Een tijd terug, namelijk net voordat ik full time aan het werk ging, las ik het Engelse boek “What the most successful people do before breakfast” van Laura Vanderkam. In dit artikel lees je wat je van dit boek kunt verwachten en wat ik er van vond. Ook deel ik de 5 stappen naar een betere ochtend uit het boek!

Waar gaat “What the most successful people do before breakfast” over?

What the most successful people do before breakfast is een kort, motiverend boek over, je raadt het al, hoe succesvolle mensen hun dag beginnen. Het boek is verdeeld in vier hoofdstukken:

  • The Madness of Mornings: een introductie over de ochtend
  • A Matter of Willpower: over waarom juist de ochtend ideaal is om dingen te doen die je belangrijk vindt
  • Important, But Not Urgent Things: 3 manieren hoe succesvolle mensen hun ochtend besteden
  • How To Make Over Your Mornings: in 5 stappen nieuwe ochtendrituelen aanleren

De hoofdstukken zijn kort, praktisch en duidelijk. De schrijfster baseert de informatie op o.a. interviews met succesvolle mensen en studies die gedaan zijn rondom de ochtend en bijbehorende onderwerpen.

Wat vond ik van het boek?

Bij What the most successful people do before breakfast moet je geen uitgebreid en diepgaand verhaal vol onderbouwing verwachten, zoals bij Nooit meer te druk het geval was. Het is een kort verhaal wat jou gaat motiveren om meer uit je ochtenden te halen. Je kunt het boek in een uurtje uitlezen.

Het bestaat uit vier inhoudelijke hoofdstukken die op mijn e-reader slechts enkele pagina’s in beslag namen. Dat vond ik zelf meteen het voordeel: kom je slecht uit je bed en zijn ochtenden niet je ding, of heb je net als ik bijvoorbeeld the Miracle Morning gelezen en weer wat motivatie nodig, dan inspireert dit boek je in no time.

Het nadeel van een kort boek is dan natuurlijk vanzelfsprekend dat het niet erg de diepte in gaat. Het is geschreven als een verhaal, verwijst niet naar honderden onderzoeken, en is vooral praktisch.

Geen methode, maar een hulpgids

Als je niet houdt van het schreeuwerige (maar motiverende) “doe dit, het is geweldig” in boeken als the Miracle Morning, dan is What the most successful people do before breakfast ongetwijfeld een boek dat meer bij je past. Het geeft duidelijke richtlijnen maar laat verder de weg helemaal open. Het is aan jou om te bepalen wat je precies met alle tips en informatie wilt doen. Het is meer “ik help je op weg”.

The Miracle Morning maakte op mij veel indruk en zette me meteen aan de slag, maar ik vind het een nadeel dat er heel duidelijke richtlijnen gegeven worden die niet altijd makkelijk in je leven in te passen zijn. Dit boek maakte minder indruk, maar motiveerde mij wel weer om wat te doen met mijn ochtenden en om niet alleen maar haast te hebben om op tijd op mijn werk te zijn.

De vijf stappen naar een betere ochtend

In het laatste hoofdstuk deelt Laura hoe je in vijf stappen je ochtendroutine kunt verbeteren en dat zijn wat mij betreft vijf goede stappen! Ik sla hier dus even het inhoudelijke stuk over, over waarom juist de ochtend belangrijk is en wát succesvolle mensen ’s ochtends doen. En ik deel wel dit praktische stuk. Dan krijg je een goed beeld van wat je van het boek kunt verwachten, en wellicht heb je hier meteen al iets aan.

Houd de tijd bij

Als je je tijd beter wilt besteden, is het van belang dat je weet waar je tijd NU naartoe gaat. Wat doe je ’s ochtends allemaal en hoe lang doe je daarover? Houd dat een aantal keer bij, zodat je weet waar je nu staat en dus wat je moet veranderen.

Ik schreef zelf ook al vaak over het belang van tijd bijhouden voor productiviteit, zoals dit artikel over Toggl, een app waarmee je gemakkelijk tijd bij kunt houden.

Stel jouw perfecte ochtend samen

Nu je weet hoe je ochtend er nu uitziet, is het tijd om na te denken over het ideaalscenario. Hoe ziet jouw perfecte ochtend eruit? Hoe lang duurt deze en wat doe je allemaal? Laura geeft hier letterlijk tientallen ideeën voor.

Denk na over de praktijk

Nu weet wat je wilt doen, is het tijd om dit in je daadwerkelijke ochtend te verwerken. Denk na over praktische zaken: hoe lang wil je met alles bezig zijn? Hoeveel tijd heb je dan ’s ochtends nodig? Moet je eerder opstaan? Eerder naar bed gaan? En vergeet niet de dingen mee te nemen waar je niet aan onderuit komt, zoals het naar school brengen van je kinderen of het uitlaten van je hond.

Leer de gewoonte aan

Leer jezelf die nieuwe, perfecte ochtendroutine aan. In theorie de simpelste stap, in de praktijk natuurlijk de lastigste. Bedenk in ieder geval voor jezelf of je in één keer je hele ochtend om gaat gooien, of juist geleidelijk (bijvoorbeeld steeds iets eerder opstaan en iets je ochtend iets meer vullen met de ideale besteding). En lees op mijn blog meer over het aanleren van gewoontes!

Pas je aan wanneer nodig

Je dagindeling kan veranderen, en jij kan ook veranderen, waardoor je ochtenden moeten veranderen. Je krijgt bijvoorbeeld een andere baan waardoor je eerder weg moet, of je bent in het buitenland waardoor het lastig is om ’s ochtends even te kletsen met je partner. En dat is oké! Pas je routine aan wanneer dit nodig is, naar iets wat beter past bij jou op dat moment.

Ben je geïnteresseerd geraakt in What the most successful people do before breakfast? Je vindt ‘m op Bol.com:

Vind jij het belangrijk wat je doet in de ochtend, en zo ja, wat doe jij?

Bewaar deze blogpost op Pinterest:

beforebreakfast3

Ontvang gratis tips en updates!

Meld je aan voor e-mails en ontvang updates over Streets Ahead en gratis productiviteitstips :-). Plus nu als bonus: het gratis stappenplan 'van losse taken naar concrete planning'!

Powered by ConvertKit