouw jaar. Hierin help ik je stap voor stap met doelen stellen en met het maken van een goed plan voor hoe je jouw doel kunt gaan bereiken – ook op je werk. 

 

PS heb je je al aangemeld voor mijn e-mails? Vul het onderstaande formulier in en je ontvangt gratis het werkblad SMART doelen stellen bij je aanmelding:

Ontvang gratis tips en updates (incl. werkblad)

Meld je aan voor e-mails en ontvang updates over Streets Ahead en gratis productiviteitstips. Plus nu als bonus: het PDF werkblad SMART doelen stellen!

Powered by ConvertKit

Stel jij persoonlijke doelstellingen op je werk? Laat het weten in de reacties!

Pin deze blogpost op Pinterest!      Pin It
Persoonlijke doelstellingen op je werk: waarom en hoe?

Ontvang gratis tips en updates (incl. werkblad)

Meld je aan voor e-mails en ontvang updates over Streets Ahead en gratis productiviteitstips. Plus nu als bonus: het PDF werkblad SMART doelen stellen!

Powered by ConvertKit

Plaats een reactie