De afgelopen maanden ben ik steeds meer waarde gaan hechten aan een fijne ochtend. Een goede start kan écht je hele dag bepalen: hoe energiek je bent, met wat voor mindset je de dag tegemoet gaat, hoe goed je kunt bepalen waar je de focus op moet leggen… Daarom deel ik vandaag mijn inspiratie voor dingen die je kunt verwerken in jouw ochtendroutine.

In december las ik het boek The Miracle Morning, wat mij inspireerde tot het creëren van een fijne ochtendroutine. Hoewel ik dit in New York niet heel erg bijhoud, ben ik zeker van plan om het weer op te pakken als ik weer terug in Nederland ben. In deze blogpost wil ik je inspiratie geven voor het creëren van zo’n fijne ochtendroutine. Deels op basis van de Miracle Morning, deels op basis van wat ik zelf fijn vind om te doen. Want wat kun je eigenlijk doen om de dag goed te beginnen?

Op tijd opstaan

Ik moet bekennen dat dit voor mij ook nog wel een lastig puntje blijft, maar als het je lukt om uit bed te springen is dit zo fijn. Ik merk dat ik in de ochtend het meest productief ben en volgens mij ben ik niet de enige die dat vindt. Je zit nog vol energie en ideeën en zeker als je écht vroeg opstaat kun je de eerste uurtjes aan de slag zonder gestoord te worden. En juist die eerste paar uur al veel doen, geeft je energie om ook de rest van de dag veel te doen.

Water drinken

In The Miracle Morning werd het me aangeraden om zodra je opstaat een groot glas water te drinken. In het boek Eet jezelf mooi, slank en gelukkig van Amber Albarda werd me ook weer duidelijk gemaakt waarom water drinken zo belangrijk is. Waarom? Op een dag verlies je best wel wat water, bijvoorbeeld door naar het toilet te gaan, te zweten en alleen al door te ademen. Dat tekort moet aangevuld worden, wat deels gebeurt door eten, maar ook door zo’n 1,5 liter te drinken op een dag. Doe je dat niet, kan het volgens Amber leiden tot het opslaan van meer vet, problemen met je spijsvertering, spierpijn, maar zelfs ook het zichtbaar vasthouden van vocht en nog meer veel problemen. Daar komt nog bij dat je van een tekort aan vocht een hongergevoel kunt krijgen, en je wilt grijpen naar ongezond eten terwijl je eigenlijk alleen maar dorst hebt. Als jij in de drukte van de dag ook vaak “vergeet” te drinken, probeer dan ’s ochtends alvast een flink glas of zelfs een flesje (0,5L) te drinken, dan wordt de kans al een stuk groter dat je die 1,5 liter haalt.

Werk aan je doel

Je doelen bereiken gaat alleen door er ook iets voor te doen. En dat kost waarschijnlijk tijd, en misschien wel heel veel tijd. Maak daar ook tijd voor! Neem bijvoorbeeld elke ochtend een half uur de tijd om aan je doel te werken. In deze blogpost leg ik dit principe uit.

Meditatie

Klinkt zweverig, maar als jij een overvol leven hebt en je altijd wel iets aan je hoofd hebt, kun je hiermee bewust even een rustmoment inlassen. Een moment waarbij het de bedoeling is om juist even aan helemaal niets te denken. En daarvoor hoef je echt geen yogamatje of jarenlange ervaring voor te hebben. Download de app Stop, Breathe & Think, vul in hoe je je voelt en de app vertelt je welke meditatie aan te raden is. Deze duren meestal tussen de 5 en 10 minuten, die tijd kun je ’s ochtends wel vrij maken toch?

Een goed ontbijt

Ontbijt is voor mij onmisbaar voor een goede start van de dag. Zonder ontbijt heb ik echt het gevoel dat ik geen energie heb. Niet fijn! Het is dan wel zo handig als je gezond ontbijt, en niet te weinig, maar ook zeker niet te veel, om te voorkomen dat je je dag begint met een “ik heb te veel gegeten”-gevoel (dat gevoel ken je vast wel). Mijn favoriete ontbijt is havermout, hier vind je mijn recept, dat ik de laatste tijd trouwens meestal zonder chocolade maak.

Affirmaties

In deze blogpost lees je uitgebreid wat affirmaties zijn en hoe ze jou kunnen helpen. In affirmaties, wat in principe een tekst is, verwerk je bijvoorbeeld jouw doelen, je motivatie ervoor en hoe je ze gaat bereiken. Door dit dagelijks te lezen vergeet je het niet maar krijg je er juist meer focus op, waardoor het bereiken ervan gemakkelijker kan worden.

Sporten

Hoe fijn is het om vroeg op te staan, te sporten en om 9 uur achter je laptop te kruipen/op je werk aan te komen/je les in te gaan met de gedachte dat je al gesport hebt? Het geeft mij in elk geval altijd een “yes ik ben goed bezig” gevoel. En dat is een positief en motiverend gevoel waar je de hele dag plezier van kunt hebben! Ik merk écht dat ik veel productiever ben als ik regelmatig sport en daar heeft dat gevoel ongetwijfeld mee te maken.

Schrijven

Misschien heb je er een hekel aan of misschien vind je het helemaal het einde: schrijven. Wat je voorkeur ook mag zijn, je hoeft echt geen heel epistel in de ochtend te schrijven. Maar begin de dag met een positieve noot en schrijf bijvoorbeeld op waar je gisteren blij van werd, houd een dagboek bij of schrijf een quote op die jou vandaag gaat motiveren.

Een planning maken

Ik ben nergens zonder lijstjes of planningen. Hoe weet je anders wat je op een dag wil gaan doen? (En geef je niet toe aan Netflix?) Als je dit nog niet hebt gedaan voor je ging slapen, begin je ochtend dan met het maken van een planning. Bedenk hoeveel tijd je hebt en waar je die aan moet of wilt besteden. Wees wel realistisch. Wat ik zelf regelmatig doe, is ’s avonds een to do lijst maken en deze ’s ochtends goed doorlezen en bekijken. Zo krijg ik een beeld van wat ik moet doen en hoe druk ik het vandaag ga hebben.

Lezen

Het is niet (ik herhaal: niet) slim om ’s ochtends aan dat retespannende boek te beginnen, want voor je het weet heb je het acht uur later uit. Wat wél fijn is om in de ochtend te doen, is om er een motiverend boek bij te pakken. Dat kan gaan over een onderwerp wat jou interesseert: van zelfhulp tot gezond leven en van productiviteit tot ondernemen. Heb je een bepaalde droom of doel? Kijk wat je kunt lezen, dat jou dichterbij die droom of dat doel gaat brengen, en lees daar elke ochtend wat uit. Fijne motivatie en inspiratie!

Je inbox bijwerken

Dit is iets wat heel goed voor je werkt of totaal niet. Neem elke ochtend een half uur of een uur (spreek een maximum met jezelf af) de tijd om je “inbox” bij te werken. Check en beantwoord de mail die je gisteren hebt ontvangen, lees bij op social media en plaats misschien zelf iets, lees je favoriete blogs voor wat inspiratie enzovoorts. Na die tijd sluit je alles af en ga je aan de slag. Het idee is dus dat je daarna niet meer constant op social media kijkt en productief aan de slag gaat. Is het voor jou te verleidelijk om te blijven hangen op social media, dan kun je dit misschien ’s avonds doen.

Begin je ochtendroutine in de avond

Je kunt je ochtend nóg fijner en gemakkelijker laten verlopen door hem ’s avonds voor te bereiden. Ik vind het bijvoorbeeld veel makkelijker om ’s avonds al te bedenken wat ik aan ga trekken in vergelijking met ’s ochtends. Ik kan het dan namelijk gewoon meteen aantrekken, zodat ik me kan focussen op alle dingen die ik hierboven noem, en niet daarover na hoef te denken. Hier schreef ik een uitgebreide blogpost over je dag ’s avonds voorbereiden.

Wat is jouw ochtendroutine om je dag goed te beginnen?

Pin deze blogpost op Pinterest!      Pin It

(Deze blogpost bevat affiliate links, lees hier meer)

Ontvang gratis tips en updates!

Meld je aan voor e-mails en ontvang updates over Streets Ahead en gratis productiviteitstips :-). Plus nu als bonus: het gratis stappenplan 'van losse taken naar concrete planning'!

Powered by ConvertKit