Jouw 2-dagen-detox voor het stellen van doelen (+ werkboek)


Weet je wel een beetje wat je wil doen en bereiken in je leven, maar niet echt concreet? Of zit je midden in een identiteitscrisis en weet je totáál niet meer wat je wil? Doe je maar wat en heb je het idee dat je nooit echt verder komt? Dan is het tijd om deze 2-dagen-detox uit te proberen!

Detoxen is het Engelse woord voor ontgiften. Het reinigen van je lichaam door bijvoorbeeld een paar dagen alleen maar sap te drinken. Maar geen zorgen, ik ga niets aan je eetpatroon veranderen. Voor deze detox (die niets met je lichaam te maken heeft) is het enige wat je moet doen: twee dagen in je agenda prikken waarop je niets plant. Deze twee dagen besteed je aan JOU.

Tijdens deze dagen ga je in kaart brengen wat je dromen en doelen zijn. Hoe wil je dat je leven eruit ziet? Waar zie je jezelf over vijf jaar? Welke vragen jij jezelf daarbij precies stelt, dat is aan jou. Wat je wel uit deze blogpost gaat halen, is een planning voor die twee dagen, om op papier te krijgen wat je wilt én hoe je het voor elkaar gaat krijgen. Bovendien kun je een werkboek downloaden waarin je alle stappen terugvindt en waar je aantekeningen in kunt maken.

Misschien heb je geen twee volle dagen nodig, of denk je dat je ze niet nodig hebt, om deze “detox” uit te voeren, toch zou ik ervoor kiezen om die wel te nemen. Want als je echt twee dagen de tijd neemt, betekent dit dat je hier serieus aandacht aan wil besteden en je het echt belangrijk vindt. Als je nu al geen tijd wilt besteden aan het nadenken over je dromen en doelen, hoe ga je ze dan óóit waarmaken?!

Goed, aan de slag!

De eerste ochtend: schrijf je doelen op

Pak een leeg papier, een notitieboekje, een Word document, het 2-dagen-detox werkboek of wat je maar fijn vindt erbij en start met het opschrijven van je ideeën en plannen. Wat zou je misschien willen bereiken? Wat lijkt je leuk? Waar word je gelukkig van? Wat zijn je doelen? Schrijf alles op, lucht je hart, pak gerust je notitieboekje of telefoonnotities erbij om op te schrijven welke ideeën je al eerder had.

Weet je niets meer? Maak bijvoorbeeld een wandeling, neem een bad of doe iets anders rustigs waarbij je goed kunt nadenken en vaak inspiratie krijgt. Houd je pen bij de hand en schrijf alle ideeën die je nu alsnog krijgt op.

In de middag: werk je ideeën uit

’s Middags is het tijd om aan de slag te gaan met al je ideeën. Dat doe je in drie fases. Dit wordt een drukke middag!

  • Discover: Doe research, stel vragen aan anderen, bekijk wat je droom precies voor jou betekent. Waarom wil je het graag? Hoe komt het dat je dit hebt opgeschreven? Zijn er misschien dromen die bij elkaar passen, elkaar aanvullen? Het gaat erom dat je een beeld krijgt van wat je met je ideeën wilt doen.
  • Decide: Als je ’s ochtends goed je best hebt gedaan, heb je waarschijnlijk een heleboel dingen opgeschreven. Kies welke dingen voor jou het allerbelangrijkst zijn. Wees realistisch in wat je kunt waar maken, maar durf zeker ook groot te denken. Kies en werk uit welke doelen jij wilt gaan bereiken.
  • Plan: Nu is het tijd om écht concreet te worden! Wat moet je (denk jij) doen om je droom waar te maken? Welke (sub)stappen moet je hiervoor zetten? De GOST methode is een handige methode om inzicht te krijgen in hóe je je doelen kunt bereiken.

En in de avond: doe kennis op

Geen televisie, geen drankjes. Vanavond ga je… lezen. Of in ieder geval je in je ideeën verdiepen. Schaf een (e-)book aan over jouw doelen, bezoek blogs, websites die erover schrijven en tips geven. Laat het tot je bezinken en schrijf alle interessante informatie op. Word je bewust van hoe je je dromen waar kunt maken. Er valt altijd wel iets nieuws te leren, dus ik maak me er geen zorgen over dat je je gaat vervelen.

Jouw 2-dagen-detox voor het stellen van doelen

De tweede ochtend: stel doelstellingen

Nu je weet wát je wilt bereiken en ook een beeld hebt van hóe je dat gaat doen, is het tijd om te bedenken wanneer je het dan gaat doen. En om nog concreter te worden. Op deze ochtend ga je je dromen/doelen omtoveren tot duidelijke doelstellingen. Dat doe je volgens het SMART principe:

  • Specifiek: is je doelstelling duidelijk? Zorg dat je alle W-vragen beantwoordt (wie wat waar wanneer waarom)
  • Meetbaar: kun je bepalen wanneer de doelstelling behaald is?
  • Acceptabel: is er draagvlak voor bij de personen die met dit doel aan de slag moeten gaan/jou moeten helpen?
  • Realistisch: is de doelstelling haalbaar?
  • Tijdgebonden: heb je een deadline gesteld? Wanneer moet het behaald zijn?

Als je dit principe volgt krijg je concrete doelstellingen met een deadline. Dus niet: “ik wil een boek schrijven”, maar “ik wil voor 31 december 2017 een door mij geschreven boek met minstens 50.000 woorden in de winkels hebben liggen”. Maakt het opeens een stuk concreter, nietwaar? En je denkt waarschijnlijk meer dat je nu toch echt eens aan de slag moet, want hè, time flies en voor je het weet is het 31 december 2017.

Waar nodig kun je ook subdoelen omtoveren tot concrete doelstellingen. Het stellen van een deadline kan ervoor zorgen dat jij er meer je best voor gaat doen, want zoals ik in deze blogpost ook al uitlegde, we geven dingen die urgent zijn nu eenmaal automatisch voorrang in onze gedachten.

’s Middags: maak een planning

Nu weet je wat je moet doen en wanneer je het moet doen, precies de ingrediënten die je nodig hebt om een planning te creëren. Dat ga je deze middag doen. Bedenk voor jezelf: hoe ga je je doel op tijd halen? Wat moet je daarvoor doen en wanneer? Schrijf alles uit en verwerk het in je planning zoals je hem normaal ook maakt. Alleen moet je nu misschien iets verder vooruit werken.

Een manier om dit overzichtelijk te doen is bijvoorbeeld door met jaar-, maand- en weekoverzichten te werken. Per jaar maak je een jaaroverzicht. Kijk naar je doelstellingen en vul per jaar in welke doelstellingen je moet halen of wat je moet doen om je doelstellingen het jaar erop te halen. Dat doe je ook per maand en per week. Steeds word je concreter (hierbij komt de GOST methode weer van pas) en zo krijg je zowel op lange termijn als op korte termijn overzicht in je doelen en hoe je die gaat bereiken.

De laatste avond: motiveer jezelf

Je bent er bijna! Je hebt bedacht wat je wil doen en hoe je het moet doen. Vanavond staat in het teken van voorbereiden op het ook echt uitvoeren van de dingen die je moet doen om jouw dromen waar te maken en je doelen te behalen. Bedenk wat jou gaat helpen bij dit bereiken. Twee manieren die ik aanraad:

  • Zorg dat je doelstellingen zichtbaar zijn: denk aan een grote planning die je aan de muur hangt, waarop je kunt afstrepen wat je bereikt hebt. Zo weet je wat je al hebt gedaan en hoever je nog moet! Maar ook simpelweg je doelstellingen in het zicht hangen zodat je er continu aan herinnerd wordt, kan helpen. Of wat dacht je van een inspirerende quote die jou aan je doel doet denken? Zolang het jou maar herinnert aan wat je wilt bereiken en dat je daar iets voor moet doen!
  • Zorg dat anderen ervan op de hoogte zijn: vertel anderen over je plan. Aan wie en hoeveel mensen je dat doet, is aan jou, maar vaak geldt: hoe meer, hoe beter. We zijn nu eenmaal gevoelig voor sociale controle, en als je huisgenoot vraagt: “Hè, hoe gaat het eigenlijk met [doel] dat je wilt bereiken?” wil je ongetwijfeld een positief antwoord kunnen geven. Vertel dus je partner, huisgenoten, familie, vrienden, bloglezers en wie het verder maar horen wilt over wat je van plan bent! Ook handig is als je het aan mensen vertelt die al ervaring hebben met wat jij wilt bereikt. Zij kunnen je in elke fase bruikbare tips geven, met je meeleven of zelfs jou coachen naar je succes!

Op deze avond koop of maak je dus iets wat jou aan je doelen doet denken, én je vertelt anderen over je doel. Doe dat laatste ook echt vanavond, dus bel de mensen op die je niet spreekt en publiceer die blogpost. Want als je dit uitstelt komt het er misschien helemaal niet meer van en zit je niet meer in de positieve flow van deze detox!

Meld je aan voor mijn e-mails en ontvang een werkboek voor jouw 2-dagen-detox!

Om het je nog makkelijker te maken, heb ik een werkboek opgesteld voor deze 2-dagen-detox. In dit document vind je de belangrijkste actiepunten uit de detox, gevolg door ruimte om hier jouw ideeën en antwoorden op te schrijven. Je kunt deze antwoorden online, op je computer in het PDF-bestand invullen, maar je kunt het werkboek ook printen zodat je er met een pen in kunt schrijven.

Meld je aan voor mijn e-mails en ontvang het werkboek 2-dagen-detox doelen stellen als gratis bonus:

Ontvang gratis tips en updates (incl. werkboek)

Meld je aan voor e-mails en ontvang updates over Streets Ahead en gratis productiviteitstips. Plus nu als bonus: PDF werkboek 2-dagen-detox doelen stellen!

Powered by ConvertKit

Heb jij een goed beeld van wat je wilt bereiken en hoe je dat gaat doen? Of wil je deze detox een keer uitproberen? Ik ben reuze nieuwsgierig, dus let me know in de comments!!

Pin deze blogpost op Pinterest!      Pin It

Jouw 2-dagen-detox voor het stellen van doelen

Weet je wel een beetje wat je wil doen en bereiken in je leven, maar niet echt concreet? Of zit je midden in een identiteitscrisis en weet je totáál niet meer wat je wil? Doe je maar wat en heb je het idee dat je nooit echt verder komt? Dan is het tijd om deze 2-dagen-detox uit te proberen!

Ontvang gratis tips en updates (incl. werkblad)

Meld je aan voor e-mails en ontvang updates over Streets Ahead en gratis productiviteitstips. Plus nu als bonus: het PDF werkblad SMART doelen stellen!

Powered by ConvertKit

16 gedachten over “Jouw 2-dagen-detox voor het stellen van doelen (+ werkboek)”

  1. Wat een goede post! Ik heb zelf (na een jaar niet weten wat ik wil) nu weer een doel waar ik aan ga werken, heb twee dagen detox dus niet echt meer nodig, maar kan me voorstellen dat het echt heel handig is voor sommige mensen! Ik sla hem op, you never know :)

    • Oh wat fijn! Bij mij heeft het inderdaad ook wat langer geduurd. Ik denk dat dit vooral handig is als je het uitstelt om hierover na te denken zeg maar of heel erg in een sleur zit.

  2. Jaaaa, je zei al dat je dit binnenkort zou gaan posten dus ik ben echt blij. Het is echt een duidelijk plan waar ik zeker wat mee kan. En aangezien het bijna zomervakantie is, heb ik alle tijd :). Dankjewel!

  3. Het klinkt echt heel tof en heftig tegelijk. Dit herinnert me er wel weer aan dat ik wat meer met doelen bezig moet gaan, want de laatste tijd vergat ik dat een beetje.

    • Jeej het is ook bedoeld als een reminder! En je kunt het natuurlijk op zo’n manier doen als je zelf wil, zo lang zo kort. Iets weglaten, iets anders erbij doen etc etc. Als je doelen wilt gaan stellen hoop ik in ieder geval dat je er iets aan hebt :-)!

  4. Dit is echt weer zo’n artikel waarvan ik zin krijg om aan de slag te gaan! Gelukkig weet ik mijn doelen eigenlijk al wel, maar ik heb het werkboek toch even gedownload want ik hou van die freebies!

    • Oh wat leuk! Ja ik vind ze ook echt leuk om te maken :-). Maakt het toch net nóg wat praktischer hè :-). Hoop dat je er in de toekomst wat aan hebt, misschien voor volgend jaar of als je binnenkort in de zomer tijd hebt!

    • Oh ja wat goed bedacht! Ik denk dat je delen hiervan zeker ook voor andere dingen kunt gebruiken. Vooral als uit die brainstorm bijvoorbeeld een concreet plan moet komen kun je dit prima gebruiken denk ik!

  5. Beste Linda,

    Ik heb er 2 dagen voor vrijgemaakt (tijdstippen van ongeveer 1,5 uur) vrijgemaakt om hieraan te werken.
    Hier ben ik al een tijdje mee bezig en ik denk dat het waardevol is om het regelmatig in kaart te brengen en up-to-date te blijven, van je ideeën en zo nodig bijschaven.
    Hartelijk dank hiervoor.

    Ik begin er NU aan.

    (laat je mijn ervaring zeker weten)

    Met vriendelijke groet,

    Emine Pala-Pazan

Plaats een reactie