Voordat je verder leest...

Wil jij meer rust & overzicht in je werkdag?

Ontdek met 10 meerkeuzevragen wat jou tegenhoudt om meer rust en overzicht in je werkdag te creëren én wat de eerste stap is om daar iets aan te veranderen!

Niets te doen op je werk? Zo besteed je je tijd zinvol


Heb je niets te doen op je werk? Op mijn werk is er altijd wel een nieuw plan, project of ontwikkeling waarmee ik aan de slag kan. Maar ik kan me voorstellen dat het in sommige banen wél voorkomt dat je je suf verveelt. Vooral als je te maken hebt met laagseizoenen of wanneer er bijvoorbeeld niet goed rekening wordt gehouden met de beschikbare capaciteit. Of als je voor jezelf werkt en het even minder druk is. Wat doe je als je je verveelt op je werk? Hoe kun je je tijd alsnog nuttig besteden?

Een lezer van Streets Ahead gaf aan: “Ik heb moeite met het nuttig invullen van mijn ‘dalmomenten’; de momenten waarop ik als zelfstandige even geen geld verdien. Meestal ga ik dan iets in het huishouden doen wat niet de bedoeling is. Hoe hou je je focus?” Ik zal eerst ingaan op mijn algemene tips wat betreft dingen die je kunt doen om je tijd nuttig te besteden op je werk. Onderaan het artikel vind je nog wat extra tips voor als je voor jezelf werkt en het even rustig is!

Lees bij over je vakgebied als je je verveelt

Je bent nooit te oud om wat te leren! Of het hard nodig is om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen is afhankelijk van je vakgebied.

Er zijn veel ontwikkelingen

Ik werk zelf in de online marketing; een vakgebied waar elke dag honderden updates, nieuwe innovaties, nieuwe tools en andere ontwikkelingen beschikbaar komen. Geldt dat voor jouw vakgebied ook, besteed jouw tijd dan aan het lezen over de nieuwste ontwikkelingen. Volg blogs, bekijk webinars, ga naar een congres… Er zijn dan vast genoeg mogelijkheden.

Mijn werk verandert niet

Verandert het werk wat je doet niet zo snel? Kijk dan alsnog hoe je toch je kennis kunt verbeteren. Werk je bijvoorbeeld op de klantenservice afdeling; ga dan op zoek naar mogelijkheden om klanten nog beter te helpen. Werk je in de administratie; ga dan op zoek naar tips om je werk beter te kunnen doen óf tips om nog meer verschillende werkzaamheden op te kunnen pakken. Zo valt er in veel functies wel wat bij te leren.

Stel doelen voor jezelf op je werk

Ik kan me niet voorstellen dat er een werkgever is die het niet kan waarderen als jij energie besteed aan je eigen ontwikkeling en aan hoe je het bedrijf waar je werkt verder kunt helpen. Als je weinig te doen hebt op je werk, is dat hét moment om de tijd te nemen om doelen te stellen voor jezelf.

Wat wil je bereiken op je werk? Hoe kun je beter worden in je werk?

Neem eens de tijd om hierover na te denken. Schrijf je ideeën op en bepaal op basis daarvan doelen die je kunt stellen. Een goede manier om doelen te stellen is door de SMART methode te gebruiken. Lees ook mijn blog over persoonlijke doelstellingen op je werk!

Kun je inspiratie gebruiken? Meld je aan voor mijn e-mails en je ontvangt gratis een lijst met 101 (!) mogelijke doelen die je kunt stellen erbij:

Ontvang gratis tips en updates (incl. 101 mogelijke doelen)

Meld je aan voor e-mails en ontvang updates over Mevrouw Structuur en gratis productiviteitstips. Plus nu als bonus een download met daarin 101 mogelijke doelen die je kunt stellen!

Te weinig werk? Ga opruimen

Iets waar je werkgever ongetwijfeld blij van wordt: als jij de tijd die je overhebt besteedt aan het opruimen van dingen. Dat kan fysiek zijn: kijk eens of er rommellades of kasten zijn op je werk die een opruimbeurt kunnen gebruiken. Gooi weg wat oud of niet meer relevant is, en bespreek het met de juiste persoon als je ergens over twijfelt.

Je kunt ook juist online gaan opruimen: is er nog achterstallige mail die je kunt verwerken? Kun je de mail op een betere manier archiveren, bijvoorbeeld door naar inbox zero te gaan? Kunnen de documenten op de computer wellicht beter georganiseerd worden? En kunnen oude documenten eigenlijk niet gewoon verwijderd worden?

Ideaal klusje voor als je je verveelt, wat vaak wel erg wordt gewaardeerd!

Verbeter je mailbox werkwijze

Een periode van verveling op je werk is ideaal om je eigen vaardigheden te verbeteren. Een vaardigheid die bij zo’n beetje elke baan, of in ieder geval bij elke kantoorbaan, van pas komt is goed kunnen omgaan met je mailbox, en deze effectief en gemakkelijk opgeruimd kunnen houden. 

Stel daarom in een rustige periode jezelf de uitdaging om je mailbox nu eens écht goed op te ruimen. Meld je aan voor mijn e-mails en ontvang gratis het PDF stappenplan voor een lege inbox. Vul het formulier in:

Meld je aan voor mijn e-mails en ontvang gratis PDF stappenplan voor een lege inbox!

Loopt jouw mailbox over? Besteed je veel te veel tijd aan e-mail? Ervaar je stress van e-mail? Met het Stappenplan voor een lege inbox ga je snel en efficiënt je inbox verwerken! Meld je aan voor mijn e-mails en je ontvangt daarbij gratis het PDF stappenplan:

Bereid je voor op drukkere periodes

Verveel je je omdat het laagseizoen is of omdat er even wat minder klanten zijn? Bereid je dan alvast voor op periodes waarin het weer wél drukker is. Bedenk wat jouw werk in drukkere periodes makkelijker kan maken. Kun je bijvoorbeeld bepaalde schema’s of checklists gebruiken? Wilde je altijd al uitzoeken of je iets kon automatiseren? Ga daarmee aan de slag en zorg dat je in drukkere periodes juist wat minder stress hebt.

Als je je verveelt op je werk, geef dat aan bij je baas

Verveel je je vaak en veel? Geef dat dan aan! Het zou zomaar kunnen dat je leidinggevende daar geen idee van heeft. Zij zijn misschien juist blij om dat te horen, omdat jouw tijd ergens anders goed bij gebruikt kan worden! Maak het bespreekbaar en hopelijk kunnen zij jou helpen en meer te doen geven.

Wil je werkgever hier niet in meedenken en verveel je je structureel? Dan is het wellicht tijd om je ogen open te gaan houden voor iets anders. Een andere optie is om te vragen of je minder dagen kunt gaan werken, zodat je daarnaast bijvoorbeeld kunt kijken naar een andere baan, vrijwilligerswerk of iets anders waarmee je je wel nuttig kunt maken!

Vraag of je collega’s ondersteuning kunnen gebruiken

Het kan natuurlijk zijn dat je collega’s zich ook sierlijk aan het vervelen zijn, maar mogelijk heb je ook een paar collega’s die het juist extreem druk hebben. Kun je iemand anders of een andere afdeling ondersteunen door voor hen de makkelijke klussen op te pakken, die wel moeten gebeuren maar waarvoor niet per se kennis van het vak nodig is? Ga op onderzoek uit en ondersteun anderen waar mogelijk! Altijd goed voor de relatie met je collega’s natuurlijk :-).

Besteed je tijd aan een opleiding of cursus

Nog effectiever dan bijlezen: leer jezelf een nieuwe vaardigheid aan of word nog beter in iets wat je al doet door een opleiding of cursus te volgen. Ga op zoek naar een opleiding of cursus die aansluit bij jouw baan en waar jij denkt iets van te kunnen leren. Dat kan een fysieke cursus of opleiding zijn maar ook online!

Bespreek vervolgens op je werk of hier budget voor vrijgemaakt kan worden. Veel werkgevers bieden ook een opleidingsbudget aan; wellicht kan je dit gebruiken om de cursus of opleiding te volgen!

Bekijk ook zeker deze online cursussen die heel waardevol kunnen zijn op je werk:

  • De Altijd Opgeruimde Mailbox: hoe je eens en voor altijd écht je mailbox opruimt en een methode leert om hem vanaf nu altijd gemakkelijk opgeruimd te houden zonder er veel tijd aan kwijt te zijn
  • Krijg het gedaan: heb je moeite met plannen en organiseren? Leer slim een planning maken en productief werken om elke dag je met voldoening en effectief je taken te doen!

Ondersteun de marketing/PR van jouw bedrijf

Zelf werk ik in de marketing en ik kan je vertellen dat bij veel bedrijven, zekere de wat kleinere, de marketingafdeling input van collega’s van andere afdelingen erg kan waarderen. Want wij zijn de hele dag met marketing bezig, en jij weet veel beter wat er in jouw vakgebied binnen het bedrijf gebeurt! Kun je bijvoorbeeld blogs of teksten schrijven voor de bedrijfswebsite? Iemand interviewen?

Is er geen marketingafdeling bij het bedrijf waar jij werkt? Dan liggen daar misschien juist kansen voor jou. Ben je actief op social media en ben je een beetje op de hoogte van hoe dat werkt voor bedrijven, dan wordt het bijvoorbeeld misschien wel erg gewaardeerd als jij aan de slag gaat met een stukje extra promotie voor het bedrijf.

Zorg dat je er zin in blijft houden

Niets te doen hebben op je werk kan een heel negatief effect hebben op je motivatie. Zeker als je veel thuiswerkt. Probeer jezelf toch te motiveren, want anders ga je er alleen maar meer tegenop zien. Zelf nieuwe taken verzinnen, zoals die hierboven, kunnen daarbij enorm helpen. Maar lees bijvoorbeeld ook mijn tips bij geen zin om te werken, tips voor thuiswerken of mijn tips om jezelf te motiveren met doelen of voor productief werken.

Bij aanmelding voor mijn e-mails via onderstaande formulier ontvang je ook gratis de checklist voor een productieve dag, waarin ik je help om stap voor stap je voor te bereiden op een productieve dag – en die kun je ook prima gebruiken als je geen zin hebt of niet veel te doen hebt!:

Meld je aan voor e-mails en ontvang gratis checklist voor een productieve dag!

Wil jij meer uit je dag halen en productiever worden? Meld je aan voor mijn e-mails met productiviteitstips en je ontvangt daarbij gratis toegang tot de checklist ‘in 5 stappen naar een productieve dag’:

Bij extreme verveling, zoek hulp en zoek een andere baan

Extreme verveling kan grote gevolgen hebben. Je gaat je ondergewaardeerd en nutteloos voelen en dat kan fysieke gevolgen hebben. Voel je je echt niet meer goed door de extreme verveling? Blijf er niet mee rondlopen en zoek hulp!

Tips voor als je je verveelt en voor jezelf werkt

Heb je een eigen bedrijf en is het even rustig met opdrachten en klanten, dan kun je die overgebleven tijd op nog veel meer manieren nuttig gebruiken. Hieronder vind je een aantal ideeën!

Werf nieuwe klanten

Dit is vanzelfsprekend natuurlijk: heb je te weinig klanten naar jouw zin, ga dan op zoek naar nieuwe klanten. Dat kan op allerlei manieren:

  • Bezoek events of borrels om nieuwe klanten te ontmoeten
  • Leg opnieuw contact met oude klanten of ze wellicht weer iets van je af willen nemen
  • Vraag huidige klanten of zij nog contacten hebben die wellicht jouw klant kunnen worden
  • Vraag in je persoonlijke omgeving of zij nog potentiële klanten aan kunnen brengen
  • Ga via social media of je nieuwsbrief op zoek naar nieuwe klanten en deel daar dat je ruimte hebt om direct voor je nieuwe klanten aan de slag te gaan
  • En ga zo maar door! Je kunt zelf vast nog meer creatieve manieren bedenken :-)

Profileer je op social media

De hele dag door Instagram scrollen is niet per se nuttig, maar je kunt dit kanaal (en andere social media kanalen) wél inzetten om jezelf en jouw bedrijf te profileren en onder de aandacht te brengen onder een bredere doelgroep. Word actiever: plaats regelmatig berichten, wees persoonlijk en deel je kennis!

Update je website

Voor veel ondernemers is de website het visitekaartje. Maar hoe vaak update je ‘m nou echt? Kijk of alle toffe dingen die jij voor klanten doet er wel op staan. Vraag je klanten om referenties en voeg deze toe. Vernieuw de foto’s of je portfolio. En zorg dat je met je website een goede eerste indruk achter kunt laten!

Deel je kennis in blogs

Met kennis delen laat je zien dat jij de expert bent in jouw vakgebied. Wees niet bang om te delen, het kan je potentiële klanten alleen maar overtuigen van jouw expertise. Schrijf blogs en publiceer deze op je eigen website óf op een website over jouw vakgebied en profileer je als dé professional :-).

Werk je administratie en andere taken bij

Een rustige periode is een ideaal moment om alles even bij te werken. Is je administratie up to date? Moet je nog facturen sturen of verwerken? Of, zoals ik hierboven al aangaf, kun je je mailbox en documenten beter organiseren? Deze tips voor je privé administratie zijn ook heel bruikbaar voor je persoonlijke werk administratie.

Dat waren de tips! Hopelijk kunnen deze tips jou helpen om je tijd nuttiger te besteden, want verveling kan erg naar zijn. Enne, iets waar je in ieder geval mee aan de slag kunt gaan, is de checklist voor een productieve dag! Meld je GRATIS aan voor mijn e-mails en ontvang de checklist via het formulier hieronder:

Meld je aan voor e-mails en ontvang gratis checklist voor een productieve dag!

Wil jij meer uit je dag halen en productiever worden? Meld je aan voor mijn e-mails met productiviteitstips en je ontvangt daarbij gratis toegang tot de checklist ‘in 5 stappen naar een productieve dag’:

 

Stappenplan Van chaos en drukte naar productiviteit

Meld je aan voor mijn e-mails en krijg gratis toegang tot het stappenplan "Van chaos & drukte naar productiviteit"

Kom je altijd tijd tekort? Is je to do lijst eindeloos? Heb je behoefte aan meer overzicht & rust in je hoofd, en wil je méér gedaan krijgen? Ik ga jou helpen in 6 stappen, in dit praktische PDF stappenplan. Meld je aan voor mijn e-mails en je ontvangt daarbij gratis toegang tot het stappenplan:

Hoi! Ik ben "Mevrouw Structuur"

Ik ben Linda en ik help jou met je agenda, planning, mailbox en documenten op orde brengen. Meer structuur in je werk creëren dus! En daarom noem ik mezelf Mevrouw Structuur – met een knipoog, want ik neem mezelf niet zo serieus als “mevrouw” misschien suggereert. Ik wil rust en overzicht creëren juist leuk maken voor je!

Ik deel gratis inspiratie in mijn blog en in mijn e-mail nieuwsbrief. En ik bied een ruim aanbod e-cursussen over structuur aan, die je op jouw tempo en jouw eigen tijd kunt volgen. Daarnaast bied ik workshops aan, online en op locatie, waarin ik individuele werknemers en kleine teams help om meer structuur aan te brengen in hun werkdagen, met als doel om meer rust én plezier uit hun werkdagen te halen.

Plaats een reactie