De dag goed beginnen met deze 22 tips


Wil jij je dag goed beginnen? Ik deel 22 tips met je om je dag goed te beginnen. Want, zoals het gezegde luidt, een goed begin is het halve werk!

Waarom een goed begin van de dag?

Ik kan af en toe heel veel moeite hebben met opstaan. En dan is de snoozeknop mijn beste vriend. Maar vervolgens sta ik op, moet ik rennen en haasten om op tijd te komen en heb ik geen tijd voor de dingen die ik juist zo fijn vind in de ochtend.

Ik begin de dag namelijk graag goed met een aantal dingen die ik belangrijk vind. De ochtend is een moment vóórdat de hectiek van de dag begint. Vóórdat je weer moe thuiskomt van je werk. De ochtend is daarmee hét moment om wat tijd aan jezelf te besteden.

Daarnaast, als je de dag goed begint, dan ga je met een veel beter gevoel de rest van de dag tegemoet. Als ik een fijn begin van de dag heb gehad die precies zo ging als ik wilde, dan is mijn dag al voor een heel aardig deel geslaagd. En dat is goed voor mijn humeur en motivatie.

Hoe je je dag goed kunt beginnen? Ik deel 22 tips!

Je dag goed beginnen: dit zijn de 22 tips

Begin je dag goed met op tijd opstaan

De eerste maar ook direct de belangrijkste tip: sta op tijd op. Want als je op tijd opstaat, dan heb je die tijd om te besteden aan jezelf, aan de dingen die jij belangrijk vindt en waar jij blij van wordt.

Juist omdat ik ook heel goed kan snoozen, voelt op tijd opstaan voor mij als een eerste overwinning op de dag. Als ik al dingen doe terwijl de rest van de wereld nog slaapt geeft dat me het gevoel dat ik de dag met een voorsprong begin.

Als je op tijd opstaat, is het wel belangrijk om ook voldoende op tijd te gaan slapen en genoeg te slapen. Lees daarvoor mijn tips om beter te slapen.

Doe niet aan snoozen

De snooze knop: mijn grootste vijand. Het is heel verleidelijk om ’s ochtends als je nog wat vermoeid wakker wordt even die knop in te duwen en nog wat extra slaap te pakken.

Maar als ik een heleboel keer snooze dan zorgt dat er bij mij eigenlijk altijd voor dat ik alleen maar vermoeider wakker word.

Daarnaast gaan die minuten extra slaap af van de tijd die je hebt om je dag goed te beginnen.

Als de wekker eenmaal gaat, slaap je daarna waarschijnlijk niet heel goed en diep meer. Je kunt dus maar het beste eruit komen om je dag goed te beginnen!

Water drinken om je dag goed te beginnen

Als ik opsta voel ik me vaak een beetje suf en energieloos. Heb jij dat ook? Dat kan goed komen doordat het tijd is om wat te drinken. Als je slaapt krijg je de hele nacht lang geen vocht binnen – en vocht is super belangrijk voor je lichaam.

Drink om niet verder uitgedroogd te raken dus direct wat nadat je op bent gestaan. 

Zelf drink ik altijd direct een 0,5 liter water na het opstaan. Kijk zelf wat voor jou goed werkt – maar drink in ieder geval iets!

Mediteer

Meditatie klinkt zweverig – maar er zitten zo veel voordelen aan. Het verhoogt je concentratie, verlaagt je stress en het helpt je daarmee ook om gedurende de dag productiever te kunnen zijn.

Een paar minuten per dag kan al voldoende zijn.

En meditatie is ideaal om in de ochtend te doen, wanneer het nog stil en rustig is.

Lees je eens in in meditatie en kijk wat voor vorm bij jou past!

Schrijf op waar je blij van wordt

Ik doe dit elke ochtend en ik zweer erbij. Ik schrijf puntsgewijs een aantal dingen op die mij de dag ervoor blij hebben gemaakt. Dat kunnen hele grote dingen zijn, maar ook kleine dingen zoals lekker weer, een goede kop koffie of een mooi compliment.

Het zorgt ervoor dat ik de dag positief begin en dat ik focus op de dingen die me blij maken – en niet op de dingen die dat niet doen. 

Ik schreef een tijd terug al eens een blogartikel hierover!

Gun jezelf denktijd

Rennen, vliegen, haasten… Het is makkelijk om altijd maar door te gaan. En om elk moment op te vullen met ‘iets’ te doen.

Maar het is ook belangrijk om je hersenen af en toe rust te gunnen, zodat jij je gedachten op een rijtje kunt zetten.

Begin de dag goed door daar tijd voor te maken. Schrijf op wat je denkt en vraag jezelf af of dit ook is wat je wilt denken. Werk aan het veranderen van je gedachten als dat nodig is. Orden je gedachten. Maak even tijd om al die gedachten te verwerken.

Ga aan de slag met journaling

Ook journaling is fijn om je dag goed te beginnen. Journaling houdt simpelweg in dat je tijd maakt om wat te schrijven over hoe dingen gaan. Je kunt je gedachten opschrijven, je kunt terugblikken op gisteren, je kunt vooruitblikken naar vandaag…

Er zijn genoeg ideeën te vinden over hoe je dit aan kunt pakken. Kies wat bij jou past!

Begin de dag met een braindump

Nog een manier om je dag rustig en overzichtelijk te beginnen, is door een braindump te doen.

Bij een braindump ‘dump’ je wat er in je brein (je ‘brain’ dus) zit op papier. Je zet dus alles wat je denkt en wat je moet doen op papier. Dit kun je vervolgens op je planning of to do lijst zetten. En dat zorgt ervoor dat je geen dingen vergeet.

Zorg voor een gezond ontbijt

Gezond eten geeft je energie voor je dag. Een gezond ontbijt zorgt voor een gezonde start van de dag, wat je waarschijnlijk direct een goed gevoel geeft.

Als je direct de keuze maakt voor een gezond ontbijt dat zijn de eerste goede stappen van de dag gezet.

Een aantal ideeën voor gezonde ontbijtjes:

Lezen aan het begin van je dag

Lezen is heel ontspannend en kan daarmee zorgen voor een rustig begin van de dag.

Maar een non-fictie boek kan je juist ook inspiratie en motivatie geven. Het kan je motiveren om er een mooie, productieve dag van te maken. Bekijk mijn favoriete zelfhulpboeken.

Wil jij gedurende de hele dag meer lezen? Bekijk dan ook mijn tips om meer te lezen.

De dag beginnen met leren

Je hoeft niet op school te zitten om dingen te kunnen en willen leren. Er valt altijd wel wat nieuws te leren.

Misschien wil je beter worden in jouw vakgebied. Of misschien wil je graag een nieuwe taal leren.

Wat het ook is, de ochtend is hét moment om daar even tijd voor te maken. ’s Ochtends zijn veel mensen het meest scherp en hebben ze de beste concentratie. Het ideale moment om iets te leren dus. 

Start je dag met affirmaties

Affirmaties zijn niets meer en minder dan een stuk tekst waar jij in gelooft. Een stuk tekst wat jou motiveert om aan de slag te gaan en je in de goede mindset brengt voor de dag.

Lees mijn artikel over affirmaties en hoe je deze opstelt om hiermee aan de slag te gaan. 

Doe aan visualiseren

Visualiseren houdt in dat je heel bewust je een bepaalde situatie inbeeldt. Bijvoorbeeld hoe het eruit ziet als jij je doel hebt bereikt, of over hoe jij jezelf in de toekomst ziet.

Door je heel erg te focussen op hoe zo’n situatie eruit ziet, wordt het realistischer dat je dit gaat bereiken en kun je je meer gaan gedragen alsof je dat al bereikt hebt.

Ik leerde hierover door het boek The Miracle Morning

Start de dag met schrijven

Schrijf jij graag? Of wil je dat graag doen? Of wil je dat vaker doen?

De ochtend is het perfecte moment om er tijd voor te maken. Zoals ik al aangaf hebben de meeste mensen dan veel energie en concentratie. Ook is het nog rustig om je heen waardoor je waarschijnlijk minder afgeleid wordt door ‘de waan van de dag’.

Neem daarom in de ochtend de tijd om eigenlijk aan dat boek te beginnen of een blog te starten!

Ga sporten

Hoe fijn is het om naar je werk te gaan terwijl je al gesport hebt? 

Begin je dag goed door gelijk te gaan sporten. Ga hardlopen, ga fietsen, ga naar de sportschool… Je zult de hele dag blij zijn dat je het gedaan hebt!

Maak een wandeling

Vooral als jouw dag bestaat uit veel binnen zijn (bijvoorbeeld doordat je op kantoor werkt), is het fijn om je dag goed te beginnen met een wandeling. 

Dat kan een lange, stevige wandeling zijn maar ook even een blokje om. Even naar buiten gaan, frisse lucht scheppen en in beweging zijn geeft je energie.

Maak je hier geen tijd voor in de ochtend? Parkeer je auto eens wat verder weg van je werk of stap een bushalte eerder uit. Een kleine moeite, maar een goede manier om bijna automatisch meer te bewegen.

Je dag beginnen met anderen

Heb je ’s avonds altijd veel te doen of werk je vaak in de avond? Gebruik dan de ochtend om tijd met anderen te spenderen!

Neem de tijd om met het hele gezin te ontbijten, doe iets leuks met je partner, ga uit ontbijten met een vriendin of maak een wandeling met je kinderen.

Zo heb je gelijk in de ochtend al wat quality time gehad!

Naar buiten gaan aan de start van je dag

Als het weer het toestaat, is even naar buiten gaan ook een heel goed begin van je dag. Je kunt niet alleen een wandeling maken, maar je kunt bijvoorbeeld ook buiten ontbijten, buiten een boek lezen of de fiets in plaats van de auto naar je werk nemen.

Maak of bekijk je planning

Om je dag productief te beginnen, is het waardevol om een planning te maken. Ik wil je eigenlijk aanraden om die zelfs de avond van tevoren te maken, zodat je aan het begin van de dag precies weet wat je moet doen en zodat je hem in de ochtend alleen hoeft te bekijken.

Heb je dat niet gedaan of vind je dat niet handig, maak er dan wel in de ochtend te tijd voor.

Bekijk ook mijn tips voor het maken van een dagplanning

Wees gelijk productief aan het begin van je dag

Over productiviteit gesproken, ik vind de dag productief beginnen met iets wat ik echt nog wilde doen ook altijd heel fijn. Zo heb ik gelijk al iets van mijn persoonlijke to do lijst gedaan.

Denk hierbij aan een administratieve of huishoudelijke taak die je dan maar vast achter de rug hebt. Waarschijnlijk ben je de hele dag blij dat je er al vanaf bent, vooral als het een taak is die je niet per se leuk vindt of die veel concentratie kost.

Werk aan je doelen 

Heb jij doelen gesteld voor jezelf? Dan is het begin van de dag ook hét ideale moment om de tijd te maken om aan je doelen te werken.

De enige manier om je doelen te bereiken is door er stap voor stap naartoe te werken en dichterbij te komen. Maak in de ochtend de tijd om die stappen te zetten!

Heb je nog geen doelen gesteld? Lees dan eens mijn blogartikel over SMART doelen stellen. Of bekijk het e-book Plan jouw jaar, waarin ik je stap voor stap meeneem bij het stellen van doelen voor een heel jaar en op basis daarvan een planning maken.

Maak tijd voor een hobby

Is er een hobby die je graag beoefent, en merk je dat je er ’s avonds te weinig tijd voor maakt? Werk er dan ’s ochtends aan!

Beoefen je muziekinstrument, werk aan je blog, schrijf dat boek, maak een puzzel, ga creatief aan de slag, bak iets lekkers…

Hoe kun je de dag beter beginnen dan door iets te doen wat je leuk vindt?!

Boeken die je helpen met de dag goed beginnen

Dat waren de 22 tips! Wil jij nog meer lezen over het goed beginnen van je dag? Dan kan ik je deze boeken aanraden:

  • The Miracle Morning: Over hoe je je dag goed kunt beginnen door aan jezelf te werken met persoonlijke ontwikkeling. O.a. sporten, affirmaties en visualisatie komen hierin uitgebreid aan bod.
  • What the most successful people do before breakfast: De titel zegt het al, dit boek gaat over wat succesvolle mensen doen voor het ontbijt. Een boek wat snel wegleest maar wat je goede inspiratie kan geven om de dag goed te beginnen. Wel alleen in het Engels.
  • De Helweek: Dit boek gaat niet alleen over de ochtend, maar het is een uitdaging waarin je een hele week lang o.a. elke dag om vijf uur opstaat. Een test voor je mentale zelf, met het idee om superveel te doen in één week. Hier lees je over mijn helweek.

Wat doe jij om de dag goed te beginnen?

Pin deze blogpost op Pinterest!      Pin It
De dag goed beginnen met deze 22 tips

Ontvang gratis tips en updates (incl. werkblad)

Meld je aan voor e-mails en ontvang updates over Streets Ahead en gratis productiviteitstips. Plus nu als bonus: het PDF werkblad SMART doelen stellen!

Powered by ConvertKit

Plaats een reactie