Meer goede gewoontes met Better Than Before (boek)


Het boek Better Than Before gaat over het aanleren van gewoontes om zo “steeds beter” te worden. Op basis van eigen ervaring en onderzoek deelt schrijfster Gretchen Rubin haar tips en tricks. Lees wat er aan bod komt in het boek, wat ik er van vond en wat de vier basisstrategieën voor het aanleren van gewoontes zijn!

Na The Happiness Project (en een vervolg daarop), een boek waarin Gretchen Rubin onderzoek deed naar geluk en daar een jaar lang bewust mee bezig was, kreeg ze interesse in gewoontes. Ze werd zich bewust van haar gewoontes, ging aan de slag om deze te verbeteren en deed er onderzoek naar. Het resultaat daarvan zijn haar ervaringen en tips in het boek Better Than Before.

Waar gaat Better Than Before over?

Better Than Before is een boek over gewoontes. Hoe leer je een gewoonte aan? Wat helpt daarbij en hoe maak je het jezelf lastig? Hoe voorkom je dat je na een tijd weer stopt met een gewoonte? Wat moet je wel en juist niet doen als je een gewoonte aan wilt leren? Wat heeft jouw karakter voor invloed op hoe je gewoontes aanleert? Het komt allemaal terug in dit boek.

Gretchen deed onderzoek naar verschillende strategieën voor het aanleren van gewoontes en besteedde daarbij extra aandacht aan de verschillen tussen mensen. Met als belangrijkste verschil hoe je omgaat met innerlijke en uiterlijke verwachtingen. Maar denk ook aan verschillen als of je een avond- of ochtendmens bent, of je liefst voor deadline als een gek iets afmaakt of juist de tijd neemt om ruim op tijd klaar te zijn, en of je het meest gelukkig wordt van veel of van weinig. Dit is waar het boek mee begint en deze karaktereigenschappen komen later in het boek steeds terug. Dit doordat wordt aangehaald of deze strategie past bij een bepaald type persoon en op welke manier deze het best kan toegepast worden voor dat type.

Na deze introductie deelt Gretchen verschillende strategieën. Eerst vier basisstrategieën die volgens Gretchen onmisbaar zijn bij het aanleren van gewoontes. Strategieën die in zichzelf al gewoontes zijn, maar die het aanleren van andere gewoontes vergemakkelijken. Die deel ik onderaan deze blogpost met jou! Daarna lees je tips over het starten met een gewoonte. Wanneer begin je? Waarom is het moeilijker om voor een tweede keer een poging te doen? En hoe maak je het jezelf het makkelijkst?

De strategieën die volgen gaan wat meer de diepte in. Ze deelt verschillende strategieën die inspelen op je inzet, op het omgaan met mislukking en op plezier beleven bij het aanleren van gewoontes. Het laatste deel gaat tot slot over hoe je wel of juist niet kunt vergelijken met anderen en welke strategieën op basis van karakter en identiteit jou kunnen helpen bij het aanleren van gewoontes.

Wat ik vond van Better Than Before

Ik vond Better Than Before echt een heel fijn en inspirerend boek! Ik heb het zelfs, terwijl ik het boek nog aan het lezen was, al aan verschillende mensen aangeraden. Het leest lekker weg doordat het als een verhaal is geschreven, maar de “theorieën” zijn tegelijkertijd wel op onderzoek en andere boeken gebaseerd. Daarbij heeft Gretchen ze zelf vaak uitgeprobeerd of gebruikt ze ze standaard.

Het nadeel van dat het in verhaalvorm is geschreven is dat je niet even gemakkelijk alle belangrijke informatie eruit filtert. Het is geen kort maar krachtig verhaal met duidelijke actiepunten. Het complete verhaal moet je inspireren en overtuigen van de verschillende strategieën en tips.

En dat doet het ook wat mij betreft! Ik kreeg er helemaal zin van om aan de slag te gaan én heb ook zeker al wat tips in de praktijk gebruikt. Sommige dingen deed ik al, maar nu ben ik me er bewuster van geworden dat deze bijdragen aan het behouden (of juist niet aangeleerd krijgen) van gewoontes.

Doordat het boek vol voorbeelden staat, gebaseerd op verschillende karakters, laat het je nadenken over hoe je zelf dingen aanpakt en hoe jouw karakter en eigenschappen invloed hebben op je gewoontes. En sowieso hoe bizar veel dingen die je doet gewoontes zijn. Bovendien maakt het je bewust van gewoontes, van het feit dat je deze kunt veranderen én van hoe belangrijk dat is. Het gaat hier namelijk wel om dingen die je dagelijks of wekelijks doet. Als je elke dag iets kleins beter doet, telt dat uiteindelijk op!

Vier basisstrategieën

Om je een beeld te geven van wat je kunt verwachten, deel ik hier met jou de vier basisstrategieën. Dit is waar het boek mee begint en wat volgens Gretchen de basis is waarmee je goede gewoontes aan kunt leren.

Monitoring

De eerste strategie is ‘Monitoring’ en dat is simpelweg bijhouden hoe het gaat met je gewoonte. Zelf had ik dit nooit als heel belangrijk gezien (eerder als een extra handigheid), maar door bij te houden welke gewoonte je aan wilt leren en hoe het daarmee gaat ben je je er heel bewust van én kun je jezelf minder makkelijk voor de gek houden. Het staat namelijk vast hoe goed of niet goed je je eraan hebt gehouden. Onder ‘Monitoring’ valt trouwens niet alleen het afvinken van wat je gedaan hebt, maar bijvoorbeeld ook het bijhouden van een eetdagboek, het tellen van stappen, jezelf wegen, bijhouden hoe vaak je iets doet of wanneer je iets doet, het bijhouden van een huishoudboekje enzovoorts. Het maakt je bewust van hoe het gaat én zorgt ervoor dat je er extra aandacht aan besteedt.

Foundation

De ‘Foundation’ strategie gaat over dat er 4 zaken zijn, die belangrijk zijn om op orde te hebben, en die het makkelijker maken om gewoontes aan te leren. Die vier dingen zijn:

  • Slaap
  • Beweging
  • Goed eten en drinken
  • Opruimen

Wanneer je te weinig slaapt heb je weinig energie en waarschijnlijk ook minder zin om je aan je gewoontes te houden. Denk maar aan het moment dat je eigenlijk moet gaan slapen maar tóch die zak chips/reep chocolade pakt. Je kunt jezelf minder goed in de hand houden als je moe bent. Ook beweging zorgt voor energie. Ik merk zelf ook dat ik veel sneller moe ben en over het algemeen minder zin heb in dingen wanneer ik een tijdje niet heb gesport. Beweging geeft energie maar ook rust, en beide hebben alleen maar een positief effect op gewoontes. Om dezelfde reden is het belangrijk om goed (als in: gezond) te eten en te drinken. Van gezond eten krijg je energie, ongezond eten kost vaak alleen maar energie.

En tot slot opruimen, die je hier misschien niet vindt thuishoren. Opruimen zorgt immers niet voor energie. Maar in wat Gretchen hierover zegt kan ik me ook wel vinden: opruimen zorgt voor meer rust en meer overzicht, en door op te ruimen krijg je ook meteen zin om andere gebieden van je leven aan te pakken, en daarmee je gewoontes te verbeteren. Een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd ;-).

Scheduling

De derde basisstrategie gaat over plannen. Wanneer je een vast tijdstip of vast moment hebt waarop je een bepaalde activiteit doet, is het makkelijker om er een gewoonte van te maken. Altijd op maandag de boodschappen voor de hele week doen. Altijd op dinsdag sporten. Altijd voor je gaat slapen de keuken opruimen. Altijd na je ontbijt je mail beantwoorden. Als ik het zo zeg klinkt het makkelijk toch? Doordat je activiteiten (oftewel gewoontes) koppelt aan een bepaald moment of een bepaalde activiteit die je al doet, pas je ze in in je dag of week, vergeet je ze niet én wordt het vanzelf normaal om iets op dat moment te doen.

Accountability

De laatste basisstrategie is accountability. In het Nederlands vertaald betekent dit verantwoording. Het afleggen van verantwoording, hoe schools het ook klinkt, zorgt er bij veel mensen voor dat het makkelijker is om een gewoonte vol te houden. Wanneer je voor iets verantwoordelijk gehouden wordt, ben je sneller geneigd om het te doen. Dat is waarom veel mensen het makkelijker vinden om een teamsport vol te houden of om te sporten met iemand anders, dan om alleen te gaan. Of waarom het kan helpen om een gewoonte vol te houden wanneer je deze met iemand anders deelt en hij/zij verwachtingen van je heeft. Maar het kan ook helpen om verantwoording aan jezelf te moeten afleggen. Door bijvoorbeeld een spaardoel te bedenken, of jezelf op te leggen om elke dag een bepaald aantal stappen te zetten. Het werkt vaak ook twee kanten op. Wanneer je gezonder wil eten en dit tegen anderen zegt, ben je enerzijds waarschijnlijk minder snel geneigd om bij hen ongezond te eten, omdat ze van jou verwachten dat je gezond eet, en anderzijds krijg je er waarschijnlijk commentaar op wanneer je tóch ongezond eet, waardoor het je bewust maakt van de gewoonte die je aan wilde leren.

In het boek worden vervolgens nog heel veel meer (herkenbare) tips gegeven, maar ik denk dat je zelfs met deze basisstrategieën al best aan de slag kunt. Zeker als je hier nog niet eerder bewust mee bezig bent geweest.

Ben je benieuwd geworden naar Better Than Before? Het boek is te koop via Bol.com, zowel de papieren versie als het ebook. Het is ook naar het Nederlands vertaald onder de titel ‘Steeds beter’.

Gebruik jij één van deze strategieën of ga je dat vanaf nu doen? En was je al bekend met het boek ‘Better Than Before’?

Pin dit op Pinterest (ga je met muis over de afbeelding of tik erop vanuit je smartphone):

Meer goede gewoontes met Better Than Before (boek)

Ontvang gratis tips en updates (incl. werkblad)

Meld je aan voor e-mails en ontvang updates over Streets Ahead en gratis productiviteitstips. Plus nu als bonus: het PDF werkblad SMART doelen stellen!

Powered by ConvertKit

4 gedachten over “Meer goede gewoontes met Better Than Before (boek)”

  1. Volgens mij heb je mij het boek een keer aangeraden én ik heb het in de bib gevonden :) moet er nog aan beginnen maar het spreekt me wel erg aan. Bedankt voor de duidelijke review!

Plaats een reactie