Ik ben op 1 januari gestart met het volgen van de 52 Small Changes for the Mind, naar het gelijknamige boek. Inmiddels zijn we over de helft en dus wilde ik graag met je delen hoe dit mij afgaat en wat ik er van vind!

Vorig jaar zomer schreef ik op mijn blog een review over het boek 52 Small Changes for the Mind van Brett Blumenthal. In dit boek staan 52 kleine veranderingen die zorgen voor verbetering op het gebied van stress verminderen, productiviteit verhogen, je geheugen verbeteren en gelukkiger zijn. Het idee is dat je er elke week één in je leven integreert, zodat je na een jaar je leven heel wat verbeterd hebt. Lees het artikel over 52 Small Changes for the Mind voor een uitgebreide uitleg en mijn mening over het boek.

Ik kocht dit boek vorig jaar in het voorjaar bij Bol.com en toen ben ik ook gestart met de 52 weken. Echter door mijn lange vakantie afgelopen zomer bleef dit al snel liggen en ben ik er eigenlijk mee gestopt. Als doel voor 2017 had ik dan ook om dit weer op te pakken en elke week aan de slag te gaan met een nieuwe verandering. Dus zo gezegd, zo gedaan. Vanaf januari heb ik elke week een hoofdstuk uit het boek gelezen. Inmiddels ben ik dus over de helft en wilde ik jou een update geven. Hoe gaat het, wat vind ik wel en niet goed aan het boek? Zou ik jou aanraden om dit ook te doen? Komt ‘ie!

Wat ik wel goed vind

Wat ik nog steeds heel fijn vind aan dit boek, is dat je dus elke week een beetje leest. Waar bij een ander zelfhulpboek je het verhaal achter elkaar uitleest en je na een jaar toch wel een beetje vergeten bent waar het ook alweer over ging en wat de beste tips waren, pak je dit boek er wekelijks bij en dus krijg je een jaar lang constant nieuwe tips. Zelf vind ik dit ook goed bij te houden. Meestal lees ik op zondag het hoofdstuk voor de komende week.

Verder is elk hoofdstuk zo opgebouwd dat het begint met een algemene uitleg over de tip, met onderbouwing waarom dit positieve invloed op je heeft. Vervolgens lees je een aantal concrete tips een ideeën over hoe je aan de slag kunt gaan met de tip en ‘m kunt toepassen op je eigen leven. Dit motiveert en inspireert mij om aan de slag te gaan, en het komt vaak voor dat ik hier dan een idee uitkies om mee aan de slag te gaan.

Over het algemeen zorgt het boek dat ik me wekelijks even bewust word van de dingen die goed voor mij zijn en hoe ik mezelf nog een stukje blijer en productiever kan maken.

Wat ik minder goed vind

MAAR, er is een maar. Bij bovengenoemde voordelen horen namelijk ook dingen die ik juist minder goed vind en waar ik zelf nog mee struggle. Bijvoorbeeld het wekelijks lezen is prima bij te houden, maar als ik een keer en druk weekend heb, lees ik vaak het hoofdstuk wel, maar ga ik er niet altijd even bewust mee aan de slag. Ik denk dan veel sneller “het zal wel” of “dit doe ik toch al een beetje?”. En als ik vervolgens terugblader en kijk naar de afgelopen weken (die voor mij vrij vol zaten) zie ik toch dat ik er best actiever mee aan de slag had kunnen gaan.

Dat komt voor mij voor een deel omdat ik sommige hoofdstukken bijvoorbeeld wel inspirerend vind en ze een goede les bevatten, maar deze zijn dan niet altijd even concreet toe te passen. Bijvoorbeeld “open your mind”, wat inhield dat je open mag staan voor nieuwe ervaringen, ideeën of manieren om dingen te doen. Dat is een mooie gedachte, waar ik het zeker mee eens ben en die ik ook enigszins probeer na te leven. Maar ik vind het lastig om daar 24/7 concreet bij stil te staan en ook de gegeven tips waren voor mij nog vrij vaag. Het is geen concrete actie die je op een bepaald moment moet uitvoeren, en dat vind ik zelf niet fijn.

Een andere reden was dat ik sommige dingen simpelweg al doe. Bijvoorbeeld “drink groene thee”, “maak lijstjes” of “lees voor je plezier”. Stuk voor stuk dingen die ik zo’n beetje dagelijks doe en ook al deed. Ergens is dat fijn, want je hoeft niet constant jezelf te dwingen om nieuwe dingen te doen, maar het zorgt ook dat je daardoor wel een beetje uit het ritme van elke-week-iets-nieuws raakt.

Naast dat ik het lastig vindt om hier wekelijks genoeg aandacht aan te besteden, merk ik nu na een half jaar ook dat het een beetje veel wordt. Het idee is dat er elke week een verandering bijkomt, maar dat betekent dat je jezelf na 52 weken, TWEEËNVIJFTIG nieuwe dingen aan hebt geleerd. Geloof mij, dat is veel. En sommige veranderingen zijn klein en hierdoor makkelijk haalbaar, maar anderen vereisen veranderingen in je dagelijks gewoontes of kosten bijvoorbeeld dagelijks een kwartier tijd. Tel je dat allemaal bij elkaar op, is het behoorlijk wat. En dan voelt het onhaalbaar, wat niet echt motiverend werkt om ermee aan de slag te gaan.

Top 3 weken die mij geïnspireerd hebben

Goed, laten we het weer positief bekijken. Want ondanks deze nadelen heb ik wel al heel veel uit dit boek gehaald. Het leek me leuk om mijn top 3 van weken te delen die mij geïnspireerd hebben en die ik nog steeds actief volg.

Week 1 – een journal bijhouden

De eerste week bevatte voor mij meteen een hele waardevolle tip. Het doel van deze week was om vaker te schrijven. En dan niet in de vorm van blogs, maar over jezelf en wat je bezighoudt. Wat voel je en waar denk je aan? Klinkt zweverig, maar helpt enorm goed om je gedachten op een rijtje te krijgen. Dus steeds als ik me nu ergens heel erg druk om maak, of ik het gevoel heb dat het een chaos is in mijn hoofd, pak ik mijn journal erbij en leeg ik mijn gedachten als het ware daar.

Week 9 – leer keuzes te maken

Als er iets is wat ik vaak lastig vind is het keuzes maken. Ik kan ongezond lang doen over het kiezen van wat ik wil eten in een restaurant, dus kun je nagaan wat er gebeurt als ik grotere of belangrijkere keuzes moet maken. In de negende week werd ik hier weer even pijnlijk aan herinnerd en sindsdien probeer ik er meer op te letten om niet al te lang te blijven hangen in het maken van een keuze. Het lukt absoluut nog niet altijd, maar voor mijn gevoel boek ik wel vooruitgang doordat ik me er bewust van ben dat het lang duurt en vervolgens bewust sneller een keuze wil maken.

Week 20 – laat van je horen

Jaren geleden was ik enorm verlegen en kreeg ik spontaan een black-out als ik in een situatie kwam waar ik moest kletsen met mensen die ik niet goed kende. Met mijn vriendinnen babbelde ik honderduit, maar in een groep mensen die ik niet goed kende zei ik liever niets. Dat is de afgelopen jaren gelukkig al heel erg veranderd, maar ik zou willen dat dit mij nog makkelijker afgaat. In week 20 kwam daarvoor een mooie les: “speak up”. Praat als je wat te zeggen hebt. Er blijken talloze goede, wetenschappelijk onderbouwde redenen te zijn om dit te willen doen en dus probeer ik om me niet in te houden als ik wat te zeggen heb, tegen wie of in welke situatie dan ook.

Wat ik nog wil verbeteren

Wat ik ook graag wil delen, zijn de 2 dingen die ik zelf nog wil verbeteren aan hoe ik dit boek volg, zodat jij er misschien ook iets uit kan halen, mocht je eraan beginnen.

Vaker terugblikken

Nu ik voor dit artikel terugkijk in het boek, merk ik dat de informatie van sommige weken wat ik weggezakt, ondanks dat ik het wel inspirerend vond en er wat mee wilde doen. Ik ga daarom aan de slag met het vaker terugblikken op de weken die al geweest zijn, zodat ik de waardevolle verbeteringen uit deze weken niet vergeet zodra ik nieuwe lees.

Concreter acties bepalen

Ik heb niet altijd voor alle weken concrete acties opgesteld, terwijl het boek hier wel heel veel handvaten en ideeën voor geeft. Ik wil dus gaan uitwerken wat ik concreet wil doen met de opgedane kennis over een bepaald onderwerp, zodat ik er beter mee aan de slag kan gaan, en ik ook weer makkelijker kan terugblikken.

Zou ik 52 Small Changes for the Mind aanraden?

Ja, ondanks dat er verschillende dingen zijn in het boek die ik zelf niet ideaal vind, zou ik het boek wel aan je aanraden. Het staat oprecht bomvol nuttige en met onderzoek onderbouwde informatie, welke vervolgens ook nog eens is vertaald naar concrete tips, om jou betere gewoontes aan te leren. Alleen al dat vind ik zeer waardevol en alleen al daarom zou ik je het boek aanraden. Zeker als je niet houdt van langdradige verhalen, maar liever kort informatie leest en vervolgens concrete handvaten krijgt waarmee je aan de slag kunt gaan. Want je kunt het boek natuurlijk ook gewoon in één ruk uitlezen.

Wil je de 52 weken methode volgen, dan zou ik die ook aanraden, maar wel als je iemand bent die het geen probleem vindt om zich te houden aan verwachtingen die je aan jezelf stelt (je bent geen obliger, maar een questioner of upholder – lees meer informatie). Ook zou ik bovenstaande zaken die ik zelf wil verbeteren, vanaf het begin meteen meenemen.

Zelf zit ik er nu aan te denken om voor volgend jaar bijvoorbeeld zelf een lijst opstellen met 52 kleine verbeteringen. Deze kan ik dan deels baseren op de hoofdstukken uit het boek die ik inspirerend vind, maar nog niet voldoende toepas naar mijn zin, en dit kan ik dan combineren met andere veranderingen die ik zelf nog wil maken. Bijvoorbeeld op basis van tips uit andere boeken. Als je ‘m zelf maakt heb je natuurlijk een lijst waar je zelf graag mee aan de slag wilt gaan en die je ook haalbaar lijkt, wat – denk ik – extra motiverend werkt.

Ben je benieuwd geworden naar het boek? Je vindt het o.a. op Bol.com.

Was je bekend met 52 Small Changes for the Mind? Zou je zelf dit project – of iets soortgelijks – willen doen?

Opt In Image
Van losse taken naar planning
Download nu gratis stappenplan

Kun je lijstjes maken, maar wordt het nooit een goede planning? Ik help je taken sorteren, prioriteiten stellen, een planning maken én deze planning bijhouden. Ontvang nu gratis het stappenplan!