Dromen, durven, doen (Ben Tiggelaar): doelen bereiken dankzij je gedrag


Dromen, durven, doen: Dat klinkt simpel, maar dat is natuurlijk veel makkelijker gezegd dan gedaan. Dat is dan ook precies het uitgangspunt van dit boek van Ben Tiggelaar. Waarom willen we wel heel veel dingen, maar doen we ze niet? Hoe ontdek je wat waardevol is om te veranderen; hoe verander je dan; en hoe behoud je die verandering? Lees wat je kunt verwachten van Dromen, durven, doen en wat ik van het boek vond!

Waar gaat Dromen, Durven, Doen over?

Dromen, Durven, Doen is geschreven door Ben Tiggelaar. Ben Tiggelaar is een Nederlandse schrijver met 10+ boeken op zijn naam, die ook trainingen en lezingen geeft. Daarnaast heeft hij een podcast via BNR. Hij specialiseert zich in de onderwerpen leiderschap, gedrag en verandering.

Dromen, Durven, Doen is alweer een wat ouder boek; hij schreef het in 2005. Maar het is misschien wel zijn bekendste en populairste boek (al heb ik dat niet nagezocht dus pin me er ook niet op vast ;-) ). Het boek gaat over hoe gedrag effect heeft op dat wat je wilt doen, ook echt doen. Logisch natuurlijk, maar desondanks niet iets waar we altijd bewust bij stil staan en rekening mee houden. Ben wil ons met dit boek overtuigen om dat juist wél te doen.

De belangrijkste vraag die dit boek wil beantwoorden is: Hoe kun je jezelf motiveren om te beginnen met bepaald gedrag en het ook echt vol te houden?

Korte samenvatting: welke onderwerpen komen in het boek aan bod?

Het boek is ingedeeld in een aantal praktische hoofdstukken, die grotendeels onder de noemers Dromen, Durven, Doen vallen. Bij wijze van korte samenvatting zijn dit de hoofdstukken in het boek, met kort erachter wat je ervan kunt verwachten:

  1. De lastigste persoon op aarde: jezelf | Welke soorten gedrag er zijn en waarom je niet altijd doet wat je wilt doen
  2. Wat je niet weet, maar tóch doet | Gewoontes en hoe deze ontstaan, en hoe je veel op de automatische piloot doet
  3. Verassing: verliezen telt dubbel | Hoe erg we verlies vermijden en waarom belonen beter werkt dan straffen
  4. Veranderen in fasen: dromen, durven, doen | Overzicht van de drie fases voor verandering
  5. Dromen: jouw richting bepalen | Hoe je bepaalt wat je precies wilt veranderen
  6. Dromen: en nu concreet… | Dromen vertalen naar concreet gedrag/doelen
  7. Durven: crisismomenten vooraf kennen | Vooraf bedenken waar het mis kan gaan
  8. Durven: moeilijke momenten de baas | Hoe je voorkomt dat je terugvalt op moeilijke momenten
  9. Doen: het begint met vallen en opstaan | Gedrag meten en belonen
  10. Doen: het eindigt met doorzetten | Doorzetten en omgaan met een terugval

Waarom heb ik Dromen, Durven, Doen gelezen?

Ik ontving het boek van Ben Tiggelaar jaren terug gratis als eindejaarscadeau bij KPN, als ik het me goed herinner. Eind vorig jaar was ik bezig met mijn doelen en plannen voor het nieuwe jaar, en ik vond dat het juiste moment om dit boek er eens bij te pakken en te kijken of ik hier waardevolle inspiratie uit kon halen.

Vooraf was mijn idee dat dit boek met name ging over doelen stellen en bepalen wat je wilt bereiken. Maar hoewel dat wel terugkomt, gaat het veel meer over hoe je dromen of doelen koppelt aan gedrag, en dat gedrag ook echt verandert. In die zin vond ik het veel meer gaan over gewoontes.

Mijn review van Dromen, Durven, Doen

Wat vond ik goed aan Dromen, Durven, Doen?

Dromen, Durven, Doen is een boek wat informatie over dromen en doelen omzetten naar gewoontes en gedrag versimpelt en in een duidelijk stappenplan uiteenzet. Het leest lekker weg en is een ideaal boek om bijvoorbeeld tijdens een vakantie erbij te pakken om nieuwe motivatie en inspiratie op te doen over waar je komende tijd naartoe wilt.

De indeling van het boek is helder en de hoofdstukken zijn niet erg lang, waardoor het meer aanvoelt als een concreet stappenplan. Aan het eind van het boek zit ook een quiz waarmee je kunt bepalen waar er voor jou de meeste kansen voor verbetering liggen: in het dromen, durven of doen gebied. Dat vond ik een leuke toevoeging die mij ook wel weer wat nieuwe inzichten gaf. Het motiveert ook om aan de slag te gaan met de punten uit het boek.

Wat vond ik minder goed aan Dromen, Durven, Doen?

Omdat het boek goed leesbaar is, concrete stappen bevat en niet al te lang is, gaat het niet erg de diepte in over de onderwerpen. Hoewel ik het redelijk goed onderbouwd vond met verwijzingen naar andere literatuur, vind ik juist de achtergrondinformatie vaak een extra dimensie geven die onderbouwt waarom het zo belangrijk is om actie te ondernemen (maar ik ben dan ook niet vies van een wat meer “dikke pil” ;-) ).

Verder nog een klein punt, en dat is wel persoonlijk; mijn aanname bij de titel was dat het meer gericht was op doelen stellen, maar de focus ligt echt op gewoontes en gedrag. Wellicht had ik dat gewoon even moeten opzoeken ;-).

Conclusie

Al met al is het een inspirerend boek wat lekker wegleest, maar wat beperkt de diepte in gaat op onderwerpen. Als je behoefte hebt aan een fijn boek met concrete stappen om je gewoontes en gedrag op een positieve manier te gaan veranderen, dan is het zeker een aanrader. Als je al veel andere boeken over dit onderwerp hebt gelezen, dan voegt dit boek niet heel veel extra toe.

Boek: Dromen, durven, doen van Ben Tiggelaar

Wat zijn de meest waardevolle dingen die ik heb geleerd?

Een aantal dingen die terugkwamen in dit boek vond ik erg waardevol:

Focus op positieve doelen

Ben haalt in het boek aan dat wij mensen van nature de neiging hebben om te focussen op alles wat er niet goed gaat in ons leven: Ons huis is niet goed genoeg, onze relatie loopt niet goed genoeg, onze gezondheid is niet goed genoeg, er is niet genoeg (vrije) tijd, het huishouden is niet op orde… En hoewel dat kan aanzetten tot verandering, is het voor doelen waardevol om te focussen op positievere dingen.

Op dingen waar je invloed op hebt, wat je wel kunt, en waarvan je gelooft dat je ze in de toekomst ook kunt doen. Dit omdat het veel leuker en makkelijker is om je daarin te ontwikkelen, en je veel sneller het geloof gaat hebben dat je het kunt. Iets waar ik het helemaal mee eens ben, en me nog meer bewust van ben geworden en ook rekening mee gehouden heb bij het stellen van mijn doelen.

Bepalen waar het fout kan gaan en dat voorkomen

Als je een gewoonte wilt veranderen of een doel wilt behalen, dan ben je vaak op het moment dat je daar voor het eerst mee aan de slag gaat heel erg gemotiveerd om dat te doen. Zo heb ik in januari een maand suikervrij geleefd. Op 1 januari was ik daarvoor heel erg gemotiveerd, zo net na de feestdagen vol ongezond eten.

Maar ik wist ook dat het niet de hele maand zo gemakkelijk zou blijven. Denk aan:

  • Momenten waarop ik een hele grote behoefte heb aan suiker
  • Momenten waarop ik geen zin heb om te koken
  • Sociale gelegenheden waarbij vooral snacks mét suiker centraal staan
  • Avonden waarop ik “zin heb in iets lekkers”
  • Ergens gaan eten waar ik niet volledige invloed heb op wat er op tafel komt te staan (uit eten, bij iemand anders eten..)

Ben stelt in het boek voor om precies deze valkuilen van tevoren in kaart te brengen – en om een strategie te bepalen voor hoe je ermee om gaat. Precies dat doe ik elk jaar al voordat ik deze uitdaging aan ga. Maar het is waardevol om hier bij álles wat je wilt veranderen van bewust te zijn en een “aanvalsplan” te bepalen.

Wat maakt dit boek anders dan andere boeken over doelen en gewoontes?

In Dromen, Durven, Doen worden doelen/dromen heel duidelijk gekoppeld aan gedrag en gewoontes die ervoor moeten zorgen dat je die doelen en dromen waar gaat maken. Ik heb niet heel veel boeken gelezen waarin dat op deze manier aan elkaar gekoppeld werd.

Als je een doel hebt, waarbij vooral gewoontes ervoor moeten zorgen dat je het gaat halen (zoals suikervrij leven, wat je niet echt kunt doen door het in te plannen op je to do lijst), dan geeft Dromen, Durven, Doen concrete handvaten om dat slim aan te pakken.

Daarnaast maakt het boek duidelijk hoe veel dingen die we willen bereiken, maar ons niet lukken, komen door ons gedrag. Als mijn doel zou zijn om een bepaald aantal blogartikelen te schrijven, dan is dat iets wat ik kan inplannen, maar het vereist alsnog het gedrag dat ik achter mijn laptop ga zitten en begin te typen. Het is waardevol om je daar bewust van te zijn als je iets in dat gedrag wilt veranderen of verbeteren.

Wanneer is Dromen, Durven, Doen iets voor jou?

Dromen, Durven, Doen gaat een waardevol boek zijn als:

  • Je nog niet heel veel boeken over gedrag en gewoontes hebt gelezen
  • Je een droom of doel hebt waarvoor je met name je huidige gewoontes moet verbeteren om het te bereiken
  • Je extra inspiratie zoekt om te bepalen wat je wilt en hoe je jouw gedrag om een slimme manier verandert

Wil jij Dromen, Durven, Doen lezen? Het boek is te koop op Bol.com:

Bekijk ook hier al mijn boekentips!

En zoek je inspiratie voor het bepalen wat je precies wilt? En wil je op de hoogte blijven van inspiratie over persoonlijke ontwikkeling, doelen, gewoontes en andere boeken die ik lees? Meld je aan voor mijn e-mails en ik stuur je gratis mijn lijst met 101 mogelijke doelen toe zodat je genoeg inspiratie hebt.

Ontvang gratis tips en updates (incl. 101 mogelijke doelen)

Meld je aan voor e-mails en ontvang updates over Streets Ahead en gratis productiviteitstips. Plus nu als bonus een download met daarin 101 mogelijke doelen die je kunt stellen!

Wil je serieus aan de slag met doelen stellen en zoek je een totaaloplossing? Dan is mijn online cursus Gáán voor je doelen iets voor jou. Hierin heb ik alle kennis over doelen, gewoontes en planning gecombineerd in een duidelijke werkwijze om te ontdekken wat je nu eigenlijk wilt, daar concrete doelen van maken, én ervoor zorgen dat je ze gaat bereiken. Lees hier meer informatie!

Pin deze blogpost op Pinterest!      Pin It
Dromen, Durven, Doen (Ben Tiggelaar): doelen bereiken door gedragsverandering

Dit artikel bevat affiliate links. Dat betekent dat als jij iets koopt, ik een percentage daarvan ontvang. Je betaalt daardoor nóóit meer en ik promoot alleen dingen waar ik zelf ook echt fan van ben. Lees ook mijn disclaimer.

 

Met een SMART doel heb je duidelijk en helder op papier staan wat je wilt bereiken; je hebt een handvat om mee aan de slag te gaan. In dit artikel neem ik je stap voor stap mee bij het stellen van een SMART doel. Ook kun je onderaan gratis een werkblad downloaden om aan de slag te gaan!

Meld je aan voor mijn e-mails en krijg gratis toegang tot het werkblad SMART doelen stellen

Wil jij aan de slag met een doel stellen dat je ook écht gaat behalen? Meld je aan voor mijn e-mails en ontvang daarbij gratis toegang tot het werkblad SMART doelen stellen!

Plaats een reactie

1 × vijf =