Ongeveer twee weken geleden deelde ik een blogpost over het boek The Miracle Morning. Ik vertelde dat ik erg enthousiast was over het boek en dat ik het ook ging toepassen. Vandaag vertel ik hoe dat laatste me vergaat! Wat doe ik tijdens mijn Miracle Morning?

Wat ik doe

Het idee van The Miracle Morning is dat je heel vroeg opstaat en begint met een stukje “persoonlijke ontwikkeling”. Als je het boek niet kent en mijn vorige blogpost hierover niet hebt gelezen, raad ik je aan om dat toch te doen om zo een beeld te krijgen van wat precies de bedoeling is. Wil je een beter beeld krijgen van wat persoonlijke ontwikkeling is en hoe je dit kunt doen, lees dan dit artikel. In ieder geval, 6 uur vind ik wel vroeg en dus zet ik mijn wekker op die tijd. Hoe ik dan uit bed kom en wakker word? Als eerste dwing ik mezelf om uit bed te komen. De gouden tip die in het boek stond is om daarna meteen je tanden te poetsen en dat werkt voor mij inderdaad echt heel goed. Ik ben altijd een beetje duf als ik opsta, en van tanden poetsen word je wakker terwijl het eigenlijk geen moeite kost. Daarna drink ik water en kleed ik me aan.

The Miracle Morning draait om zes S.A.V.E.R.S.: Silence, Affirmations, Visualization, Exercise, Reading en Scribing. Simpel uitgelegd staat dit voor: stil zijn of mediteren, je eigen “mantra” doorlezen, visualiseren wat je wil bereiken, sporten, lezen en schrijven. In een iets andere volgorde doe ik dit ook allemaal tijdens mijn Miracle Morning.

Ik luister eerst vijf minuten naar een meditatieapp en daarna lees ik een bestandje door wat ik op basis van het boek heb opgesteld over wat ik belangrijk vindt en waar ik tijd aan wil besteden. Vervolgens visualiseer ik voor mezelf hoe het eruit zou zien als ik iets bereik wat ik wil bereiken/als ik iets doe wat daaraan bijdraagt, of gewoon hoe mijn dag vandaag eruit zal gaan zien en wat ik ga doen. Dit vind ik zelf nog het lastigste omdat het zo “vaag” is, maar ik denk wel dat dit op lange termijn helpt om een goed beeld te krijgen van wat je wil. Hierna schrijf ik op in een notitieboekje wat mij de vorige dag blij maakte. Deze vier dingen duren samen ongeveer 20 minuten.

Hierna ga ik sporten. Mijn plan was om hardlopen en thuis fitness (met de Nike Training Club app) af te wisselen met yoga, via YouTube video’s. Dit heb ik ongeveer een week gedaan en toen rende ik een avond iets te enthousiast naar de bushalte waardoor mijn enkel zwikte of iets dergelijks. Die week daarna heb ik daarom steeds ’s ochtends een kort rondje gewandeld. Inmiddels ben ik weer bezig met de andere dingen op te pakken want die vind ik toch leuker en fijner om te doen dan wandelen. Yoga heb ik nu een paar keer gedaan en dat vond ik best leuk. Het is zowel een soort van rustgevend als dat ik opeens toch weer andere spieren moet gebruiken dan ik met hardlopen en in de sportschool doe.

Daarna douche ik en vervolgens pak ik een boek erbij en lees ik ongeveer een kwartier. Ik merk dat ik nu veel meer lees dan eerst en dat is heel leuk. Het boek “Opgeruimd” heb ik al uit en nu ben ik bezig in “Schrijven kreng”, vol schrijftips en schrijfinspiratie (gefocust op fictie). Allebei interessante en inspirerende boeken! Als ik uitgelezen ben ontbijt ik en begin ik mijn dag. Met dit alles ben ik ongeveer 2 uur bezig, dus om 8 uur begint mijn dag, maar dan heb ik dus wel al gesport, gedoucht en ontbeten!

Wanneer ik het doe

Het idee is dat je The Miracle Morning op elke doordeweekse dag doet, en in het weekend heb je ‘vrij’. Met als kanttekening dat veel mensen het zo fijn vonden dat ze het ook in het weekend zijn gaan doen. Klinkt goed, maar in de praktijk is het best lastig. Want als ik een feestje heb of ga stappen, ga ik de volgende ochtend niet om 6 uur opstaan. Hetzelfde geldt als ik bijvoorbeeld niet thuis slaap. Dus heb ik besloten dat ik na zulke dagen “weekend” heb. Uiteindelijk volg ik mijn Miracle Morning nu denk ik zo’n 4-5 keer per week.

Wat mijn Miracle Morning me brengt

Maar wat heb je daar dan aan, vraag je jezelf nu misschien af. Ten eerste begin je op deze manier de dag rustig en niet gehaast en tik je meteen al een aantal dingen af die je misschien normaal altijd vooruitschuift, tenminste ik doe dat vaak met sporten. Het is eigenlijk een soort routine, met als voordeel dat je aan deze dingen elke dag tijd besteed.

Ten tweede is het voor mij fijn dat ik zo ritme in mijn dagen breng. Ik heb een reden om altijd vroeg op te staan. Wanneer ik niet naar school of werk hoefde was ik altijd geneigd om wat langer in bed te blijven liggen, terwijl ik juist ’s ochtends productief ben. Heel onlogisch eigenlijk! Door vroeg op te staan krijg ik meer gedaan op een dag.

Verder besteed ik op deze manier best wat tijd aan mezelf en mijn eigen ontwikkeling en dat vind ik eigenlijk wel fijn. Ik ben snel geneigd om dingen te doen zonder echte reden, maar gewoon omdat ik bedacht had ze te doen. Vooral met die vier eerste dingen krijg ik op een rijtje wat ik belangrijk vind en dat ik daar tijd aan zou moeten besteden. Je raakt meer gefocust op jou en je eigen doelen.

Conclusie

Al met al vind ik mijn Miracle Morning een hele fijne manier om de dag te beginnen en ritme in mijn dag te hebben. Nu met de feestdagen slaap ik ook gewoon uit hoor, maar daarna wil ik het weer beter oppakken, eerder naar bed gaan en mijn ritme nog verder verbeteren. Tegen die tijd geef ik daar wel weer een update over als jullie dat leuk vinden!

Volg jij The Miracle Morning of heb je een ander ritme wat je ’s ochtends altijd aanhoudt?

Mijn Miracle Morning

Ontvang gratis tips en updates!

Meld je aan voor e-mails en ontvang updates over Streets Ahead en gratis productiviteitstips :-). Plus nu als bonus: het gratis stappenplan 'van losse taken naar concrete planning'!

Powered by ConvertKit