Sinds een paar maanden stuur ik regelmatig een e-mail naar iedereen die op de lijst staat. De ene keer vaker dan de andere keer, maar ongeveer één keer per week iets sturen is wat ik aan wil houden. De afgelopen tijd ben ik zelf groot fan geworden van dit platform als onderdeel van mijn blog en ik ga je vertellen waarom.

E-mail is persoonlijk

Ik lees mijn blogs altijd een paar keer door voordat ik ze online zet. Niet alleen om ze op spelling te controleren, maar ook om te kijken of ik nog steeds achter wat ik geschreven heb sta. Is dit wel echt wat ik wil delen? Mijn blog is openbaar en iedereen die wil kan het lezen. Dat is ergens natuurlijk heel leuk en gaaf, maar soms ook wel een beetje heel erg “open”. Mijn blog is niet super persoonlijk en dat is heel bewust, want dat is niets voor mij. Mijn e-mails gaan naar een vaste lijst en hoewel ik natuurlijk niet iedereen ken die op deze lijst staat, is het niet iets wat er altijd is voor iedereen. Je kunt mijn e-mails niet vinden via Google en je kunt er niet via social media op terecht komen.

Hierdoor voelt het als een stuk persoonlijker dan een gewone blogpost. Ik stuur ze direct naar een groep mensen die geïnteresseerd zijn in wat ik te vertellen heb. Er hoeven geen mooie foto’s bij te staan, het hoeft niet SEO geoptimaliseerd te zijn. (Natuurlijk hoeft dat bij een blog ook niet per se, maar ik probeer het vaak wel te doen.) Ik heb nieuws, informatie of iets anders interessants wat ik wil delen en dus deel ik dat.

E-mail is in het moment

Het idee voor een blogpost bedenk ik weken, zo niet maanden voordat ik hem schrijf. Elk idee schrijf ik op en zodra ik daadwerkelijk ga schrijven pak ik die lijst erbij en kies ik er iets van. Misschien maak ik een blogpost van een idee wat ik pasgeleden had (zoals deze!), maar soms baseer ik het ook op een idee wat ik een hele tijd terug bedacht. Na het schrijven ligt het vervolgens vaak nog een tijdje op de plank, wat ook weer van een paar dagen tot een paar weken varieert. Zelfs met het Week report begin ik een week van tevoren, want zodra ik een interessante blogpost lees zet ik deze er alvast in.

Dan over naar e-mail: meestal bedenk ik “goh, ik moet weer eens een mail sturen, wat zal ik vandaag eens delen?”, óf gaat het van “ik heb nu echt even iets te vertellen dus snel een mail sturen”. Ik schrijf de mail, lees ‘m twee keer over en druk op verzenden. Natuurlijk heb ik daar ook ideeën voor die ik later uitwerk (soms zijn het gewoon mini blogposts die je ontvangt), maar het schrijven zelf gebeurt vaak vlak voor ik ‘m verzend. Ik vertel er graag iets in over wat mij bezig houdt, en dat link ik dan aan het onderwerp van de mail. Zo ontvang je een e-mail over wat er nu bij mij speelt, en niet de meest uitgebreide insights over een onderwerp waar ik al superlang enthousiast over ben.

E-mail is een extra

Mijn blog blijft altijd het “hoofd”platform, e-mail doe ik erbij als extra. Ik wilde nog meer te bieden hebben aan lezers, maar zoals ik laatst ook al uitlegde (in deze blogpost), geen korte blogposts meer delen. Alleen maar dingen waar ik tevreden over ben. Via e-mail deel ik dan extra content, die niet slechter is als blogposts, maar wel vaak iets wat ik daar niet kwijt kan of wil, terwijl ik denk dat mijn lezers er wel iets aan kunnen hebben. Of het is iets waar ik op dat moment mee zit of mij interesseert en ik wil het graag meteen delen, zonder na te denken over foto’s en timing. Op deze manier is e-mail een aanvulling op mijn blog en ik hoop dat iedereen die mijn e-mails ontvangt dat ook zo ziet! Dat is in ieder geval wel het doel ervan. Nog meer waarde voor mijn lezers, jullie helpen nog productiever te worden!

E-mail is sociaal

In tegenstelling tot wat je misschien zou denken, vind ik e-mail júist een enorm goede manier om contact te hebben met mijn lezers! Waar een blogpost openbaar is en je daar misschien liever niet (altijd) een reactie achterlaat, is e-mail privé en kun je reageren wat je maar wilt zonder dat je hoeft na te denken over wie het kan lezen. En waar je na het lezen van een blogpost misschien de pagina sluit en je simpelweg vergeet te reageren, blijft de e-mail in je inbox zodat je er later nog wat mee kunt doen. Daarom is het in sommige gevallen juist het ideale platform om contact te zoeken. Ik probeer dan ook in iedere mail een vraag te verwerken omdat ik daar vaak hele leuke en enthousiaste reacties op krijg. En jullie geven mij ook weer tips en inspiratie! Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, maar aan alle mail lezers: dankjewel daarvoor!

Volgers via e-mail zijn echte volgers

Als iemand je via e-mail volgt is dat (volgens mij dan hè!) omdat hij of zij echt geïnteresseerd is. Niemand kan zien dat je mijn e-mails krijgt, niemand kan jou hierdoor terug gaan volgen en je e-mailadres linkt niet door naar jouw account waar dan ook. Je meldt je aan omdat je nieuwsgierig of geïnteresseerd bent in wat ik je ga sturen. Dat is waarom ik het zó leuk vind om te zien dat juist die lijst groeit. Ook al kan niemand zien hoe veel mensen er precies op staan of hoe hard het groeit. Ik zeg het ook in mijn mails, maar ik vind het gewoon zo leuk en zo gaaf dat mijn content in je mail mag belanden (want ik weet dat je ongetwijfeld al veel te veel mails krijgt). Voor mij dan ook de uitdaging om de mails ook echt de moeite waard te maken, zodat je je niet na een tijdje afmeldt.

Betekent trouwens niet dat ik bloggen niet meer leuk vind, hoor. Want juist gevonden kunnen worden in Google, een overzicht hebben van alle content die je al gemaakt hebt én een platform hebben waar alles samen komt is wat bloggen zo leuk maakt. Maar e-mail is een goede concurrent!

Ontvang jij mijn e-mails? Herken je je hierin? Ik hoor graag jouw mening!! (Via e-mail reageren mag natuurlijk ook ;-) )

PS Ben je nu nieuwsgierig geworden naar mijn mails? Onder foto vind je een formulier waarmee je je aan kunt melden.

Bewaar dit op Pinterest:

Email3

Ontvang gratis tips en updates!

Meld je aan voor e-mails en ontvang updates over Streets Ahead en gratis productiviteitstips :-). Plus nu als bonus: het gratis stappenplan 'van losse taken naar concrete planning'!

Powered by ConvertKit