Word je van drukte succesvol? Maakt drukte je gelukkig? Volgens Tony Crabbe, schrijver van het boek ‘Nooit meer te druk’, is het antwoord op beide vragen nee. Meer willen maakt je niet succesvol, het is juist veel belangrijker om je te onderscheiden. En meer geld, status of populariteit dankzij je drukke gedrag leidt ook niet tot geluk. Juist van relaties, zingeving en gezondheid word je namelijk gelukkig. Stoppen met druk doen dus!

Wees nooit meer te druk en word succesvol en gelukkig

Ik schreef eerder al over welke tips mij uit het eerste deel van het boek zijn bijgebleven. Het tweede en derde deel van het boek gaan over waarom je niet succesvol en gelukkig wordt van drukte. Tony geeft daarvoor twee vervangende strategieën: onderscheiding en betrokkenheid.

Onderstaande tips zijn afgeleid uit het boek, waar naast deze tips nog veel meer inspiratie en uitleg in staat. De tips zijn bijna allemaal gebaseerd op onderzoek en dus niet zomaar bedacht.

Zie jezelf eens als bedrijf, en onderscheid je

Er zijn maar weinig bedrijven die succesvol zijn in “alles doen”. Ik ken een aantal voorbeelden, maar er zijn zeker zoveel voorbeelden van bedrijven die “meer” wilden doen en toen enorm faalden. Zou het werken als IKEA opeens dure meubels gaat aanbieden? Zou je naar de McDonalds gaan om gezond te eten? Zie je jezelf al op naaldhakken van Nike lopen? Deze merken onderscheiden zich (onder andere) door zich bewust te richten op goedkoop, comfort/fast food, of op sport. In de communicatie (en met name in de branding) word je ermee doodgegooid: om succesvol te worden, moet je uniek zijn. Onderscheiding leidt tot succes.

Hoe zou jij jezelf onderscheiden? Denk voor het gemak even aan je carrière. Wat maakt jou uniek en hoe kun je daarmee iets doen? Wat kun je daarmee bereiken? Door hier over na te denken kun je beter prioriteiten stellen, en je dus richten op dingen die belangrijk zijn, in plaats van op “alles”. Waar hoort jouw focus te liggen? In het boek worden hierbij nog een aantal opties gegeven, plus vragen om hier beter over na te denken. Heel handig als je op dit gebied niet zo goed weet waar je staat of waar je heen wilt.

Zelf schreef ik overigens ook al eens over het merktemplate. Dit template doet je nadenken over wie je bent en wat je eigenschappen zijn. Op basis daarvan ben je misschien al een heel eind op weg!

Tackle je uitstelgedrag

Er zijn meer kansen voor vernieuwing, voor zelfstandig en flexibel werken dan ooit ervoren. En toch focussen mensen vaak niet op belangrijke dingen, op wat ze echt willen. Drukte is een perfect excuus om je dromen vooral niet na te jagen. Je moet immers eerst nog zoveel andere dingen doen!

Je kunt toch beter eerst alle kleine taken afronden, voordat je met dat grote, echt belangrijke ding begint?!!?

Drukdoenerij gaat samen met uitstelgedrag. Want vaak hebben we het druk, of hebben we het gevoel dat we het druk hebben, doordat we dingen uitstellen. Volgens Tony zijn er drie oorzaken van uitstelgedrag, met elk een oplossing:

  • Doorschuiven: Je gaat eerst iets doen, en daarna pas dat wat je eigenlijk moet doen. Dit komt vaak doordat je denkt meer informatie nodig te hebben. Maar dat heeft vaak meer te maken met dat dit een goed gevoel geeft, dan dat je het echt nodig hebt. En met nog meer informatie wordt het nog moeilijker, waardoor het alleen maar meer tijd gaat kosten.
  • Inertie: Je vindt het lastig om aan de slag te gaan, zeker als het om een moeilijke taak gaat. Vaak hebben perfectionisten hier last van! Je kunt ‘traagheid’ overwinnen met een impuls, bijvoorbeeld door jezelf voor te houden dat je al bezig bent. Of bekijk wat je al gedaan hebt (of wat anderen gedaan hebben) voordat je zelf aan de slag moet. Of neem jezelf voor om even kort aan de slag te gaan. Voor je het weet zit je er helemaal in!
  • Matheid: Je bent er ‘niet voor in de stemming’. Hiervoor is de oplossing: speels zijn. In dit artikel leg ik uit wat dat is. Speels zijn helpt, omdat je vaak geen zin hebt omdat het belangrijk en lastig lijkt. Neem het wat minder serieus en ga aan de slag! Of bedenk je welk deel je minder lastig vind/waar je wel zin in hebt, en begin daarmee.

Wil je meer weten over uitstelgedrag? Lees dan ook mijn uitgebreide artikel over uitstelgedrag en het aanpakken daarvan.

Kies innerlijke waarden over uiterlijke waarden

Uit onderzoek van Tim Kasser blijkt dat mensen geneigd zijn tot clusters van uiterlijke of innerlijke waarden. Hierbij zijn uiterlijke waarden o.a.: rijkdom, imago, status, populariteit; en innerlijke waarden o.a.: persoonlijke groei, goede relaties, gemeenschapsgevoel, de wereld tot een betere plek willen maken. Degene die streefden naar uiterlijke waarden, ervaarden minder voldoening, voelden zich minder veilig, minder energiek en meer terneergeslagen. Ze hadden zelfs meer last van hoofdpijn! En verder onderzoek leverde vergelijkbare resultaten op. Oftewel, van uiterlijke waarden als rijkdom, imago of status wordt eigenlijk niemand echt gezond en gelukkig. Oh, en we voelen ons ook stukken beter wanneer we doelen behalen op het gebied van persoonlijke groei, dan wanneer we uiterlijke en materialistische doelen behalen.

PS om te ontdekken wat jij belangrijk vindt, wat jouw innerlijke waarden zijn, raadt Tony aan om twee of drie kernwaarden te kiezen die voor echt belangrijk zijn. Zo kun je in de gaten houden of jij de focus legt op waar je gelukkig van wordt.

Leer omgaan met dingen waar je je druk over maakt

Al die ongelezen e-mails, die opdrachten die liggen te wachten, je never ending to do lijst… Dat kan je best het gevoel geven dat je het druk hebt. Maar e-mails zullen altijd binnen blijven stromen en je zult waarschijnlijk altijd veel dingen te doen hebben. Het niet druk hebben zit ‘m vooral in je mindset. Zie die mails en die taken niet als stressgevende factoren. Tony geeft vier ideeën over hoe je dit kunt bereiken:

  • Wees wat speelser. Stel het publiek in hun ondergoed voor bij die belangrijke presentatie of maak een tekening op je tentamenblad. Je zult er heus geen puntenaftrek voor krijgen ;-).
  • Zoom uit en denk na waar je je druk over maakt. Is het niet veel vervelender hoe druk je je maakt, dan dat er nog wat ongelezen mails in je inbox staan? En wat zou je over 10 jaar van de situatie denken?
  • Zie het als iets interessants, waar je van kunt leren. Dat is toch waar je die studie voor doet? En je wilt toch groeien in je werk? En door privé e-mails leer je de desbetreffende personen misschien beter kennen, waardoor jullie relatie verbetert.
  • Accepteer het! Je hebt het ‘druk’, so what. Pak er lekker een kop thee en een goed boek bij.

stopmetdrukdoen

Sociale verbondenheid maakt gelukkig

We kunnen niet zonder goede relaties: ze versterken het immuunsysteem, bevorderen herstel na een operatie en minimaliseren het risico op angst en depressies. En juist bij introverte mensen verbetert de stemming en het welbevinden door sociale verbondenheid. Hiermee is eenzaamheid een groter gezondheidsrisico dan roken of obesitas (in het boek wordt hierbij verwezen naar een heleboel bronnen, mocht je het niet geloven). Mensen zijn het gelukkigst als ze tijd doorbrengen met dierbaren.

Let wel, hierbij gaat het om goede relaties (met zo’n 15 mensen) en niet om de hoeveelheid relaties. Maar je ziet ‘m al aankomen: door al die drukte heb je waarschijnlijk niet zoveel tijd voor relaties, of beter gezegd, geen tijd meer over. Dus voelen we ons eenzamer, en vullen we dat weer op met drukte. Oftewel, ga vanavond iets leuks doen met je vriend(in), familie of vrienden!

Stop de drukteverslaving

In de snelle wereld van vandaag zijn mensen verslaafd aan drukte. Je haalt overal informatie vandaan en doet alles een beetje. Druk doen geeft een kick en daar raak je verslaafd aan. Je wilt steeds een nieuwe beloning in de vorm van informatie. Maar juist meer aandacht, voor één ding tegelijk, maakt gelukkiger. Maar waar moet je dan tijd en aandacht aan besteden?

We hebben gelukspieken op het moment dat we flow ervaren. Als je flow ervaart ga je volledig op in waar je mee bezig bent en denk je niet meer aan tijd. Ik schreef hier een tijdje terug een blogpost over! Op welke manier staat drukte dan flow tegen? Dat heeft drie redenen, namelijk (1) dat we steeds van taak wisselen (in de flow komen heeft tijd nodig), (2) dat we nergens echt aandacht voor hebben omdat we constant op zoek zijn naar iets nieuws, naar meer, en (3) we doen liever oppervlakkige dingen dan dingen waar je diep over na moet denken. Daardoor is het lastig om gefocust te raken en in die flow te komen. Maar kom je eenmaal in die flow, dan lever je betere prestaties en heb je meer plezier in wat je doet.

Tony noemt ook een aantal omstandigheden waarbij je sneller in de flow raakt, die enigszins raakvlak hebben met mijn blogpost:

  • Uitdaging: Als we ons best moeten doen, is de kans op diepe betrokkenheid groter. Oftewel: het moet niet te makkelijk zijn!
  • Doelen: Hiermee vergroot je de uitdaging. Bijvoorbeeld door een tijdslimiet te stellen of een record te willen halen.
  • Concentratie: Als je al je aandacht nodig hebt, brengt dit orde in je bewustzijn en raak je in een flow.
  • Respons: Je ervaart flow als je veel respons krijgt en daarop reageert. Denk aan het teruggespeeld krijgen van een tennisbal of het zien groeien van je tuin (na het tuinieren).

Geniet van het moment en neem rust

Als je steeds maar bezig bent met van alles en nog wat, verlies je het vermogen om te genieten van het moment. Daarom probeer ik de laatste tijd ook soms even niet mijn telefoon te pakken als ik even een moment heb waarop ik niets doe. Op zo’n moment wordt je brein bovendien heel actief. Het gaat prikkels verwerken en op basis daarom bekijken wat jouw mening over iets wordt, of wat jij ergens van hebt geleerd. Dus probeer ook eens om niets te doen, en dan ook echt niets; ‘verspil’ je tijd bewust. Dat is alles behalve zonde!

Begin met één ding

Je kunt niet alles doen, maar je kunt ook zeker niet al je gewoontes tegelijkertijd veranderen. Kies daarom één ding uit, laat je inspireren door wat ik hierboven heb genoemd (of lees het hele boek en haal er je eigen lessen uit), en ga daarmee aan de slag. Gelukt? Dan ga je verder met het veranderen van de volgende dingen. 

Meld je aan voor mijn e-mails en download een checklist met alle tips om te stoppen met druk doen

Er staat véél informatie in deze blogpost, en het andere artikel dat ik over Nooit meer te druk schreef. Om het voor jou wat overzichtelijker te maken, heb ik een checklist alle tips gebundeld, zodat je precies kunt bijhouden wat al een gewoonte is en waar je nog mee aan de slag wilt.

Meld je aan voor mijn e-mails en ontvang de checklist met tips uit ‘Nooit meer te druk’ als gratis bonus:

Ontvang gratis tips en updates (incl. checklist)

Meld je aan voor e-mails en ontvang updates over Streets Ahead en gratis productiviteitstips. Plus nu als bonus: PDF checklist met tips uit 'Nooit meer te druk'!

Powered by ConvertKit

Ben je benieuwd geworden naar het boek ‘Nooit meer te druk’, waar nog veel meer info en achtergrondinformatie in staat? Je koopt het boek (of e-book) bij Bol.com:

Ga jij stoppen met druk doen? Met welke tip ga jij als eerste aan de slag?

Deze blogpost later nog eens teruglezen? Pin hem op Pinterest:

stopmetdrukdoen4